تقاطع مرگ روی شاخص دلار (DXY)؛ منتظر جهش بیت کوین باشیم؟

8

1401/10/17

19:34


در نمای یک‌روزه شاخص دلار (DXY) شکل‌گیری تقاطع مرگ به‌وضوح دیده می‌شود. بیت کوین، به‌عنوان یک دارایی که قیمت آن همواره در برابر دلار سنجیده می‌شود، می‌تواند از این اتفاق تا حد زیادی تأثیر بگیرد.

به گزارش بیت کوینیست، ایده خلق بیت کوین بر مبنای مقابله با ارزهای فیات و سیاست‌های پولی مخرب بانک‌های مرکزی بوده است. به همین خاطر، دشمن اصلی بیت کوین از بسیاری جهات، دلار آمریکا در نظر گرفته می‌شود. ضمن اینکه بیشتر معاملات بیت کوین در بازارهای مختلف، در برابر دلار آمریکا انجام می‌شود.

زمانی که دلار قدرت می‌گیرد، بیت کوین از نظر قیمتی با ضعف مواجه می‌شود و برعکس این جریان نیز کاملاً صادق است. اکنون، از آنجایی که روی شاخص دلار که ارزش دلار ایالات متحده را با سبدی از ارزهای ملی منتخب جهان مقایسه می‌کند، یک نشانه نزولی مشهور دیده می‌شود که می‌تواند به کاهش ارزش این ارز فیات در بازارهای جهانی منجر شود.

تقاطع مرگ روی شاخص دلار (DXY)؛ منتظر جهش بیت کوین باشیم؟

نمای یک‌روزه شاخص دلار آمریکا.

تقاطع‌های مرگ و طلایی دو مورد از نشان‌های نزولی و صعودی مشهور در تحلیل تکنیکال هستند. تقاطع مرگ زمانی شکل می‌گیرد که میانگین متحرک ساده ۵۰ روزه (خط سبز در تصویر)، میانگین متحرک ساده ۲۰۰ روزه (خط قرمز در تصویر) را از بالا به پایین قطع کند. تقاطع طلایی هم درست برعکس این اتفاق است و زمانی رخ می‌دهد که میانگین متحرک ساده ۵۰ روزه، میانگین متحرک ساده ۲۰۰ روزه را از پایین به بالا قطع کند. هر دو این شکست‌ها می‌توانند نشانه‌ای کلیدی برای تغییر روند بازار در نظر گرفته شوند.

همچنین بخوانید: تقاطع طلایی و تقاطع مرگ چیست و چگونه آن را تشخیص دهیم؟

موردی که ابتدا درباره آن صحبت کردیم، اولین تقاطع مرگ روی شاخص دلار آمریکا پس از شکل‌گیری تقاطع طلایی روی این نمودار در ژوییه ۲۰۲۱ (تیر ۱۴۰۰) است. با توجه به شرایط آشفته بازار، ممکن است این رویداد تکنیکال چندان حائز اهمیت به نظر نرسد؛ اما داده‌های تاریخی چیز دیگری را نشان می‌دهند.

تقاطع مرگ روی شاخص دلار (DXY)؛ منتظر جهش بیت کوین باشیم؟

واکنش بیت کوین به هر تقاطع مرگ (خطوط عمودی قرمز) روی شاخص دلار.

از سال ۲۰۱۵ میلادی تاکنون، با احتساب تقاطع کنونی، ۶ تقاطع مرگ روی شاخص دلار رخ داده است که تأثیر صعودی هرکدام از آنها روی قیمت بیت کوین از نمودار بالا مشخص است. بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ سه تقاطع و در طول ۲۰۲۰ دو تقاطع مشابه رخ داد.

قیمت بیت کوین پس از شکل‌گیری تقاطع‌های قبلی روی شاخص دلار، به‌طور متوسط ۳۵۹درصد رشد کرده است. سه مورد از این پنج مورد که کمترین تأثیر صعودی را روی قیمت بیت کوین داشته‌اند، این ارز دیجیتال را با رشدی بین ۶۴ تا ۱۲۰درصدی مواجه کرده‌اند. ضمن اینکه قبل و بعد از هرکدام از این جهش‌ها قیمت مشخصاً نوسان‌های زیادی را تجربه کرده است.

دو مورد دیگر از این تقاطع‌های نزولی به ریزش قابل‌توجه شاخص دلار و رشد خیره‌کننده بیت کوین منتهی شده‌اند. یکی از آنها رشد ۵۶۷درصدی بیت کوین در سال ۲۰۲۰ و دیگری جهش ۹۳۵درصدی قیمت در سال ۲۰۱۷ را به دنبال داشت؛ روند صعودی مهم و تأثیرگذاری که باعث شناخته‌شدن بیت کوین در سراسر جهان شد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو