با شوهری که دست بزن دارد، چه کنیم؟

با شوهری که دست بزن دارد، چه کنیم؟


منبع: آویژه

5

1401/10/17

18:22


با شوهری که دست بزن دارد، چه کنیم؟

لطفا به این مقاله امتیاز دهید

با شوهری که دست بزن دارد کار کنیم؟ نشانه های مردی که دست بزن دارد چیست؟ متاسفانه برخی از مردان رفتارهایی خشونت آمیز علیه همسران خود دارند. کتک زدن همسر، آزار جسمی زن و یا حتی آزار روحی و روانی او نمونه هایی از خشونت های خانگی علیه زنان است. زندگی با شوهری که دست بزن دارد بسیار خسته کننده و آسیب زننده است. کتک در رابطه باعث از بین رفتن مهر، علاقه و عشق بین زوجین می شود.

شوهرم دست بزن داره چگونه با او رفتار کنم؟ آیا می توان رفتار کتک زدن زن را تغییر داد؟ به دلیل اهمیت بالای این موضوع و آگاهی بیشتر شما عزیزان در رابطه با رفتار صحیح با مردی که دست بزن دارد و نشانه های شوهری که دست بزن دارد، مشاوران مرکز مشاوره خانواده آویژه به بررسی کتک زدن زن و نحوه برخورد با مردانی که دست بزن دارند پرداخته اند. مقاله جامع و کاربردی زیر نتیجه تحقیقات و بررسی های مشاوران آویژه است. شما با مطالعه این مقاله نحوه برخورد با شوهری که دست بزن دارد و نشانه های مردانی که دست بزن دارند را خواهید آموخت. پس خواندن این مقاله را از دست ندهید.

مردانی که دست بزن دارند

کتک زدن زن از نظر روانشناسی

کتک زدن زن از نظر روانشناسی عملی ناخوشایند، آسیب زننده و محکوم است که باید مورد بررسی بیشتر قرار بگیرد و نباید به سادگی از کنار آن عبور کرد. مسلما زندگی با مردی که دست بزن دارد بسیار سخت و آسیب زننده است. مردانی که دست بزن دارند نه تنها باعث ایجاد مشکلات روحی و روانی و جسمانی برای همسران خود می شوند، بلکه فرزندان آنها نیز آسیب های جدی خواهند دید. زندگی با شوهری که دست بزن دارد خالی از عشق، محبت، مهربانی و آرامش است.  کتک زدن همسر باعث می شود اعتماد، ارتباط و پیوند در زندگی مشترک از بین برود. همچنین افراد را از رسیدن به موفقیت در زندگی مشترک و داشتن یک زندگی عالی و به دور از جنجال دور می کند. کتک زدن همسر می تواند ازدواج را به پایان خودش نزدیک کرده و طلاق را به همراه داشته باشد.

کم نیستند زنانی که می گویند شوهرم مرا کتک می زند بدون آنکه دلیل خاصی داشته باشد. یا مردانی که به دلیل مصرف مواد توهم زا و یا الکل وسایل را می شکنند و زنان خود را کتک می زنند. مهم این است که شما در برابر چنین رفتاری، واکنش مناسبی داشته باشید و به راحتی از کنار آن عبور نکنید. زیرا کتک زدن زن در هیچ شرایطی قابل پذیرش و بخشیده شدن نیست. زنی که از شوهر خود کتک می خورد همیشه مورد توهین، تحقیر و آسیب دیدن قرار میگیرد. از نظر روانی با مشکلات زیادی روبه رو می شود که گاهی قابل درمان نیست.

آمار خشونت های خانگی و کتک زدن زنان توسط شوهرانشان

بر اساس تحقیقات انجام شده و گزارشات مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها، تقریبا از هر 4 زن، یک نفر و از هر 10 مرد، یک نفر در مقطعی از زندگی مشترک خود، مورد خشونت خانگی و کتک زدن همسر قرار گرفته است. تقریبا 43 میلیون زن و 38 میلیون مرد نیز در روابط صمیمانه خود پرخاشگری روانی را تجربه کرده اند.

نشانه های مردانی که دست بزن دارند

از کجا بفهمم خواستگارم دست بزن داره؟ آیا نامزدم دست بزن داره و من نمی دانم؟ برخی از مردان اوایل آشنایی و ازدواج رفتارهای مخاطره آمیز و خشونت خانگی خود را از زنان پنهان می کنند. که متاسفانه زنان بعد از گذشت زمان، اخلاق بد، عصبانیت و دست بزن داشتن آنها را متوجه می شوند. آگاهی از رفتارها و نشانه های مردانی که دست بزن دارند و پرسیدن سوالاتی در این زمینه هنگام آشنایی، می تواند به زنان کمک کنند تا بیشتر طرف مقابل خود را بشناسند و اگر احساس می کنند او مردی است که دست بزن دارد، تصمیم درست تری بگیرند. برخی از مهم ترین و رایج ترین نشانه های مردی که دست بزن دارد، عبارتند از:

حسادت بیش از اندازه و احساس مالکیت نسبت به همسر

مردانی که حسادت بیش از اندازه دارند دائم به زنان خو دتوهین می کنند آنها می خواهند که قدرت انتخاب را ازهمسران خود گرفته و احساس مالکیت نسبت به آن دارند. برای دست یابی به این مالکیت، حتی ممکن است از کتک زدن نیز استفاده کنند.

زود عصبانی می شوند

افرادی که زود عصبانی شده و نسبت به کوچکترین مسائل نیز پرخاشگری می کنند، احتمال اینکه دست بزن داشته باشند نیز وجود دارد. عصبانیت زیاد و نا به هنگام و همیشگی می تواند باعث شود که زن دائم از شوهرش کتک بخورد.

عدم توانایی کنترل رفتار

افرادی که نمی توانند هنگام وجود مشکلات تصمیم بگیرند و یا توانایی کنترل رفتار و گفتار خود را ندارند، احتمال دست بزن داشتنشان بیشتر است.

بی احترامی یا بی رحمی نسبت به دیگران

این گونه افراد نسبت به درد و رنج دیگران بی احساس هستند. راحت به دیگران توهین می کنند و حیوانات یا کودکان و … را ظالمانه تنبیه می کنن. افرادی که احساسات دیگران را نادیده می گیرند و به قول معروف خالی از احساس هستند، احتمال دست بزن داشتن نیز دارند.

 تغییرات خلقی ناگهانی

افرادی که دست بزن دارند، ممکن است ساعتی را خوب و شاد باشند و در دقیقه بعد اخلاق جهنمی آنها ظاهر شود. نوسانات خلقی می تواند باعث شود فرد زنش را کتک بزند.

شکستن یا ضربه زدن به اشیاء

مهم ترین نشانه شوهری که دست بزن دارد این است که هنگام عصبانیت با مشت به دیوار می کوبند، اشیاء را می شکنند و یا آنها را پرت می کنند.

 برخورد با شوهری که دست بزن دارد

چرا شوهرم کتکم میزنه؟

دلیل اینکه شوهرم دائم مرا کتک می زند چیست؟ چرا شوهر من دست بزن دارد؟ اگر شما نیز شوهری دارید که به هر بهانه ای شروع به کتک زدن شما می کند، باید به دنبال دلیل این رفتارهای نابه هنجار و آسیب زننده او باشید. برخی از مردان به دلیل بیماری های روانی که دارند شروع به کتک زدن زن خود می کنند و برخی دیگر به دلیل باورهای غلط و نادرست زنان را کتک می زنند. مردی که زنش را کتک می زند، کودکانش را مورد آزار قرار می دهد، تهدید می کند و اشیاء و وسایل خانه را به سمت دیوار و یا همسرش پرتاب می کند و … حتما دلیلی هر چند غیر منطقی برای کارهایش دارد. البته به یاد داشته باشید که آسیب رساندن به همسر و کتک زدن زن با هر دلیلی یک اشتباه نادرست و غیر قابل پذیرش و بخشش است.

مصرف مواد توهم زا و یا الکل

برخی از مردان به دلیل مصرف مواد مخدر و توهم زا یا الکل شروع به کتک زدن همسر و فرزندان خود می کنند. مصرف مواد باعث می شود که آنها قدرت تصمیم گیری و کنترل رفتار خود را از دست بدهند. شوهرانی که به دلیل مصرف مواد و الکل زن خود را کتک می زنند، بعد از هوشیاری از کار و عمل خود پشیمان خواهند شد.

مشکلات دوران کودکی

سوء استفاده جنسی، آزار و اذیت جسمی و روانی در دوران کودکی، می تواند شوهر شما را به مردی تبدیل کند که ناخواسته همسرش را کتک می زند. برخی از مشکلات روانی که در دوران کودکی برای افراد به وجود آمده اند، اگر درمان نشوند می توانند بیماری های مختلفی از جمله دو قطبی بدن را به همراه داشته باشند. این بیماری ها می تواند فرد را به سمت کتک زدن همسر هدایت کند. همچنین تربیت نادرست کودک نیز می تواند او را به یک فرد قلدر و عصبی که دائم به دیگران توهین کرده و آنها را مورد آزار قرار می دهد، تبدیل کند.

فرهنگ و اعتقادات غلط

متاسفانه در برخی از جوامع و فرهنگ ها، مرد یک موجود قوی و پر قدرت که اجازه انجام هر کاری را دارد شناخته شده و زن موجود ضعیف، ناتوان که برای انجام هرکاری نیاز به اجازه از مرد دارد شناخته می شود. در این جوامع کتک زدن زن به عنوان یک حقوق مرد شناخته شده و شوهران به راحتی زنان خود را کتک می زنند. فرهنگ ها و آداب و رسوم و عقاید غلط باعث شده است که مرد به یک شوهر بداخلاق، زورگو با احساس مالکیت و قلدر تبدیل شود که مدام زنش را کتک می زند.

نشان دادن قدرت

شوهری که دست بزن دارد می خواهد قدرت و توانایی و زور خود را به زنش نشان دهد. برخی از زنان می گویند شوهرم کتکم میزنه تا مجبور شم به حرف ها و خواسته هایش هرچند نادرست و اشتباه، گوش کنم. شوهری که دست بزن دارد از زور، تهدید، ترس و کتک زدن همسرش برای رسیدن به خواسته های نا به جا خود استفاده می کند.

اختلالات شخصیتی و بیماری های روانی

برخی از بیماری های روانی و اختلالات شخصیتی باعث  می شود که مرد کنترل خشم و عصبانیت خود را از دست بدهد. اکثر اختلالات شخصیتی باعث نوسانات خلقی وعصبی شدن افراد می شوند. که در نهایت به پرخاشگری های غیر قابل کنترل و کتک زدن زن ختم می شود. اگر شوهرتان علائم اختلالات شخصیتی و بیماری های روانی مانند دوقطبی، افسردگی، اضطراب و … را دارد، حتما برای درمان آن اقدام کنید تا کتک در رابطه شما به کلی حذف شود.

ژنتیک و یا الگوبرداری از خانواده خود

برخی از مردان کتک زدن را از پدر و یا برادر بزرگتر و پدر بزرگ خود یاد گرفته اند. آنها باالگو برداری از والدین و یا اطرافیان خود یاد گرفته اند که برای رسیدن به خواسته هایشان، ترس زن، نشان دادن قدرت، زورگویی و … از کتک زدن همسر استفاده کنند. همچنین ژنتیک نیز می تواند یک عامل مهم در کتک زدن همسر باشد. برخی از مردان به صورت ژنتیکی هورمون های تستوسترون بالایی در بدن خود دارند. بالا بودن بیش از اندازه هورمون تستوسترون می تواند باعث ایجاد رفتارهای پرخاشگری زیاد شود. که در نهایت به کتک زدن زن ختم می شود.

شوهرم دست بزن داره

شوهرم دست بزن داره، با او چگونه رفتار کنم؟

بعد از کتک خوردن از همسر چه کنیم؟ شوهرم من را می زند، با او چه کنم؟ زندگی با شوهری که دست بزن دارد و همسرش را مدام کتک می زند بسیار سخت است. برخی از زنان به ناچار، این زندگی طاقت فرسا را تحمل می کنند و برخی دیگر به طلاق گرفتن از چنین مردی فکر می کنند. به راستی چگونه با همسری که زنش را کتک می زند رفتار کنیم؟ چگونه با شوهر خود رفتار کنیم تا مورد خشم و کتک کاری او قرار نگیریم؟ راهکارهای مهمی که باعث می شود شما از کتک کاری همسرتان در امان باشید عبارتند از:

از ایجاد تشنج در خانه جلوگیری کنید

اجازه ندهید که پرخاشگری، کتک زدن و داد و فریاد به یک عادت برای شوهر شما تبدیل شود. اگر احساس می کنید شوهرتان به دلیل مشکلات و درگیری های ذهنی که دارد، نمی تواند خشم خود را کنترل کند، پس از جر و بحث ها و ایجاد تشنج در خانه دوری کنید. اگر شما نیز در این شرایط بخواهید بر سر کوچکتری مشکلات و مسائل بحث کنید، احتمال اینکه شما را کتک بزند بالا می رود.

 هرگز خود را مقصر ندانید

اگر شوهرت دائم تو را کتک می زند، با او برخورد کن و هرگز خودت را مقصر ندان. حتی اگر شما کار اشتباهی نیز مرتکب شده باشید، هرگز مستحق کتک خوردن از شوهر نیستید. پس هیچ گاه خودتان را مقصر ندانید و از خود دفاع کنید.

آرامش خود را حفظ کنید

اگر شوهرتان یک فرد عصبانی است که دائم بر سر شما فریاد می زند، مسلما ابتدایی ترین واکنش شما به او نیز همین رفتار بوده و داد و فریادش را با داد زدن جبران می کنید. اما به شما توصیه می کنم این کار را انجام ندهید. این عصبانیت شما باعث می شود که شوهرتان به خودش اجازه دهد از کتک زدن برای ساکت کردن شما استفاده کند و این امر به یک عادت تبدیل می شود. در این مواقع آرامش خود را حفظ کنید و با خونسردی تمام رفتار کنید. این رفتار شما باعث می شود که شوهرتان متوجه رفتار اشتباه و خشم نا به جای خود شده و آرام شود.

هرگز خشونت و کتک خوردن را نپذیرید

برخی از زنان می گویند شوهرم مرا کتک می زند اما به خاطر فرزندانم او را تحمل می کنم. یا چاره ای جز تحمل این اخلاق شوهرم ندارم. این تفکر سوختن و ساختن باعث می شود که شما به یک زن افسرده، ناراضی، منزوی و …. تبدیل شوید. پذیرفتن کتک خوردن از شوهر باعث تشدید این رفتار شده و زندگی را از چیزی که هست برایتان سخت تر می کند. پس هرگز در برابر ظلمی که به شما شده است، ساکت ننشینید.

مکان امنی را برای خود پیدا کنید

اگر با خشم و عصبانیت شوهرتان رو به رو شده اید و نمی توانید با هیچ روشی او را آرام کنید، پسبهتر است موقعیت را ترک کنید. به اتاق خواب خود و یا مکان امنی بروید تا خشم و عصبانیت همسرتان فروکش شود. دور شدن از او هم می تواند شما را از آسیب های جسمی حفظ کند و هم روان پریشی شما را کاهش می دهدو به اتاق خواب خود بروید و یا کمی پیاده روی کنید تا آرامش از دست رفته خود را بدست آورید.

 مراجعه به مشاوره یا روانشناس

اگر زندگی مشترک و همسر خود را دوست دارید. همچنین به دنبال راهکارهایی برای از بین بردن عادت کتک زدن همسر خود هستید. پس بهتر است که به مشاوره خانواده مراجعه کنید. روانشناس یا مشاور می تواند به شما و شوهرتان کمک کند تا در ابتدا دلیل این رفتار نابه هنجار شوهر خود را پیدا کرده و از راهکارهای مناسب با مشکلات خود برای از بین بردن این رفتار استفاده کنید. مشاور می تواند به شما کمک کند تا اگر عادت کتک زدن شوهرتان قابل ترک کردن نباشد. تصمیم مناسبی را برای زندگی مشترک و آینده با هم بودنتان بگیرید.

با شوهری که دست بزن دارد چکار کنیم؟

سخنی از مشاوران آویژه

زندگی با شوهری که پرخاشگر است و دائم به دنبال بهانه ای برای کتک زدن همسرش می گردد، واقعا سخت و طاقت فرسا است. هنگامی که طرف مقابلتان رفتارهای پرخاشگرانه ای دارد و برخورد فیزیکی می کند، سکوت و پذیرش این مشکل درست نیست. سکوت در برابر رفتار ظالمانه باعث بدتر شدن شرایط می شود. پس سعی کنید در ابتدا به دنبال دلیل کتک زدن زن توسط شوهر باشید. سپس از راهکارها و رفتارهای صحیح برای مقابله و از بین بردن خشونت های خانگی و کتک زدن همسر استفاده کنید. مسلما مشورت با مشاور یا روانشناس می تواند کمک بزرگی در این زمینه باشد.

پس هرگز سکوت کردن را راه مناسبی انتخاب نکنید. به دنبال چاره باشید. اگر زندگی شاد و روابط سالم شما و همسرتان قابل بازگشت است. پس سعی و تلاش خود را دو چندان کنید. اگر احساس می کنید که طلاق بهترین راه پیش پای شما است. عجولانه تصمیم نگیرید و با مشاوره مشورت کنید.

سوالات متداول 

آیا کتک زدن زن توسط شوهر، خشونت خانگی محسوب می شود؟

باید بدانید که هیچ مردی حق کتک زدن و آسیب رساندن به همسر خود را ندارد. کتک زدن همسر به عنوان یک خشونت خانگی فیزیکی شناخته می شود. خشونت خانگی، آزارهایی است که در یک محیط خانوادگی و زندگی مشترک رخ می دهد.

دلایل کتک زدن همسر چیست؟

عوامل اصلی کتک زدن همسر عبارتند از ناسازگاری جنسی، اختلالات عاطفی، نفس، عقده حقارت، اعتیاد به الکل و مصرف مواد مخدر و توهم زا، حسادت، استرس و مشکلات دوران کودکی و ….

 

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو