بهترین روش نگهداری موز برای مدت طولانی با چند ترفند ساده

منبع: مینویسم

6

1401/9/21

12:25


چند تکنیک برای نگهداری موز برای مدت طولانی، اگر می خواهید بدانید چگونه موز را در یخچال، فریزر و بیرون یخچال نگه داریم که سیاه نشود و تازه بداند همراه ما باشید.

بهترین روش نگهداری موز برای مدت طولانی با چند ترفند ساده

چطور از موز نگهداری کنیم تا به مدت طولانی تازه بماند؟ در این مطلب فوت و فن نگهداری طولانی مدت از موز و تازه نگه داشتن آن را با شما به اشتراک خواهیم گذاشت. علاوه بر این ممکن است گاهی موزی بخرید که به اندازه کافی رسیده نیست. در این مطلب تکنیک های رسیده تر شدن موز هم معرفی خواهد شد. با یاد گرفتن تکنیک درست نگهداری از این میوه می توان موزها را به مدت طولانی تازه نگه داشت. و علاوه بر این می توان موزهای کال را به میوه هایی رسیده و خوشمزه تبدیل کرد. با من و مجله «مینوسیم» همراه باشید تا بهترین تکنیک های نگهداری موز را یاد بگیرید.

روش نگهداری موز؛ یکی از میوه هایی که سریع پلاسیده می شود…

همگی خیلی خوب می دانیم که نگهداری از موز خیلی سخت است. اگر موز کال بخریم طعم خوبی ندارد و اگر موز رسیده بخریم خیلی زود پلاسیده می شود و نمی توان آن را برای مدت طولانی نگهداری کرد. بنابراین بسیار مهم است که تکنیک درست نگهداری از موز را بدانید. در ادامه به برخی از روش های نگهداری موز کال و رسیده در یخچال، فریزر و فضای آشپزخانه اشاره خواهم کرد.

روش نگهداری موز در آشپزخانه و بیرون یخچال

معمولا از موز در آشپزخانه نگهداری می شود. البته باید بدانید که دمای آشپزخانه بالاست. نگهداری موز روی کانتر ممکن است منجر به پلاسیده شدن این میوه شود. بهترین دما برای نگهداری موز میوه 12 درجه سانتیگراد است. بنابراین اتاقی تاریک و بدون نور مستقیم را در نظر داشته باشید تا موزهای شما سالم تر بمانند.

موز را در کیسه های پلاستیکی که از فروشگاه می خرید نگهداری نکنید. فروشندگان معمولا موز را در کیسه های پلاستیکی می گذارند و به شما می فروشند. به محض رسیدن به خانه این میوه را از نایلون خارج کنید. چرا که رطوبت و گرمای موجود در کیسه پلاستیکی، موز را پلاسیده می کند.

برای نگهداری موز برای مدت طولانی آن ها را از هم جدا کنید

اگر می خواهید موز های شما پیش از مصرف پلاسیده نشوند، آنها را از هم جدا کنید. به عبارت دیگر برای جلوگیری از قهوه ای شدن موز ها باید شاخه اصلی را شکسته و موز را از این شاخه اصلی و باقی موزها جدا کرد.

اگر می خواهید موز شما ماندگاری طولانی مدت داشته باشد، آن را از باقی میوه ها جدا کنید. میوه هایی مانند سیب و آواکادو موجب پخته شدن و پلاسیده شدن موز می شوند. البته می توان از این نکته کلیدی در رسیدن موزهای کال استفاده کرد. برای مثال می توان موزها را در کیسه پلاستیکی نگه داشت که یک تا دو عدد سیب هم در آن وجود دارد. در این صورت موز شما خیلی زود رسیده و قابل خوردن می شود.

موزها را برای ماندگاری بیشتر آویزان کنید

نگهداری از موز با آویزان کردن

بسته به رسیده یا کال بودن موز ها هنگام خرید، موز بین دو تا شش روز قابل استفاده است. اگر مصرف موز شما بالاست بهتر است یک نگهدارنده قلاب شکل برای آویز کردن موزها داشته باشید کاری که مغازه دارها انجام می دهند، آن ها معمولا موزها را از سقف مغازه آویزان می کنند تا برای مدت طولانی تری تازه بمانند. آویزان کردن موزها باعث می شود آن ها روی هم فشار وارد نکنند و دیرتر قهوه ای شوند.

قسمت انتهایی موز را با سلفون یا فویل بپیچید

بهترین روش نگهداری از موز که سیاه نشود

این کار باعث می شود اکسیژن کمتری به موز برسد و موز دیرتر تغییر رنگ بدهد. در واقع پیچیدن قسمت چوبی موز با فویل یا سلفون باعث می شود فرایند رسیدن موز به تعویق بیفتد.

نحوه نگهداری موز در یخچال

خیلی ها این طور تصور می کنند که برای تازه نگه داشتن موز نمی توان آن را در یخچال نگه داشت. چنین تفکری اصلا درست نیست! می توان موز را در یخچال هم نگه داشت. البته برای نگهداری این میوه در یخچال باید به نکته ای توجه کرد. زمانی موز را در یخچال نگه دارید که کاملا رسیده باشد. چرا که سرمای یخچال جلوی رسیده شدن آن را می گیرد. به عبارتی اگر موز شما کال باشد و در یخچال نگهداری شود یا خیلی دیر می رسد یا اصلا نمی رسد.

نگهداری موز در یخچال باعث می شود این میوه رنگ زرد زیبای خود را حفظ کند. اما اگر بیرون بماند خیلی زودتر قهوه ای می شود. البته تغییر رنگ روی مزه میوه تاثیری ندارد. ولی در هر حال خوردن موز زرد خیلی بهتر از خوردن موز قهوه ای است!

همچنین بخوانید: زمان نگهداری هر میوه در یخچال

طریقه نگهداری از موز خرد شده

گاهی پیش می آید که موزی را خرد کرده اید تا بخورید اما تعدادی از این تکه ها اضافه می آید. این تکه ها خیلی زود قهوه ای می شوند؛ چرا که در مجاورت هوا قرار می گیرند. برای تازه ماندن و قهوه ای نشدن موزهای برش داده شده باید کمی آب لیمو ترش یا کمی آب آناناس روی آنها بریزید.

نگهداری تکه های موز در ظرفی با اندازه مناسب و در بسته هم می تواند گزینه خوبی برای تازه نگه داشتن شان باشد. سرکه هم می تواند رنگ موز را ثابت نگه دارد، اما در هر حال طعم موز را عوض کرده و ناخوشایند می کند.

طریقه نگهداری موز در فریزر

می توان موز را پس از پوست کندن و تکه تکه کردن یا حتی پوره کردن در فریزر به مدت طولانی تازه نگه داشت. در این صورت اول باید موز را پوست بکنید، بعد له یا پوره کرده و درون ظرف مخصوص یخ بریزید. یا اینکه موز را تکه کرده و روی سینی بچینید تا یخ بزند. وقتی تکه ها یخ زدند از سینی یا از طرف یخ خارج کرده و درون نایلون فریزر نگهداری کنید. لازم به ذکر است که موز در فریزر تا شش ماه سالم می ماند. از موز یخ زده می توان در اسموتی و در ترکیب با سایر میوه های یخ زده مانند توت فرنگی استفاده کرد.

موز در یخچال تازه تر می ماند یا روی کانتر آشپزخانه؟

اگر موز شما رسیده است بهتر است در یخچال نگهداری شود تا تازه تر مانده و به مدت طولانی تری قابل استفاده باشد. اما اگر موز شما رسیده نیست در یخچال نگذارید. چرا که اصلا به مرحله رسیدگی نمی رسد. موز های سبز باید در محیطی گرم مانند کانتر آشپزخانه نگهداری شوند.

حرف آخر …

با کمک چند تکنیک ساده می توان موز ها را برای مدت طولانی تری تازه نگه داشت. اگر موزی که خریده اید، رسیده بود در یخچال از آن نگهداری کنید. البته ممکن است پس از مدتی پوست موز تغییر رنگ داده، قهوه ای یا حتی سیاه شود. ولی در هر صورت خودِ موز درون یخچال تازه می ماند.

اگر موز شما کال است سرشاخه موزها را درون کیسه ای نایلونی بپیچید. بیشتر اتیلنی که منجر به رسیده شدن موز می شود از این ناحیه خارج می شود. بنابراین پوشاندن این قسمت با نایلون از خروج اتیلن جلوگیری کرده و در نتیجه موزها زودتر می رسند.

گاهی اوقات موزها با پوشش پلاستیکی دور سرشاخه ها فروخته می شوند. در این صورت تا زمانی که قصد خوردن این میوه را ندارید پوشش پلاستیکی را جدا نکنید.

از نگهداری موز با سایر میوه ها خودداری کنید. بقیه میوه ها در زمان رسیده شدن اتیلن زیادی خارج کرده و در نتیجه موز شما را پلاسیده می کنند. سیب، خربزه، هلو و کیوی از میوه هایی هستند که خیلی زود موز را پلاسیده می کنند. بهترین راه، جدا کردن موز از باقی میوه ها و البته، جدا کردن موز ها از سرشاخه است. در این صورت احتمال می رود که این میوه به مدت طولانی تری تازه بماند.

حتی اگر از بهترین روش نگهداری موز هم استفاده کنید موز بلاخره تغییر رنگ داده و سیاه می شود. از موزهای رسیده و سیاه شده می توانید برای تهیه اسموتی موز، حلوای موز و چیپس موز استفاده کنید.

خلاصه:

  • موز را در محل تاریک نگهداری کنید
  • موزها را از هم جدا کنید
  • بهتر است آن ها را از محلی آویزان کنید
  • قسمت انتهای موز را با سلفون یا فویل بپیچید
  • موز را در مجاورات دیگر میوه ها قرار ندهید
  • از قرار دادن موزهای کال در یخچال خودداری کنید

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو