استفاده از بخور سرد به یک روش رایج برای شادابی و سلامت پوست و سلامت بدن تبدیل شده است. بخور سرد در فضای خانه رطوبت لازم را ایجاد می کند،مخصوصا در فصل زمستان که به علت سرد شدن محیط اطراف ما رطوبت خود را از دست می دهد. برای آشنایی بیشتر با فواید بخور سرد چیست؛ خواص و معایب بخور سرد برای سلامتی، سرماخوردگی، سرفه، ریه، سینوزیت، کرونا، کودکان، نوزدان، پوست و جوش صورت، مو، گیاهان و گلها، تا پایان این مطلب سلام دنیا همراه ما باشید.

فواید بخور سرد در خانه چیست

دستگاه بخور سرد با تبدیل قطرات آب به ذرات ریز و پخش کردن آن در هوا سطح رطوبت محیط خانه را افزایش داده و با جذب ذرات زیر سمی و آلودگی های معلق در هوا به پاکسازی هوای محیط خانه کمک می کند.به همین دلیل استفاده از بخور سرد در خانه (مخصوصا در شهر های بزرگ که میزان آلودگی بیشتری وجود دارد) فواید زیادی خواهد داشت. علاوه براین بخور سرد در خانه برای درمان بیماری های نظیر سرماخوردگی، نرم شدن و شادابی پوست و مو و حفظ سلامتی و آرامش کودکان هم بسیار موثر است.

فواید بخور سرد در خانه چیست

فواید بخور سرد برای سرماخوردگی

در زمان ابتلا به سرماخوردگی مرطوب نگه داشتن مجراهای بینی و گلو به تسریع روند بهبودی کمک زیادی می کند.علاوه براین حفظ رطوبت برای کاهش علائم سرماخوردگی مانند سرفه و عطسه نیز مفید است. به همین خاطر استفاده از بخور سرد در زمان ابتلا به سرماخوردگی نقش موثری در درمان و تسکین علائم ناشی از ان دارد.از طرف دیگر بخور سرد با کاهش سرعت انتقال و حرکت ویروس ها و باکتری های مختلف موجب درمان و جلوگیری از شیوع بیماری در خانه می شود.

فواید بخور سرد برای سرفه

ابتلا به سرماخوردگی با بروز علائمی مانند سرفه های خفیف تا شدید همراه است. در این شرایط استفاده از دستگاه بخور سرد علاوه بر نرم شدن سینه و مجاری تنفسی تواند به بهبود سرفه‌های شما هم کمک کند.


حتما بخوانید: برای درمان سرفه چی بخوریم


فواید بخور سرد برای ریه

یکی از مهم ترین فواید بخور سرد برای بدن مربوط به ریه است.اگرچه ریه از مکانیزم ها و سیستم های دفاعی متنوعی استفاده می کند اما همیشه در معرض خطر قرار دارد. از جمله مهم ترین مکانیزم های ریه برای دفاع می توان به بینی، گلو، گلبول های سفید و راه های ارتباطی اشاره کرد.با این وجود در برخی موارد بازهم فرد دچار بیماری های ریوی می شود. استفاده از دستگاه بخور سرد می تواند علاوه بر پاکسازی هوا به حفظ سلامت ریه ها نیز کمک می کند.

فواید بخور سرد برای ریه

خواص بخور سرد برای سینوزیت

هوای سرد فصل زمستان افراد را در معرض خشکی و آسیب قرار می دهد.در شرایطی که سینوس خشک باشد، احتمال ابتلا به بیماری بیشتر می‌شود.دستگاه بخور سرد باعث افزودن رطوبت به محیط خانه می شود و می‌تواند با رفع خشکی باعث ایجاد جریان هوا درست در مخاط بینی و سینوس شما شود و به تسکین درد در ناحیه سینوس و سینوزیت کمک کند.


حتما بخوانید: درمان خانگی سینوزیت با 8 روش ساده


فواید بخور سرد برای کرونا

نتایج بررسی های انجام شده بروی ویروس نوظهور کرونا نشان داده است که استفاده از دستگاه بخور سرد یک روش موثر برای درمان کرونا است.استفاده از بخور سرد در زمان ابتلا به کرونا به افرادی که در محیط های خشک زندگی می کنند بسیار توصیه می شود.زیرا ویروس کرونا با قرار گرفتن در محیط مرطوب توانایی انتقال را از دست می دهد و میزان عملکرد ان به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.

فواید بخور سرد برای کودکان

بخور سرد رطوبت هوای اتاق کودکان و نوزادان را کنترل می کند و از این طریق مانع از بروز مشکل احتقان (گرفتگی بینی) و سرما خوردگی در آنها می شود. علاوه براین رطوبت ایجاد شده در اتاق خواب کودک باعث نرم شدن مسیر تنفسی بدن کودک شده و به انها اجازه می دهد تا در هنگام خواب راحت تر نفس بکشند و آرامش بیشتری داشته باشند.از طرف دیگر بخور سرد با افزایش میزان رطوبت اتاق کودک مانع از خشکی پوست صورت، لب و موی کودک شما می شود.

فواید بخور سرد برای کودکان

فواید بخور سرد برای نوزاد

اگر در شهرهایی با آب و هوای خشک زندگی می کنید و یا در فصل سرما قرار دارید حتما از دستگاه بخور سرد در منزل و اتاق نوزاد استفاده کنید تا از بروز مشکلات متعددی برای نوزاد خود جلوگیری کنید.زیرا هوای خشک باعث تشدید احتقان بینی شده و خشکی سینوس ها و مجرای تنفسی نوزاد را در پی دارد که این امر در نتیجه با بروز تنفس سخت برای نوزاد،ناراحتی و گریه او همراه خواهد بود.

فواید بخور سرد برای پوست صورت

درخشان شدن پوست صورت

بخور سرد باعث افزایش میزان رطوبت هوا می شود.از این رو پوست رطوبت مورد نیاز برای درخشان شدن خود را از محیط به دست می آورد.بخور سرد به ویژه در هوای گرم و خشک می تواند به حفظ رطوبت پوست کمک کند. از طرف دیگر افزایش رطوبت منجر به کاهش چین و چروک و روشن شدن رنگ پوست می شود.


حتما بخوانید: معجزه سفید شدن پوست در 7 روز با ماسک روشن شدن پوست


رفع حساسیت های پوستی

رطوبت ناشی از بخور سرد اگزما، قرمزی و حساسیت را بهبود می بخشد و حتی باعث رفع خارش پوست می شود. به این ترتیب با افزایش سطح رطوبت به همین سادگی پوست خود را نرم و درخشان کنید. قرمزی پوست، خارش و التهاب نه تنها باعث بروز مشکلات جسمی می شود بلکه مشکلات روحی و نگرانی و اضطراب در فرد را نیز بهمراه دارد.

فواید بخور سرد برای جوش صورت

بروز جوش در سنین نوجوانی به دلیل افزایش هورمون های بدن بسیار شایع است. از طرف دیگر چربی بیش ار حد پوست باعث بسته شدن منافذ پوست و حادتر شدن مشکل می شود.استفاده از بخور سرد می تواند با برگرداندن رطوبت پوست بدون افزایش چربی به درمان جوش صورت کمک کند.

فواید بخور سرد برای جوش صورت

فواید بخور سرد برای مو

شاید با خودتان فکر کنید که تنها پوست به رطوبت نیاز دارد اما باید بگوییم که رطوبت نقش موثری در حفظ سلامت موها هم دارد. موهای هیدراته شده کمتر در معرض آسیب محیطی قرار دارند.بخور سرد می تواند جایگزین مناسبی برای مواد شیمیایی انواع موس و اسپری و تافت ها برای آبرسانی موها باشد.با انجام این روش می توانید موهای زیبا و درخشانی داشته باشید و برای همیشه با مشکلات خشکی مو خداحافظی کنید.علاوه بر آن بخور سرد می تواند به درمان شوره سر و خارش کف سر هم کمک کند.

فواید بخور سرد گلاب

پزشکان توصیه می کنند از گلاب در بخور سرد استفاده کنید. زیرا گلاب از خاصیت ضد باکتری و آنتی اکسیدان قوی برای تقویت سلول های پوستی و بازسازی بافت پوست برخوردار است. علاوه براین بخور گلاب به درمان سرما خوردگی، آرامش کودک در حین خواب، رفع مشکلات بی خوابی، آبرسانی و جوان سازی پوست کمک می کند.


حتما بخوانید: خواص گلاب برای سلامتی، پوست و درمان بیماری ها


فواید بخور سرد برای گیاهان و گلها

نکته جالب در مورد بخور سرد این است که بخور سرد برای شادابی و سلامت گل و گیاهان نیز بسیار مفید است. از آنجایی که گیاهان آپارتمانی اکثرا گیاهان گرمسیری هستند به همین خاطر انها به رطوبت زیادی نیاز دارند. استفاده از دستگاه بخور سرد به تامین رطوبت مورد نیاز گیاهان آپارتمانی کمک می کند. وجود شوفاژ و رادیاتور در آپارتمان ها باعث خشک شدن هوای محیط خانه می شوند بنابراین استفاده از بخور سرد میتواند در تامین رطوبت مورد نیاز شما و گیاهان آپارتمانی موثر عمل کند.

فواید بخور سرد برای گیاهان و گلها

مضرات و معایب دستگاه بخور سرد

آب سرد محیط مناسبی برای تکثیر قارچ‌‌ها و باکتری‌‌هاست و به دلیل پراکنده شدن قطرات آب به هوا در بخور سرد، این مواد زیان‌آور به همراه آب در فضای اتاق پخش می‌شوند. (البته رطوبت سازهای تبخیری از این قاعده مستثنا هستند).

در صورتی که مخزن دستگاه بخور کثیف باشد این باعث می شود بخاری که در خانه تنفس می شود کثیف و آلوده شود.

سخن پایانی:

بخور سرد با ایجاد رطوبت در خانه به حفظ شادابی و رفع خشکی پوست و مو کمک می کند.علاوه براین بخور سرد می تواند برای درمان سرماخوردگی،احتقان بینی و درمان سینوزیت نیز موثر عمل کند.