بررسی امکان کشت گیاه در فضا توسط فضانوردان چینی

منبع: تکراتو

4

1401/9/21

20:03


طی یکی از ماموریت‌های فضایی کشور چین، فضانوردان چینی چند گیاه کاشته شده در فضا را جهت بررسی امکان کشت گیاه در فضا به زمین آوردند.

بررسی امکان کشت گیاه در فضا توسط فضانوردان چینی

طی یکی از ماموریت‌های فضایی کشور چین، فضانوردان چینی چند گیاه کاشته شده در فضا را جهت بررسی امکان کشت گیاه در فضا به زمین آوردند.

یکی از برنامه‌های اخیر چین بررسی امکان پرورش گیاهان در فضا و تاثیر آن‌ها در ماموریت‌‌ها فضایی بود. به همین جهت تعدادی از گیاهانی که پیش از این در فضا کاشته شده بودند، برای انجام آزمایش‌های گوناگون به آزمایشگاه‌های چین منتقل شدند. این گیاهان توسط فضانوردانی که در عملیات شنژو 14 حضور داشتند کاشته شدند که از جمله آن‌ها می‌توان به گیاه رشادی گوش موشی (آرابیدوپسیس تالیانا) و برنج اشاره کرد.

این گیاهان در ایستگاه فضایی تیانگونگ در یک محیط میکروگرانشی پرورش یافته بودند. گفتنی است که فضانوردان حاضر در این ماموریت، بذرهای برنج و رشادی گوش موشی را تقریبا چهار ماه پیش کاشته بودند و طی این مدت چرخه زندگی‌ آن‌ها را تکمیل کردند. اکنون که گیاهان ذکر شده با موفقیت مراحل رشد خود را از جوانه زنی تا تکثیر پشت‌سر گذاشتند، در اختیار دانشمندان فعال در آکادمی علوم چین قرار می‌گیرند تا آزمایش‌های لازم روی آن‌ها انجام شود.

هدف اصلی این آزمایش‌ها، بررسی و مشخص کردن تفاوت‌های میان گیاهان پرورش داده شده در زمین و فضا است. لازم به ذکر است که امکان کشت گیاه در فضا بسیار کم است و برای پرورش دادن گیاهان، فضانوردان با چالش‌های گوناگونی روبه‌رو شدند. طبق گفته یکی پژوهشگران علوم گیاهی (ژنگ هویی کیونگ) پرورش گیاهان در فضا کار بسیار دشواری بود و این کار تنها به لطف تلاش‌های فضانوردان ماموریت شنژو 14 انجام شد.

بیشتر بخوانید: پرورش گوجه فرنگی در ایستگاه فضایی بین‌المللی توسط ناسا 

امکان کشت گیاه در فضا

باتوجه به توضیحاتی که ژنگ هویی کیونگ ارائه کرده، یکی از مشکلات اساسی پرورش گیاه در فضا محدود بودن مکان و مصنوعی بودن محیط است؛ چراکه پرورش دادن گیاهان در محیط‌های مصنوعی بسیار چالش برانگیز است و باید تمام مراحل رشد آن با دقت طی شود. همچنین، باید به این موضوع دقت کرد که گیاه تمام مراحل رشد خود را به صورت کامل و نرمال پشت سر می‌گذارد. البته آزمایش برنج و سایر گیاهانی که در فضا قرار داشتند توسط دانشمندان و محققان چینی اتفاق تازه‌ای نیست و چنین آزمایش‌هایی از چند سال پیش در دستور کار محققان قرار گرفته است.

طی آزمایش‌های قبلی محققان چینی، بذر گیاهان به مدار زمین منتقل می‌شدند تا در برابر پرتوهای قوی موجود در خارج از جو زمین قرار بگیرند. این عمل اصطلاحا جهش زایی فضایی نامیده می‌شود و محققان بعد از جهش زایی فضایی، بذر گیاهان را جهت بررسی جهش‌های ژنتیکی بررسی می‌کنند. هدف اصلی از انجام چنین آزمایش‌هایی، آگاه شدن از تاثیر جهش ژنتیکی در بذر گیاهان و تاثیر آن در برابر بیماری‌ها و بازدهی گیاهان است.

درحالی که آزمایش‌های پیشین فضانوردان چینی جهت آگاهی از جهش‌های ژنتیکی صورت می‌گرفت، آزمایش اخیر آن‌ها برای بررسی امکان کشت گیاه در فضا و پتانسیل پرورش سبزیجات و تولید غذا برای فضانوردان طی ماموریت‌‌های بلند مدت انجام شد. در حالی که آمریکا و سایر شرکای آن تمام تمرکز خود را روی پروژه آرتمیس قرار دادند، دولت چین نیز برنامه‌های خود را جهت ساخت یک پایگاه تحقیقاتی روی کره ماه دنبال می‌کند.

پرورش گیاهان در فضا

اگر از پروژه آرتمیس اطلاعی ندارید، باید گفت که هدف اصلی این پروژه حضور و اقامت دائمی انسان‌ها روی کره ماه است. همچنین، اقدامات فرهنگی نیز در این پروژه اجرا می‌شوند که طی آن اولین زن و اولین فرد رنگین پوست روی کره ماه قدم می‌گذارند.

مقصد پروژه آرتمیس قطب‌جنوب ماه است و طبق گزارش‌های منتشر شده زمان اجرای آن سال 2024 میلادی خواهد بود. از جمله نهادها و شرکت‌هایی که برای تحقق یافتن پروژه آرتمیس با یکدیگر همکاری می‌کنند، می‌توان به آژانس فضایی اروپا، آژانس فضایی ژاپن، آژانس فضایی ایتالیا، آژانس فضایی استرالیا، سازمان فضایی بریتانیا، آژانس فضایی کانادا، سازمان فضایی امارات، سازمان فضایی اوکراین، آژانس فضایی برزیل، ناسا و شرکت‌های خصوصی صنایع هوافضای آمریکایی اشاره کرد.

در صورتی که همه چیز طبق برنامه پیش برود، به‌زودی شاهد حضور دائمی انسان‌های روی کره ماه و نهایتا سفر به مریخ خواهیم بود. گفتنی است که رهبری این پروژه بر عهده ناسا قرار دارد اما این همکاری بین‌المللی می‌تواند برای تحقق یافتن پروژه آرتمیس موثر واقع شود.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره امکان کشت گیاه در فضا چیست؟ لطفا دیدگاه خود را در بخش کامنت‌ها به اشتراک بگذارید و جدیدترین اخبار تکنولوژی را با تکراتو دنبال کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو