یک ماهواره از کار افتاده ناسا امروز روی زمین سقوط می‌کند

منبع: تکراتو

3

1401/10/18

16:32


یک اتفاق نادر در فضا که ممکن است تعجب شما را برانگیزد. طبق آخرین بررسی‌ها ممکن است ماهواره از کار افتاده ناسا امروز سقوط کند.

یک ماهواره از کار افتاده ناسا امروز روی زمین سقوط می‌کند

یک اتفاق نادر در فضا که ممکن است تعجب شما را برانگیزد. طبق آخرین بررسی‌ها ممکن است ماهواره از کار افتاده ناسا امروز سقوط کند.

ارتش ایالت متحده اعلام کرده که عصر امروز یکشنبه، 18 دی‌ماه 1401 (8 ژانویه 2023) ماهواره از کار افتاده ناسا به داخل زمین سقوط می‌کند. گفتنی‌ است این ماهواره 2445 کیلیوگرم وزن دارد. فکرش را بکنید با این وزن اگر به زمین بیفتد چه اتفاقی در مکان سقوطش خواهد افتاد. البته ذکر این نکته ضروری‌ است که ارتش آمریکا برای این سقوط، تلرانس 17 ساعتی نیز پیش‌بینی کرده است.

بیشتر بخوانید: پنج نکته مهم درباره ماهواره نقشه‌برداری آب‌های سطحی و اقیانوسی ناسا که نمی‌دانید!

ماهواره از کار افتاده ناسا امروز سقوط می‌کند

ارتش ایالات متحده پیش‌بینی می‌کند که «ERBS» حوالی ساعت ۱۸:۴۰ بعد از ظهر به وقت منطقه زمانی شرقی (۰۳:۱۰ بامداد دوشنبه به وقت ایران) وارد جو زمین شود. در حال حاضر ۱۷ ساعت احتمال خطا برای زمان ورود این ماهواره وجود دارد.

زمانی که یک ماهواره در حال وارد شدن به جو زمین است در مدار شروع به کاهش ارتفاع می‌کند و با نزدیک‌تر شدن هرچه بیشتر آن، محققان می‌توانند زمان ورود آن را به صورت دقیق‌تر تخمین بزنند.

زمان ورود این ماهواره به جو سیاره ما در حال حاضر دقت بالایی ندارد و احتمال می‌رود ۱۷ ساعت زودتر یا دیرتر از زمان اعلام شده‌ی کنونی اتفاق بیوفتد.

ماهواره از کار افتاده ناسا امروز سقوط می‌کند

مقامات آژانس فضایی ناسا عصر روز جمعه نوشتند:

ناسا انتظار دارد که بخش زیادی از این ماهواره هنگام ورود به جو بسوزد، اما انتظار می‌رود بخشی از اجزای آن نیز پس از ورود مجدد باقی بمانند. خطر آسیب رسیدن به افراد روی زمین بسیار کم یعنی تقریباً یک در ۹۴۰۰ است.

ماهواره «ERBS»، بخشی از ماموریت سه ماهواره‌ای ناسا بود که در سال ۱۹۸۴ سوار بر شاتل فضایی چلنجر به مدار پایین زمین پرتاب شد.

این ماهواره از سه ابزار علمی برای مطالعه نحوه جذب و تابش انرژی خورشیدی از سوی سیاره ما استفاده کرد. «ERBS» تنها برای دو سال طراحی شده بود، اما تا سال ۲۰۰۵ به فعالیت خود ادامه داد و پس از آن به یک زباله فضایی تبدیل شد. از آن زمان کشش سطحی زمین آن را به تدریج به سمت پایین کشیده است.

سقوط «ERBS» به دنبال برخی سقوط‌های فضایی دراماتیک‌تر رخ خواهد داد. برای مثال، در سال ۲۰۲۲، دو مرحله از موشک چینی لانگ مارچ ۵B که تقریباً ۲۳ تن وزن داشتند خارج از کنترل روی زمین سقوط کردند. این سقوط‌ها به ترتیب در ماه‌های ژوئیه و نوامبر اتفاق افتاد که حدود یک هفته پس از رساندن ماژول‌های جدید به ایستگاه فضایی تیانگونگ چین توسط این موشک‌ها بود.

ماهواره از کار افتاده ناسا امروز سقوط می‌کند

بخش‌های اولیه موشک‌های مداری دیگری وجود دارند که درست پس از بلند شدن برای نابودی کنترل شده به سمت بخشی از زمین هدایت می‌شوند یا برای فرودی ایمن و استفاده مجدد در آینده بر روی سکویی مخصوص فرود می‌آیند.

«ERBS» یک مورد متفاوت است زیرا نزدیک به چهار دهه است که این ماهواره در مدار زمین قرار دارد و بازگشت آن به جو یادآور این موضوع است که زباله‌های فضایی زیادی در مدار سیاره ما وجود دارند و این مجموعه به صورت روز افزون در حال افزایش است.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص سقوط ماهواره از کار افتاده ناسا چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان گذاشته و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو