دوربین مداربسته چی بخرم؟‌

منبع: مینویسم

4

1401/10/17

18:10


دوربین مداربسته چی بخرم؟‌

دوربین مدار بسته یا Closed Circuit Television که به صورت مخفف به آن CVTV هم گفته می‌شود، یک سیستم امنیتی نظارتی پرکاربرد است که در بسیاری از سازمان، ارگان‌ها، شرکت‌ها و کسب و کارهای دولتی و خصوصی برای حفظ امنیت و جلوگیری از ورود سارقان به این مکان‌ها و ثبت وقایع محیطی که دوربین در آن نصب شده مورد استفاده قرار می‌گیرد. دوربین‌های مداربسته از طریق یک رکوردر و مانیتور به صورت زنده تمام اتفاق‌های محیط افراد را به نمایش گذاشته و هم‌زمان ذخیره می‌کنند تا در صورت نیاز دوباره بازبینی شوند.

فناوری دوربین مداربسته بر پایه نصب تعدادی دوربین در زوایای مختلف یک محیط با هدف نظارت و حفظ امنیت و ضبط وقایع، فعالیت ها،ورودی ها و خروجی ها توسط یک ضبط کننده و ثبت و ذخیره سازی آن در حافظه های مخصوص و قابل مشاهده با استفاده از یک نمایشگر برای افرادی خاص است.

انواع مختلف این سیستم امنیتی شامل دوربین‌های گنبدی یا Dom، گلوله‌ای یا Bullet، باکس یا C-mount، دوربین PTZ، دوربین روز و شب، مادون قرمز یا اینفرارد، دید در شب یا نایت ویژن، شبکه‌ای یا IP، بی‌سیم یا وایرلس، اچ دی، دوربین تشخیص پلاک و… است. در زمان خرید انتخاب از بین تنوع بالای دوربین‌های مدار بسته کمی دشوار است اما اگر اطلاعات خود را افزایش دهید، با توجه به نیاز خود مناسب‌ترین دوربین مدار بسته را خریداری خواهید کرد. در این مقاله قصد داریم مهم‌ترین نکات قبل از خرید دوربین مدار بسته را توضیح دهیم.

هدف از نصب دوربین مدار بسته چیست؟

قبل از اینکه درباره نکات مهم در زمان خرید دوربین‌های مدار بسته صحبت کنیم، بهتر است بدانیم که هدف از نصب دوربین مدار بسته در مکان‌های مختلف چیست؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که کسب و کارها، سازمان‌ها، ادارات، شرکت‌ها، مراکز خرید، فروشگاه‌ها، آپارتمان‌ها و به طور کلی هر مکانی که در آن دوربین مدار بسته نصب می‌شود، دو هدف بسیار مهم را دنبال می‌کند که عبارت‌اند از: امنیت و نظارت.

در واقع دوربین‌های مداربسته دارای دو کاربری مهم و اصلی شامل کاربری امنیتی و کاربری نظارتی هستند. با کاربری امنیتی می‌توان امنیت مکان نصب دوربین مدار بسته را تامین و از وقوع اعمال مجرمانه پیشگیری کرد و در صورت وقوع اعمال مجرمانه نیز امکان پیگیری وجود دارد. در کاربری نظارتی نیز به راحتی می‌توان به رفت و آمدها، عملکرد تجهیزات، دستگاه‌ها و کسانی که در آن مکان مشغول فعالیت هستند، نظارت داشت.‌

در زمان خرید دوربین مدار بسته به چه نکاتی باید توجه کرد؟

برای انتخاب مناسب‌ترین دوربین مدار بسته بر اساس نیاز خود به نکات زیر توجه داشته باشید.

تعیین بودجه مورد نیاز

اولین و مهم‌ترین نکته‌ای که در زمان خرید دوربین مدار بسته حتما باید به آن توجه داشته باشید تعیین بودجه مورد نیاز است که بر اساس میزان حساسیت امنیت مکان مورد نظر مشخص می‌شود. دوربین‌های مدار بسته از لحاظ تکنولوژی دارای سه نوع آنالوگ، IP و شبکه هستند. قیمت دوربین‌های مدار بسته شبکه از دوربین‌های IP و قیمت دوربین‌های IP از نوع آنالوگ گران‌تر هستند؛ زیرا قابلیت هوشمندسازی و تکنولوژی دوربین‌های شبکه و IP پیشرفته‌‌تر است.

اگر قصد شما از نصب دوربین‌های مداربسته فقط کنترل رفت و آمد به آپارتمان است، مدل‌های آنالوگ مناسب‌ترند، اما اگر تشخیص چهره و ردیابی نیز برایتان اهمیت دارد، مدل‌های پیشرفته IP گران‌قیمت خریداری کنید. نصب دوربین‌های شبکه زیاد رایج نیست؛ زیرا هزینه فوق‌العاده زیادی دارند.

توجه به مکان نصب دوربین مدار بسته

نکته دیگری که در زمان خرید دوربین‌های مداربسته اهمیت زیادی دارد، توجه به مکان نصب این نوع دوربین است. اگر قصد دارید دوربین‌های مداربسته را در محیط‌های داخلی ساختمان‌ها نصب کنید، دوربین‌های Dom با بدنه‌های پلاستیکی بهترین گزینه به شمار می‌روند. در صورت نصب این دوربین‌ها در محیط‌های خارج از ساختمان بهتر است به سراغ دوربین‌های گلوله‌ای یا Bullet بروید.

برای پروژه‌های بسیار بزرگ و مکان‌های وسیع نیز دوربین‌های PTZ یا اسپید دام خریداری کنید. در داخل این دوربین‌ها موتوری وجود دارد که باعث چرخش 360 درجه‌ای آن‌ها می‌شود. وجود این قابلیت در دوربین مدار بسته اسپید دام باعث افزایش قیمت آن شده است. در فروشگاه‌ها و انبارهای بزرگی که سقف بلندی دارند نیز دوربین‌های فیش آی یا چشم ماهی نصب می‌شود‌. این دوربین‌ها تمام نقاط را پوشش می‌دهند.

توجه به کیفیت تصاویر و نوع فضای ذخیره‌سازی

دوربین‌های مدار بسته‌ای که تصاویر ضبط شده توسط آن‌ها از کیفیت و رزولوشن بسیار بالایی برخوردار است، قیمت بالاتری دارند و حجم هارد یا فضای ذخیره‌سازی آن‌ها نیز بیشتر است‌. اگر شناسایی چهره افرادی که در مکان نصب دوربین‌های مدار بسته تردد می‌کند برایتان اهمیت دارد، باید دوربین مدار بسته‌ای با کیفیت تصویر بالا و فضای ذخیره‌سازی بیشتر انتخاب کنید.

توجه به قابلیت دید در شب دوربین

دوربین‌های مدار بسته پیشرفته دارای قابلیت دید در شب هستند و قادرند در تاریکی نیز تصاویر سیاه و سفید یا رنگی را ضبط کنند. اگر دوربین را برای نصب در مکانی خریداری می‌کنید که نظارت در طول شب نیز برایتان اهمیت دارد، به میزان IR دوربین در کاتالوگ این محصول توجه داشته باشید‌. همواره برد مفید دوربین از عدد IR درج شده در کاتالوگ کمتر است. به‌عنوان مثال اگر IR چهل متر باشد، دوربین تصاویر را به اندازه بیست متر پوشش می‌دهد و تصاویر بالای بیست متر کیفیت پایینی دارند. البته برای نصب دوربین مدار بسته در محیط‌های داخلی میزان IR اهمیت چندانی ندارد. دوربین‌های گران‌قیمت استارلایت یا Color VU تصاویر شب را به صورت رنگی ضبط می‌کنند.

انتخاب برند دوربین مدار بسته

دوربین‌های مدار بسته به‌عنوان سیستم‌های امنیتی و نظارتی از حساسیت بالایی برخوردار هستند و به همین دلیل توصیه می‌شود که هرگز به سراغ خرید برندهای No name یا ناشناخته و بدون گارانتی و خدمات پس از فروش نروید. برندهای معروفی مانند سامسونگ، پاناسونیک، هایلوک، اکسیس، سونی، ویو، هایک ویژن و… دوربین‌های مدار بسته خود را با تضمین کیفیت و به همراه گارانتی و از طریق نمایندگی‌های معتبر با قیمت مناسب در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهند. به‌عنوان مثال دوربین‌های مدار بسته هایک ویژن جزو برندهای پرطرفدار در ایران است.

دوربین مداربسته

انتخاب دوربین مداربسته مناسب با کمک سایت قلاب 

یکی از بهترین راهکارها برای انتخاب دوربین مدار بسته مناسب مراجعه به وب‌سایت قلاب است. کاربران در این سایت به راحتی می‌توانند قیمت انواع مختلف دوربین‌های مدار بسته را در فروشگاه‌های اینترنتی مختلف با هم مقایسه کنند و به فروشندگان اصلی این محصول متصل شوند. به‌روزرسانی محصولات ارائه شده در قلاب و قیمت آن‌ها به صورت خودکار است‌. همچنین میتوانید با مراجعه به مجله قلاب اطلاعات جامعی در مورد تجهیزات شبکه و دوربین های مدار بسته به دست بیاورید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو