با این روتین روزانه به افزایش مقاومت بدن بعد از 60 سالگی کمک کنید!

منبع: خبرنما

6

1401/9/21

14:38


اگر شما نیز به سن میان سالی نزدیک شده اید و به دنبال افزایش مقاومت بدن خود هستید، این مطلب به شما کمک خواهد کرد. در این مطلب نکاتی گنجانده شده که به شما در افزایش مقاومت بدن بعد از 60 سالگی و افزایش انرژی کمک می کند. در واقع ممکن است با افزایش سن […]

با این روتین روزانه به افزایش مقاومت بدن بعد از 60 سالگی کمک کنید!

اگر شما نیز به سن میان سالی نزدیک شده اید و به دنبال افزایش مقاومت بدن خود هستید، این مطلب به شما کمک خواهد کرد. در این مطلب نکاتی گنجانده شده که به شما در افزایش مقاومت بدن بعد از 60 سالگی و افزایش انرژی کمک می کند. در واقع ممکن است با افزایش سن بعد از یک تمرین سنگین در باشگاه، احساس خستگی مفرط کنید. رفع خستگی ناشی از تمرین نیزی به مدت بیشتری نیاز دارد. دلیل آن نیز افزایش سن شما است. هرچند این جمله به این معنا نیست که با بالا رفتن سن نمی ‌توانید کارهای روزمره خود را عملی کنید.

اما خوب، واقعیت این است که همه ما در حال پیر شدن هستیم و بدن نیز با از دست دادن عضله تغییر می کند. به همین دلیل می تواند قدرت، تعادل و مقاومت بدنی شما را ضعیف کند. با این حال خبر خوب این که می ‌توانید سبک زندگی خود را تغییر دهید تا به زندگی عادی خود بازگردید.

افزایش مقاومت بدن بعد از 60 سالگی

به عنوان بخشی از روند پیری و ثانویه بدن افراد به برخی بیماری های مزمن (مانند فشار خون بالا و کلسترول بالا) مبتلا می شود. در واقع بدن با افزایش سن دچار تغییراتی می شود که می تواند مقاومت را کاهش دهد. همچنین در این دوره توده عضلانی را از دست می دهید و مقداری از آن ها با چربی جایگزین می شوند و رگ های خونی نیز انعطاف پذیری کمتری خواهند داشت، (به طور بالقوه باریک تر می شوند) که سبب کند شدن جریان خون و اکسیژن رسانی به بدن می شود. در این دوره باید بدن خود را به چالش بکشید و از کارهایی که دوست دارید دست نکشید. بلکه باید فعالیت های خود را بیشتر کنید و به نکاتی که در این مطلب آمده توجه کنید:

1. بررسی رژیم غذایی برای سالم تر غذا خوردن

برای این که مقاومت خود را بالا ببرید، نیاز به یک رژیم غذایی مغذی دارید. معمولا وقتی از رژیم غذایی سالم صحبت به میان می آید، همه به فکر کاهش وزن هستند. در چنین موردی شما به حفظ تناسب اندام خود فکر می کنید و برای آن باید غذاهای کم کالری مصرف کنید، مصرف غذای فرآوری شده و کربوهیدرات دار خود را کاهش دهید. همچنین بیشتر از غذاهای گیاهی استفاده کنید.

در حالی که هرچند این نکات مهم هستند، اما اگر هدف اصلی شما افزایش مقاومت بدن بعد از 60 سالگی است باید از رژیم غذایی متعادل که دارای طیف گسترده ای از ویتامین ها و مواد مغذی است، تمرکز کنید. همچنین ممکن است کربوهیدرات‌ را به رژیم خود اضافه کنید. کربوهیدرات‌ها در واقع مواد سوختی هستند که مغز شما با آن کار می‌ کند. همچنین منبع انرژی برای ماهیچه‌های در جریان تمرینات است. بنابراین خوردن یک میان‌ وعده پر کربوهیدرات قبل از انجام یک کار چالش‌ برانگیز فیزیکی یا ذهنی می ‌تواند به شما کمک کند تا مقاومت بدن خود را بالا ببرید.

2. تمرینات کاردیو را جزء برنامه روزانه خود قرار دهید

یکی دیگر از عاداتی که می توانید برای افزایش مقاومت بدن بعد از 60 سالگی در سبک زندگی خود دنبال کنید، برنامه سلامت قلب است. تمرینات کاردیو برای قلب و ریه های شما عالی است. باعث به جریان افتادن خون و اکسیژن رسانی به بدن می شود. که می تواند انجام هر گونه فعالیت بدنی برای مدت طولانی را آسان تر کند.

3. وزنه برداری را فراموش نکنید

برنامه ورزشی روزانه خود را ترک کنید به جای آن از تمرینات ورزشی استفاده کنید که شما را به چالش بکشد. اگر هر روز یک تمرین را با شدت یکسان و برای مدت زمان یکسان انجام دهید، می توانید عملکرد بدن خود را حفظ کنید، اما نمی توانید آن را بهبود بخشید. در عوض، تمرین‌هایی را انتخاب کنید که در انجام آن راحت باشید. مثل وزنه برداری (به تدریج وزنه ها را بیشتر کنید یا تعداد ست ها را افزایش دهید)، آهسته دویدن (به تدریج سرعت یا مسافت را افزایش دهید) یا انجام یک بازی مانند تنیس. همه این فعالیت ها می تواند به شما در افزایش مقاومت بدن کمک کنند.

4. تغذیه و تقویت ذهنی برای افزایش مقاومت بدن بعد از 60 سالگی

مقاومت بدن صرفا به توانایی فیزیکی مرتبط نیست. این شامل توانایی های ذهنی نیز می شود. برای این منظور نیز نیاز به بهبود تقویت ذهن دارید. برای بهبود استقامت ذهنی می تواند از انجام تمرینات مغزی که نیاز به تمرکز و نظم دارند، استفاده کنید. همچنین می توانید از مدیتیشن نیز استفاده کنید.

5. به بدن خود زمانی برای استراحت بدهید

بدن شما نیاز به استراحت دارد تا دوباره استقامت مورد نیاز خود به دست آورد. برای همین باید هر شب به اندازه کافی بخوابید (هفت تا هشت ساعت خواب برای افراد بالای 65 سال مهم است.) هرچند این ساعات برای افراد مختلف متفاوت است. همچنین بین فعالیت ها و کارهای روزانه خود، استراحت کنید.

6. نوشیدنی ها و مکمل های کافئین دار برای افزایش مقاومت بدن بعد از 60 سالگی

برای افزایش مقاومت بدن بعد از 60 سالگی از قهوه استفاده کنید. قهوه یا هر نوشیدنی کافئین دار راهی آسان و سریع برای تقویت و تولید انرژی است. که می توانید آن را به برنامه روزانه خود اضافه کنید. کافئین نه تنها برای سرحال شدن و رفع خستگی شما مفید است، بلکه باعث بهبود استقامت بدن نیز می شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو