کاخ ثابت پاسال معروف به کاخ ورسای ایران یا قصر سنگی در تهران

منبع: تاپ تراول

4

1401/10/17

17:54


کاخ ثابت پاسال تهران در این مقاله از معرفی مکان های دیدنی تهران یکی از جاذبه های بسیار زیبای بنام…

کاخ ثابت پاسال معروف به کاخ ورسای ایران یا قصر سنگی در تهران

کاخ ثابت پاسال تهران

در این مقاله از معرفی مکان های دیدنی تهران یکی از جاذبه های بسیار زیبای بنام کاخ ثابت پاسال را به شما معرفی خواهیم کرد که یکی از جاهای تاریخی برای تهرانگردی محسوب می شود. پس اگر علاقمند به بازدید از اماکن تاریخی هستید تا انتهای این مقاله با مجله گردشگری تاپ تراول همراه باشید تا بیشتر با این کاخ تاریخی در پایتخت آشنا شوید

کاخ ثابت پاسال که به کاخ ورسای ایران یا قصر سنگی نیز مشهور است. در ابتدا به حبیب الله ثابت (معروف به ثابت پاسال) تعلق داشته است که یک سرمایه دار نامور ایرانی به دنبالش از انقلاب بوده و اموالش بعد از انقلاب مصادره شد. این کاسخ به عنوان بزرگترین خانه ی تهران در پایان شمالی خیابان جردن (آفریقا یا نلسون ماندلا) در منطقه امانیه تهران قرار دارد.

این خانه در ابتدا متعلق به ایرج ثابت پسر سرمایه دار ایرانی پیش از انقلاب حبیب الله ثابت بود. این خانه پس از انقلاب به وسیله ی صادق خلخالی مصادره شد و بر اساس گفته بعضی از افراد بعد از مصادره بعضی نهادهای امنیتی از این خانه استفاده می کرده اند. متاسفانه هیچ کس جز مالک فعلی خانه و افرادی که قبلا در این کاخ زندگی و یا کار کرده اند از داخل خانه و تزئینات و معماری آن خبری ندارند ولی تنها از برج سیاه که روبروی کاخ قراردارد می توان داخل حیاط کاخ ثابت پاسال را مشاهده کرد.

کاخ ثابت پاسال تهران

کاخ ثابت پاسال تهران

قیمت کاخ ثابت پاسال جردن

ارزش این خانه پیش از انقلاب بیش از ۱۵ میلیون دلار برآورد شده بود و بر اساس گفته ی بعضی از کارگران آن ساخت این عمارت ۱۲ سال به طول انجامیده است و در زمان خود به عنوان بزرگترین و گران ترین خانه دوران شناخته گردیده است، اما صاحب آن ایرج ثابت پاسال تنها دو سال در خانه اقامت داشته اند و پس از انقلاب به آمریکا رفتند.

معماری

عمارت ثابت پاسال را به اسم های قصر سنگی و کاخ ورسای نیز می شناسند چرا که معماری آن از روی الگوی معماری قصر پتی تریانو در ورسای ساخته گردیده است. از زیر کاخ یک جریان آب همانند چیزی که در معماری سنتی ایرانی می بینیم عبور می کرده و یک استخر بزرگ و جوی آبی پلکانی دور تا دور آن و همچنین آلاچیقی در حیاط این عمارت قرار گرفته است.

یک صحن تئاتر در گوشه ای از باغ و یک پارکینگ بزرگ جهت پارک ماشین افراد منزل و مهمانان وجود دارد. دو چایخانه روبروی استخر وجو داشته است و عده ای می گویند قرار بر آن بوده است که سالن بیلیارد بزرگی در پشت ساختمان بنا شود که متاسفانه امروزه گود برداری هایی در این قسمت برای تخریب ساختمان انجام گردیده است.

مقابل سر در عمارت ستون های بزرگی از مرمر دیده می شود و گفته می شود قبلا مجسمه های سنگی نیز در تزئین نمای ساختمان به کار برده بودند که امروزه وجود ندارند. در سمت چپ و راست دو ردیف کنار هم درختان کاج و سرو وجود داشته که اثری از آن ها نیز دیده نخواهد شد. باغ کاخ هم اکنون به شهرک میثاق تبدیل شده و در آن خانه سازی انجام گردیده است.

کاخ ثابت پاسال تهران

کاخ ثابت پاسال تهران

معماری داخلی

از نظر معماری داخلی منبت کاری و گچ بری قصر را به افراد خبره ایرانی می سپرده اند. تمامی نقش ها ی روی چوب کاری های خانه از فرانسه آمده است و در کاخ های آن جا مورد استفاده قرار می گرفته است. تمامی اتاق ها و چهار چوب ها با دست منبت کاری شده اند و چوب مورد استفاده آن ها بلوط می باشد.

تمامی تزئینات سنگی با تیشه نقش بندی شده اند. بر اساس طراحی های به کار رفته و کارهای کمپانی ژانسن می توان حدس زد داخل عمارت از پرده های تیره رنگ استفاده می شده و گچ بری سقف ها ساده و کاغذ دیواری ها نیز ساده و بدون طرح بوده اند.  تزئینات داخلی خانه کار کمپانی فرانسوی مزون ژانسِن بوده است. دستگیره ها و در ها بسیار زیبا و متفاوت ساخته شده بودند.

وضعیت کنونی

متاسفانه هم اکنون چهارچوب بعضی درب ها کنده شده و شیشه و پنجر ها شکسته است. هم اکنون بحث های زیادی بر سر کاربری جدید این ملک وجود دارد ساخت هتل، پاساژ، مسجد، نگهداری و حفظ آن به عنوان آثار ارزشمند و باستانی و … از جمله پیشنهادهایی بودند که بارها در شهرداری و میراث فرهنگی راجب آن ها بحث شده و کشمکش های فراوانی بر سر آن وجود دارد ولی خوشبختانه در تاریخ  ۳۱ خرداد ۱۳۹۶ مراتب ثبت ملی این خانه طی نامه ای از سوی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به استاندار تهران ابلاغ گردیده است. با همه ی اینها امیدواریم هر چه زودتر برای شرایط  بد این ساختمان تصمیمی گرفته شود و به عنوان یک بنای ملی به آن رسیدگی و باز سازی های لازم انجام شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو