مسجد جامع ساوه یکی از جاذبه های گردشگری استان مرکزی به شمار می رود

منبع: همگردی

3

1401/9/21

06:33


خبرگزاری مهر/ براساس خبرهای واصله، مسجد جامع ساوه یکی از جاذبه های گردشگری استان مرکزی به شمار می رود.

مسجد جامع ساوه از اولین مساجد ساخته شده در ایران است و میتوان آثاری از سه دوره تاریخی پیش از اسلام، قرون نخستین اسلام و عصر صفویه را در ساختمان آن مشاهده کرد.

مسجد جامع ساوه از بناهای تاریخی ارزشمندی است که در تاریخ خود بستر رخدادها و دگرگونی های متنوعی بوده است. نخستین شواهد و لایه های معماری تاریخی این به قرن های دوم و سوم هجری قمری منسوب شده و ساخت و ساز اولیه بنای مذکور براساس پلان و طرح شبستان ستون دار اجرا شده که بخش هایی از این ساختار همراه با باروی پیرامونی مسجد در سه جانب غرب و شرق و جنوب حیاط بنا باقی مانده است.

احداث اولین گنبد خانه در شبستان ضلع جنوبی در قرن های چهارم و پنجم هجری قمری صورت گرفته و پس از سپری شدن روزگاران، گنبد خانه دیگری در قرن های هشتم و نهم هجری قمری در همان مکان احداث گردید که در عصر صفوی به تزئینات منقوش و متنوع معماری آراسته شد، بطوریکه میتوان از کتیبه های و محراب بزرگ و گچ بری های فاخر آن یاد کرد.

ایوان عظیم واقع در ضلع غرب حیاط، در نوع خود از بناهای مطرح در ایران بشمار می رود که متناسب با خصوصیات اقلیمی ساوه در قرن های هفتم و هشتم همراه با آرایه های بدیع آن ساخته و مزین شده و دو رشته راه پله در طرفین ایوان، حیاط مسجد را با قسمت های مرتفع این بنا مرتبط کرده است.

مناره در بیرون از باروی مسجد قرار دارد و در ژرفای زمین، پایه این مناره در درون یک کرسی سترگ سنگی محفوظ مانده و از محدوده دریچه مناره میتوان از یک رشته راه پله و به رأس آن صعود کرد. بدنه این اثر تاریخی دارای سه ردیف کتیبه همراه با سایر تزئینات آجر و گچ کاری می باشد که به سال 504 هجری قمری به اتمام رسیده است.

شایان ذکر است که قسمتی از محدثات تاریخی مسجد در طرف شمال حیاط قابل رؤیت است اما عمده آثار معماری در بیرون از دیوار فعلی و در زیر خاک پنهان مانده اند.

این مسجد در جنوبی ترین نقطه شهر ساوه و در انتهای خیابان سلمان ساوجی واقع است.

عکس از: بهنام یوسفی

مسجد جامع ساوه یکی از جاذبه های گردشگری استان مرکزی به شمار می رود

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو