طرز تهیه سمبوسه با گوشت چرخ کرده و سیب زمینی و با طعم بی نظیر به روش بازاری

منبع: ردمگ

5

1401/10/17

18:23


طرز تهیه سمبوسه گوشت و سیب زمینی سمبوسه به نوعی بسته‌ی کوچیک غذایی گفته میشه که با استفاده از نان

طرز تهیه سمبوسه گوشت و سیب زمینی

نحوه درست کردن سمبوسه خوشمزه به روش بازاری

سمبوسه به نوعی بسته‌ی کوچیک غذایی گفته میشه که با استفاده از نان پر شده، و با انواع مواد غذایی مختلف تهیه میشه و یه غذای همه کاره‌اس که برای موقعیت‌های مختلف مثل ناهار، شام، صبحانه یا میان وعده به کار میاد.

طرز تهیه سمبوسه خیلی راحته و دستور غذایی مشخص و محدود نداره. برای درست کردنش لازمه که یه مقدار نان لواش داشته باشید و از سیب زمینی، سبزیجات، گوشت چرخ کرده و پنیر برای پر کردن نون‌ها استفاده کنید.

این نوع اسنک خانگی ابتدا توسط کشورهای خاورمیانه‌ای طبخ شده و بعدها به هند، کشورهای آسیایی و حتی اروپایی هم رسیده و در ایران هم، سمبوسه اصالتی جنوبی داره.

برای درست کردن این غذای عربی و محبوب که با یه بار امتحان کردنش عاشقش میشید، با بخش آشپزی مجله قرمز همراه باشید تا شما رو با نحوه طبخ سمبوسه لذیذ و دلچسب آشنا کنیم.

مواد لازم برای تهیه سمبوسه با گوشت

مواد لازم برای ۴ نفر
سیب زمینی ۲ عدد
گوشت چرخ کرده ۲۵۰ گرم
فلفل دلمه ای ۱ عدد
پیاز ۱ عدد
گشنیز ۴۰ گرم
جعفری ۴۰ گرم
رب گوجه ۱ قاشق غذا خوری
فلفل سیاه نصف قاشق چای خوری
فلفل قرمز نوک قاشق چای خوری
زردچوبه نصف قاشق چای خوری
ادویه کاری به میزان دلخواه
نمک به مقدار لازم
نان لواش تازه به مقدار کافی

طرز تهیه سمبوسه خوشمزه خانگی


مرحله اول  (پختن سیب زمینی)

طزر تهیه سمبوسه خوشمزه خانگی رو با شستن و سپس پختن سیب زمینی شروع کنید. به این صورت که ابتدا یه قابلمه با آب روی حرارت متوسط قرار بدید و حدود ۴۵ دقیقه سیب زمینی‌ها رو توی آب جوش بزارید.

نکته: اجازه بدید سیب زمینی‌ها نرم و مغز پخت بشن.


مرحله دوم (خرد کردن فلفل دلمه ای)

در همین زمان که سیب زمینی‌ها در حال پخته شدن هستن بهتره به سراغ درست کردن بقیه مواد برید. در ادامه فلفل دلمه‌ای‌ ها رو بشویید و بعد از شستن، دانه‌هاشون رو خارج کرده و به اندازه نگینی ریز خرد کنید.

نکته: اگه گوشت چرخ شده نداشتید، الان بهترین زمانه که گوشت رو با چرخ گوشت چرخ کنید.


مرحله سوم (پوره کردن سیب زمینی)

روند پخت سمبوسه رو با تست کردن سیب زمینی‌ها با یه چنگال ادامه بدید. در صورتی که مغز پخت شدن، اون‌ها رو از آب جوش بیرون بیارید و پوستشون رو جدا کنید و داخل ظرف مناسب ریخته و با گوشت کوب لهشون کنید.


مرحله چهارم (تفت دادن پیاز)

در ادامه یک عدد پیاز رو به صورت نگینی ریز خرد کنید و یه تابه روی حرارت ملایم بزارید و روغن اضافه کنید تا داغ بشه و سپس پیاز رو داخل تابه بریزید و تفت بدید تا سبک و شیشه‌ای بشه.


مرحله پنجم (اضافه کردن گوشت چرخ کرده)

روند آماده سازی مواد اولیه سمبوسه رو با اضافه کردن زردچوبه به پیاز ادامه بدید و مواد رو به خوبی تفت بدید تا یکدست بشن و سپس گوشت چرخ کرده رو داخل تابه بریزید و به خوبی هم بزنید.


مرحله ششم (اضافه کردن فلفل دلمه ای و سبزیجات)

بعد از این که رنگ گوشت عوض شد، به مقدار گفته شده، فلفل سیاه، فلفل قرمز و ادویه کاری و نمک اضافه کرده و یه مقدار هم بزنید و در آخر فلفل دلمه ای و سبزی‌های معطر رو هم اضافه کنید و به خوبی هم بزنید.


مرحله هفتم (تفت دادن رب گوجه)

برای رنگ گرفتن این غذا، مواد اولیه داخل تابه رو کنار بزنید و یه قاشق رب اضافه کنید و به خوبی تفت بدیدی تا رنگش آزاد بشه و بوی خامی رب از بین بره و سپس با مواد داخل تابه مخلوط کنید.


مرحله هفتم (مخلوط کردن سیب زمینی با مواد)

حالا وقتشه که سیب زمینی پوره شده رو هم داخل تابه بریزید و به خوبی با مواد مخلوط کنید تا کاملا یکدست بشن و طعم مواد به خورد هم بره و سپس تابه رو از روی حررات بردارید.


مرحله هشتم (برش زدن نان سمبوسه)

الان وقتشه که سمبوسه‌ها رو داخل نان بپیچید. برای این کار ابتدا نان‌های لواش رو روی سطح کار بزارید و به صورت طولی و با عرض یک اندازه دلخواه برش بدید.


مرحله نهم (مقدار برش نان)

بهتره این نکته رو یادتون باشه که هرچی عرض نان رو بیشتر بگیرید، انداره سمبوسه‌ها بیشتر میشه. اگه می‌خواید اندازه سمبوسه ها یکدست در بیاد، عرض نان رو ۸ تا ۱۲ سانتی متر برش بدید.

نکته: حتما از نان تازه برای پیچیدن مواد سمبوسه استفاده کنید.


مرحله دهم (پیچیدن نان سمبوسه)

روند پیچیدن سمبوسه به این صورته که یه مقدار از مواد رو، بر روی ابتدای نان قرار بدید و نان رو به صورت مثلث جعمع کنید، و کنار بزارید و به همین روش همه‌ی مواد رو با نان بپیچید.


مرحله یازدهم (شروع سرخ کردن سمبوسه)

برای سرخ کردن سمبوسه ها بهتره که یه تابه مناسب برای روی حرارت ملایم بزارید و یه مقار روغن اضافه کنید و بزراید تا داغ بشه و سپس سمبوسه ها رو داخل تابه بزارید.


مرحله دوازدهم (آماده شدن غذا)

به خوبی سمبوسه ها رو سرخ کنید تا طلایی بشن و بعد اون‌ها رو برگردونید تا طرف دیگشون هم سرخ بشه. در ادامه سمبوسه ها سرخ شده رو روی کاغذ آشپزخونه قرار بدید تا روغن اضافیشون گرفته بشه و نوش جان کنید.

نکات لازم برای تهیه سمبوسه

  • برای طعم دادن به مواد اولیه میتونید از ادویه ها دلخواهتون استفاده کنید.
  • قبل از سرخ کردن سمبوسه ها بزارید تا روغن کاملا داغ بشه.
  • میتونید این غذا رو به صورات کاملا گیاهی و بدون گوشت بپزید.

سخن آخر

سمبوسه یکی از سالم ترین غذا یا میان وعده هاییه که نه تنها سریع آماده میشه، بلکه خیلی مقویه و برای موقعیت هایی مثل: مدرسه بچه، سرکار یا برای پیکنیک و مشافرت به شدت کاربردیه و با خوردنش به بدنتون انرژی زیادی میرسه و برای فصل های سرد سال میتونه گرم کننده بدن شما باشه.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو