طرز تهیه شربت بار خانگی برای انواع کیک و شیرینی

6

1401/10/17

18:32


طرز تهیه شربت بار در این مطلب از مجله آشپزی تاپ کوکینگ طرز تهیه شربت بار را خواهیم داشت. برای آشنایی…

طرز تهیه شربت بار

در این مطلب از مجله آشپزی تاپ کوکینگ طرز تهیه شربت بار را خواهیم داشت. برای آشنایی با طرز تهیه شهد مخصوص شیرینی با ما همراه باشید.

شربت بار یکی از پایه های اصلی در شیرینی پزی است و کسانی که به پختن کیک و شیرینی علاقه دارند حتما با آن آشنایی دارند. شربت بار در واقع همان شربتی است که برای شهد شیرینی تهیه می کنیم.

موارد استفاده از این شربت غلیظ بسیار زیاد است و از آن برای شهد انواع دسرها و شیرینی ها چون باقلوا، کیک، زولبیا، بامیه و… استفاده می شود. در ادامه طرز تهیه شربت بار را به شما آموزش می دهیم.

طرز تهیه شربت بار

طرز تهیه شربت بار

مواد لازم

  • شکر ۲ پیمانه
  • آب ۱ پیمانه
  • گلاب ¼ پیمانه
  • زعفران دم کرده غلیظ ۲ قاشق غذاخوری
  • جوهر لیمو ¼ قاشق چایخوری

طرز تهیه

ابتدا آب را داخل یک قابلمه مناسب می ریزیم و روی حرارت قرار می دهیم تا به جوش بیاید، زمانی که آب به جوش آمد جوهر لیمو را به قابلمه حاوی آب اضافه می کنیم، اگر جوهر لیمو در دسترس ندارید به جای آن دو قاشق غذاخوری آب لیمو بریزید.

در این مرحله شکر را به قابلمه اضافه می کنیم و روی حرارت ملایم اجازه می دهیم تا شکر به طور کامل در آب حل شود و شربت شفاف شود. زمانی که شربت شروع به قل زدن کرد و کاملا شفاف شد گلاب و زعفران را اضافه می کنیم.

برای عطر این شربت از گلاب استفاده می شود، در صورتی که دوست ندارید از گلاب در شربت خود استفاده کنید، می توانید چند دانه هل را با دست فشار دهید تا پوست هل ترک بخورد و داخل شربت بریزید. بعد از اضافه کردن گلاب و زعفران باید صبر کنیم تا شربت به قوام برسد.

توجه داشته باشید که شربت بار باید با حرارت ملایم به قوام برسد و اگر با حرارت بالا آن را غلیظ کنید در پایان شکرک می زند. برای اینکه متوجه شوید شربت به غلظت کافی رسیده است مقدار کمی از شربت را داخل یک بشقاب بریزید.

سپس بشقاب را داخل یخچال قرار دهید تا شربت به طور کامل خنک شود، حالا شربت را بین دو انگشت خود تست کنید. اگر شربت حالت چسبنده و کشدار داشت، یعنی شربت ما قوام آمده است و آماده است و باید آنرا از روی حرارت کنار بگذاریم.

اما اگر شربت حالت آبکی داشت و حالت کشدار نداشت باید هنوز روی حرارت بماند تا به غلظت مناسب برسد، به هیچ عنوان حرارت را برای غلیظ شدن شربت زیاد نکنید چون باعث شکرک زدن شربت می شود. پس از اینکه شربت آماده شد اجازه دهید در دمای محیط خنک شود.

طرز تهیه شربت بار

طرز تهیه شربت بار

شربت بار با گلوکز

اگر می خواهید شربت بار شما هم مثل شربت بار شیرینی فروشی ها براق و به اصطلاح به روش بازاری باشد می توانید یک قاشق غذاخوری گلوگز مایع داخل شربت بریزید. این کار علاوه بر براق کردن شربت باعث می شود که شربت شما شکرک نزند. گلوکز را می توانید از لوازم قنادی ها تهیه کنید.

چند نکته مهم

توجه داشته باشید شربت بار باید غلظتی کمی کمتر از عسل داشته باشد و اگر رقیق باشد باعث خمیر شدن شیرینی هایی مثل زولبیا و بامیه، گوشفیل، باقلوا، بامیه عربی و… می شود. برای جلوگیری از خمیر شدن شیرینی هایتان حتما به غلظت شربت اهمیت بدهید.

زمان مشخصی برای قوام آمدن شربت بار وجود ندارد. بسته به قدرت شعله و جنس قابلمه ممکن است زمان‌ها متفاوت باشد، اما حداقل زمان قوام آمدن ۱۵ دقیقه است.

از ابتدا تا انتهای کار سعی کنید دیواره های قابلمه را تمیز نگه دارید و دانه های پاشیده شده شربت را با دستمال آغشته به آبلیمو پاک کنید. تمیز بودن دیواره ها باعث میشود ذرات شکر سرد شده در شربت نریزد و باعث شکرک زدن شربت نشود.

طرز تهیه شربت بار

طرز تهیه شربت بار

مقالات آشپزی بیشتر بخوانید:

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو