خود باوری چیست؟ و چطور می توانیم آن را تقویت کنیم؟

خود باوری چیست؟ و چطور می توانیم آن را تقویت کنیم؟


منبع: آرگا

5

1401/10/18

15:46


از مهمترین اصول در رسیدن به موفقیت می توان به خودباوری اشاره کرد. در این باره می‌توان گفت که بسیاری از افراد نقش خودباوری در موفقیت را بسیار نادیده می‌گیرند.حتی شاید برای شما نیز پیش آمده باشد، که از انجام کاری و یا ترس از صحبت کردن درجمع را داشته باشید، حتی در مواقعی نیز علیرغم اینکه استعداد و توانایی کافی را برای انجام کاری را داشته اید، باز هم با پس کشیده و آن را به کسی دیگر واگذار کرده اید.

برای گذر از موانع ساخته شده در ذهن باید در گام اول خود را به خوبی باور کنید و موقعیت و فرصت های مناسب را از دست ندهید. سپس مرحله به مرحله خود را برای رسیدن به موفقیت تقویت تقویت کنید و از پاداشی که برای عزت نفس خود می گیرید، خرسند شوید. در این بخش از مجله آرگا با ما همراه شوید تا بیان معنا و مفهوم خودباوری و روش‌های تقویت آن را نیز با شما در میان بگذاریم.

دلیل نیاز به نیروی خود باوری

آشنایی با معنا و مفهوم خود باوری

در ابتدا گفتن است که خودباوری به معنای نادیده گرفتن کمبود ها و نداشته ها نیست، بلکه به معنی دیدن استعدادها و توانایی و قدرت خود شما می باشد. بخش مهمی از خودباوری حاصل دانستن نقاط ضعف است، به طوری که به شما در رسیدن به چیزی که می خواهید یا دوست دارید که برسید کمک می کند. شما باید آنچه که در حال حاضر به اختیار دارید را ببینید و با آنچه که اکنون در اختیار ندارید، راه حلی برای برطرف کردن تمامی نقاط ضعف خود پیدا کنید، و در مسیر رسیدن به خواسته‌های خود تلاش کافی را انجام دهید.

افرادی که دارای توانایی خود باوری هستند، از توانمندی و قابلیت های بسیار برخوردار هستند اما اگر موفقیت نشدند توانایی‌هایشان را زیر سوال نمی‌برند و با پرورش دادن آن به فکر راهی مناسب دیگر می گردند. چرا که حتما راهی وجود داشته است، که نتوانسته اند پیدایش کنند. قابل ذکر است که شکست به این معنا نیست که هیچ قابلیت و توانایی را دارا نیستند، و دیگر در زندگی نمی توانید موفق شوید، بلکه به این منظور است که فقط و تنها راه اشتباه را پیدا کرده اید، که مشکلی نیست و می توانید دوباره با اراده ای سخت تر از قبل شروع به انجام کار کنید.

روش های تقویت خود باوری

دلایل موجود در نیاز به باور خود

در این حالت قابل به ذکر است که خودباوری برای هر کس از ضرورت بالایی برخوردار است. نداشتن باور نسبت به خود، نتیجه‌ای جز از دست دادن فرصت‌ها و انجام کارها، همچنین چیزهای که انجام آن ها را دارید، نخواهد داشت. یکی از دلایلی که نمی توانید توانایی های خودتان را باور کنید، می توان گفت به این دلیل می باشد که دیگران آن را باور ندارند. ولی باید توجه داشته باشید که هیچ کس نمی تواند حس حقارت و ناتوانی را به شما منتقل کنند، مگر اینکه خودتان با او در یک جبهه قرار بگیرید.

در این شرایط شک و تردید به ذهنتان راه پیدا می‌کند. به این صورت که دیگران از من بهتر هستند و صلاحیت بیشتری برای انجام این کار دارند، موفقیت برای دیگران می باشد نه برای امثال من، هیچ گاه نمی توانم خطر شکست را بپذیرم. این فکر های منفی شما را در معرض خطر قرار می‌دهد، و راه را برای رسیدن به موفقیت با اختلال مواجه می‌کند. ادامه این مطلب را مطالعه نمایید تا با روش های تقویت باور خود و ارزش هایتان به خوبی آشنا شوید.

خود باوری

روش های تقویت باور به خود و ارزش ها

بهتر می باشد مطالبی که در ادامه مطالعه می نمایید را هر روز مرور کنید تا به عنوان درسی برای رسیدن به موفقیت و خودباوری را برایتان ایفا کند.

  • مهارت خودباوری را یاد بگیرید

میزان باور به خود و ارزش‌هایتان بر روی سنگ حک نشده است، که بتواند غیر قابل تغییر باشد. همه ما قابل انعطاف پذیری می باشیم و می‌توانیم در هر شرایطی به خوبی تغییر کنیم، و بهترین عملکرد را از خود نشان دهیم. حتی می‌توان فراتر از انتظارات پرواز کنیم. به یاد داشته باشید، هنگامی که به دنیا آمدید هیچ می توانم و نمی توانم در ذهنتان وجود نداشت، چرا که به آرامی زندگی آن ها را به شما آموزش داد. این که چطور خودتان را محدود کنید، شما هیچ وقت از بچه ها و افراد کم و سن و سال نمی شنوید که من آدمی نیستم که بتوانم، به این دلیل که آن‌ها هنوز یاد نگرفته اند، افق‌های دید شان را محدود کنند، و هنوز تا به حال تحت تاثیر آدم‌هایی که بدبینی از سر و کولش آن بالا می‌رود را در زندگی الگو قرار نداده اند.

پس یادتان نرود که اولین قدم این است که فکر های محدودکننده که در طول زندگی به آن فکر می کنید، را به طور کامل از ذهنتان دور و بیرون بیاندازید.

  • به افکار و صداهای منفی در ذهن توجه نکنید

هنگامی که دچار شک شدید یک لحظه بایستید و گوش کنید. به صدای کوچک مخفی در درون تان توجه کنید، و ببینید واقعاً صدای کیست؟! صدای والدینتان؟ صدای بچه های بی ادب و لجباز مدرسه؟! و یا مجموعه ای از صداهای متنوع بسیار که مربوط به زمان و اشخاص مختلف می باشد. چیزی که در این میان بسیار حائز اهمیت است، این می باشد که این صداها خود واقعی در درون شما نیستند و ممکن می باشد، خودشان را طوری جا زده باشد که فکر کنید، مربوط به توانایی های خود شماست.  ولی آنچه که محققان می‌دانند و در آن پافشاری بسیاری می کنند، این می باشد که این صدا هیچگاه مربوط به خود شما نمی باشد.

در این شرایط بهتر است با خود تکرار کنید که این صدا متعلق به من نمی باشد. سپس آن را به چالش بکشید و به تدریج سعی کنید، آن را به طور کامل از خود دور کنید و نادیده بگیرید.

معنا و مفهوم خود باوری

  • نقاط ضعف را به مرور تبدیل به نقاط قوت کنید

در این حالت بهتر است مثالی از برنامه های کودکانه بزنیم.  دامبو شخصیت کارتونی بامزه که همه آن را به خاطر گوش های بزرگ و درازش مسخره می‌کردند، یادتان هست؟! این تمسخر باعث شده بود تا از گوش های بزرگش به شدت متنفر شود، ولی با گذشت زمان توانست از همین گوش ها به خوبی استفاده کند و دیدگاهش را نسبت به خیلی از موارد تغییر دهد، همچنین توانست به وضع موجود زندگی اش رضایت و خرسندی ببخشد.

باید گفت اگر به جای تمرکز بر داشته و توانایی‌ها، و قابلیت‌های خود بر کمبود و مشکلات تان تمرکز کنید، فرصت خودباوری را به طور کل از دست می‌دهید. شما هیچ گاه نباید فکر کنید که بی عیب و ایراد هستید،  البته با تمرکز بر نقاط ضعف برجسته می توان با اندکی تلاش و اصلاح آن ها به نقاط قوت بسیار خوبی دست پیدا کنید.

به طور مثال اگر شخصی لجباز و سمج هستید، بهتر است به جای فکر کردن به جنبه های منفی از بعد مثبت به آن نگاه کنید. به این صورت که از سماجت و لجبازی خود در راه عزم راسخ و سرسختی در رسیدن به هدف بهره ببرید.

  • قدرت و توانایی های برتر را تقویت کنید

قابل به ذکر است که علاوه بر قدرت های فوق العاده همه ویژگی‌های مثبتی که به ذهن می‌رسد، را می توانید یادداشت کنید. نه فقط به این دلیل که آن ها را در خودتان می بینید بلکه هر ویژگی که به نظرتان بسیار خوب و مناسب می باشد. هر روز قبل از خروج از خانه آن ها را بنویسید و سپس فهرستی از آن تهیه کنید، این فرصت می تواند شامل موارد زیر باشد

  1. قدرت
  2. وقار
  3. آرامش
  4. هوش
  5. شوخ طبعی
  6. سخاوتمندی
  7. تیز هوشی
  8. کاریزما
  9. جاذبه های جنسی
  10. خوش رویی
  11. شهرت
  12. اراده

فهرستی که در این مطلب گفته شده است را می‌توانید به همین روال ادامه دهید. من از شما نمی خواهم که ویژگی‌هایی که دارید یا حتی بعدا می خواهید به دست بیاورید، تمرکز کنید. فقط می خواهم  توجه تان را بر روی قدرت کلمات بگذارید و چند دقیقه برای نوشتن تمامی این ها و چند دقیقه برای نگاه کردن به آنها وقت بگذارید. اشکال ندارد اگر به فهرست تکراری هر روز نگاه کنید، بلکه به این معنی که هر کدام از این کلمات قدرتی برای شما دارند و می توانند فکر و زندگی جدیدی را برایتان بسازند.

روش های پرورش خود باوری

  • معلم انگیزه های خود باشید

اگر شک و تردید هایتان از ذهنتان بیرون نمی رود و و قابلیت اینکه تصمیم درست را بگیرید، به شما نمی‌دهد. بهتر است تصور کنید که خودتان مربی آن بخش از مغز سرکش و نگران وجودتان هستید. به این صورت که  او همان کسی است که شما باید با او مشورت کنید. به این  فکر کنید اگر یک نفری که با تمام وجود او را باور دارید دچار شک و تردید شده است، چگونه با او حرف می زدید و به راه درست هدایتش می کردید؟! سپس بنشینید و همان حرف‌ها را به خودتان بزنید.

بهتر است این جملات را همراه با خود تکرار کنید، به این صورت که:

تو از پسش به خوبی بر خواهی آمد، طبیعی است که نگران باشی ولی این عمل فقط نشان دهنده این می باشد، که کاری که می خواهی انجام دهی، اهمیت کافی را ندارد. چون این را باید بدانی که همه تجربه و صلاحیت های لازم را برای رسیدن به هدف را دارا هستی، پس حالا دیگر زمان ناله کردن تمام شده و زمان آن رسیده که بلند شوی و به انجام دادن کارها در راستای موفقیت بپردازی. این را بدان که حتی اگر نتوانی این کارها را به خوبی انجام بدهی و به  هدف مورد نظر دست پیدا کنی، من به تو برای انجام تمامی تلاش‌هایت افتخار می‌کنم.

  • خود را به جای قهرمان ها جا بزنید

به مواقعی فکر کنید که کمبود خود باوری شما را از انجام بسیاری از کارها منع کرده است. قهرمان خودتان را تصور کنید به این صورت که قهرمان شما ممکن است هر کسی باشد، از رهبران جهان و قهرمان فیلم گرفته تا آدمی که آخر همین خیابان خودتان زندگی می‌کند. در این حالت بهتر است، چشمانتان را ببندید و از قوه تخیل و تصور استفاده کنید. به این حالت که چطور قهرمانانتان با تمامی موقعیت زندگی به خوبی کنار آمده‌ و حال لقب قهرمان زندگی شما را به خود گرفته است. بعد از چند دقیقه تصور ها کنار او بایستید، در همان شرایط و همان موقعیت فعلی که قهرمان زندگی شما است.

این کار را تا زمان انجام دهید که به خوبی حس کنید می‌توانید ویژگی‌های قهرمانان را در زندگی خود پیاده کنید، و تمامی آن‌ها را انجام دهید، بهتر است در این مورد از الگوهای زندگی تان به خوبی درس بگیرید.

افراد دارای خود باوری چه خصوصیاتی دارند؟

  • از خود تصویر قوی و سراسر توانایی شکل دهید

قابل به ذکر است که صرف متقاعد کردن خودتان به اینکه می توانید کار را انجام دهید، برای رسیدن به خودباوری کافی نیست. خودباوری حقیقی زمانی تشکیل داده می ‌شود که به تدریج بتوانید به درجه برسید  که خودتان را در حالت آرامش اجتماعی قرار دهید. در حالی که کار را می‌خواهید شروع کنید و یا کتابی که می خواستید بنویسید و یا هر چیز دیگه لازم باور داشته اید را انجام بدهید، باید حس کنید که آیا همان آدم شده اید یا خیر.

این عادت در خودتان ایجاد کنید که هر چند دقیقه بنشینید و چشم‌هایتان را ببندید. خودتان را ببینید که با قاطعیت، آرامش و قدرت رفتار می‌کند و به آنچه که می‌خواهید رسیده اید. این تمرینات تصویر سازی قوی به این منظور می باشد که شما می توانید از خودتان یاد بگیرید که چطور اعتماد به نفس، و خودباوری داشته باشید. طوری عمل کنید که شانس رسیدن به موفقیت و آرزو ها در حداکثر میزان قرار بگیرد. تصور کنید دارید خودتان را در تلویزیون می‌بینید، بعد آن شمایی که در تلویزیون است یادتان می دهد که چطور با خود باوری به تمامی آرزوهایتان  جامه عمل بپوشانید. حال خواهید دید که هر چه بیشتر این تمرین را تکرار کنید بیشتر شبیه آدم می شوید که در صفحه تلویزیون قرار گرفته است.

افزایش خودباوری

نکته قابل توجه

همان طور که تاکنون باید متوجه شده باشید خودباوری به شما این توانایی و قابلیت را می دهد که از اشتباه کردن، هیچ هراسی نداشته باشید. با شکست به خوبی کنار بیاید و آن را طوری ببینبد که هست و عقب نشینی شما موقت می باشد. همانطور که خودباوری تان بالا می‌رود متوجه می شوید که مردم هم بیشتر شما را باور می‌کنند، به شما بیشتر احترام می گذارند و ارزش بالایی برای تان قرار می دهند. در این شرایط پر جادویی وجود ندارد و نه قدرت ماورایی دخیل نمی باشد، بلکه قدرت درونی خودتان می باشد که به شما امکان پرواز می دهد.

رابطه خودباوری و عزت نفس

با نگاهی به هرم مزلو می توانید پی ببرید که عزت نفس و خودباوری که همان اتکا به نفس می باشد که در یک دسته از نیاز های فرد قرار می گیرد، از این رو ارتباط زیادی با هم دارند. منظور از عزت نفس؛ یعنی اینکه فرد خودش را دوست داشته و به خود احترام می گذارد به حریم و حقوق کسی تجاوز نکرده و به کسی نیز اجازه تجاوز به حریم و حقوق خود را نمی دهد؛ تعریف عزت نفس از دیدگاه متخصصان عبارت است از؛ احساس و ادراکی که فرد در مورد خود و ارزش هایش خواهد داشت، ساده ترین تعریفی که برای این مفهوم بیان می شود، آن است که شخص دارای عزت نفس، خود را خوب و دوست داشتنی دانسته و در این صورت وی خود را همانطور که هست، پذیرفته است و این ویژگی نشان دهنده داشتن عزت نفس است و آن همان امتیازی است که به ارزشمند بودن تان می دهید.

تکنیک های خودباوری

مفهوم خودباوری نیز یعنی شخص به توانایی ها و قدرت خود ایمان دارد و در صورتی که کمی دقت کنید، متوجه می شوید که عزت نفس و اتکا به نفس در واقع یک چیز هستند و کسی که بخواهد به خود شکوفایی برسد، چاره ای ندارد جز اینکه از این دو مورد عبور کرده و این دو ویژگی را در وجود خودش تحقق بخشد.

در صورت تمایل برای آشنایی با مفهوم اعتماد به نفس و راه های تقویت آن می توانید بر روی لینک مربوطه کلیک کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو