تنها شهید واقعه طبس چه کسی بود و چگونه به شهادت رسید؟

منبع: دانش‌چی

4

1401/10/17

17:55


تحقیق در مورد تنها شهید واقعه طبس شهید محمد منتظر قائم

تنها شهید واقعه طبس چه کسی بود و چگونه به شهادت رسید؟

شهید محمد منتظر قائم نخستین فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در یزد، تنها شهید واقعه طبس بود. بعد از شکست عملیات طبس، محمد منتظر قائم مأمور بررسی تجهیزات، بالگردها و هواپیمای به جامانده ارتش آمریکا شد.

در ۵ اردیبهشت ۱۳۵۹، بنی‌صدر، رئیس‌جمهور وقت جمهوری اسلامی ایران، دستور بمباران منطقه را ـ برای از بین بردن اسناد مهمی که از نیروهای آمریکایی به جا مانده بود ـ  صادر کرد و در این خیانت آشکار، محمد منتظر قائم که در منطقه حضور داشت، به درجه رفیع شهادت نائل گشت.

زندگینامه شهید محمد منتظر قائم

محمد منتظر قائم در سال ۱۳۲۷ در شهر فردوس از توابع استان خراسان در خانواده‌ای مذهبی به دنیا آمد، خانواده او به علت مبارزات سیاسی پدر خانواده، مجبور به هجرت از شهر و دیار خود شدند و به شهر یزد هجرت کردند.

محمد در یزد و در مدرسه تعلیمات اسلامی به تحصیل پرداخت. ۱۵ ساله بود که واقعه ۱۵ خرداد سال ۱۳۴۲ رخ داد، و  او با عزمی راسخ و ضد ظلم و با حضور بین مردم، در مبارزات سیاسی و ضد استکباری شرکت کرد.

تحصیلاتش را در هنرستان فنی و در رشته برق ادامه داد و در سال ۱۳۴۷ موفق به اخذ مدرک دیپلم از این هنرستان شد. بعد از فراغت از تحصیل، به خدمت سربازی رفت و در دوره سربازی هم ترسی از بیان اعتقادات و مخالفت با رژیم پهلوی به خود راه نمی‌داد به طوری که یک بار در بازار شهر تصویر شاه را پاره کرد و به آتش کشید و به خاطر انجام این کار مجازات شد.

با اتمام دوره سربازی در شرکت برق یزد مشعول به کار شد. در سال ۱۳۵۰ مبارزات سیاسی خود را با تشکیل یک گروه مخفی ادامه داد و اولین اعلامیه این گروه را در ششم بهمن ۱۳۵۱ منتشر کرد و به علت جلب توجه بسیار، از کار اخراج شد و ۱۵ ماه در سیاه‌چال‌های ساواک شکنجه شد و سکوت کرد و ساواک مجبور به آزاد کردن او شد.

او همچنان به مبارزات خود تا پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ ادامه داد و لحظه‌ای از هدف و اعتقادات خود دور نشد.

در سال ۱۳۵۸ امام خمینی فرمان تشکیل سپاه پاسداران را صادر کرد و محمد به عنوان نخستین فرمانده سپاه یزد انتخاب شد و سپاه پاسداران یزد را تشکیل داد.

در آن دوره نیز از توطئه‌های ضد انقلاب غافل نبود و با جریانات فتنه‌انگیز مبارزه می‌کرد. دو ماه بعد از تشکیل سپاه، درگیری‌ها در کردستان به بحران تبدیل شد و محمد با تعدادی از پاسداران برای سرکوب فتنه‌گران راهی کردستان شد.

 شهید طبس چگونه به شهادت رسید

در پنجم اردیبهشت سال ۱۳۵۹ از سپاه تهران به سپاه یزد خبر می‌رسد که یک راننده تانکر نفت‌کش گزارش کرده که هنگام عبور از یک جاده کم‌تردد در صحرای طبس هواپیما و پنج فروند بالگرد در حال سوختن، یک دستگاه جیپ، دو موتور سیکلت، تعدادی رختخواب و پرژکتور مشاهده کرده، و سپاه یزد مأمور بررسی این موضوع می‌شود.

محمد و همرزمانش ابتدا نماز می‌خوانند و بعد راهی منطقه می‌شوند.

همرزمان شهید می‌گویند که محمد در مسیر سوره فیل را برایشان می‌خواند و تفسیرش می‌کند و می‌گوید: «این مملکت متعلق به امام زمان(عج) است و خدا خود نیز از آن محافظت می‌کند و ما پاسداران وسیله‌ای بیش نیستیم».

وقتی به منطقه می‌رسند عده‌ای برای سؤال از اهالی می‌روند و محمد و دو نفر دیگر برای بررسی بالگردها و هواپیمای سوخته راهی می‌شوند.

محمد برای بررسی وارد یکی از بالگردها می‌شود، همان موقع هواپیماهای ایرانی به دستور بنی‌صدر که در آن زمان فرمانده کل قوا بود، منطقه را بمباران می‌کنند و محمد شربت شهادت را می‌نوشد.

خلاصه واقعه طبس

آمریکایی‌ها برای آزاد کردن ۵۳ آمریکایی که توسط گروهی به نام دانشجویان پیرو خط امام گروگان گرفته شده بودند، با تجهیزات فراوان وارد حریم هوایی ایران می‌شوند.

در ابتدا ۳ بالگردشان دچار نقص فنی می‌شود و بعد از آن، طوفان شن در منطقه عملیاتی طبس شروع می‌شود و باعث از بین رفتن بعضی تجهیزات و کشته شدن تعدادی از نفرات آمریکایی می‌شود و این عملیات با شکست کامل مواجه می‌شود.

به بنی‌صدر خبر می‌رسد که اسناد مهمی در منطقه به جا مانده است و او با خیانت به انقلاب و مردم، برای اینکه این اسناد به دست نیروهای ایرانی نرسد، دستور بمباران منطقه را صادر می‌کند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو