نقشه راهی با اولویتهای سازه ای برای مسجد جامع عباسی در حال تهیه است

منبع: همگردی

5

1401/9/21

19:00


ایسنا/ براساس آخرین خبر و گزارش های منتشر شده، نقشه راهی با اولویتهای سازه ای برای مسجد جامع عباسی در حال تهیه است.

سید مهدی موسوی موحد، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان در پاسخ به این پرسش خبرنگار مبنی بر اینکه چرا علیرغم ایرادهای موجود در مرمت دونیم ترک نخست گنبد مسجد شیخ لطف الله و با وجود تأکید متخصصان مبنی بر توقف مرمت و استفاده از نظرات نخبگان و پیشکسوتان کشوری و حتی بین المللی همچنان این مرمت ادامه پیدا کرده، گفت: با توجه به اینکه مسائل ایجاد شده در خصوص مرمت گنبد مسجد شیخ لطف الله با همان ترک اول بوجود آمد و ما در این خصوص با چالش های متعددی روبرو شدیم اما در ادامه و در دوره جدید، جلسه ای با شورای راهبردی دفتر امور پایگاه های ملی و جهانی برگزار شد که متشکل از پیشکسوتان و اساتید دانشگاه و حتی منتقدان بود که در صورت جلسه آن بر کلیت مرمت صحه گذاشتند ولی بر رفع ایرادهای موجود تأکید کردند.

او افزود: به همین دلیل ایرادهای موجود در ترک اول برطرف شد، مرمت سه نیم ترک بعدی ادامه پیدا کرد و این مدل مرمت مورد تأیید قرار گرفت، یعنی آن چیزی که الان ادامه دارد، پیرو همان صورت جلسه ای است که با کمیته راهبردی دفتر پایگاه های ملی و جهانی انجام شد.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان با بیان اینکه در حال حاضر مرمت یک چهارم گنبد مسجد شیخ لطف الله به پایان رسیده، اشاره کرد: در دو نیم ترک اول این گنبد یکسری ایرادهایی در رابطه با تغییر رنگ وجود داشت که در سه نیم ترک جدید چنین نیست و ان شاءالله وقتی مرمت سه چهارم دیگر گنبد به پایان برسد، وضعیت گنبد از این شکل خارج می شود.

موسوی موحد درخواست کرد: من تأکید می کنم که اصحاب رسانه حتما عکسهای قبل از مرمت دو ترک اول و عکسهای سه چهارم باقیمانده گنبد را ببینند، چون وضعیت آن به شدت وخیم است اما اینکه آن موقع مرمت شروع شد به این علت بود که لزوم آن احساس میشد، منتهی یکسری ایراداتی وجود داشت که سعی شد در سه نیم ترک بعدی برطرف شوند.

او با بیان اینکه پیمانکار مرمت گنبد مسجد شیخ لطف الله تغییری نکرده، یادآوری کرد: مرمت سه نیم ترک جدید این گنبد همچنان با همان پیمانکار قبلی یعنی محمدرضا رضایت (معروف به ستار رضایت) انجام شده است.

بررسی مرمت گنبد مسجد جامع عباسی با اولویت سازه

معاون میراث فرهنگی استان اصفهان در مورد مرمت گنبد مسجد جامع عباسی نیز توضیح داد: آخرین جلسه در این مورد دو روز قبل برگزار شد که آقای دکتر مختاری روزهای پنجشنبه، جمعه و شنبه در اصفهان حضور داشت و به اتفاق سایر اعضای کمیته بررسی مرمت گنبد مسجد جامع عباسی یعنی آقای دکتر حجازی، آقای مهندس فرشته نژاد و آقای ایزدی روی گنبد آمدند و با توجه به نظافتی که داخل دو پوش گنبد انجام شده بود مجددا داخل پوش گنبد بازدید و ترک های موجود بررسی شد.

موسوی موحد تأکید کرد: در حال حاضر و بیش از همه، بحث ها و اولویت های سازه ای بنا مورد توجه قرار گرفت تا «داستان خواجه در بند نقش ایوان است.»

او افزود: ما باید مراقب باشیم که به لحاظ سازه ای آسیب های شدیدی متوجه گنبد مسجد جامع عباسی نشود.

موسوی موحد در پاسخ به اینکه آیا اقدامی در خصوص بهبود شرایط سازه ای این گنبد انجام شده است یا خیر؟ گفت: فعلاً این مباحث در حوزه مطالعات است چون باید کمترین آسیب و دخل و تصرف در بنا را داشته باشیم؛ اما اعضای کمیته بررسی مرمت این گنبد بعد از بازدید مجدد از دو پوش، در خصوص یک صورت جلسه نیز به اجماع رسیدند و تأیید کردند که البته نمی د انم آن را امضا کردند یا خیر، اما این صورت جلسه تنظیم شد و من هم آن را مطالعه کردم منتهی قرار بود همکاران نیز مطالعه و امضا کنند که اطلاعی در این خصوص ندارم که امضا کرده اند یا خیر.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان درباره محتوای این صورت جلسه بیان کرد: بیشتر، اولویت های مطالعاتی بررسی شده است؛ اینکه چه کاری باید انجام شود؟ مطالعاتی که باید انجام دهیم شامل چه مواردی است؟ آیا قرار است فتوگرامتری انجام شود؟ استحکام بخشی چگونه باشد؟ زیر زمین چه اقداماتی انجام دهیم؟ روی زمین چه اقداماتی انجام دهیم؟ درمجموع فعلاً در حد بحث های مطالعاتی است و هنوز به طرح مرمت نرسید.

او با بیان اینکه اعضای کمیته بررسی مرمت گنبد مسجد جامع عباسی راههای متفاوتی دارند، اضافه کرد: به عنوان مثال فردی مانند دکتر حجازی نگاه خیلی آکادمیک دارد و از یکسری جنبه ها نیز نکته مثبتی است ولی دکتر مختاری به لحاظ اجرایی قوی است و کارهای متعددی انجام داده اند و آقای فرشته نژاد نیز که از پیشکسوتان میراث فرهنگی هستند و عمرشان را در میراث فرهنگی اصفهان گذرانده است؛ بنابراین هر کدام نقطه نظرات متفاوتی دارند و بعضاً ممکن است اختلاف نظراتی وجود داشته باشد ولی یک نقشه راه برای آینده و نه فقط برای گنبد مسجد جامع عباسی بلکه برای کل این مسجد و کل میدان نقش جهان در حال تنظیم است، اما فعلا بواسطه اتفاقاتی که افتاد، از گنبد مسجد جامع عباسی مسجد شروع می شود.

نقشه راهی با اولویتهای سازه ای برای مسجد جامع عباسی در حال تهیه است

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو