قصه ما و ویروس کرونا

منبع: نمکستان

4

1401/10/17

18:39


سه سال از شروع کرونا دانشمندان خبره به درس‌ها و دستاوردهایی اشاره می‌کنند که اگر چه به سختی آموختیم، اما به سالم‌ماندن ما در حال و آینده کمک شایانی خواهد کرد.

به گزارش نمکستان، روزنامه جام جم نوشت: «اوج همه‌گیری کووید وحشیانه بود. زندگی در آن روزگار برای تمامی مردم جهان وحشتناک، دلهره‌آور و سرشار از لحظات سخت در تنهایی و تنگنا بود. اکنون پس از سه سال از شروع این بیماری لعنتی، دانشمندان خبره به درس‌ها و دستاوردهایی اشاره می‌کنند که اگر چه به سختی آموختیم، اما به سالم‌ماندن ما در حال و آینده کمک شایانی خواهد کرد:

افزایش توانایی مدیریت بحران

قبل از همه‌گیری، چند بار واقعا به این فکر می‌کردید که از خود در برابر بیماری‌های تنفسی دفاع کنید. بیشتر مردم در مقابله با بحران شانه خالی می‌کردند. امش آدالجا، پزشک بیماری‌های عفونی در مرکز امنیت سلامت جان هاپکینز می‌گوید: «تا پیش از این، ویروس‌های تنفسی آنقدرها هم برای مردم مهم نبودند. کووید همه ما را مجبور کرد که ویروس‌ها را به صورت روزانه جدی بگیریم و نشان داد عادت‌های شخصی مانند شستن دست‌ها، ماسک‌زدن، واکسن‌زدن، توجه به رفتارها و موقعیت‌های داخل خانه می‌تواند بر احتمال ابتلا به بیماری تاثیر داشته باشد. این همه‌گیری به مردم در مواجهه با بحران و نحوه مدیریت آن کمک فراوانی کرد. کووید همچنین ثابت کرد که عدم مدیریت بحران عواقبی فراتر از اقامت سخت در بیمارستان یا در موارد خفیف، از دست‌دادن چند روز از زندگی دارد و ممکن است فرد را به کام مرگ بکشاند.

ویتامین D، قهرمان سلامتی

در دوران پیش از همه‌گیری، ویتامینD به‌عنوان یک ماده مغذی استخوان‌ساز شناخته می‌شد؛ فقط همین. اما پس از آن تحقیقات مربوط به دوران کووید نشان داد که خطر ابتلا به این بیماری در افراد مبتلا به کمبود ویتامینD بیشتر است. اریک فیگل‌دینگ، رئیس گروه ویژه خطر کووید در مؤسسه نیوانگلند می‌گوید هنوز نتیجه‌گیری روشنی در این مورد وجود ندارد. اما پزشکان مدت‌هاست که می‌دانند این ماده مغذی نقش مهمی در سلامت سیستم ایمنی دارد. ویتامینD به سیستم ایمنی بدن شما کمک می‌کند. همچنین ممکن است التهاب را کاهش دهد؛ فرآیندی که در تعداد زیادی از بیماری‌ها از جمله سرطان، بیماری قلبی، دیابت نوع ۲، آلزایمر، آرتریت روماتوئید و حتی افسردگی نقش دارد. فیگل‌دینگ توصیه می‌کند که اگر غذاهای حاوی این ویتامین را نمی‌خورید یا آنقدر نور مستقیم خورشید دریافت نمی‌کنید، مصرف مکمل را به عنوان یک «بیمه‌نامه» در زمستان در نظر بگیرید.

شناخت بیشتر سایر بیماری‌ها

حتی یکی از مخرب‌ترین و گیج‌کننده‌ترین میراث همه‌گیری که ابتلا به کووید طولانی است، ممکن است به افزایش درک ما از سلامتی کمک کند. افرادی که دچار کووید طولانی شدند عارضه‌های متفاوتی داشتند از درد مفاصل گرفته تا مه مغزی، که این شک را پدید آورد که ممکن است این علائم منحصر به این ویروس نباشد. به همین دلیل بین پژوهشگران موجی از علاقه را برای مطالعه شرایط به ظاهر مشابه اما اغلب نادیده گرفته‌شده مانند سندرم خستگی مزمن و سندرم بیماری لایم پس از درمان ایجاد کرد. این مطالعات سبب بسیاری از کشف‌های علمی و پزشکی جدید شدند.

اهمیت سبک زندگی

کووید نشان داد افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن مانند دیابت یا فشار خون بالا در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به نوع شدید بیماری هستند. این واقعیت باعث شد مردم نگاهی صادقانه به عادات سلامتی خود داشته باشند و دریابند که می‌توانند با تغذیه خوب، تحرک، پرهیز از دخانیات و الکل از بروز بیماری‌های مزمن پیشگیری کنند. آن عادات کوچک سبک زندگی ممکن است زندگی شما را نجات دهد.»

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو