شغل: فروش روش پولدارشدن!

منبع: نمکستان

5

1401/10/17

17:53


مدت‌هاست که فروش محصولاتی با موضوع کسب ثروت، بازار داغی در ایران پیدا کرده است.

به گزارش نمکستان، روزنامه همشهری نوشت: «فروش بسته‌های ثروت‌آفرینی با وعده ثروتمند شدن خریداران، مدت‌هاست در فضای مجازی به بازار مکاره‌ای تبدیل شده که از قضا قربانیان زیادی هم هر روز به دام این مدعیان می‌افتند؛ افرادی که نه تخصصی دارند و نه تجربه کارآفرینی که حالا به پشتوانه آنها مشتاقان کسب ثروت را آموزش دهند؛ گروهی که به‌ جای تجربه حرفه‌ای و کارنامه درخشان ثروت‌آفرینی از طریق کارآفرینی، تا دلتان بخواهد چانه‌ای گرم و فن بیانی قوی برای ترغیب مشتریان خود دارند. در کنار همه اینها، آنها استادان حرفه‌ای در استخراج مطالب مورد نیاز پکیج‌ها و سمینارهایشان از میان نمونه‌های خارجی هم هستند. اگر کمی، فقط کمی اهل مطالعه و سرچ در دنیای کارآفرینان مطرح دنیا باشید، متوجه خواهید شد که همه مطالب ارائه‌شده توسط این افراد ترجمه کلیپ‌های سخنرانی و کتاب‌های کارآفرینان برتر دنیا و مطالب اینترنتی است؛ مدعیانی که در تبلیغات پرزرق و برق اینترنتی خود ادعا دارند عاشقان ثروت به شرط خرید پکیج‌های ثروت‌آفرینی آنها می‌توانند ره صدساله را یک‌شبه بروند؛ افرادی که آگهی‌های آنها را حالا بیش از همیشه، در سایت‌های حتی خبری و جدی هم مشاهده می‌کنید.

پکیج‌های نجومی

«دوست دارید خیلی سریع ثروتمند شوید؟ پکیج‌های ثروت‌آفرینی ما را بخرید!»، «دلتان می‌خواهد هر ‌ماه درآمدتان دوبرابر شود؟ در دوره‌های ثروت‌آفرینی ما شرکت کنید!»، «صبر کنید ما ماشین پولسازی را به شما هدیه می‌دهیم، کافی است در سمینارهای ما شرکت کنید!» و … اینها جزئی از تبلیغات جعلی بازار مکاره فروشندگان پکیج‌های ثروت‌اندوزی است. برای اطلاع از قیمت این پکیج‌ها کافی است به صفحات مجازی گسترده این افراد مراجعه کنید یا به شماره تماس‌های درج‌شده در تبلیغات پرزرق و برقشان زنگ بزنید، آن وقت است که اطلاع از قیمت‌های نجومی این پکیج‌ها دود از کله‌تان بلند می‌کند. ما چند جایی تماس گرفتیم و متوجه شدیم که قیمت‌ها از ۲میلیون تومان شروع می‌شود و تا ۱۵میلیون تومان هم ادامه دارد. اگر شانس بیاورید و در جشنواره‌های ویژه‌شان شرکت کنید، می‌توانید تخفیف بگیرید!

آموزش‌های پوچ

هادی ۴۳ساله است و چندباری سابقه خرید این پکیج‌ها را دارد. کسی که در ابتدا گمان می‌کرد با گوش‌کردن و دیدن کلیپ‌ها، سمینارها و خواندن پکیج‌ها می‌تواند در چشم برهم‌زدنی ثروتمند شود، اما هر چه جلوتر رفت بیشتر متوجه شد که خیلی از مطالب پکیج‌ها حتی سنخیتی با فرهنگ بومی ما در ایران ندارد: «همیشه برایم سؤال بود که این افراد با سن و سال کم‌شان چطور اینقدر سریع ثروتمند شده‌اند، بعد گمان کردم با پیش بردن همین دستورالعمل‌ها حتما این راه را طی کرده‌اند؛ به‌ خاطر همین شروع به خریدن پکیج‌های متفاوتی از چند نفر از این افراد کردم، اما بعد از مدتی به این واقعیت رسیدم که آنها با فریب ما و فروش پکیج‌هایشان به این ثروت‌ها دست یافته‌اند.»

شغلم را رها کردم که ثروتمند شوم

فرهاد هم بعد از اینکه مدتی تبلیغات این افراد را در شبکه‌های مجازی می‌بیند، شغلش را با ۱۲سال سابقه کاری رها می‌کند؛ آن هم به امید استقلال و کسب درآمد بیشتر. اما امروز از کرده خود پشیمان است: «دائم تصویر این افراد را با خودروهای گران‌قیمت و … می‌دیدم و این حرفشان در گوشم تکرار می‌شد تا کی قرار است برای این و آن کار کنی، چرا کسب‌وکار خودت را نداشته باشی و چرا برای خودت زحمت نکشی؟ یک‌بار دل را به دریا زدم و تصمیم گرفتم من هم ثروتمند شوم! شغلم را رها کردم و مدت‌ها شروع به خریدن پکیج‌ها و مطالعه آنها کردم، اما نتیجه‌ای نگرفتم. بعد از مدتی فهمیدم همه مطالب پکیج‌ها تکراری است و من در میانه سرابی ایستاده‌ام که نه‌تنها مرا ثروتمند نکرد، بلکه با چالش‌های بسیار دیگری هم روبه‌رو کرد.»

کسب ثروت با ایده‌پردازی و انگیزه

میرقاسم میرزاده، مدیرعامل شرکت ایران‌پاش در ارومیه، یکی از کارآفرینان بزرگ کشور است که به واسطه تولید محصولات منحصربه‌فرد پلی‌اتیلنی نام شرکتش در کتاب گینس چاپ شده است. او که امروز ۷۵سال دارد، معتقد است: «کسی با خواندن این پکیج‌ها و شرکت در چند سمینار و تماشای چند ویدئو نمی‌تواند مسیر ثروتمند شدن را طی کند؛ چراکه طی این مسیر نیازمند تلاش، کوشش و همتی بلند است و جوان‌ها باید آگاه باشند که فرد برنده این مسیر فقط همان کسی است که به کسب ثروت از طریق ناآگاهی عاشقان ثروت می‌پردازد؛ یعنی فروشندگان پکیج‌ها!»

او که خود سالیان سال به‌ کار و تلاش بی‌وقفه در بخش صنعت مشغول بوده و از مدعیان کارآفرینی در کشور است، می‌گوید: «کسی بدون ایده‌پردازی قوی، تلاش مستمر و افزایش سطح آگاهی در یک رشته کاری نمی‌تواند طعم ثروت‌اندوزی را بچشد؛ هر چند اگر خود را مجهز به این سلاح‌ها کند و با انگیزه قدم بردارد، می‌تواند در کشور غنی ایران با موفقیت در مسیر کسب ثروت گام بگذارد.»

کسب ثروت برای ارتقای جایگاه اجتماعی

پریسا رفیعی، روانشناس اجتماعی، معتقد است: «تلاش برای کسب جایگاه اجتماعی برتر در سایه کسب ثروت، واقعیت انکارناپذیری است که این روزها اغلب افراد جامعه به‌ دنبالش هستند و حاضرند به هر قیمتی به این مهم دست یابند؛ حتی اگر در این مسیر بازیچه دست افراد سودجویی هم شوند.»

او رمز موفقیت خیلی از این افراد را تمرکز بر نقاط ضعف افراد جامعه می‌داند: «آنچه مردم را به شرکت در سمینار این افراد ترغیب می‌کند بلندپروازی و غرق شدن آنها در تبلیغات محیطی برگزارکنندگان است؛ شرکت‌کنندگانی که تخصص برگزارکنندگان سمینارها برایشان مهم نیست و تنها چیزی که می‌خواهند، طی سریع مسیر ثروتمندشدن برای پذیرش اجتماعی بیشتر است!»

به‌ گفته او درست است این دوره‌ها برای شرکت‌کنندگان عایدی ندارد اما برای برگزارکنندگان دوره‌ها بسیار مفید است. در اصل می‌توان گفت تنها کسانی که از این دوره‌ها می‌توانند میلیاردر شوند خود کسانی هستند که این دوره‌ها را برای فروش می‌گذارند.

کارآفرین‌ها چه می‌گویند؟

آیا کسی که فوتبالیست نبوده، می‌تواند مربی فوتبال شود و باشد؟ البته استثناها، شاید برای بعضی‌ها دلیل شود که این قاعده را به کل نفی و نقض کنند، اما حقیقت ماجرا اینجاست که تا وقتی خودتان فوتبالیست نبوده باشید، ریزه‌کاری‌های این رشته را به‌خوبی درک نخواهید کرد و در مربیگیری به مشکل خواهید خورد. ماجرای آموزش ثروت‌آفرینی نیز چنین است؛ تا وقتی که خودتان پیش از این آموزش‌ها، موفق به کسب ثروت نشده باشید، نمی‌توانید آموزش‌ها و مشاوره‌های خوبی در این زمینه داشته باشید. در حالی‌ که امروزه مشاهده می‌کنیم خیلی از پکیج‌سازان و پکیج‌فروشان که موضوع کسب ثروت را دنبال می‌کنند، قبل از این آموزش ثروتمند محسوب نمی‌شدند یا هنوز هم ثروتمند نیستند.

دکتر علی شاه‌حسینی، دکتری مدیریت و کارآفرین ایرانی، در این مورد می‌گوید: «از نخستین سؤال‌هایی که در دانشگاه از مدرسان کارآفرینی پرسیده می‌شود، این است که شما که اینها را بلدید، چرا خودتان پولدار نیستید و کسب‌وکار ندارید؟ من خودم به‌شخصه، در سه حوزه مختلف و متفاوت با هم، تصمیم گرفتم کارآفرینی کنم و موفق باشم. این اتفاق هم برایم افتاد. یکی از دلایلش این بوده که شاگردانم، خودشان ببینند که ما عامل به این نکته‌ها هستم و اثرگذاری بیشتری داشته باشند.»

رضا یادگاری، کارآفرین و پژوهشگر تاریخ شفاهی کارآفرینان بزرگ ایرانی، نیز در این‌ باره نکته‌های جالبی دارد. او به همشهری می‌گوید: «بیشتر کارآفرینانی که دیده‌ام به موفقیتی رسیده‌اند، اینقدر سرشان شلوغ است که غالبا فرصتی برای آموزش ندارند. البته ما سعی کرده‌ایم در قالب انتشار کتاب‌هایی، تجربه‌های آنها را منتقل کنیم و غالبا نیز استقبال کرده‌اند اما نکته اینجاست کسی که راهش را پیدا کند، می‌رود و پولدار می‌شود و کسب‌وکاری موفق راه می‌اندازد. وقتی شما می‌توانید به‌خوبی مشاوره بدهید و آموزش داشته باشید، که خودتان مسیری را طی کرده باشید. آن‌وقت است که به‌راحتی می‌توانید اشکالات عمده را شناسایی کنید. پس اگر کسی پکیج ثروت‌آفرینی داشته باشد، ولی تنها شغلش پکیج‌فروشی باشد، احتمالا نمی‌تواند قابل اعتماد باشد.»

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو