روز مادر و سنت‌ کشورهای مختلف در این روز

روز مادر و سنت‌ کشورهای مختلف در این روز


منبع: مدیسه

6

1401/10/17

18:23


رابطه خاص مادر و فرزند محدودیت فرهنگی و جغرافیایی ندارد و حتی در دنیای حیوانات نیز قابل مشاهده است. روز

روز مادر و سنت‌ کشورهای مختلف در این روز

رابطه خاص مادر و فرزند محدودیت فرهنگی و جغرافیایی ندارد و حتی در دنیای حیوانات نیز قابل مشاهده است. روز مادر به منظور بزرگداشت مقام مادر نامگذاری شده است و به شکل‌های گوناگون در کشورهای مختلف برگزار می‌شود.

در کشورمان ایران این روز به مناسبت بیستم جمادی الثانی روز تولد حضرت زهرا (س) نام‌گذاری شده است. به دلیل قمری بودن تولد حضرت فاطمه، این روز تاریخ شمسی مشخصی ندارد و هر ساله تغییر می‌کند. در سال 1401 نیز روز مادر روز جمعه 23 دی ماه است.

در آمریکا این جشن در هشتم ماه مِی برگزار می‌شود و جزو تعطیلات رسمی این کشور است. در همه کشورها این روز اهمیت فوق‌العاده‌ای بخاطر جایگاه بالای مادر دارد و همه در تلاش هستند که به مناسبت آن با دادن هدایای مختلف سپاسگزاری خود را از تلاش‌ها و فداکارهای مادران نشان دهند. جالب است بدانید در این روز بیش از هر روز دیگری تماس تلفنی برقرار می‌شود و ترافیک تلفن در این روز تا 37 درصد افزایش می‌یابد.

تاریخچه روز مادر چه روزی است؟

اگر بخواهیم کمی دقیق‌تر به روز مادر نگاهی بیندازیم باید به تاریخ یونان و رم باستان مراجعه کنیم. تجلیل از جایگاه مادر به روزهای دور برمی‌گردد. این ادعا را باستان‌شناسان با دیدن نقاشی‌های روی دیوارها اثبات کرده‌اند.

تصاویر مختلف کشف شده، نشان دهنده برگزاری فستیوال‌های گوناگون به افتخار الهه مادر رئا و سیبل است. اما آنچه که به صورت شواهد محکم تاریخی می‌توانیم بگوییم این است که این روز را جشن اول مسیحیت که به جشن مادری معروف است می‌دانند. این جشن در چهارمین یکشنبه روزه‌داری برگزار می‌شد و در این روز کودکان به مادران خود گل و شیرینی به پاس زحماتشان هدیه می‌دادند.

در اغلب کشورها در روز مادر، فرزندان یک کارت هدیه به عنوان کادو به مادر خود می‌دهند.

مطالب دیدنی:  10 قهرمان زن و زنان رهبر در فیلم های جهان

روز جهانی مادر چگونه در جامعه بین‌المللی آغاز شد؟

در سال‌های نخست دهه 1850 شخصی به نام آن ریوس جارویس در صدد تلاش برای احقاق حقوق زنان برآمد. او برای رسیدن به این منظور شرکتی را پایه‌گذاری کرد که در آن زنان به انجام امور مختلف می‌پرداختند.

به عنوان مثال سعی می‌کردند شرایط بهداشتی زنان را با لوازم آرایشی بهداشتی ارتقا بخشند یا از مرگ و میر کودکان جلوگیری کنند. در طی جنگ داخلی امریکا نقش زنان به عنوان پرستار که به مجروحان کمک می‌کردند افزایش یافت و نه تنها آنان را بیشتر وارد اجتماع کرد بلکه باعث کمک به صلح نیز شد، زیرا به هر دو جبهه شمال و جنوب کمک می‌رساندند.

بعد از گذشت زمان و بیشتر شدن فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی زنان و همچنین با تلاش‌های دختر جارویس آنا، روز مادر جهانی شد. اما بعد از مدتی آنا احساس کرد که این روز دستخوش تغییرات بنیادی شده و از اصل و هدفش فاصله گرفته است. بنابراین سعی کرد که با تاسیس سازمان خود و حتی انتقاد از بانوی اول آمریکا جریان را به روال اصلی خود باز گرداند. شایان ذکر است که او توانست تا حدی در این کار موفق شود.

خرید هدیه خاص برای روز مادر

 

روز مادر در کشورهای مختلف به چه صورت است؟

درست است که تمامی کشورها روزی را به عنوان روز گرامیداشت مادر در تقویم خود گنجانده‌اند اما این روز وابسته به سنت کشورها نیز بوده و در کشورهای مختلف به شیوه‌های متفاوتی برگزار می‌شود.

روز مادر در ترکیه، تایلند و اتیوپی

روز مادر در ترکیه چه روزی است؟ آیا تاریخ این روز با کشور تایلند متفاوت است؟ پاسخ این سوال مثبت است! این روز در ترکیه هر سال در دومین یکشنبه ماه مه جشن گرفته می‌شود. به طور مثال در کشور تایلند این روز در ماه آگوست و در سالروز تولد ملکه فعلی این کشور جشن گرفته می‌شود یا در کشور اتیوپی این مراسم را در یکی از روزهای پاییز برگزار می‌کنند و تمامی افراد خانه دور هم جمع شده و به جشن و پایکوبی می‌پردازند.

روز مادر، روزی است در جهت بزرگداشت مقام مادران.

روز مادر در کشورهای دیگر

روز زن و مادر فارغ از جشن‌ و دادن هدیه خاص به مادران، جنبه‌های سیاسی و اجتماعی نیز دارد. به عنوان مثال در سال 1968 کورتا اسکات کینگ، همسر مارتین لوتر کینگ از این روز برای میزبانی از راهپیمایی در حمایت از حقوق زنان و کودکان استفاده کرد.

همچنین در سال 1970 گروه‌هایی از زنان در کشورهای مختلف از این روز به عنوان بهترین فرصت برای نشان دادن و خواستن حقوق برابر استفاده کردند.

مطالب دیدنی:  بهترین هدیه روز مادر چست؟

در کشورهای مختلف چگونه این روز را جشن می‌گیرند؟

سنت‌های جالبی در این روز وجود دارد که با فرهنگ هر کشور هماهنگی دارد.

روز مادر در ژاپن

به عنوان مثال در کشور ژاپن بچه‌ها برای مادر خود گل‌های میخک خریداری می‌کنند و در آن روز اجازه نمی‌دهند مادر کارهای خانه را انجام دهد.

روز مادر در صربستان، مقدونیه، بوسنی و کرواسی

عجیب‌ترین جشن نیز احتمالا به کشور یوگسلاوی سابق یا کشورهای صربستان، مقدونیه، بوسنی و کرواسی تعلق می‌گیرد؛ زیرا در این روز کودکان مادران خود را به تخت بسته شده و برای آزاد شدن باید هدیه‌ای به بچه‌ها بدهند!

در بقیه کشورها تقریبا جشنی برگزار شده و همه اعضای خانواده به دور یکدیگر جمع می‌شوند و با دادن هدیه، کارت و شیرینی این روز را جشن می‌گیرند.

تاریخ روز زن در خارج از ایران چه زمانی است؟

هشتم مارس روز جهانی زن است.

عده‌ای به اشتباه فکر می‌کنند که روز زن و مادر یکی است. البته در کشور ایران به دلیل آنکه هر دوی این مناسبت‌ها در روز تولد حضرت زهرا برگزار می‌شود، این تفکر به وجود آورده است.

اما در بقیه نقاط جهان به این شکل نیست و این دو روز با یکدیگر متفاوت هستند. روز مادر همانطور که قید شد روزی در جهت بزرگداشت مقام مادر به خاطر قدردانی از زحمات همیشگی و دائم مادران بوده و تاریخش در کشورهای مختلف، متفاوت است، در حالی‌که روز جهانی زن در یک تاریخ مشخص انتخاب شده و آن تاریخ 8 مارس است.
دلیل انتخاب این روز تلاش زنان کارگری بود که در هشتم مارس سال 1857 در شهر نیویورک به خیابان‌ها رفتند و خواهان افزایش دستمزد و کاهش ساعات کار شدند. این جنبش 50 سال بعد از آن روز دوباره شکل گرفت و زنان برای گرامی‌داشت پنجاهمین سال کوشش زنان بار دیگر به خیابان‌ها بازگشتند و دست به تظاهرات زدند. بالاخره در سال 1977 این جنبش رسمی شد و به عنوان روز جهانی زن نام گرفت.

مطالب خواندنی :  راه و رسم هدیه دادن چگونه است؟

روزی برای داشتن حقوقی یکسان

روز مادر یکی از مهمترین روزهای تقویم هر کشوری است. زیرا حاکی از تلاش‌های بی‌وقفه زنانی بوده که برای دست‌یابی به حقوق خود شجاعانه مبارزه کرده‌اند.
درست است که این روز برای گرامی‌داشت مقام مادر نام‌گذاری شده اما دارای تاریخچه‌ای عمیق نیز است. رسمی شدن این روز به راحتی میسر نشده و مبارزات مختلف سیاسی و اجتماعی صورت گرفته است.

در کشورهای مختلف اگرچه ممکن است در روز متفاوتی باشد اما اندیشه یکسانی در پشت نامگذاری این روز وجود دارد. در کشورهای مختلف نسبت به آداب و رسومی که دارند تفاوت‌هایی در انجام این جشن وجود دارد.

اما نقطه اشتراک همه آن‌ها قدردانی از انسان‌هایی است که با تلاش و کوشش دائم و همیشگی زندگی را برای بقیه افراد راحت‌تر کرده‌اند. به نظر شما نام‌گذاری روز زن و مادر کار درستی بوده؟ شما در این روز چه کاری را برای مادر خود انجام می‌دهید؟ ما را از نظرات خود آگاه کنید.

 

منبع : scholastic

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو