وردپرس چیست و چه کاربردی دارد

منبع: تالاب

6

1401/10/17

17:51


وردپرس چیست و چه کاربردی دارد

اگر به دنبال جواب سوال وردپرس چیست و چه کاربردی دارد حتما این مقاله را تا انتها مطالعه کنید. در ادامه با مفهوم سایت وردپرسی چیست آشنا خواهید شد.

 

پیشنهاد ویژه: برای شروع یادگیری آموزش طراحی سایت، همین حالا وارد وب سایت شده و از فیلم آموزش طراحی سایت با وردپرس رایگان استفاده کرده و یا در دوره وردپرس این مجموعه بصورت آنلاین و حضوری استفاده کنید. 02166919633 الی 8 در ادامه آموزش های کاربردی وردپرس، بعد از حدود ۲ هفته گشت و گذار در اینترنت و از بین هزاران ویدیو، یک مجموعه بی نقص و کامل ویدیویی را برای یادگیری سریع این نرم افزار گلچین کرده ایم. این مجموعه کامل برای شروع از صفر و برای همه سطوح مناسب می باشد. بعد از آن نیز بهترین جزوه PDF فارسی موجود در اینترنت را جهت تکمیل یادگیری می توانید دانلود کنید.

 

وردپرس چیست

تعاریف متعددی برای وردپرس در وب فارسی ارائه شده است. در این قسمت سعی می کنیم تا با چند تعریف ساده و سپس تخصصی تر به این سوال که وردپرس چیست پاسخ جامعی ارائه دهیم. با یک تعریف ساده از کاربرد WordPress از مرجع آموزش وردپرس شروع می کنیم.

 

تعریف وردپرس از زبان خودش

وردپرس (WordPress) یک نرم افزار اوپن سورس(open source) است که توسط آن می‌توانید وب سایت، وبلاگ یا اپلیکیشن بسازید.

 

وردپرس چیست به نقل از ویکی پدیا

وردپرس یک سیستم مدیریت محتوا برای سایت ها و وبلاگ ها می باشد. وردپرس از ابتدا تنها یک سرویس وبلاگ نویسی رایگان بود و امکانات خوبی را در اختیار وبلاگ نویسان قرار می داد. سپس به صورت یک سیستم مدیریت محتوا برای مدیریت سایت معرفی شد. وردپرس با زبان برنامه نویسی PHP نوشته شده و از دیتابیس MySQL بهره می برد. وردپرس در پیشبرد پروژه موفق بی تو و در سال ۲۰۰۳ میلادی شکل گرفت. نام وردپرس را کریستین اسلک، دوست مت مولنوگ (توسعه دهنده پایه وردپرس) پیش نهاد داد. از آن پس وردپرس با سرعت و پیشرفتی قابل ملاحظه همه گیر شد. اکنون نیز می توان وردپرس را معروف ترین و پرکاربردترین ابزار ساخت وبلاگ و سایت حرفه ای دانست. (منبع: ویکی پدیا)

 

پاسخ وردپرس چیست به صورت تخصصی تر

خیلی نمی خواهیم پاسخ وردپرس چیست را تخصصی کنیم! وردپرس یک سیستم مدیریت محتوا است. در واقع یک نرم افزار تحت وب در دسته ی سیستم های مدیریت محتوا یا همان CMS ها که مخفف (Content Management System) می باشند، قرار میگیرد. با نصب نرم افزار وردپرس روی سرور، امکان مدیریت محتوا به آسانی فراهم می شود. بیشترین کاربرد وردپرس برای راه‌اندازی و ساخت یک وبلاگ یا یک سایت می‌باشد. همچنین قابلیت ایجاد شبکه اجتماعی با افزونه های قدرتمند همچون buddypress . ایجاد انجمن با افزونه bbpress ، و… را داراست. چون وردپرس دارای هسته‌ای قدرتمند است و پر مخاطب ترین نرم افزار در این زمینه می باشد. نرم افزار تحت وب وردپرس متن باز یا Open Source می باشد و هسته آن توسط افراد مختلفی توسعه یافته است. این سیستم مدیریت محتوا به زبان PHP و بر مبنای استفاده از دیتابیس MySQL نوشته شده است.

 

اگر بخواهید یک وبسایت (آموزشی، کسب و کار، فروشگاه و …) راه اندازی کنید حتما باید از یک برنامه که محتوای مدنظرتان را در آن بنویسید استفاده نمایید (که به آن برنامه مدیریت محتوا می گویند). وردپرس، دروپال و … برنامه های مدیریت محتوایی هستند که وردپرس در این میان هم ساده تر است و هم بسیار محبوب می باشد. با استفاده از این سیستم نرم‌افزاری می‌توانید، محتوا سایتتان (متن، فیلم ، تصویر و هر چیز دیگری) را مدیریت کنید.

 

در حال حاضر بیش از ۷۶ میلیون وب سایت در جهان با این CMS راه اندازی شده‌است. (ویکی پدیا).

 

قالب‌ها، تم‌ها و افزونه‌های آماده‌ای به صورت تجاری یا رایگان برای کار کردن با این ابزار ارائه شده‌است که با استفاده از آن برخی کارهای متداول را آسانتر و در زمان کمتری می‌توان پیاده‌سازی کرد. به عنوان مثال برای راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی در کنار سایت وردپرسی کافیست یکی از افزونه‌هایی که برای این منظور طراحی شده‌اند را به هسته وردپرس اضافه کرد.

 

به عنوان مثال افزونه‌های WooCommerce و EDD دو افزونه وردپرس هستند که برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی جهت فروش کالای فیزیکی یا فایل‌های دانلودی استفاده می‌شوند. همچنین قابلیت تبدیل شدن سایت به یک شبکه اجتماعی با افزونه قدرتمند Buddypress یا ایجاد یک تالار گفتگو یا انجمن با افزونه BBpress، در وردپرس وجود دارد. با توجه به فراوانی و تنوع افزونه‌های وردپرس تقریباً هر امکانی را می‌توان به سایت وردپرسی اضافه کرد.

 

سایت وردپرسی چیست؟

هر سایتی که از وردپرس به عنوان سیستم مدیریت محتوای خود استفاده کند یک سایت وردپرسی است. وردپرس هردو جنبه اصلی یک سایت را مدیریت می‌کند. یعنی بک‌اند (Backend) که همان محیطی است که کاربر می‌تواند وارد آن شود و محتوای مورد نظرش را به سایت اضافه کند یا چیزی را تغییر دهد. و فرانت‌اند (Frontend) که در واقع همان بخشی از سایت است که بازدیدکنندگان با مراجعه به سایت می‌توانند مشاهده کنند. به کمک وردپرس بدون نیاز به دانش برنامه نویسی می‌توانید سایت طراحی کنید.

وردپرس چیست و چه کاربردی دارد

زبان وردپرس چیست؟

هسته وردپرس همان طور که اشاره شد به زبان PHP نوشته شده است. همچنین برای ذخیره اطلاعات از دیتابیس MySQL در WordPress استفاده شده است. بسیاری از کاربران در شروع کار با وردپرس سوال می کنند که زبان وردپرس چیست؟ باید بگوییم که برای طراحی سایت با وردپرس نیاز به دانش برنامه نویسی نخواهید داشت. وردپرس رویای طراحی سایت در 5 دقیقه را آن هم بدون نیاز به کدنویسی محقق کرده است. این که گفته می شود زبان وردپرس PHP است و متن باز است برای توسعه دهنگان می باشد. یعنی اگر دانشی در زبان PHP داشته باشید به کمک مستندات وردپرس می توانید تغییراتی در آن ایجاد کنید. با توسعه افزونه وردپرس می توان امکانات وردپرس را نیز افزایش داد. افزونه های متعددی برای وردپرس نیز توسط توسعه دهندگان مختلف ارائه شده است.

 

وردپرس چه کاربردی دارد؟

پاسخ به این که کاربرد وردپرس چیست؟ شاید در حالت کلی دشوار باشد. چرا که ویژگی های بی شمار وردپرس، این سیستم مدیریت محتوا را به یک سیستم همه کاره در راه اندازی سایت تبدیل نموده است. در ادامه تنها به برخی از این ویژگی های بی شمار خواهیم پرداخت.

 

وردپرس برای راه اندازی و ساخت سایت در چند دقیقه طراحی شده است.

به کمک وردپرس خیلی سریع سایت شما راه اندازی می شود.

این سیستم مدیریت محتوا یا CMS یک سایت ساز رایگان است.

وردپرس به راحتی روی هاست قابل نصب می باشد

امکان نصب وردپرس در فولدر های هاست وجود دارد و اجباری به نصب روی ریشه هاست نیست

امکان نصب چندین وردپرس در هاست وجود دارد و محدودیتی از این بابت وجود ندارد

امکان فشرده سازی مطالب و محتوا در وردپرس به راحتی با سیستم gzip فراهم شده است.

امکان طراحی و ساخت قالب وردپرس برای توسعه دهنگان فراهم شده است تا به دلخواه قالب وردپرس سایت خود را طراحی و شخصی سازی نمایند

یک سیستم جستجوی داخلی در وردپرس تعبیه شده است که کار جستجوی مطالب را بسیار ساده می نماید

وردپرس به طور پیش فرض امکان عضو گیری و مدیریت کاربران در سطوح دسترسی مختلف را فراهم کرده است

امکان نصب افزونه وردپرس طراحی شده توسط دیگران فراهم شده است تا امکانات فراوان وردپرس باز هم بیشتر و بیشتر گردد

در بخشی از سایت وردپرس افزونه های بسیاری به صورت رایگان جهت افزایش امکانات وردپرس برای دانلود قرار گرفته است

قالب های وردپرسی رایگان بسیاری نیز توسط طراحان سراسر دنیا در مخزن وردپرس برای دانلود رایگان جمع آوری شده اند

اگر در مورد چگونگی استفاده از وردپرس و نصب و راه اندازی آن به اطلاعات بیشتری نیاز دارید، پیشنهاد وردپرس باران شروع کار با آموزش نصب وردپرس می باشد.

 

دلیل محبوبیت وردپرس چیست

وردپرس بخاطر دلایلی همچون رایگان بودن، طراحی بسیار راحت و آسان با آن، جعبه ابزار قدرتمند، انعطاف‌پذیری بالا، بروزرسانی دائمی، نیاز نداشتن به کد نویسی بسیار محبوب و پرطرفدار است به‌طوری که بیش از 60 میلیون وب‌سایت با وردپرس طراحی شده‌اند.

 

معایب وردپرس چیست

وردپرس در کنار همه مزایایی که دارد، نقاط ضعفی هم دارد:

نیاز به نصب افزونه‌های مختلف و نگرانی‌های امنیتی

نیاز به بروزرسانی مکرر

 

وردپرس چگونه کار میکند؟

با طراحی سایت با وردپرس به سادگی می توانید با آن کار کنید. وردپرس یک پنل مدیریت ساده ملقب به پیشخوان برای کار با سایت را فراهم کرده است. پس از نصب وردپرس و ورود به پیشخوان وردپرس امکانات وردپرس برای مدیریت سایت در یک نگاه در دسترس می باشند. با ورود به بخش های مختلف به سادگی می توانید به ساخت نوشته، برگه و… بپردازید.

 

با وردپرس چه سایت‌هایی می‌توان ساخت؟

سال‌ها پیش وردپرس تنها یک ابزار برای ساخت وبلاگ بود. امروزه با توسعه بیشتر هسته وردپرس و افزایش کاربران این پلتفرم، قالب‌ها و افزونه‌های زیادی به اکو سیستم وردپرس اضافه شدند و شما این امکان را دارید که هر نوع سایتی با وردپرس بسازید. با استفاده از وردپرس طیف گسترده‌ای از انواع وبسایت‌ها را می‌توان ساخت که به چند مورد از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

 

وبلاگ

سایت فروشگاهی

سایت شرکتی

سایت عضویتی

سایت آموزش آنلاین

 

راه اندازی یک وبسایت وردپرسی

 ابتدا باید یک دامنه (اسم وبسایت که قبلا توسط کسی انتخاب نشده) برای سایت تان انتخاب کنید. این دامنه همان آدرس شما در اینترنت است. مثل اینکه بخواهید در یک شهر خانه بسازید و برای شروع خانه شما یک آدرس دارد. مثلا در خیابان ولیعصر کوچه ۷- این آدرس حکم همان دامنه سایت شما در اینترنت را دارد. (از اینجا یا از اینجا چک کنید ببینید اسم مدنظرتان موجود است یا قبلا گرفته شده است؟)

 

در حین انتخاب نام باید پسوند سایت تان را نیز انتخاب کنید. پیشنهاد می کنیم از دات کام (com.) به عنوان دامنه استفاده کنید. اگر هم فقط کارتان در ایران است از پسوند مخصوص سایت های ایرانی یعنی دات آی آر (ir.). و اگر شرکت یا سازمان هستید از org. استفاده نمایید. دامنه دات کام گران تر از دو دامنه دیگر است. ضمنا برای ثبت دامنه ir. باید ابتدا سایت تان را در اینجا ثبت کنید تا مجوز آن صادر شود.

 

بعد از انتخاب نام باید یک هاست برای سایت تان تهیه کنید (هاست به زبان ساده، فضایی ست که در اینترنت به سایت شما اختصاص داده میشود. مثل اینکه بخواهید در یک شهر ساختمان بسازید و حتما باید قبل از ساخت، یک زمین خریداری کنید. این زمین حکم هاست را دارد). ما خرید هاست از اینجا یا اینجا را پیشنهاد می کنیم. (از هاست های ارزان تر شروع کنید)

 

بعد از خرید هاست، پشتیبان هاست آدرس ورود به هاست و نام کاربری و پسوورد را به شما اعلام می کند. وارد می شوید و برای اولین کار ورپردس را روی هاست نصب می کنید. سپس یک تم برای سایت وردپرسی تان انتخاب می کنید و شروع به گذاشتن مطلب یا محتوا در آن می کند.

 

کل داستان سایت همین است! ما در این مطلب روش نصب وردپرس روی هاست و کار با آن را توضیح می دهیم.

 

قالب وردپرس چیست؟

پوسته‌ها (Themes) یا قالب‌های وردپرس، طراحی ظاهری و لایه‌های سایت شما را فراهم می‌کنند. می‌توان تنها با یک کلیک، ظاهر یک وبسایت را به کلی تغییر داد. تغییری که با اعمال یک پوسته جدید به وجود می‌آید. برخی پوسته‌های پیشرفته‌تر امکان ایجاد تغییرات بیشتر و سفارشی‌سازی بیشتر را برای کاربران فراهم می‌کنند. قالب وردپرس، همانطور که از اسمش پیداست چارچوب کلی سایتتان را برای نمایش به کاربران فراهم می‌کند. تقریبا تمام قالب‌های وردپرس به صورت پیش‌فرض این موارد را در اختیار کاربر قرار می‌دهند:

 

طراحی کلی سایت (ظاهر و رابط کاربری سایت)

فونت‌های کلی استفاده شده در سایت

پالت رنگی به کار گرفته شده در طراحی سایت

طراحی ظاهری نوشته‌ها(پست‌ها)ی سایت

طراحی کلی صفحات سایت

ابزارک‌های کاربردی

جزئیات ظاهری بیشتر (مانند هدر و فوتر سایت)

بعضی از قالب‌های وردپرس، صفحه ساز دارند که باعث می‌شود کاربر بتواند صفحات مورد نیازش را به صورت سفارشی و طبق سلیقه و نیازش طراحی کند. بدون نیاز به نوشتن کد.

 

قالب‌ها را می‌توان از دشبورد وردپرس، قسمت نمایش > پوسته‌ها دانلود و نصب کرد. در این قسمت می‌توانید از بین قالب‌های موجود در سایت WordPress.org قالب مورد نیازتان را جستجو کرده و بیابید. برای سایت‌های فارسی و با توجه به اینکه زبان فارسی از راست به چپ نوشته می‌شود، باید قالب‌های ترجمه شده و مخصوص زبان فارسی را روی سایتتان نصب کنید. سایت‌های متعددی قالب‌های فارسی را ارائه می‌دهند که بعضی از آن‌ها رایگان و بعضی پولی هستند. برای نصب این قالب‌ها می‌توانید فایل فشرده آن را دریافت و از طریق نرم‌افزار وردپرس سایتتان نصب کنید.

 

هاست مناسب برای وردپرس چیست؟

یکی از سوالاتی که ممکن است هنگام ایجاد سایت با آن مواجه شوید، این است که بهترین هاست برای وردپرس چیست؟

اگر می‌خواهید یک سایت وردپرس قوی و پرسرعت داشته باشید شاید بهترین گزینه برای شما خرید هاست وردپرس باشد. هاست‌های وردپرس با توجه به نیازهای یک سایت وردپرسی بهینه سازی شده‌اند.

هم‌چنین برای سایت‌های فروشگاهی می‌توانید یک هاست ووکامرس تهیه نمایید. این سرویس برای سایت‌های فروشگاهی وردپرسی و کسب‌وکارهای اینترنتی و… مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

افزونه وردپرس چیست؟

یک افزونه وردپرس یا پلاگین (Plugin) در واقع پکیجی از کد است که می‌توان روی سایت نصب کرد تا از امکانات و قابلیت‌های آن استفاده کرد. هسته اصلی نرم‌افزار وردپرس را می‌توان با استفاده از افزونه‌ها گسترش داد. افزونه‌های وردپرس در حقیقت نرم‌افزارهای کوچکی هستند که به سایت اضافه می‌شوند تا قابلیت جدیدی را به آن بیافزایند. قابلیت‌هایی چون فروشگاه آنلاین، سئو، بکاپ،درگاه پرداخت، فرم تماس و غیره. هزاران افزونه وردپرسی رایگان با قابلیت‌های مختلف بر روی مخزن وردپرس در Worpress.org موجود است و صدها افزونه قدرتمند دیگر که برای استفاده از آن‌ها نیاز به پرداخت هزینه خواهید داشت.

 

افزونه‌ها را می‌توان از منوی مربوط به افزونه‌ها (Plugins) در نوار ابزار کنار نرم‌افزار وردپرس دانلود و نصب کرد. در این قسمت می‌توانید افزونه‌های رایگان موجود در WordPress.org را جستجو و نصب کنید. افزونه‌ها را همچنین می‌توان در قالب یک فایل فشرده Zip به سایت اضافه کرد.

 

با جستجو در قسمت plugins وردپرس می‌توانید از تعداد بی‌شماری از افزونه‌های رایگان موجود در مخزن وردپرس بهره‌مند شوید.

 

در این میان افزونه‌هایی وجود دارند که داشتنشان برای هر سایتی الزامی است. به عنوان مثال داشتن یک افزونه برای سئو در وردپرس اهمیت بسیار زیادی دارد. معروف‌ترین افزونه‌ها برای سئو وردپرس یوست سئو و رنک مث هستند که هرکدام مزایایی نسبت به یکدیگر دارند و از بین آن‌ها باید یکی را روی سایتتان نصب کنید. همچنین داشتن افزونه‌ای برای مدیریت بکاپ‌های سایت، مسائل امنیتی و فرم‌های تماس کاربران مواردی هستند که برای هر سایتی لازمند. در تصویر زیر برخی از افزونه‌های ضروری برای وردپرس نمایش داده‌شده‌است:

 

علاوه بر این‌ها، با توجه به نوع سایت و کاربردی که دارد، ممکن است به افزونه‌های دیگری نیاز پیدا کنید. از جمله افزونه‌ی مخصوص ایجاد فروشگاه آنلاین و افزونه‌ی مخصوص ایجاد حساب کاربری برای کاربران سایت.

 

آموزش طراحی سایت با وردپرس pdf رایگان

اگر به دنبال آموزش طراحی سایت با وردپرس pdf رایگان هستید، حتما تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. در ادامه لینک فیلم آموزش صفر تا صد طراحی سایت با وردپرس رایگان در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

وردپرس چیست و چه کاربردی دارد

طراحی سایت با وردپرس

تا اینجا متوجه شدیم که برای راه‌­اندازی یک وب‌سایت سیستم‌­های مدیریت محتوای زیادی در دسترس هستند که برخی از آن‌­ها نسبت به بقیه برتری­‌هایی دارند، وردپرس یک سیستم مدیریت محتوا متشکل از قالب­‌ها و پوسته­‌های بسیار متنوع است که به‌‌صورت رایگان در اختیار کاربران قرار می­‌گیرد، شما با استفاده از این سیستم بدون داشتن مهارت در برنامه‌­نویسی می‌­توانید سایت خود را راه‌اندازی کنید.

 

پیشنهاد ویژه: اگر قصد دارید یک سایت حرفه ای برای خود داشته باشید، حتما از خدمات سفارش طراحی سایت استفاده کنید.

 

مهارت برنامه‌­نویسی از مواردی است که افراد فکر می­‌کنند بدون داشتن این مهارت قادر نیستند فعالیتی در اینترنت داشته باشند اما سیستم مدیریت محتوا این امکان را به افراد داده است که بدون نیاز به پیش‌­زمینه­‌ای در مورد برنامه­‌نویسی بتوانند به آسانی کسب‌‌‌وکار اینترنتی خود را راه بیندازند، البته این سیستم برای افرادی که قابلیت برنامه‌نویسی نیز دارند مناسب است و کاربران می­‌توانند با کدنویسی هرگونه شخصی­‌سازی را در وب­‌سایت خود انجام دهند و صاحب یک وب‌سایت حرفه‌ای شوند.

 

حتی اگر مهارت کدنویسی نداشته باشید و قصد داشته باشید یک ویژگی یا امکان را به وب‌سایت خود اضافه کنید می‌توانید آن را به دست یک برنامه نویس بسپارید.

 

از دیگر ویژگی‌های وردپرس می‌تونیم به منبع باز بودن آن اشاره کنیم یعنی این‌که این سیستم به شما منابع رایگانی را ارائه می­‌کند و در واقع شما بدون پرداخت هیچ هزینه­‌ای می­‌توانید به طور کامل از منابع وردپرس استفاده کنید. کد منبع یک نرم‌افزار بخشی از نرم‌افزار است که کاربران آن را نمی‌بینند و نمی‌توانند کد را تغییر دهند حال کد منبع باز به‌ این صورت است که به کاربر اجازه‌ی دسترسی به کدها را می‌دهد و کاربران می‌توانند در این کدها تغییراتی را ایجاد کنند. در این دوره به شما آموزش ساخت سایت با وردپرس را توضیح خواهیم داد. اما بیایید بیشتر از وردپرس بدانید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو