چین درصدد گسترش همکاری‌های فضایی با عربستان و امارات ؛ وقتی ایران از همه قافله‌ها عقب مانده!

منبع: تکراتو

8

1401/10/17

18:13


چین در پی گسترش همکاری‌های فضایی با عربستان و امارات برآمده است. این خبر را امروز در جلسه سران شورای همکاری خلیج فارس و چین عنوان شد.

چین درصدد گسترش همکاری‌های فضایی با عربستان و امارات ؛ وقتی ایران از همه قافله‌ها عقب مانده!

چین در پی گسترش همکاری‌های فضایی با عربستان و امارات برآمده است. این خبر را امروز در جلسه سران شورای همکاری خلیج فارس و چین عنوان شد.

رئسی‌جمهور چین به دنبال گسترش همکاری‌های فضایی با کشورهای عربستان و امارات برآمده است. رئیس‌جمهور چین این موضوع را امروز در جلسه سران شورای همکاری خلیج فارس و چین عنوان کرد. در حالی که ایران از قافله علم و تمدن به دور مانده، ظاهراً کشورهای عربی به دنبال بالا بردن علم خود در زمینه علوم فضایی و نجوم هستند و استارت کار نیز خورده است.

بیشتر بخوانید: ساخت موشکی برای اعزام فضانورد به ماه توسط چین

گسترش همکاری‌های فضایی چین با عربستان و امارات آغاز می‌شود

در نخستین اجلاس سران شورای همکاری خلیج فارس و چین که آذر امسال در ریاض برگزار شد، فضا به‌عنوان یکی از چند حوزه‌ی اولویت‌دار در سه تا پنج سال آینده تعیین شد.

براساس متن سخنرانی شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین، این کشور در‌ زمینه‌ی سنجش از دور و ماهواره‌های مخابراتی، بهره‌برداری از فضا، زیرساخت‌های هوافضا و گزینش و آموزش فضانوردان، آماده‌ی همکاری با کشورهای شورای همکاری خلیج فارس است. گروه بین‌دولتی شورای همکاری خلیج فارس از عربستان سعودی، امارات متحده‌ی عربی، بحرین، کویت، عمان و قطر تشکیل شده است.

سترش همکاری‌های فضایی چین با عربستان و امارات آغاز می‌شود

شی جین پینگ در‌ ادامه‌ی سخنرانی‌اش گفت:

چین از حضور فضانوردان شورای همکاری خلیج فارس در ایستگاه فضایی‌اش برای مأموریت‌های مشترک و آزمایش‌های علمی فضایی با همکاران چینی استقبال می‌کند و در فکر راه‌اندازی مرکز مشترک چین و شورای همکاری خلیج فارس برای اکتشافات قمری و فضای دوردست خواهد بود.

هرچند متن سخنرانی شی جین پینگ از‌ نظر دامنه و جاه‌طلبی گسترده است، صحبت‌هایش صرفاً بیانگر علاقه‌ی اولیه برای ایجاد همکاری در زمینه‌های یادشده بوده و در این مرحله، هنوز نشانه‌ای از تعهد به تامین بودجه یا موارد عملی به‌چشم نمی‌خورد.

سخنرانی رئیس‌جمهور چین نشان می‌دهد که ایستگاه فضایی تیان‌گونگ چین برای تعامل با کشورهای سرتاسر جهان استفاده خواهد شد. چین بارها از آمادگی خود برای آموزش فضانوردان کشورهای دیگر و اعزام آن‌ها به ایستگاه فضایی تیان‌گونگ صحبت کرده است. الزامات همکاری فضانوردان بین‌المللی با چین، مانند یادگیری زبان این کشور هنوز مشخص نیست. چین نخستین پرواز فضایی سرنشین‌دارش را در سال ۲۰۰۳ انجام داد و با مأموریت شنژو ۱۵ که در ماه نوامبر پرتاب شد، تعداد این پروازها را به عدد ۱۰ رساند.

یکی از مقام‌های آکادمی فناوری فضایی چین به‌تازگی اعلام کرد که این کشور در حال بررسی توسعه‌ی ایستگاه سه‌ماژوله‌ی تیان‌گونگ است. افزودن ماژول‌های بیشتر، ظرفیت ایستگاه را برای میزبانی از فضانوردان افزایش می‌دهد. همچنین، چینی‌ها مشغول ساخت نسل جدیدی از فضاپیمای مسافربری هستند که می‌تواند تا ۶ فضانورد را به مدار نزدیک زمین حمل کند.

سترش همکاری‌های فضایی چین با عربستان و امارات آغاز می‌شود

زمین از نگاه دوربین عربستانی نصب‌شده روی ریزماهواره لونگ‌جیانگ ۲.

اکتشاف ماه حوزه‌ی دیگری است که چین در آن به‌دنبال شریک می‌گردد. این کشور به‌ویژه در چشم‌انداز خود برای ساخت ایستگاه تحقیقاتی بین‌المللی قمری (ILRS) خواستار همکاری با کشورهای دیگر است. ناگفته نماند که از بین ۶ کشور شورای همکاری خلیج فارس، امارات، عربستان و بحرین قبلاً پیمان آرتمیس به رهبری ایالات متحده را امضا کرده‌اند.

در اجلاس سران، ارجین اسپیس، شرکت چینی بهره‌برداری‌ از منابع فضایی، اعلام کرد که در «منطقه‌ی نمایش ظرفیت صنعتی چین و امارات» که پروژه‌ای مشترک با برنامه کمربند و جاده است، یک شعبه و مرکز تحقیق و توسعه و مرکز نمایشگاهی احداث خواهد کرد. ارجین اسپیس به معدن‌کاوی سیارکی چشم دوخته است و درحال‌حاضر، شعبه‌های بین‌المللی دیگری در لوکزامبورگ و سنگاپور دارد.

بیشتر بخوانید: افزایش طول عمر تلسکوپ هابل با راه‌اندازی مجدد آن در ارتفاع جدید

در سال‌های اخیر، فعالیت فضایی در منطقه‌ی خلیج فارس به‌شدت افزایش یافته است. تاکنون، امارات متحده‌ی عربی به مریخ و ماه فضاپیما ارسال کرده است و براساس گزارش‌ها، قصد دارد در زمینه‌ی ساخت ماژول هوابند برای ایستگاه قمری گیت‌وی ناسا مشارکت کند.

گسترش همکاری‌های فضایی چین با عربستان و امارات آغاز می‌شود

گسترش همکاری‌های فضایی چین با عربستان و امارات آغاز می‌شود

همچنین یک فضانورد اماراتی قرار است ازطریق توافق با شرکت اکسیوم اسپیس، برای اقامتی طولانی‌مدت به ایستگاه فضایی بین‌المللی اعزام شود. در همین‌ حال، دو فضانورد عربستانی نیز در مأموریت اکسیوم ۲ که احتمالاً در بهار ۲۰۲۳ پرتاب خواهد شد، عازم ایستگاه فضایی خواهند شد.

عربستان و امارات از قبل همکاری‌های اولیه‌ی فضایی با چین ایجاد کرده بودند. یک دوربین کوچک ساخت مرکز ملی علوم و فناوری عربستان سعودی در مأموریت ریزماهواره‌ی قمری لونگ‌جیانگ ۲ که به‌همراه ماهواره‌ی رله‌ی مخصوص ماموریت قمری چانگ‌ای ۴ پرتاب شد، پرواز کرد.

عربستان نیز ازطریق مکانیزم همکاری ایجاد‌شده به‌دست آژانس پروازهای فضایی چین و دفتر امور فضایی سازمان ملل متحد، آزمایشی را به ایستگاه تیان‌گونگ ارسال خواهد کرد.

این آزمایش تأثیر پرتوهای کیهانی را بر عملکرد سلول‌های خورشیدی پربازده مطالعه خواهد کرد. علاوه‌براین، ماهواره‌های سعودی‌ست ۵ای و ۵بی در سال ۲۰۱۸ برفراز موشک لانگ مارچ ۲دی پرتاب شدند.

گفتنی است امارات و چین در ماه سپتامبر توافق کردند تا ماه‌نورد راشد ۲ به‌همراه ماه‌نشین چانگ‌ای ۷ که در قطب جنوب ماه فرود خواهد آمد، پرواز کند. درحال‌حاضر، این مأموریت برای پرتاب در سال ۲۰۲۶ برنامه‌ریزی شده است.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص گسترش همکاری‌های فضایی چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما در میان گذاشته و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو