بهترین روش­های درمان سرماخوردگی

منبع: الو دکتر

4

1401/10/17

17:55


سرماخوردگی جزء آن­دسته از بیماری­هایی است که علاوه بر راهکارهای شیمیایی، راهکارهای خانگی زیادی برای آن ارائه داده­اند. در این مقاله به درمان سرماخوردگی می‌پردازیم. پس با ما همراه شوید. باید بگوییم که درمان این بیماری حدودا 10 روز زمان می­برد و نیاز به استراحت زیادی دارد. اما نکته قابل­توجه این است که بعد از […]

بهترین روش­های درمان سرماخوردگی

سرماخوردگی جزء آن­دسته از بیماری­هایی است که علاوه بر راهکارهای شیمیایی، راهکارهای خانگی زیادی برای آن ارائه داده­اند. در این مقاله به درمان سرماخوردگی می‌پردازیم. پس با ما همراه شوید.

باید بگوییم که درمان این بیماری حدودا 10 روز زمان می­برد و نیاز به استراحت زیادی دارد. اما نکته قابل­توجه این است که بعد از ابتلا به سرماخوردگی، قسمت فوقانی دستگاه ­تنفس درگیر شده و شرایط ناخوشایندی از جمله، گلودرد، آبریزش بینی، عطسه و سرفه را در پی دارد.

شرایط سرماخوردگی و نحوه درمان آن در زنان باردار و کودکان کمی حساس­تر بوده و نیاز به مراقبت بیشتری احساس می­شود.

سرماخوردگی را به کمک عسل درمان کنید!

عسل طبیعی، اولین راهکار خانگی است که قصد معرفی­کردن آن را داریم. این فرآورده بی­نظیر زنبورعسل حاوی آنتی­اکسیدان­هایی بوده که خاصیت ضدویروسی دارند و کمک زیادی به درمان بیماری سرماخوردگی می­کنند.

توجه داشته باشید که برای گرفتن نتیجه سریع­تر، مصرف­کردن عسل با چای­دارچین یا لیمو و زنجبیل پیشنهاد می­شود؛ زیرا این ترکیبات خواص ضدویروسی دارند و تاثیرات عسل­طبیعی را دوچندان می­کنند.

اما باید بگوییم که در میان تمام این ترکیبات و درمان خانگی سرماخوردگی، ترکیب پیاز با عسل نتیجه شگفت­انگیز بیشتری را در پی دارد.

پیاز، علاوه بر خاصیت ضد ویروس و ضدباکتری، خاصیت ایجاد خلط را داشته و در درمان سریع عفونت­های گلو، تاثیر سریع و بی­نظیری را از خود نشان می­دهد.

برای تهیه این معجون درمان­گر، ابتدا پیاز را رنده کرده و سپس با عسل­طبیعی ترکیب کنید. درنهایت به مدت 3 الی 4 روز، هرشب قبل از خواب و هر روز بعد از بیدارشدن، یک قاشق چای­خوری از آن را مصرف کنید. درنهایت شاهد تاثیرات بی­نظیر این ترکیب مانده و برای گرفتن نتیجه بهتر استراحت کنید.

 مصرف آب پرتغال و لیمو شیرین برای مقابله با سرماخوردگی توصیه می­شود!

طبق مقاله­ای که در این مطلب برای درمان سرماخوردگی منتشر شده است، یکی دیگر از روش­های درمان سرماخوردگی در خانه به مصرف ویتامین C ارتباط دارد.

بامصرف این ویتامین، سیستم­ایمنی­ تقویت شده و بدن می­تواند مقابله بهتری برای بهبود خود ارائه دهد. توجه داشته باشید که ویتامین C در آب­پرتغال، لیموشیرین، دمنوش­ها و عسل­طبیعی به وفور یافت می­شود؛ بنابراین فراموش نکنید که بامصرف روزانه آن‌ها به درمان سریع­تر خود کمک کنید.

آیا مصرف چای سبز در درمان سرماخوردگی تاثیرگذار است؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که چای­سبز سرشار از آنتی­اکسیدان بوده و به رفع خستگی، درمان­ گلودرد و برطرف­کردن آبریزش­بینی کمک می­کند.

برای گرفتن نتیجه بهتر درطول بیماری، روزی 2 فنجان چای­سبز مصرف کرده و در هر بار مصرف آن را با لیمو یا عسل ترکیب کنید؛ به­این­ترتیب نتایج بهتری حاصل خواهد شد.

نخود بیشترین تاثیر را در درمان علائم سرماخوردگی دارد!

با نخود به درمان سرماخوردگی در خانه بپردازید. نخود، یک ماده­خوراکی است که در خانواده حبوبات جای می­گیرد.

باید بگوییم که این ماده سرشار از موادمعدنی، کلسیم، پروتئین و ویتامین­های A، B1، B2 و C است که مجموع تمام این­ها، نخود را به یک درمان­گر طبیعی سرماخوردگی تبدیل می­کند.

توجه داشته باشید که خواص نخود در حرارت زیاد و آب ­جوش از بین می­رود؛ بنابراین برای بهره­بردن از خواص آن، توصیه ما مصرف نخودچی ساده و بدون­طعم است.

چرا خوردن سوپ­مرغ و سبزیجات به درمان علائم سرماخوردگی کمک می­کند؟

مصرف سوپ ­مرغ و سبزیجات یکی از روش­های مرسوم و قدیمی در درمان­کردن سرماخوردگی است. اما سوال اینجاست که چرا چنین پیش­غذایی به درمان سرماخوردگی کمک می­کند؟

برای پاسخ به این سوال باید بگوییم که گرمای حاصل از سوپ، روی مجرای تنفسی تاثیر گذاشته و موجب نرم­شدن خلط و عفونت­های گلو می­شود.

از طرف دیگر، ترکیبات سوپ­مرغ و سبزیجات به گونه­ای است که به عملکرد بهتر گلبول­های سفید کمک شایانی می­کند و درنهایت موجب درمان­شدن سرماخوردگی می­شود.

تاثیرات سیر خام در درمان بیماری سرماخوردگی

سیر خام خاصیت ضدویروس و ضدباکتری دارد که این خواص به افزایش قدرت سیستم ­ایمنی بدن کمک می­کنند. اما فراموش نکنید که سیر حاوی یک ماده به­نام آلیسین است که در دمای بالا از بین می­رود؛ بنابراین این نکته را لحاظ کنید که سیر باید به­صورت خام مصرف شود تا به‌دلیل مزه ­تندی که دارد مجرای تنفسی را باز کرده و به‌واسطه وجود آلیسین ویروس­های بدن را بین ببرد.

برای درمان بیماری سرماخوردگی، ماست بخورید

ماست حاوی ماده­ای به­نام پروبیوتیک است که باعث کاهش التهاب بدن و درنهایت درمان این بیماری می­شود؛ بنابراین به­همراه وعده­های غذایی مصرف یک پیاله ماست توصیه می­شود.

مصرف مایعات را افزایش دهید!

آخرین روش درمان خانگی که قصد پرداختن به آن را داریم، مصرف مایعات است. توجه داشته باشید که در طول سرماخوردگی بدن نیاز به دفع عفونت­ها دارد و به همین دلیل آب زیادی را از دست می­دهد. بنابراین مصرف دمنوش­ها، چای­سبز، آب و شیر گرم موجب بهبود شرایط بدن می­شود.

در راستای همین موضوع ممکن است بپرسید که چه دمنوش­هایی برای درمان این بیماری مناسب هستند؟ برای پاسخ به این سوال به لیستی که در ادامه آورده­ایم توجه کنید. این لیست شامل بهترین دمنوش­هایی است که مصرف آنها توصیه می­شود:

  • دمنوش بابونه + عسل­خام
  • دمنوش گزنه
  • به­لیمو + آویشن
  • دمنوش نعنا + رازیانه + زنجبیل

بررسی روش­های درمانی ذکرشده در زنان باردار

طبق مطلبی که دررابطه با درمان سرماخوردگی در بارداری ارائه شده است؛ باید بگوییم که درمان این بیماری در زنان­باردار حساسیت بیشتری دارد، زیرا با افزایش سطح پروژسترون در بدن خانم­ها سیستم ایمنی از حدمعمول ضعیف­تر شده و مصرف یک ­سری دارو بدون تجویز پزشک خطرناک تلقی می­شود.

توجه داشته باشید که این حساسیت­ها شامل درمان­های خانگی هم خواهند شد. بنابراین به توصیه­هایی که در ادامه آورده­ایم توجه کنید.

این توصیه­ها شامل حال خانوم­های باردار و پرهیزهای غذایی آن‌ها می­شود:

  • خواب کافی داشته باشید
  • دوش آب­ گرم و استفاده از دستگاه بخور توصیه می­شود
  • قرقره­ کردن آب­نمک را فراموش نکنید
  • مصرف توت­فرنگی، بروکلی، اسفناج و کیوی به بهبود شرایط کمک می­کند
  • مصرف ماست سیستم­ایمنی­بدن را تقویت می­کند
  • از مصرف غذاهای سرخ­کردنی پرهیز شود
  • گوشت ­بوقلمون و تخم­مرغ باعث تقویت بدن می­شود
  • ترکیب چای، عسل­طبیعی و آبلیمو برای بهبود گلو توصیه می­شود
  • استفاده از سرم­شستشو برای بازکردن راه­بینی فراموش نشود

درمان سرماخوردگی کودکان چگونه انجام می‌شود؟

با توجه به اینکه شرایط بدن و سیستم ­ایمنی کودکان تفاوت زیادی با بزرگسالان دارد، روش‌های درمان و توصیه های درمانی آن نیز کمی متفاوت به‌نظر می‌رسد. در ادامه با ما باشید تا لیستی از بایدها و نبایدهای درمانی سرماخوردگی در کودکان را بررسی کنیم:

  • مصرف عسل­ طبیعی برای کودکان زیر دوسال ممنوع است
  • کودک را از دود سیگار دور نگه دارید
  • وسایل­شخصی کودک مثل حوله، قاشق، لیوان و … را از دیگران جدا کنید
  • بدن­ کودک را گرم نگه دارید
  • مصرف ویتامین C برای کودکان ضروری و واجب است
  • مجرای تنفسی کودک را به­کمک دمنوش­ها مرطوب نگه دارید
  • استفاده از دستگاه­ بخور سرد برای کودکان ضروری است
  • مصرف سوپ­مرغ و سبزیجات فراموش نشود
  • شیر گرم به بهبود شرایط کودکان کمک می­کند

درمان سرماخوردگی کودکان چگونه انجام می‌شود؟

در این مقاله روش­های درمان سرماخوردگی به روش خانگی و توصیه­های کاربردی خدمت شما ارائه شد. اما این نکته را لحاظ کنید که تمام موارد گفته­شده مخصوص وضعیت­های قابل­ کنترل بوده و چنانچه شرایط بیمار حاد باشد و یا تب ­بیمار به بالای 39 درجه برسد؛ مراجعه به پزشک به­شدت توصیه می­شود. در چنین شرایطی بدن بیمار دچار عفونت شده و باید در اسرع وقت درمان شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو