کلاه آرتور مورگان، یکی از میراث‌های Red Dead Redemption 2

منبع: گیمفا

4

1401/10/18

15:12


پیش از تجربه‌ی بازی Red Dead Redemption 2، درک نخواهید کرد که یک کلاه ساده به چه اندازه می‌تواند در داستان یک اثر هنری تاثیر گذار باشد.

کلاه آرتور مورگان، یکی از میراث‌های Red Dead Redemption 2

پیش از تجربه‌ی بازی Red Dead Redemption 2، درک نخواهید کرد که یک کلاه ساده به چه اندازه می‌تواند در داستان یک اثر هنری تاثیر گذار باشد.

(این مقاله حاوی مواردی است که محتوای داستانی هر دو بازی مجموعه‌ی Red Dead Redemption را فاش می‌کند)

بدون هیچ تردیدی، سری Red Dead Redemption مملوء از لحظات به یاد ماندنی از جمله نقشه‌های نافرجام داچ، مرگ جان مارستون، مرحله‌ی گوارما و در نهایت مرگ آرتور مورگان است و به طور کلی انتخاب یکی از این موارد به عنوان خاطره‌انگیزترین اتفاق در این مجموعه واقعاً سخت خواهد بود.

با این حال، یکی از جذاب‌ترین لحظات این فرنچایز در مقاطع پایانی بازی Red Dead Redemption 2 رقم می‌خورد؛ جایی که آرتور مورگان (Arthur Morgan) نفرت، درد و رنجی که در سینه‌اش حبس کرده است را با جان مارستون (John Marston) به اشتراک می‌گذارد. آرتور در این سکانس قسم می‌خورد که هرطور شده باید زندگی جان مارستون را نجات دهد، حتی اگر این آخرین کاری باشد که در زمان حیاتش انجام می‌دهد.

وی در این لحظه خطاب به جان می‌گوید: «همین حالا برو. من جلوی اونا را می‌گیرم. این کار برای من ارزشمنده. وقتی برای صحبت‌های دیگه باقی نمونده. برو.» و پیش از آن که این دو از یکدیگر جدا شوند، جان خطاب به آرتور می‌گوید: «تو برادر منی.» و آرتور با جدیت پاسخ می‌دهد: «می‌دانم. می‌دانم».

Red Dead Redemption 2: کلاهی برای کابوی‌ها

کلاه در غرب وحشی نماد چیزهای زیادی است و صحبت‌های زیادی برای گفتن دارد. در مرحلۀ اول، این سوال پیش می‌آید که چرا کابوی‌ها همواره یک کلاه روی سر خود می‌گذارند که طبعاً پاسخ این پرسش، محافظت در برابر گرما و نور خورشید است. البته، این کلاه‌ها در عین حال می‌توانند بازتاب کننده‌ی شخصیت و خصوصیات اخلاقی هر فرد نیز باشند. از طرف دیگر، باد زدن آتش، نوشیدن آب و ادای احترام به سایرین با برداشتن این کلاه‌ها از سر نیز می‌توانند از جمله مزایای کلاه‌های معروف کابوی‌ها قلمداد شوند. به طور خلاصه، همانطور که آرتور مورگان از جان می‌خواهد تا برود و زندگی جدیدی با خانواده‌اش بسازد، به او هویت خود یعنی کلاهش را هدیه می‌دهد.

اما جالب است بدانید که کابوی‌ها معمولاً کلاه خود را پیش از مرگ به برادر خود اهدا می‌کنند و این هدیه می‌تواند نمایان‌گر پیمان برادری آرتور و جان باشد. علاوه بر پیمان برادریِ بین این دو شخصیت کاریزماتیک، اهدای کلاه توسط یک کابوی به معنای پذیرفتن مرگ و اهدای زندگی و فداکاری است و آرتور با این عمل نشان داد که چه شخصیت برجسته و موجه‌ای دارد.

البته، این شخصیت برجسته پیش‌زمینه‌ی داستانی بسیار دراماتیک و غم‌انگیزی هم دارد. او علی‌رغم تمام وفاداری و مسئولیت پذیری‌اش، توسط خانواده‌ی خود یعنی گروه Dutch Van Der Linde پس زده و این موضوع در نهایت به از هم گسیخته شدن تمامی زحماتش منجر شد. علاوه بر این، زخم‌های آرتور عمیق‌تر از چیزی هستند که تصور می‌شود؛ وی در گذشته پسرش را از دست داده و همسرش نیز او را ترک نموده است. در مجموع، مرور این موارد باعث می‌شود تا بیش از پیش به شخصیت صیقل داده شده‌ی آرتور پی ببریم و ارزش کاری که برای جان کرد را درک کنیم.

چرا جان از کلاه آرتور مورگان در RDR1 استفاده نمی‌کرد؟

پس از شرح تمامی مسائل فوق، نوبت به این سوال می‌رسد که «چرا جان در Red Dead Redemption از کلاه آرتور استفاده نمی‌کند؟». البته، کلاه این دو شخصیت شباهت‌هایی به یکدیگر دارند اما طبق اعلام راکستار (Rockstar)، کلاه آرتور از چرم ساخته ساخته شده و کلاه جان از پوست گاو تهیه شده است.

چند جواب برای سوال فوق مطرح است که البته هیچ کدام قطعی و تایید شده نیستند. اولین پاسخ به این سوال این است که در زمان عرضه‌ی بازی Red Dead Redemption شخصیتی به نام آرتور مورگان خلق نشده بود و ایده‌ای برای استفاده از کلاه‌های یکسان در ذهن توسعه‌دهندگان راکستار وجود نداشت. با احتساب این موضوع، سوال دیگری مبنی بر این که «چرا راکستار کلاه جان را برای شخصیت آرتور مورگان در Red Dead Redemption 2 در نظر نگرفته است تا به عنوان یکی از ابزارهای روایت داستان بازی نقش مهمی ایفا کند؟».

خوشبختانه یافتن جواب این سوال نیز ساده است. در واقع، هر کسی که بازی Red Dead Redemption را تجربه کرده باشد، در مواجه با کلاه جان بر سر آرتور در نسخه‌ی دوم متوجه خواهد شد که این شخصیت در انتهای بازی جان خود را از دست خواهد داد. از طرفی دیگر، ممکن است که این کلاه پس از گذشت سال‌ها از بین رفته باشد و یا با توجه به صحبت‌های ابیگیل (همسر جان) نسبت به تلاش جان مارستون برای عدم صحبت در مورد آرتور، این کلاه در مکانی خاص مخفی شده باشد.

اما در مجموع، چنین به نظر می‌رسد که شرکت راکستار می‌توانست با در نظر گرفتن استراتژی‌های خاص، بهره‌ی بیشتری از این بخش از داستان مجموعه‌ی Red Dead Redemption ببرد.


شاید اگر ریمیک یا ریمستری از بازی Red Dead Redemption 1 ساخته شود، برخی از جزئیات روایی پیشینۀ اثر یعنی نسخۀ دوم به بازسازی راه پیدا کند و ارتباطی عمیق‌تر بین دو اثر شکل گیرد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو