پیشگیری و درمان خشکی پوست در پاییز و زمستان

پیشگیری و درمان خشکی پوست در پاییز و زمستان


منبع: مدیسه

4

1401/10/17

18:23


هر فصلی از سال می‌تواند چالش‌های خاص خود را برای پوست به همراه داشته باشد، به همین منظور باید با

پیشگیری و درمان خشکی پوست در پاییز و زمستان

هر فصلی از سال می‌تواند چالش‌های خاص خود را برای پوست به همراه داشته باشد، به همین منظور باید با داشتن روتین مراقبت پوست مخصوص همان فصل، پوستمان را برای تغییرات آب و هوایی مختلف آماده کنیم.

خشکی پوست در فصل زمستان و پاییز به بیشترین حد خود می‌رسد و برای جلوگیری و رفع خشکی پوست دست، صورت و خشکی پوست بدن قبل از هر چیز بهتر است با علت و نشانه‌های آن آشنا شویم، سپس به دنبال راهکارهایی برای پیشگیری و درمان باشیم.

دلایل خشکی پوست در فصل سرما

با سردتر شدن هوا، دما و رطوبت به‌شدت افت می‌کند و این یعنی نوشیدن آب بیشتر و آبرسانی پوست از مهمترین مواردی است که برای جلوگیری از خشکی پوست در فصل سرما باید انجام داد.

به غیر از تغییرات آب و هوایی عوامل دیگری نیز روی خشکی پوست صورت و بدن در سرما تاثیرگذار هستند که در ادامه باهم آنها را بررسی می‌کنیم.

خشکی پوست و نشانه‌های آن

تاثیر تغییرات ناگهانی دما بر بافت پوست

پوست ما به ثبات عادت دارد و هرگونه شوک دمایی می‌تواند به بافت پوست آسیب بزند.

اگر مدام بین هوای سرد و خشک بیرون و هوای گرم داخل خانه جابه‌جا می‌شوید، در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که دمای آن به‌طور ناگهانی تغییر می‌کند یا عادت دارید دست‌های خود را با آب داغ بشویید و دمای پوست شما نوسانات زیادی دارد، مطمئن باشید که پوست شما در معرض آسیب قرار دارد و ممکن است دچار التهاب، حساسیت و خشکی‌های شدید شوید و با داشتن یک روتین مراقبتی مناسب می‌توانید از این مشکلات جلوگیری کنید.

ابتلا به انواع بیماری‌ ها

برخی بیماری‌ها مانند دیابت، داروهای خاص، عوامل ژنتیکی یا کمبود مواد مغذی مانند ویتامین‌های گروه آ و ب باعث خشکی پوست می‌شوند.

لباس‌های زمستانی زبر و ضخیم

علت خشکی پوست می‌تواند لباس‌های ضخیم باشد که برای در امان ماندن از هوای سرد به آن‌ها پناه می‌برید اما این لباس‌ها می‌تواند رطوبت پوست را جذب کرده و باعث تحریک پوست و خشک شدن آن شود. بهتر است لباس‌ گرم بافت نرم بپوشید و از تماس لباس بافتنی زنانه و یا لباس بافت مردانه ضخیم با پوست خودداری کنید.

لباس های زمستانی ضخیم باعث خشکی پوست می‌شوند

لیست قیمت ترندهای لباس بافت

 

انواع خشکی پوست وعلائم آن

بیرونی‌ترین لایه پوست با نام اپیدرم شناخته می‌شود و هنگامی که این لایه در اثر باد سرد آسیب ببیند، خشکی پوست را به همراه خواهد داشت. نشانه و عوارض خشکی‌پوست در فصول سرما می‌تواند خود را به شکل یک یا چند علامت زیر نشان دهد:

  1. پوسته پوسته شدن
  2. خارش
  3. سوزش
  4. قرمزی
  5. ترک های پوستی
  6. ضخیم شدن بخشی از پوست

انواع خشکی پوست درسرما

درمان سریع خشکی پوست به روش‌های خانگی

با در نظر گرفتن تغییرات آب و هوایی و علت خشکی‌پوست در پاییز که با آن‌ها آشنا شدیم، تعجبی ندارد که پوستمان در این فصل دچار خشکی و حساسیت شود برای پیشگیری و درمان خشکی‌پوست در این فصول می‌توانید از روش‌های زیر کمک بگیرید:

1. مرطوب کننده قوی‌تری انتخاب کنید

مرطوب کننده مناسب فصل سرما انتخاب کنید و همیشه آن را همراه خود داشته باشید. برخلاف تابستان که استفاده از مرطوب کننده‌ سبک و فاقد روغن، گزینه ایده‌آل برای پوست به‌حساب می‌آمد، در فصل‌های سردتر بهتر است به جای آبرسان‌های سبک یا لوسیون، سراغ مرطوب کننده‌های سنگین‌تر بروید که حاوی اسید چرب سالم و سرامید باشد.

بهترین زمان برای استفاده از مرطوب کننده پوست یا نرم کننده بعد از شستشوی پوست است. برای درمان خشکی عمیق پوست بهتر است مواد تشکیل دهنده زیر در مرطوب کننده شما وجود داشته باشد:

  • روغن زیتون
  • روغن جوجوبا
  • شی باتر
  • وازلین
  • هیالورونیک اسید
  • اوره

جلوگیری از خشکی پوست با مرطوب کننده

لیست قیمت انواع مرطوب‌کننده و آبرسان

 

2. دوش آب داغ نگیرید

شستن بیش از اندازه دست و صورت یا دوش آب گرم می‌تواند با از بین بردن چربی طبیعی پوست، باعث خشکی آن شود.

بهتر است با آب ولرم حمام کنید اما اگر اصرار به داغ بودن آب دارید، مدت زمان آن باید تا جایی که ممکن است کوتاه باشد. همچنین برای جلوگیری از خشکی پوست صورت و بدن بهتر است مدت کوتاهی پس از دوش گرفتن، از کرم مرطوب کننده به‌جای لوسیون بدن استفاده کنید تا رطوبت پوست تامین شود.

خشکی پوست بدن در پاییز بر اثر دوش آب داغ

مطالب دیدنی:  روتین پوست بعد از حمام مخصوص یک خانم لاکچری

3. از دستگاه بخور استفاده کنید

متأسفانه حتی بهترین مرطوب کننده هم نمی‌تواند خشکی هوا را به‌طور کامل جبران کند. افرادی با پوست خشک، می‌توانند با استفاده از بخور در اتاق‌ مانند محل خواب، درصد رطوبت هوای اطراف را بالا ببرند و از خشکی‌پوست جلوگیری کنند.

استفاده از بخور برای مرطوب کردن هوا

4. نوشیدن آب را فراموش نکنید

بدن ما در فصل‌های سردتر، احتیاج به آب بیشتری دارد زیرا پوست در مقابل سرمای هوا، رطوبت از دست می‌دهد و این موضوع از این جهت اهمیت دارد که معمولاً در فصل‌های سردتر، کمتر عرق کرده و کمتر احساس تشنگی می‌کنیم.

پس بهتر است در فصل سرما منتظر احساس تشنگی نباشید و یک بطری آب با خود به همراه داشته باشید. خوردن میوه و سبزیجات نظیر خیار و کاهو هم می‌تواند به هیدراته باقی ماندن بدن کمک کند.

ضرورت نوشیدن آب کافی در درمان خشکی پوست

مطالب دیدنی:  20 نکته خیلی مهم برای داشتن تغذیه سالم روزانه

5. از پاک کننده‌های دارای گلیسیرین استفاده کنید

پاک کننده ها و فیس واش‌ها ممکن است به دلیل فرمولاسیون قوی خود چربی طبیعی پوست را از بین ببرند و باعث خشک شدن پوست ‌شوند، پس به همین دلیل استفاده از آن‌ها در فصل پاییز و زمستان که رطوبت موجود در هوا کاهش می‌یابد، برای پوست‌های خشک اصلاً مناسب نیست.

بهتر است از یک پاک کننده یا فیس واش ملایم حاوی گلیسیرین استفاده کنید تا از خشک شدن پوست جلوگیری کند.

6. لایه برداری پوست را فراموش نکنید

برای مراقبت از پوست خشک و حساس و همچنین جلوگیری از خشک شدن آن، بهتر است هفته‌ای یک‌بار از اسکراب صورت استفاده کنید.

اسکراب کمک می‌کند تا سلول‌های مرده را از سطح پوست حذف کنید ولی نباید در انجام این کار زیاده‌روی کرد، زیرا احتمال خشکی‌پوست را بالا می‌برد. استفاده از کرم‌های صورت و بدن پس از اسکراب یک نکته بسیار مهم برای جلوگیری از آسیب به پوست است.

اسکراب پوست نقش مهمی در درمان خشکی پوست دارد

7. ضد آفتاب را فراموش نکنید

استفاده از کرم ضد آفتاب محدود به تابستان نیست و اشعه فرابنفش خورشید در فصول سرد نیز زیان بار است. یکی از آثار مخرب اشعه فرا بنفش، خشکی‌پوست و کاهش سرعت بازسازی سلول‌های پوست است که با استفاده از ضد آفتاب مناسب پوست خود می‌توانید از آن جلوگیری کنید.

مطالب دیدنی:  چگونه ضدآفتاب مناسب انتخاب کنیم؟

8. از ماسک صورت آبرسان استفاده کنید

ماسک صورت آبرسان می‌تواند رطوبت از دست رفته پوست را جبران کند و مقاومت آن را افزایش دهد.

ماسک‌های حاوی گلیسرین و اوره بهترین انتخاب برای فصل‌های سرد هستند، چرا که با ایجاد یک لایه روغنی محافظ روی پوست علاوه‌بر نرم کردن پوست از تبخیر شدن آب موجود در بافت پوست هم جلوگیری می‌کنند.

استفاده از ماسک آبرسان

9. از محصولاتی با ترکیبات ملایم‌تر استفاده کنید

محصولات ضد چروک و ضد آکنه و محصولاتی که حاوی ترکیبات رتینوئیدها، بنزوئیل پراکسید و سالیسیلیک اسید هستند، می‌توانند در ماه‌های خشک و سرد باعث خشکی بیش از حد پوست شوند. بنابراین بهتر است محصولات ملایم‌تر را جایگزین این موارد کنید. همچنین محصولاتی که فاقد الکل هستند، گزینه بهتری برای پوست محسوب می‌شوند.

10. بالم لب بزنید

خشکی لب در فصل سرما شدیدتر است و باعث زبر شدن بافت لب می‌شود. با استفاده از بالم لب‌های حاوی ویتامین ای می‌توانید از این اتفاق جلوگیری کنید و لب‌های خود را نرم و هیدراته باقی نگهدارید.

بالم لب تاثیر زیادی در جلوگیری از خشکی لب را دارد

مطالب کاربردی :  بالم لب چیست و چرا از نون شب واجب‌تر است؟

مقابله با خشکی پوست در فصل سرما

نشانه‌های خشک شدن پوست با سرد شدن هوا و از دست رفتن رطوبت به سرعت بروز می‌کند. خوشبختانه این موضوع دیگر جای نگرانی ندارد و راهکارهای ساده‌ای برای مقابله با خشکی‌پوست و رفع آن وجود دارد.

شاید منطقی نباشد اما علاوه بر استفاده از کرم‌های مرطوب‌کننده‌ و آبرسان، تغذیه هم نقش مهمی در سلامت پوست بازی می‌کند. نوشیدن آب کافی و خوردن غذاهای حاوی اسیدهای چرب و امگا 3 از عواملی است که در جلوگیری از خشکی پوست بسیار تاثیرگذار هستند

 

منبع : brighamhealthhub

 

گوناگون دلایل خشکی پوست در فصل سرما تاثیر تغییرات ناگهانی دما بر بافت پوست ابتلا به انواع بیماری‌ ها لباس‌های زمستانی زبر و ضخیم انواع خشکی پوست وعلائم آن درمان سریع خشکی پوست به روش‌های خانگی 1. مرطوب کننده قوی‌تری انتخاب کنید 2. دوش آب داغ نگیرید 3. از دستگاه بخور استفاده کنید 4. نوشیدن آب را فراموش نکنید 5. از پاک کننده‌های دارای گلیسیرین استفاده کنید 6. لایه برداری پوست را فراموش نکنید 7. ضد آفتاب را فراموش نکنید 8. از ماسک صورت آبرسان استفاده کنید 9. از محصولاتی با ترکیبات ملایم‌تر استفاده کنید 10. بالم لب بزنید مقابله با خشکی پوست در فصل سرما لباس بافتنی زنانه لباس بافت مردانه لیست قیمت ترندهای لباس بافت لوسیون روغن جوجوبا لیست قیمت انواع مرطوب‌کننده و آبرسان کرم مرطوب کننده روتین پوست بعد از حمام مخصوص یک خانم لاکچری میوه و سبزیجات 20 نکته خیلی مهم برای داشتن تغذیه سالم روزانه اسکراب صورت کرم ضد آفتاب چگونه ضدآفتاب مناسب انتخاب کنیم بالم لب ویتامین ای بالم لب چیست و چرا از نون شب واجب‌تر است امگا 3 brighamhealthhub Get the Look SALE آرایش آرایش مجلسی آرایشیبهداشتی آشپزخانه آقای خوش تیپ آقایان آموزش

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو