در طلاق توافقی چه چیزهایی به زن تعلق می‌گیرد؟

منبع: ساعد نیوز

4

1401/10/18

19:50


ساعدنیوز : یکی از روش‌هایی که زوجین برای جدایی پیش رو دارند، طلاق توافقی است. به این نحوه که بدون بر هم خوردن آرامش آن‌ها این‌کار امکان پذیر خواهد بود و می‌توانند در اسرع وقت به خواسته مشترک خود دست پیدا کنند.

در طلاق توافقی چه چیزهایی به زن تعلق می‌گیرد؟

یکی از روش هایی که زوجین برای جدایی پیش رو دارند، طلاق توافقی است. به این نحوه که بدون بر هم خوردن آرامش آن ها این کار امکان پذیر خواهد بود و می توانند در اسرع وقت به خواسته مشترک خود دست پیدا کنند.

در ادامه این مطلب قصد داریم در رابطه با طلاق توافقی و چیزهایی که به زن تعلق می گیرد، اطلاعاتی جامع و کاربردی را در اختیار شما قرار دهیم. پیشنهاد می کنیم که تا انتهای مطلب با ما همراه باشید تا توضیح دهیم در طلاق توافقی چه چیزهایی به زن تعلق می گیرد؟

طلاق توافقی چیست؟

همان طور که در ابتدای مطالب نیز گفته شد، طلاق توافقی یکی از انواع طلاق است که طرفین می توانند با توافقاتی که انجام می دهند به صورت مسالمت آمیز و در اسرع وقت از یکدیگر جدا شوند. در واقع زوجین پس از ثبت درخواست طلاق، یک گواهی عدم امکان سازش دریافت می کنند که بعد از آن می توانند اقدام به جدایی از یکدیگر کنند.

در عین حال طلاق توافقی نیز شرایطی دارد که بایستی به آن توجه شود. از این رو در ادامه به این شرایط اشاره شده است.

  • شرط اصلی طلاق توافقی، رضایت زوجین است.

  • برای طلاق توافقی باید، تمام حق و حقوق مالی زن پرداخته شود.

  • در طلاق توافقی باید بر سر مسائلی هم چون مهریه، نفقه، حضانت فرزندان، تقسیم اموال و ... توافقات لازم انجام شده باشد.

  • ارائه گواهی عدم بارداری از طرف زن و همچنین رعایت عده طلاق از جمله شرایط طلاق توافق است.

  • از دیگر شرایط طلاق توافق نیز مراجعه به مراکز مشاور خانواده بهزیستی قبل از ارائه دادخواست برای دریافت گواهی عدم انصراف از طلاق است.

تصویر

حقوق زنان در طلاق توافقی

در طلاق توافقی هم چون دیگر انواع طلاق، زن حق و حقوق مالی و غیر مالی دارد که باید به آن پرداخته شود. از این رو در ادامه به حقوق زنان در طلاق توافقی اشاره شده است.

مهریه

مهریه از جمله حقوق مالی زن بعد از طلاق است که بایستی به وی پرداخته شود. در طلاق توافقی نیز اگر یکی از شروط جدایی پرداخت مهریه به زوجه باشد، در این حالت مرد موظف است که با توجه به باکره بودن و یا نبودن زن میزان مهریه تعیین شده را به زن پرداخت کند.

نفقه

نفقه از جمله دیگر مواردی است که باید به زن بعد از طلاق پرداخته شود. این موضوع با بررسی این که زن باردار است یا خیر و زوجین فرزندان زیر 7 سال دارند یا خیر، مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

حضانت فرزندان

یکی دیگر از حقوق زنان بعد از طلاق توافقی، حضانت فرزندان است که دادگاه با توجه به قانون موجود در این زمینه و هم چنین توافقاتی که زوجین بر سر این موضوع انجام می دهند تصمیم گیری خواهد کرد تا حق زن در ضایع نشود.

جهیزیه

اگر زوجه دارای جهیزیه باشد، طرفین مکلف هستند که بر سر استرداد و یا عدم استرداد آن به زن در طلاق توافقی، به یک نقطه نظر مشترک برسند و توافقات لازم را در این زمینه انجام دهند. در غیر این صورت زن می تواند پس از طلاق با استناد به سیاهه که در واقع همان اموالی است که زوجه به خانه شوهر می برد، برای استرداد جهیزیه خود اقدام کند.

تقسیم اموال

یکی از شروطی که در زمان عقد ذکر می شود، تقسیم اموالی است که مرد پس از ازدواج به دست می آورد. به این معنی که اگر زوجین بخواهند از یکدیگر جدا شوند، نصف اموال به دست آمده توسط مرد بعد از ازدواج به زن تعلق خواهد گرفت. البته این شرط در طلاق توافقی قابل تغییر است و فقط در صورت توافق طرفین این امکان وجود دارد که زن از دریافت حق خود در خصوص نصف دارایی های به دست آمده بعد از طلاق صرف نظر کند.

به طور کلی نیز اصلی ترین شرط تقسیم اموال این است که طلاق از طرف مرد بوده باشد، اما همان طور که نیز گفته شد، این شرط با توجه به توافقاتی که در زمان طلاق توافقی بین زوجین صورت می گیرد، قابل تغییر خواهد بود.

تصویر

نقش وکیل در طلاق توافقی چیست؟

اگر در زمان طلاق توافقی از یک وکیل با تجربه در این زمینه کمک بگیرید، وی می تواند در صورت انجام توافقات لازم بین زوجین، در مدت زمانی حدودا 10 الی 20 روزه، حکم طلاق را برای شما دریافت کند.

اما اگر زوجین بخواهند این کار را خودشان انجام دهند، بایستی توافق نامه مالی و غیر مالی تنظیم کرده و برای ثبت دادخواست طلاق شخصا به دادگاه مراجعه کرده و پیگیر وضعیت پرونده شان باشند. همچنین بایستی در تمامی جلسات مشاوره، دادگاه و در نهایت محضر نیز شخصا حضور پیدا کنند. همین موضوع سبب می شود که پروسه رسیدگی به پرونده طلاق توافقی نیز تا 3 ماه طول بکشد.

کلام آخر...

طلاق یکی از موضوعاتی است که در سطح جامعه ممکن به چشم می خورد و این امکان وجود دارد که هر کسی روزی با آن سر و کار داشته باشد. طلاق به 3 روش توافقی، از طرف زن و از طرف مرد قابل انجام است. با توجه به این موضوع سعی بر این داشتیم که مطالبی را در رابطه با طلاق توافقی و چیزهایی که بعد از طلاق به زن تعلق می گیرد برای شما عزیزان بیان کنیم.

اگر شما و یا اطرافیانتان با مسائل حقوقی هم چون طلاق دست و پنجه نرم می کنید و نیازمند به یک وکیل طلاق توافقی متخصص هستید، می توانید به سایت دادنیک به آدرس dadnik.com مراجعه کرده و از طریق شماره تماس موجود برای رفع مشکل خود با کارشناسان حقوقی دادنیک در ارتباط باشید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو