هوش هیجانی: چطور رابطه ای عاشقانه و پایدار داشته باشیم؟

منبع: گفتنی

4

1401/9/21

10:03


هوش هیجانی: ما می‌توانیم رابطه‌ای عاشقانه را تجربه کنیم. رابطه‌ای که سرشار از صمیمیت، مهربانی متقابل و تعهد واقعی باشد. اما برای رسیدن به اوج عشق، به تمام مهارت‌های هوش هیجانی نیاز داریم. هوش هیجانی یا عاطفی (EQ) راز روابط صمیمانه پایدار است. می‌پرسید چرا؟ چون ما را به تغییرات کوچک و بزرگی که مدام …

هوش هیجانی: چطور رابطه ای عاشقانه و پایدار داشته باشیم؟

هوش هیجانی: ما می‌توانیم رابطه‌ای عاشقانه را تجربه کنیم. رابطه‌ای که سرشار از صمیمیت، مهربانی متقابل و تعهد واقعی باشد. اما برای رسیدن به اوج عشق، به تمام مهارت‌های هوش هیجانی نیاز داریم.

هوش هیجانی یا عاطفی (EQ) راز روابط صمیمانه پایدار است. می‌پرسید چرا؟ چون ما را به تغییرات کوچک و بزرگی که مدام در خودمان و دیگران رخ می‌دهند آگاه می‌کند.

 

می‌خواهیم در سبک زندگی امروز تاثیر هوش هیجانی بر رابطه عاطفی را بررسی کنیم و ببینیم چگونه می‌توانیم از آن برای افزایش صمیمیت در رابطه، حفظ ارتباط و ایجاد عشقی پایدار استفاده کنیم. با گفتنی همراه باشید.

 

هوش هیجانی چیست؟

هوش عاطفی که به‌نام ضریب عاطفی یا EQ نیز شناخته می‌شود عبارت است از تصدیق و مدیریت احساسات خودمان و دیگران. داشتن هوش هیجانی بالا در روابط بسیار مهم است، زیرا احساسات ما پایه‌ای هستند که از طریق آن ارتباطات شخصی‌مان را شکل می‌دهیم.

هوش هیجانی توانایی برقراری ارتباط با خودمان است و هرچه بیشتر بتوانیم با خودمان ارتباط برقرار کنیم، می‌توانیم با احساسات خودمان و دیگران بهتر برخورد کنیم. بیشتر مردم به احساسات خود آگاه نیستند و به روابطشان پایان می‌دهند، زیرا نمی‌توانند با افراد دیگر همدلانه ارتباط برقرار کنند.

 مؤلفه‌های هوش هیجانی:

خودآگاهی: اولین نکته هوش هیجانی خودآگاهی است. باید به واکنشمان در موقعیت‌های مختلف آگاه باشیم.
خودتنظیمی: خودتنظیمی به ما کمک می‌کند که احساسات و پیامدهای اعمالمان را درک کنیم.
انگیزه: روابط با هوش عاطفی بالا نه به‌واسطه عوامل خارجی، بلکه از استانداردهای درونی انگیزه می‌گیرند.
همدلی: همدلی به‌معنی درک نیازها، خواسته‌های طرف مقابل و قدردانی از آنهاست.
مهارت‌های اجتماعی: مهارت‌های اجتماعی مانند حفظ تماس چشمی، گوش‌دادن فعال و زبان بدن یکی از مؤلفه‌های اصلی هوش هیجانی‌اند.

تاثیر هوش هیجانی بر رابطه عاطفی

مهم است که هوش هیجانی خود را توسعه دهیم، زیرا زوج‌هایی که از نظر عاطفی باهوش هستند قادرند رابطه را بهتر درک کنند و نقش و هویت خود را به‌عنوان زوج می‌پذیرند.

افرادی که هوش هیجانی پایینی دارند، به‌ندرت می‌دانند در رابطه چه بگویند یا چه نگویند. ممکن است ناآگاهانه چیزی بگویند که باعث ناراحتی یا آسیب به طرف مقابل شود. علاوه‌ بر این وقتی هوش هیجانی کم باشد، هر بار مشکلی پیش می‌آید و زوج‌ها شروع به سرزنش یکدیگر می‌کنند.

اگر هوش عاطفی در رابطه وجود نداشته باشد، نیازها و خواسته‌های متقابل درک نمی‌شوند و این می‌تواند مشکلاتی را در رابطه ایجاد کند و باعث دلخوری و نارضایتی از رابطه شود.

توسعه و تقویت هوش هیجانی در روابط به صبر و زمان نیاز دارد. روابط سالم روابطی هستند که در آن زوج‌ها گام‌های فعالی برمی‌دارند تا از یکدیگر حمایت کنند و وضعیت خود را بهبود ببخشند. در ادامه، اقدامات کوچک اما مهمی را معرفی می‌کنیم که می‌توانید برای تقویت هوش هیجانی در روابط انجام دهید.

راه های توسعه و تقویت هوش هیجانی:

۱. تغییر در رابطه را بپذیرید

مقاومت در برابر تغییر در رابطه هم بی‌ثمر است و هم مضر. روابط با سن، شرایط، جغرافیا، تغییرات شغلی، مسائل سلامتی و بسیاری موارد دیگر تکامل می‌یابند. مثلا بچه‌دارشدن می‌تواند سبک زندگی شما را تغییر بدهد. همان‌طور که با هم به رابطه‌تان ادامه می‌دهید، احساسات دیگری مانند همراهی، دوستی و حس شراکت را نیز تجربه خواهید کرد.

به‌جای اینکه با اولین تغییر دچار ترس شوید، بگذارید همه‌چیز جریان خودش را طی کند. اینجاست که تاثیر هوش هیجانی بر روابط مطرح می‌شود. به یاد داشته باشید که انواع مختلفی از هوش هیجانی وجود دارد و آنچه شما به کار می‌گیرید بستگی به شرایطتان دارد. هوش عاطفی در ازدواج با هوش هیجانی در رابطه‌ای جدید متفاوت است.

۲. از یکدیگر یاد بگیرید

به اشتراک گذاشتن تجربیات و دانش عاطفی باعث ایجاد رابطه‌ای سالم و تقویت هوش عاطفی هر دو طرف می‌شود. باید بپذیرید همسرتان مؤلفه‌هایی از هوش هیجانی را دارد که ممکن است شما آنها را نداشته باشید و بالعکس. مثلا شاید شما شنونده بهتری هستید و همسرتان احساساتش را بهتر مهار می‌کند.

چیزهای زیادی وجود دارند که می‌توانید از هم یاد بگیرید. سعی کنید بدون اینکه در دام ناامنی و اختلاف بیفتید، نقاط قوت یکدیگر را جذب کنید. اهمیت هوش هیجانی در روابط باید با عمل برجسته شود و یادگیری فعال از یکدیگر یکی از مهم‌ترین کارهایی است که می‌توانید در این زمینه انجام دهید.

۳. صادق باشید

صداقت یکی دیگر از مؤلفه‌های مهم هوش هیجانی است. وقتی از چیزی می‌ترسید آن را بپذیرید و وقتی از چیزی مطمئن نیستید، درباره‌اش بپرسید. هیچ رابطه عاشقانه‌ای بدون ترس و تردید نیست و شما باید بتوانید هر دوی این احساسات را به روشی سالم بیان کنید.

آنچه را که شما را می‌ترساند بیان کنید. مثلا اگر آسیبی در دوران کودکی‌تان باعث شده ترس از رهاشدن داشته باشید، درباره آن با همسرتان صحبت کنید. اگر فکر می‌کنید ممکن است برای رفع این ترس‌ها به درمان نیاز داشته باشید، باز هم نیاز است درباره آن با هم صحبت کنید.

۴. به هنر مدیریت تعارض مسلط شوید

داشتن هوش هیجانی به این نیست که همیشه با هم توافق داشته باشید، بلکه به این معناست که بدانید چگونه درگیری‌ها و تعارضات را مدیریت کنید. هوش عاطفی بالا به معنای برقراری ارتباط به گونه‌ای است که کمترین آسیب را به شریک زندگی شما وارد کند. تاثیر هوش هیجانی بر رابطه عاطفی را جدی بگیرید.

به‌نظر خودتان هوش هیجانی بالایی دارید؟ به‌نظر شما داشتن هوش هیجانی چقدر مهم است؟ آیا تاثیر هوش هیجانی بر رابطه عاطفی را قبول دارید؟ لطفا نظرات و تجربیات‌تان در این باره را با ما در میان بگذارید.

حتما بخوانید:

چیزهایی که رابطه عاشقانه را نابود می‌کنند!

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو