پاسخ سوالات درس بیست و دوم مطالعات ششم مبارزه‌ی مردم ایران با استعمار

منبع: دانش‌چی

4

1401/10/17

17:55


جواب به سوالات و فعالیت درس بیست و دوم مطالعات اجتماعی ششم ( پاسخ ها به صورت گام به گام )

پاسخ سوالات درس بیست و دوم مطالعات ششم مبارزه‌ی مردم ایران با استعمار

پاسخگویی به سوالات درس بیست و دوم کتاب مطالعات اجتماعی ششم مبارزه‌ی مردم ایران با استعمار صفحات ۱۱۰، ۱۱۲ با دانشچی همراه باشید.

جواب سوالات مطالعات اجتماعی ششم درس بیست و دوم مبارزه‌ی مردم ایران با استعمار ( پاسخ گام به گام )

فعّالیت‌ ۱ درس بیست و دوم

شرح حال شخصیت‌های این درس را بخوانید. چه ویژگی‌های مشترکی در همه‌ی آنها وجود دارد؟ فهرست کنید. گفت وگو کنید.

📗 پاسخ: شجاعت، عشق به میهن و وطن‌پرستی، مقاومت در برابر دخالت بیگانگان در امور داخلی کشور، دین‌داری و خدادوستی، مبارزه با ستمگران داخلی و خارجی، جلوگیری از استعمار، زندگی در رنج و سختی، شهادت در راه خدا

از مطالعه‌ی این سرگذشت‌ها چه نتیجه‌ای می‌گیرید؟ اگر در آن زمان به دنیا می‌آمدید، دوست داشتید در کنار کدام یک از این شخصیت‌ها قرار می‌گرفتید و چطور او را یاری می‌کردید؟

📗 پاسخ: کسانی که عشق به میهن دارند، اجازه‌ی ورود دشمن و دخالت آنان را در امور کشور نمی‌دهند و با هرچه در توان دارند در مقابل این افراد ایستادگی می‌کنند. نه تنها در مقابل دشمنان خارجی بلکه در مقابل سیاستمداران فاسد داخلی نیز باید ایستاد و آنها را مجبور به اجرای عدالت در کشور کرد و در این راه ترسی از شهادت نداشت.

من دوست داشتم در زمان امیرکبیر بودم و در کنار این فرد بزرگ حضور داشتم و او را در راه رسیدن به اهدافش یاری می‌کردم. مدارسی که او تأسیس کرده بود، گسترش می‌دادم و افرادی متخصّص برای آموزش کودکان این سرزمین استخدام می‌کردم تا آینده‌ی این کشور را به کمک آنان بسازیم.

 

فعّالیت ۲

به نظر شما چرا امیرکبیر چند کارخانه تأسیس کرد؟

📗 پاسخ: برای داشتن اقتصادی قدرتمند، باید کارخانه‌هایی داشته باشیم تا نیازهای کشور را تولید کنند. اگر ما برای تأمین محصولات مورد نیاز مردم و کشور نیاز به واردات داشته باشیم، بیگانگان و قدرتمندان به سادگی کشور ما را در مقابل تحریم‌های سنگین قرار می‌دهند و ما را مجبور می‌کنند که نفوذ و دخالت آنان را در کشور بپذیریم. همین علّت تأسیس کارخانه توسط امیرکبیر بود تا کشور را از واردات و وابستگی به کشورهای دیگر، بی‌نیاز کند.

 

فعّالیت ۳

کاربرگه‌ی شماره‌ی ٢٧ را در کلاس تکمیل کنید.

کاربرگه‌ی ۲۷: قلمرو ایران و قراردادهای استعماری

این نقشه قلمرو ایران کنونی و سرزمین‌هایی را که به موجب قراردادهای استعماری از ایران جدا شدند، نشان می‌دهد. روی نقشه جهت‌های اصلی و فرعی را بنویسید. سپس بگویید:

– در شرق و شمال شرق کدام مناطق قبلاً جزء قلمرو ایران بوده‌اند؟ چند مورد نام ببرید.

📗 پاسخ: سمرقند، بخارا، ماوراء النهر، مرو، عشق آباد، کابل، هرات، قندهار و بلوچستان

– در شمال غرب ایران، کدام مناطق قبلاً جزء قلمرو ایران بوده‌اند؟ چند نمونه نام ببرید.

📗 پاسخ: ارّان، ایروان، گرجستان و داغستان

 

فعّالیت ۴

یکی از سه فعّالیت زیر را انتخاب کنید و انجام دهید.

الف – پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام ‌خمینی (قدّس سرّه) دست بیگانگان را از کشور ما کوتاه کرد. پرس‌وجو کنید و یک جمله از امام (قدّس سرّه) درباره‌ی قدر‌ت‌های استعمارگر پیدا کنید و به کلاس بیاورید.

📗 پاسخ: امام خمینی (قدّس سرّه) فرمودند: آن روز مبارک است بر ما که سلطه‌ی جهان‌خواران بر ملّت‌های مستعضف شکسته شود و تمام ملّت‌ها سر نوشت خودشان را به دست خودشان بگیرند.

ب – به طور گروهی درباره‌ی یکی از قهرمانان مبارزه با استعمار (غیر از آنهایی که در این درس خواندید) تحقیق کنید و شرح حال مختصری از کارهای او را بنویسید. شما می‌توانید با راهنمایی معلّم از کتاب‌های مناسبی که برای کودکان و نوجوانان نوشته شده است یا دانشنامه‌ی شبکه‌ی رشد (daneshnameh.roshd.ir) استفاده کنید.

📗 پاسخ: سید ابوالقاسم قائم‌مقام مشهور به قائم‌مقام فراهانی صدر اعظم ایران در زمان محمّدشاه قاجار بود. او فردی سیاست‌مدار و ادیب، بود. تلاش‌های او برای برقراری تعادل بین واردات و صادرات گمرکی باعث تنفّر فرستادگان روس و انگلیس از او شد. سخت‌گیری‌های وی در رابطه با انگلستان که به دنبال ایجاد تجارتخانه و گرفتن امتیاز از دولت ایران بود، باعث دشمنی آن‌ها با وی گردید که در نهایت در اثر توطئه سفیر انگلستان و برخی درباریان ایران، وی را در باغ نگارستان به‌قتل رساندند.

ج – پرس‌وجو کنید آیا در شهر یا مکان‌های نزدیک به محلّ زندگی شما، کوچه یا خیابان یا میدانی را می‌شناسید که به نام شخصیت‌های این درس نام‌گذاری شده باشد.

📗 پاسخ: بله، خیابان امیرکبیر در تهران بسیار معروف است و بازار لوازم خانگی در آنجا وجود دارد. همچنین در تهران در نزدیکی خیابان جمهوری و پل حافظ، خیابانی به نام میرزا کوچک خان وجود دارد.

 

فعّالیت ۵

به تقویم مراجعه، و روز ملّی شدن صنعت نفت را در آن پیدا کنید. چرا این روز تعطیل رسمی است؟

📗 پاسخ: در تقویم، ۲۹ اسفند با عنوان روز ملّی شدن صنعت نفت نام‌گذاری شده است. بر اثر تلاش‌های دکتر مصدق که در سال ۱۳۲۹ شمسی نماینده مجلس بود، در چنین روزی نفت ایران ملّی شد و تمام منافع و حقّ استخراج آن در انحصار کشور ایران قرار گرفت. بنابراین تمام قراردادهای مربوط به نفت با کشورهای خارجی لغو و دست بیگانگان (به ویژه انگلیس) از نفت کشورمان کوتاه شد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو