مهارت های اقتصادی خانواده برای والدین و کودکان

مهارت های اقتصادی خانواده برای والدین و کودکان


منبع: نم نمک

14

1401/10/17

18:30


مهارت های اقتصادی خانواده و مهارت های اقتصادی چیست و مهارت های اقتصادی چیست کلاس سوم و چند نمونه از مهارت های سخت را نام ببریدو علم اقتصاد برای کودکان و مدیریت اقتصادی خانواده و مفاهیم اقتصادی و مدیریت مالی در نم نمک.

مهارت های اقتصادی خانواده برای والدین و کودکان

مهارت های اقتصادی خانواده

فرقی نمی کند که جزو خانواده های کم درآمد هستیم یا پر درآمد. اگر حساب دخل و خرج را نداشته باشید نمی توانید پس انداز کنید و با برنامه ریزی می توانید درست مدیریت کنید و پس انداز داشته باشید و با پس انداز به خواسته هایتان برسید. پس انداز هر چقدر هم که کوچک باشد مهم است؛ چراکه اگر بخشی از درآمد خانواده را نادیده بگیرید و پس انداز کنید در درازمدت روی هم جمع می شود و مبلغ قابل توجهی می شود و شما می توانید با مبلغ جمع شده سرمایه گذاری کنید و کم کم با پولی که پس انداز کردید به خواسته های دراز مدت خود برسید. آینده نگری باعث پس انداز می شود تا برای روز مبادا و حوادث پیش بینی نشده دچار مشکل نشوید و بتوانید مشکلات تان را حل کنید. چراکه پول در زندگی همه افراد نقشی اساسی دارد و اهمیت آن برای تمام کسانی که زندگی اجتماعی دارند ، مشخص است. هر چند که نباید تمام زندگی را در پول دید و خوشبختی را با میزان پولی که به دست می آورید مقایسه کرد ، اما باید قدر و ارزش واقعی پول را بدانید و باید تلاش کنید تا مانع بروز مشکلات ناشی از بی پولی در زندگی شوید. پس باید سعی کنید و یاد بگیرید که مخارج و هزینه های خود را کنترل کنید.

مهارت های اقتصادی خانواده برای والدین و کودکان

مهارت های اقتصادی خانواده برای والدین و کودکان

مهارت های اقتصادی خانواده

مهارت های اقتصادی خانواده کدامند؟

اولویت بندی مخارج

مدیریت هزینه ها و بودجه بندی شخصی را می توان با نوشتن فهرست مخارج و اولویت بندی آنها شروع کرد. زمانی که شما برای مخارج خود برنامه ریزی می کنید ، در مراحل اولیه ، طبیعی خواهد بود که مخارج شما بیشتر از درآمدتان باشد. اما همیشه اولویت های اصلی را در نظر بگیرید؛ سپس برای سایر مخارج خود برنامه ریزی کنید. هزینه هایی مانند هزینه بیمه اتومبیل ، نوسازی منزل و... فقط سالی یک بار یا در برخی موارد شش ماه یک بار هستند ، ولی نباید از آنها غافل شد. اما همیشه سخت ترین بخش کنترل هزینه ها ، مربوط به هزینه های ماهانه است ، مانند قسط وام ها ، اجاره محل (یا محل کار) پرداخت قبض های آب و برق و... که باید برنامه ریزی دقیقی برای پرداخت آنها داشته باشیم. اما هزینه هایی هم هستند که معمولا نسبت به سایر هزینه ها ناچیز به نظر می رسند و هفته ای یک بار یا روزی یک بار صورت می گیرند. مثل خرید مایحتاج منزل ، هزینه ایاب و ذهاب و... در کنار همه این هزینه ها ، برخی از مخارج هم وجود دارند که به میل خود شما انجام می شوند. در حقیقت شما می توانید بدون آنها هم زندگی کنید ، اما ترجیح می دهید که آنها را داشته باشید؛ مواردی مثل خرید لوازم منزل ، کتاب ، مجله و... از این گونه هزینه ها هستند. عدم دقت و توجه در این گونه مخارج معمولا دردسر ساز خواهند بود. همچنین هزینه های پیش بینی نشده مانند تعمیرات ضروری در منزل ، هزینه های درمانی و بیمارستانی یا تعمیرات ماشین شخصی نیز هر لحظه ممکن است در زندگی پیش آید. باید همیشه به این گونه هزینه ها هم دقت کنید و به فکر آنها باشید.

مهارت های اقتصادی خانواده

اما اینکه کدامیک از هزینه ها باید حتما انجام شوند و کدامیک را می توان حذف کرد ، نکته بسیار مهمی است که در موفقیت یا عدم موفقیت شما در کنترل بودجه زندگی ، نقش اساسی دارد.معمولا همیشه مخارج سر پناه و غذا اولویت اول هستند. هر هزینه ای که مربوط به خانه باشد ، از اجاره گرفته تا تعمیرات حتما باید انجام شود. پس از هزینه های منزل باید پرداخت قبوض آب و برق و گاز و... نیز جزو اولویت های اصلی باشد. در ضمن اگر شغل شما وابسته به ماشین و وسیله نقلیه شما برای کسب درآمد است ، هزینه های ماشین نیز باید جزو هزینه های اساسی قرار گیرد. همچنین بیمه ها و نظیر آنها نیز باید جزو اولویت های اصلی مخارج و هزینه های شما باشد.حتما دقت کنید تا اول هزینه ها و مخارج واجب و ضروری را در نظر بگیرید و سپس بقیه مخارج را انجام دهید. پس از فهرست کردن این مخارج ، اگر به این نتیجه رسیدید که برای تامین اولویت های اولیه زندگی خود درآمد کافی ندارید ، باید فکری به حال درآمد خود بکنید یا از هزینه ها به نحوی بکاهید. یکی از شیوه ها می تواند این باشد که هزینه هایی را که فعلا واجب نیستند به ماه های آینده و زمانی که مخارج شما کمی تحت کنترل درآمده باشد ، موکول کنید. همچنین بهتر خواهد بود در مواقعی که می توانید ، مخارج و هزینه های خود را نقدی پرداخت کنید تا در کارت اعتباری شما پولی باقی بماند.

مهارت های اقتصادی خانواده

سعی کنید که در هزینه های آب و برق و گاز و تلفن نیز صرفه جویی کنید. با این کار هم در مصرف انرژی صرفه جویی کرده اید و هم مخارج خودتان را کاهش داده اید. کار مهم بعدی این است که تمام مخارجی را که طی 30 روز (یک ماه) انجام می دهید ، به دقت یادداشت کنید؛ بعد می توانید بر اساس آنها تصمیم بگیرید که چه مواردی را باید حذف کنید تا به شما و زندگی تان لطمه ای وارد نشود. همه ما باید از دوران کودکی به فرزندان مان بیاموزیم که قدر پول را بدانند و بدانند که چگونه و کجا باید پول خود را خرج کنند.

مهارت های اقتصادی خانواده

کودک و پول

برای این کار و درک بهتر بچه ها از خرج کردن پول ، خوب است زمانی که برای خرید می روید کودکان را نیز با خود همراه کنید. در این شرایط آنها شیوه هزینه کردن شما را خواهند دید و یاد خواهند گرفت که چگونه خرج کنند. اگر آنها به سنی رسیده اند که می توانند خودشان مبلغی را خرج کنند می توانید پولی به آنها بدهید تا خودشان خرید کنند و با این کار متوجه اشتباه های خود هم می شوند. اگر پولی در اختیارشان می گذارید ، اهمیت پول را هم به آنها تفهیم کنید. می توانید به آنها یاد بدهید که پول خود را جمع کنند تا بتوانند وسایل بهتر و بزرگ تری مانند بازی های کامپیوتری ، دوچرخه و... بخرند. کودکان زیاد نمی توانند حساب خرج های خود را داشته باشند. پس به آنها کمک کرده و پول و حساب خرج هایشان را به جای ماهانه ، روزانه یا هفتگی کنید تا برای آنها نیز راحت تر باشد.یکی از شیوه های خوب این است که پول کودک خود را داخل پاکتی گذاشته و به آنها بدهید و از بچه ها بخواهید هر مبلغی از پول را که خرج می کنند روی همان پاکت بنویسند. در ضمن می توانید برای خوب خرج کردن آنها نیز هدیه ای در نظر بگیرید. با این شیوه آنها هم می توانند متوجه لزوم داشتن الگویی برای خرج کردن خود بشوند.

مهارت های اقتصادی خانواده

درک تفاوت نیاز و خواسته

شما به عنوان والدین و مدیران مالی خانواده باید تفاوت بین نیاز ها و خواسته های اعضای خانواده را به خوبی درک کنید تا بتوانید آن را به سایر اعضا نیز منتقل کنید. امروزه رسانه های تبلیغاتی ، با روش های مختلف می خواهند خواسته های خانواده ها را به نیاز تبدیل کنند ، آنها به گونه ای در تبلیغات خود ، اعضای خانواده را جادو می کنند که گویی هر آنچه بیان می کنند برای خانواده لازم و ضروری است. از همان دوران کودکی بچه ها ، می توانید به روش های مختلف ، تفاوت بین نیاز و خواسته را برای آنها بازگو کنید.نیازها شامل آن دسته از احتیاجاتی است که برای داشتن یک زندگی معمولی و به عبارت دیگر گذراندن زندگی لازم است ، ولی خواسته ها آن دسته از مایحتاج است که نبود آن در زندگی تاثیر آنچنانی ندارد ، اما اگر آنها را تهیه کنید ، کیفیت زندگی می تواند بهتر شود ، هر خانواده ای ابتدا باید مطمئن شود که توان مالی تهیه نیاز های خود را دارد و سپس اگر پول بیشتری در دسترس بود با برنامه ریزی به خواسته های اعضای خود رسیدگی کند.

مهارت های اقتصادی خانواده

این نکته را بدانید که با تسلیم شدن در برابر خواسته های کودکانتان به هیچ وجه به آنها لطف نمی کنید؛ بلکه روش زندگی مالی غلط را به آنها آموزش خواهید داد. به همین خاطر قبل از اینکه چیزی را بخواهید بخرید ، ابتدا از خود و سپس از کودکتان بپرسید که آیا آن چیز واقعا مورد نیاز شما است یا اینکه فقط دوست دارید آن را داشته باشید؟آیا می دانید همین سوال ساده چقدر می تواند در میزان پس انداز خانواده شما موثر باشد؟ و با این پس اندازها ، شما می توانید برای آینده مالی کودکانتان سرمایه گذاری های جدی داشته باشید. بنابراین یکی از مهم ترین مهارت ها در زندگی مالی که شما می توانید آن را به اعضای خانواده خود آموزش دهید ، به تاخیر انداختن خوشی ها و رضایتمندی های کوتاه مدت است. کودکان باید بیاموزند که اگر امروز از یکسری خوشی ها و شادی های زودگذر و هزینه زا چشم پوشی کنند ، در آینده می توانند چیزهای بهتر و باارزش تری را نصیب خود کنند. باید در ذهن کودک خود اهداف بلندمدت ترسیم کنید تا او انگیزه کافی برای مدیریت پول خود داشته باشد. شما باید به اعضای خانواده خود کمک کنید تا فهرستی از اهداف مالی شان تهیه کنند. این اهداف می تواند به صورت کوتاه مدت ، میان مدت و بلندمدت طراحی شود. سپس به آنها در مدیریت رسیدن به این اهداف کمک کنید ، باید بعضی از چیزها را از برنامه کوتاه مدت آنها حذف کنید تا اهداف بلندمدت دست یافتنی شوند. سعی کنید اهداف کوتاه مدت و میان مدت کمی ساده و قابل دسترس باشند ، این انگیزه آنها برای رسیدن به هدف های بزرگ را دو چندان می کند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو