معرفی کامل بهترین استیبل کوین های ارز دیجیتال

منبع: زیبامون

5

1401/10/17

17:48


در ادامه این مقاله می‌خواهیم ابتدا به ارائه مفهومی استاندارد از استیبل کوین بپردازیم  سپس بهترین استیبل کوین‌ های ارز دیجیتال را معرفی می‌کنیم.

معرفی کامل بهترین استیبل کوین های ارز دیجیتال

پس از سقوط چشمگیر رمزارز "TerraUSD (UST)" سرمایه‌گذاران به طور فزاینده‌ای نسبت به ثبات واقعی استیبل‌کوین‌ها و خرید ارز دیجیتال تردید دارند. استیبل‌کوین‌ها از پشتوانه دلار واقعی گرفته تا تکیه بر پروتکل غیرمتمرکز به اشکال مختلفی وجود دارند. بهترین آنها در بازار می‌کوشند تا با کنترل نوسانات قیمت در بازار رمزارزها، امن‌ترین بستر سرمایه‌گذاری را برای معامله‌گران به وجود بیاورند. اگرچه سلطه دار بازار یعنی بیت‌کوین به‌عنوان ارزشمندترین گزینه برای معاملات محسوب می‌شود، اما نوسانات بسیار بالای قیمت از نقاط ضعف آن شمرده می‌شود. در ادامه این مقاله می‌خواهیم ابتدا به ارائه مفهومی استاندارد از استیبل کوین بپردازیم  سپس بهترین استیبل کوین‌ های ارز دیجیتال را معرفی می‌کنیم.

 

استیبل کوین (Stablecoin) چیست؟

استیبل کوین دسته‌ای از ارزهای دیجیتال و اصطلاحاً رمز پایه هستند که به‌منظور ایجاد ثبات در بازار کریپتو به وجود آمدند. اکثر رمزارزهای محبوب و ارزشمند نوسان قیمت زیادی دارند و برای عموم کاربران مناسب نیستند. با هر بار بالا و پایین شدن قیمت آنها، ریسک معاملات افزایش پیدا می‌کند و کاربران متحمل زیان می‌شوند. ارزهای دیجیتالی که در دسته استیبل کوین‌ها قرار می‌گیرند با ارزش یک دارایی واقعی مانند ارز فیات، طلا و نقره گره خورده‌اند تا قیمت آنها برای معامله‌گران همیشه ثابت بماند. برترین استیبل کوین ها از پشتیبانی ارزی دلار آمریکا بهره‌مند شده‌اند و ارزش هر واحد آن برابر 1 دلار است. این در حالی است که با سرمایه‌گذاری در این نوع کوین‌ها می‌توان در یک حاشیه امنیت قابل‌توجهی که ایجاد می‌کنند، ارزش دارایی در طول زمان حفظ شود.

 

بهترین استیبل کوین های ارز دیجیتال

 

در انتخاب بهترین استیبل کوین برای سرمایه‌گذاری بهتر است ویژگی‌های مانند ثبات و پشتوانه معتبر در نظر گرفته شود. در ادامه لیستی از بهترین استیبل کوین های ارز دیجیتال را ارائه می‌دهیم.

 

 تتر (Tether - USDT)

رمزارز تتر به‌عنوان ارزشمندترین استیبل کوین در بازار کریپتو شناخته می‌شود. با توجه به انجام معاملات در پایه تتر، این ارز دیجیتال بیشترین حجم معاملاتی و جابه‌جایی را در میان تریدرها دارد. قیمت هر واحد توکن تتر برابر یک دلار است و به‌عنوان یک استیبل کوین غیرمتمرکز با پشتوانه دلار آمریکا محسوب می‌شود. تتر در چندین بلاک‌چین عرضه شده و در بسترهای مختلف امکان انتقال آن وجود دارد. با این حال تتر بر پایه ترون بر اساس استاندارد TRC20 پراستفاده‌ترین است. بعد از آن تتر بر پایه اتریوم  بالاترین میزان استفاده را دارد. ارز دیجیتال تتر در بهترین صرافی ارز دیجیتال ایرانی از همان ابتدا لیست شده‌است.

 

یو اس دی کوین (USD Coin - USDC)

یو اس دی کوین بعد از تتر دومین گزینه محبوب است و بیشترین حجم معاملات روزانه و مارکت کپ را دارد. مشابه تتر، یو اس دی کوین هم می‌توان تحت چند بلاک‌چین مختلف انتقال داد. USDC در بلاک‌چین‌های اتریوم (ERC20)، سولانا (Solana)، بایننس اسمارت چین (BEP20) و ترون (TRC20) عرضه شده‌است.  در بین آنها یو اس دی کوین داخل شبکه اتریوم با وجود داشتن کارمزد بالاتر، محبوبیت بیشتری دارد. پشتوانه این استیبل کوین صرافی معتبر کوین بیس است و بر خلاف دیگر ارزهای با ثبات ارزش آن کمتر از 1 دلار است. ارزش همیشگی یو اس دی کوین برای با 0.9 دلار است و با توجه به حجم معاملاتی که دارد  می‌توان برای سرمایه‌گذاری روی آن حساب ویژه‌ای باز کرد.

 

  بایننس یو اس دی (Binance USD – BUSD)

صرافی بایننس از نظر حجم معاملات روزانه با اختلاف زیادی از دیگر رقبا، بزرگ‌ترین صرافی ارز دیجیتال دنیا است. این اکوسیستم دو رمزارز محبوب دارد که یکی از آنها جزو بهترین و پراستفاده‌ترین استیبل کوین‌های متمرکز محسوب می‌شود. استیبل کوین بایننس یو اس دی در قلب اکوسیستم بایننس متولد شد و پشتوانه آن دلار آمریکا است.  هر واحد رمزارز BUSD همیشه 1 دلار آمریکا معامله می‌شود. این ارز دیجیتال در شبکه‌های بایننس چین (2BEP)، بایننس اسمارت چین (20BEP) و شبکه اتریوم (20ERC) مبادله می‌شود. کاربران می‌توانند بسته به نیاز خود از طریق بایننس بریج، توکن‌ها را بین بلاک‌چین‌ها مبادله و آنها را با به یکدیگر تبدیل کنند.

 

  ترو یو اس دی (TrueUSD – TUSD)

استیبل کوین ترو یو اس دی، غیرمتمرکز است و در دسته‌بندی ارزهای دیجیتال یک  دلاری قرار دارد. ارزی این  رمزارز نیز همیشه یک دلار است. یکی از مهم‌ترین مزایای TrueUSD این است که شرکت‌های ثالث همواره از ارزش این رمزارز پشتیبانی می‌کنند و همین مسئله موجب شده که مسائل مهمی نظیر شفافیت و امنیت در مورد آن صدق کند. این استیبل کوین در ابتدا اولین‌بار در زمستان 1396 برای عده‌ای سرمایه‌گذار محدود عرضه شد، اما با سرعت توانست رشد کند و اعتبار و محبوبیت خوبی را در میان کاربران کسب کرد.

 

پکس دلار (Pax Dollar – USDP)

استیبل کوین پکس دلار توسط شرکت پاکسوس، مجری توسعه بایننس یو اس دی برای صرافی بایننس ساخته شده‌است. این رمزارز سال 1397 به بازار عرضه شد و مانند سایر بهترین استیبل کوین های ارز دیجیتال از دلار آمریکا به‌عنوان پشتوانه استفاده می‌کند. به‌ازای عرضه یک واحد پکس دلار در شبکه بلاک‌چین اتریوم (20ERC) یک دلار آمریکا در حساب بانکی ذخیره می‌شود. توسعه‌دهنده این ارز دیجیتال با ثبات بسیار معتبر است، اگر غیر از این بود صرافی بایننس مسئولیت توسعه استیبل کوین خود یعنی BUSD را به آن نمی‌سپرد. پس می‌توان به این شرکت و استیبل کوین آن اعتماد کرد.

 

دای (Dai - DAI)

 

 

ارز دیجیتال دای یک استیبل کوین غیرمتمرکز است و همین ویژگی آن باعث شده که بسیاری موردتوجه ایرانیان قرار بگیرد که دلیل آن هم چیزی جز تحریم نیست. در حال حاضر رمزارز دای بهترین جایگزین برای استیبل کوین‌های متمرکز مانند تتر است. استیبل کوین دای یک توکن بلاک‌چین اتریوم است که ارزش آن ثابت و معادل 1 دلار آمریکا است. این استیبل کوین همچنین عنصر کلیدی سیستم وام‌دهی میکر دائو است. زمانی که در پلتفرم میکر دائو وامی گرفته می‌شود، توکن دای ایجاد می‌شود. در حقیقت دای رمز ارزی است که کاربران وام‌گرفته و بازپرداخت می‌کنند. توکن دای پس از ایجاد شدن مانند یک استیبل کوین اتریوم کار می‌کند. از این رمزارز می‌توان برای پرداخت هزینه‌ها استفاده کرد آن را به‌راحتی بین کیف پول‌های اتریوم منتقل کرد.

 

یو اس دی ان (Neutrino USD - USDN)

USDN یک استیبل کوین الگوریتمی است که به‌منظور استفاده گسترده در فضای دیفای (Defi) ساخته شده‌است. هر واحد این استیبل کوین معادل یک دلار آمریکا است. پشتوانه این توکن، کوین "WAVES" است و تمامی عملیات مربوط به آن مانند صدور، قیمت‌گذاری و پاداش استیکینگ به طور کاملاً شفاف و توسط یک قرارداد هوشمند مدیریت می‌شود. این استیبل کوین با هدف مقابله با نوسان در رمزارزهای با پشتوانه ارز فیات نظیر USDT ،TUSD ،GUSD و USDC ایجاد شد. مشکل اصلی این ارزهای دیجیتال این است که توسط نهادهای متمرکز پشتیبانی می‌شوند که باید برای حفظ ذخایر وجوه کافی برای پشتیبانی از استیبل کوین منتشر شده در بازار به آنها اعتماد کرد. پروتکل نوترینو برای رفع این مشکل قراردادهای هوشمند را جایگزین اعتماد به نهاد متمرکز کرده و پشتوانه استیبل کوین خود را رمزارز WAVES قرار داده است.

 

جمع بندی نهایی

در این مقاله به معرفی کامل بهترین استیبل کوین های ارز دیجیتال پرداختیم و مختصری درباره آنها توضیح دادیم. انتظار می‌رود ارزهای رمزنگاری شده پایدار نیروی محرکه‌ای در اقتصاد آینده باشند. بهترین این ارزهای دیجیتال در حوزه کریپتو نقش یک تثبیت‌کننده قیمت را ایفا می‌کنند که تریدر یا معامله‌گر را برای سرمایه‌گذاری با ریسک بسیار پایین ترغیب خواهند کرد. مهم‌ترین ویژگی آنها در بازار به 2 معقوله ثبات قیمتی و نوع پشتوانه این نوع رمز ارزها مربوط می‌شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو