اختلال دوقطبی یا افسردگی شیدایی

منبع: الو دکتر

5

1401/10/17

18:40


اختلال دوقطبی یا افسردگی شیدایی یک اختلال شخصیتی است که با فراز و فرود های ویرانگر مشخص می شود. این می تواند کیفیت زندگی فرد را تا حد زیادی کاهش دهد، باعث روابط شخصی ضعیف، ناتوانی در حفظ شغل و مسائل دیگر شود. خوشبختانه راه هایی برای درمان اختلال دوقطبی وجود دارد. یکی از این […]

اختلال دوقطبی یا افسردگی شیدایی یک اختلال شخصیتی است که با فراز و فرود های ویرانگر مشخص می شود. این می تواند کیفیت زندگی فرد را تا حد زیادی کاهش دهد، باعث روابط شخصی ضعیف، ناتوانی در حفظ شغل و مسائل دیگر شود. خوشبختانه راه هایی برای درمان اختلال دوقطبی وجود دارد. یکی از این راه ها نوروفیدبک و یکی دیگر از این راه ها مشاوره است. ما در این مقاله به بررسی این دو راه می­پردازیم.

اختلال دوقطبی یا افسردگی شیدایی

اختلال دوقطبی چیست؟

اختلال دوقطبی که قبلا به عنوان افسردگی شیدایی شناخته می شد، یک وضعیت سلامت روانی است که با تغییرات خلقی شدید مشخص می شود.

نوروفیدبک چگونه می تواند به اختلال دوقطبی کمک کند؟

آموزش مغز با نوروفیدبک، به مغز می‌آموزد که الگوهای سالم‌تری ایجاد کند و حالت ثابت‌تری داشته باشد. این موضوع به فرد کمک می‌کند خودتنظیمی را بیاموزد و به او اجازه می‌دهد به تثبیت خلق و خوی بهتری دست یابد.

از آنجایی که اختلال دو قطبی به بسیاری از داروها مقاوم است، یافتن بهترین مداخله دارویی می تواند دلهره آور و دشوار باشد. این افراد با نوسانات خلقی مداوم و مختل شدن روابط شخصی دچار از دست دادن زندگی عملکردی می شوند. اغلب بستری شدن و بستری شدن مجدد در بیمارستان ضروری است و باعث تسکین موقت علائم می شود. بنابراین برای درمان اختلال دو قطبی راه های متفاوتی وجود دارد.

نوروفیدبک می تواند به بیماران مبتلا به اختلال دوقطبی کمک کند. بی ثباتی در مغز بیماران مبتلا به این وضعیت روانی به درمان پاسخ می دهد زیرا فعالیت امواج مغزی آنها را تثبیت می کند و از شدت اختلال خلقی می کاهد. با ادامه درمان، دفعات نوسانات خلقی کاهش می یابد زیرا بیماران قادر به حفظ ثبات خلق هستند.

پس از شروع نوروفیدبک، مشتریان اغلب اظهار نظر می کنند که می توانند یک بار دیگر به مغز خود اعتماد کنند. این یعنی چی؟ یعنی مراجعین دوقطبی که تحت آموزش نوروفیدبک قرار می گیرند، حساسیت کمتری نسبت به نوسانات خلقی، افزایش توانایی تمرکز و کاهش خشم را گزارش می دهند. توانایی آنها برای عملکرد افزایش می یابد زیرا آنها خود را کمتر واکنش نشان می دهند و به طور فزاینده ای قادر به پاسخگویی و عمل مناسب هستند.

مقابله با اختلال دو قطبی با مشاوره

مقابله با اختلال دو قطبی با مشاوره

در حالی که برای افراد عادی است که هر از گاهی نوسانات خلقی را تجربه کنند، اختلال دوقطبی بسیار شدیدتر است. هنگامی که فردی مبتلا به اختلال دوقطبی (همچنین به عنوان افسردگی شیدایی شناخته می شود) خلق و خوی او از دوره های هیجان بیش از حد و احساس اینکه شما از شدت انرژی نمیدانید چه باید بکنید (قسمت های شیدایی) به دوره های احساس افسردگی شدید تغییر می کند.

در طول دوره های شیدایی، معمولاً خلق و خوی بالا، بسیار فعال، داشتن عزت نفس بالاتر و نیاز به خواب کمتر، رایج است. دوره های شیدایی اغلب با دوره‌های افسردگی جایگزین می‌شود که در آن احساس شادی کمی در زندگی می‌کنید، مشکل خواب دارید، وزن اضافه می‌کنید یا وزن کم می‌کنید و انرژی از دست می‌دهید.

در حالی که این می تواند استرس زا و حتی ناتوان کننده باشد، امیدواری وجود دارد. درمان ما برای دوقطبی مبتنی بر درمان شناختی رفتاری (CBT) است که در مطالعات تحقیقاتی نشان داده شده است که به افراد مبتلا به اختلال دوقطبی کمک می‌کند و اغلب همراه با دارو استفاده می‌شود.

مقابله با اختلال دو قطبی با مشاوره

اما درمان چگونه است؟

در این نوع درمان این افکار شما هستند که بر درک شما از جهان تأثیر می گذارند و با اختلال دوقطبی، مغز شما تمایل دارد اطلاعات را به روشی نادرست و تحریف شده پردازش کند. با کمک درمانگر خود قادر خواهید بود این الگوهای فکری تحریف شده و منفی را که باعث استرس و حتی رفتار مضر شما می شود، شناسایی و به چالش بکشید. با شناسایی موقعیت‌هایی که باعث ایجاد دوره‌های شیدایی و افسردگی شما می‌شوند، بیشتر متوجه خواهید شد که چه زمانی تغییرات خلقی در شرف وقوع است. و در نهایت، شما قادر خواهید بود احساسات و استرس خود را کنترل کنید. با کشف مهارت های مقابله ای و رفتاری جدید، می توانید به یک برنامه درمانی پایبند باشید و سبک زندگی پایدارتری داشته باشید که خطرات عود بیماری را کاهش می دهد.

پس مهم است که بدانید درمان برای اختلال دو قطبی وجود دارد و برای رفتن به مشاوره درنگ نکنید. این را هم بدانید که راه ها و روش های متفاوتی برای درمان اختلال دو قطبی به جز نوروفیدک و مشاوره نیز وجود دارد. بنابراین اگر با یک روش مشکل دارید یا احساس می­کنید ممکن است به شما کمک نکند کافی است آن را به مشاور خود بگویید.

اگر هم احساس می­کنید زمان برای رفتن به مشاوره ندارید و یا دسترسی به آن ندارید از مشاوره های آنلاین برای درمان اختلال دو قطبی استفاده کنید. این مشاوره ها هم می­توانند به اندازه مشاوره های حضوری مفید واقع شوند.

درمان‌ هایی برای تثبیت خلق و خوی شما در دسترس هستند  و می­توانند برای تثبیت خلق و خوی شما به شما کمک کنند. اگر به نظر نمی رسد که وقت کافی برای دیدن یک مشاور داشته باشید،  متخصص های زیادی وجود دارند که می توانند با مشاوره آنلاین روانشناسی به شما کمک کنند. درمان آنلاین اغلب برای بیمار راحت تر است و بیمار حس بهتری در این نوع درمان دارد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو