پاسخ سوالات درس بیستم مطالعات ششم مطالعه‌ی موردی

منبع: دانش‌چی

4

1401/10/17

17:55


جواب به سوالات و فعالیت درس بیستم مطالعات اجتماعی ششم ( پاسخ ها به صورت گام به گام )

پاسخ سوالات درس بیستم مطالعات ششم مطالعه‌ی موردی

پاسخگویی به سوالات درس بیستم کتاب مطالعات اجتماعی ششم مطالعه‌ی موردی صفحه ۱۰۴ با دانشچی همراه باشید.

جواب سوالات مطالعات اجتماعی ششم درس بیستم مطالعه‌ی موردی ( پاسخ گام به گام )

فعّالیت‌ ۱ درس بیستم

مقایسه کنید:

ترکیه به کدام کشورها و دریاها دسترسی دارد؟ افغانستان چطور؟

📗 پاسخ:

ترکیه به دریاهای مرمر، سیاه و مدیترانه و به کشورهای گرجستان،‌ ارمنستان، ایران، عراق، سوریه و بلغارستان دسترسی دارد.

افغانستان در منطقه‌ی خشکی واقع شده و به هیچ دریایی راه ندارد ولی به کشورهای تاجیکستان، ازبکستان،‌ ترکمنستان، ایران، پاکستان و چین دسترسی دارد.

به نظر شما کدام کشور، موقعیت مکانی بهتری دارد؟ چرا؟ دلیل بیاورید.

📗 پاسخ: ترکیه، زیرا به سه دریا راه دارد و وجود دریا در یک منطقه علاوه بر بهبود کیفیت آب و هوا به تجارت بیشتر نیز کمک می‌کند.

آب و هوای ترکیه و افغانستان را با هم مقایسه کنید.

📗 پاسخ: آب و هوای ترکیه در سواحل، ملایم و مرطوب و در نواحی داخلی نسبتاً خشک و در شمال و شمال شرقی کوهستانی است. در حالی که افغانستان زمستان‌های سرد و تابستان‌های گرم (قارّه‌ای) دارد.

جمعیت ترکیه و افغانستان را با هم مقایسه کنید.

📗 پاسخ: جمعیت ترکیه ۷۳ میلیون نفر است که ۶۵ درصد آن شهرنشین هستند در حالی که جمعیت افغانستان در حدود ۳۰ میلیون نفر است که ۲۱ درصد آن شهرنشین می‌باشند.

ترکیه و افغانستان چه اشتراکاتی با هم دارند؟

📗 پاسخ: هردو دارای مناطق کوهستانی و آثار تاریخی و گردشگری هستند. دین هر دو کشور اسلام است. هر دو کشور دارای شاعران، نویسندگان و دانشمندان بزرگی هستند.

از نظر فرهنگی (دین ، زبان، بناهای تاریخی) ترکیه و افغانستان را با هم مقایسه کنید.

📗 پاسخ: دین هر دو کشور اسلام است. زبان ترکیه، ترکی (استانبولی) و زبان افغانستان، فارسی دری و پشتو است.

مسجد ایاصوفیه که امروزه به موزه تبدیل شده است و مسجد سلطان احمد در استانبول از بناهای باشکوه کشور ترکیه هستند. مسجد آبی در مزار شریف، درّه‌ی بامیان و مناره‌ی جم از مکان‌های تاریخی و دیدنی معروف در کشور افغانستان هستند.

چرا با اینکه در افغانستان بناهای تاریخی و مکان‌های دیدنی وجود دارد در این کشور گردشگری رونقی ندارد؟

📗 پاسخ: از چند دهه‌ی پیش مردم افغانستان جنگ‌ها و مشکلات زیادی را تحمّل کرده‌اند. ابتدا ارتش شوروی این کشور را اشغال کرد. مجاهدان افغانستانی، اشغالگران را از خاک خود بیرون کردند؛ امّا حکومت طالبان روی کار آمد و خرابی‌های زیادی در این کشور به بار آورد. سپس این کشور به اشغال نظامی آمریکا درآمد. بنابراین ناامنی و جنگ‌های پپاپی در این کشور سبب شد که گردشگری رونقی نداشته باشد.

چرا عده‌ای از مردم کشور افغانستان به کشورهای دیگر از جمله ایران مهاجرت کرده‌اند؟ شما برای مردم افغانستان چه آرزویی دارید؟

📗 پاسخ: عده‌ای از مردم افغانستان به دلیل وجود ناامنی در کشورشان، همچنین نبود شغل و درآمد مناسب در آن مجبور به مهاجرت به کشورهای دیگر می‌شوند. من برای مردم این کشور آرزو می‌کنم که هرچه زودتر جنگ در آنجا پایان یابد و مانند همه کشورهای دیگر، مردم افغانستان نیز در صلح و آرامش زندگی کنند.

 

فعّالیت ۲

یکی از دو فعالیت زیر را انتخاب کنید و انجام دهید.

الف – فرض کنید دوستی در یکی از کشورهای همسایه دارید که می‌خواهد به ایران سفر کند و از شما خواسته است درباره‌ی ایران برایش توضیح دهید. نامه‌ای در کاربرگه‌ی شماره‌ی ٢٥ به او بنویسید و کشور خود را معرفی کنید.

کاربرگه‌ی ۲۵: کشور ایران را معرّفی کنید

نامه‌ای به یک دوست فرضی در کشور همسایه بنویسید و کشور خودتان ایران را معرّفی کنید.

📗 پاسخ:

به نام خدا

دوست خوبم من در کشوری زندگی می‌کنم که مردمانی یکدل و مهربان دارد. اتّحاد بین مردم من در تمام دنیا شهرت دارد. خدا به مردم ایران نعمت‌های زیادی داده است. کشور ما یک کشور ۴ فصل است. اگر در فصل زمستان به کشور ما بیایی می‌توانی از هوای مطبوع بهاری در جنوب کشور لذّت ببری و در کنار ساحل لحظات آرام‌بخشی را تجربه کنی. فردای آن روز برای برف بازی چمدانت را جمع کنی و به سمت تبریز بروی.

ما مردم مهمان‌نوازی داریم. این موضوع را وقتی به کردستان بروی بیشتر متوجّه می‌شوی. اورامانات در کردستان مکانی است که نباید دیدن آن را از دست بدهی. طاق بستان، مجسمه‌ی هرکول و کوه بیستون در کرمانشاه نیز مکان‌هاییست که باید دید و تاریخچه‌ی آن را شنید.

اگر خواستی نوای خوش یک لهجه‌ی ایرانی را بشنوی، به اصفهان سفر کن. دیدن شکوه بناهای تاریخی اصفهان، همچنین صدای جوش و خروش زاینده رود چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند. به میدان امام که بروی از دیدن معماری بی‌نظیر عمارت عالی‌قاپو و مسجد امام در حیرت خواهی ماند.

یزد شهری است که هم مردمانی مهربان و خونگرم و هم سبک معماری متفاوتی نسبت به شهرهای دیگر دارد. دیدن بادگیرهای آنجا، کاروانسراها، روستاهای زیبا و شب‌های کویر یزد در هر فصلی لذّت‌بخش است.

در نهایت که به پایتخت برگشتی و گشتی در این شهر شلوغ و زیبا زدی، دل به جاده بزن و به سمت شمال برو، جادّه را که ببینی مقصد را فراموش می‌کنی. به مازندران و رشت برو و از جنگل‌های سرسبز و رودهای خروشان آنجا لذت ببر. شب‌ها کمی کنار ساحل بنشین و به صدای موج‌ها گوش بسپار.

اگر خواستی به شهری معنوی بروی، به مشهد برو و لحظاتی را کنار ضریح امام مهربانی‌ها بنشین و با خدای خود راز و نیاز کن. آنجا همان جاییست که آرامش قلبی خود را خواهی یافت و با خود عهد می‌بندی که خیلی زود به ایران برگردی و دوباره به این سرزمین پر رمز و راز سری بزنی.

ب – به طور گروهی با کمک معلّم و استفاده از کتابخانه‌ی مدرسه یا سایر منابع درباره‌ی یکی از کشورهای همسایه، مطالبی جمع‌آوری و یک روزنامه دیواری درست کنید. در روزنامه‌ی خودتان نقشه و تصاویری از آن کشور به کار ببرید.

پاسخ این مورد به عهده‌ی دانش‌آموز است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو