نقد و بررسی فیلم MeGAN 2023 ؛ جایگزینی برای تجربیات کاملاً انسانی

نقد و بررسی فیلم MeGAN 2023 ؛ جایگزینی برای تجربیات کاملاً انسانی


منبع: فیگار

4

1401/10/18

20:25


مگان یک فیلم ترسناک علمی-تخیلی به کارگردانی جرارد جانستون بر اساس فیلمنامه ای از آکلا کوپر و داستانی از جیمز وان است. با نقد و بررسی فیلم MeGAN 2023 همراه…

نقد و بررسی فیلم MeGAN 2023 ؛ جایگزینی برای تجربیات کاملاً انسانی

مگان یک فیلم ترسناک علمی-تخیلی به کارگردانی جرارد جانستون بر اساس فیلمنامه ای از آکلا کوپر و داستانی از جیمز وان است. با نقد و بررسی فیلم MeGAN 2023 همراه ما بمانید.

آلیسون ویلیامز و رونی چنگ در کنار ویولت مک‌گرو، برایان جردن آلوارز، آرلو گرین، جن وان اپس، استفان گارنو-مونتن، مایکل ساکسنته و کیمبرلی کراسمن در نقش‌های فرعی بازی می‌کنند. مگان نخستین بار در ۷ دسامبر ۲۰۲۲ در لس آنجلس نمایش داده شد و در ۶ ژانویه ۲۰۲۳ توسط یونیورسال پیکچرز در ایالات متحده اکران شد.

بیشتر بخوانید:

بهترین فیلم های ترسناک 2023 + [تاریخ اکران و تریلر]

داستان فیلم مگان

داستان دربارهٔ جما (الیسون ویلیامز)، یک رباتیک برجسته در یک شرکت اسباب‌بازی است که از هوش مصنوعی برای توسعه عروسک M3GAN استفاده می‌کند؛ عروسکی شبیه به زندگی که برنامه‌ریزی شده تا بهترین همراه و بزرگ‌ترین متحد یک والدین باشد. پس از به دست آوردن غیرمنتظره سرپرستی خواهرزاده یتیمش، جما از نمونه اولیه M3GAN کمک می‌گیرد – تصمیمی که عواقب غیرقابل تصوری دارد.

بررسی فیلم MeGAN

یکی از مورد انتظارترین عناوین برای دوستداران ژانر وحشت، فیلم M3gan به کارگردانی جرارد جانستون است. این فیلم در زیر ژانر عروسک‌های شیطانی قرار دارد. علاوه بر این، باید به خاطر داشت که به لطف شبکه‌های اجتماعی، این فیلم هم به خاطر دوئل شدیدش با «چاکی»، عروسک شیطانی دیگر و هم به دلیل ویدیوهایش در پلتفرم‌هایی مانند تیک توک، توانسته در فضای مجازی روایت جذاب و منحصر به فذدی را در ذهن طرفداران فیلم‌های ترسناک داشته باشد.

تحلیل فیلم مگان

خطر پیشرفت تکنولوژی؟

2023 با یکی از موردانتظارترین اکران‌های سال آغاز می‌شود و این فیلم M3gan است، فیلمی ترسناک که توسط آکلا کوپر بر اساس ایده خود کوپر با جیمز وان نوشته شده است. در وهله اول، باید توجه داشت که ایده ای جوانه می‌زند که فراتر از مفهوم خود عروسک‌های شیطانی است، زیرا تفکری را در مورد استفاده از فناوری به عنوان جایگزینی برای تجربیات کاملاً انسانی پیشنهاد می‌کند.

ایده شگفت انگیز به اندازه کافی توسعه نمی‌یابد تا به یک پدیده در ژانر وحشت تبدیل شود، اما سیر تکاملی خود را برای ایجاد دلهره ایجاد می‌کند. بله، لحظات خاص و منحصر به فردی را بوجود می‌آورد، اما انسجامی در شکل روایت نمی‌توان دید.

با پیشروی در ساختار روایی فیلم، قدرت میخکوب کردن تماشاگران را از دست می‌دهد و توجیه کافی برای ماندن روی پای خود ندارد. مطمئناً بینندگانی را که به ارجاعات فرهنگی فعلی مانند TikTok علاقه دارند راضی خواهد کرد و یکی از دلایلی است که بسیاری از آنها به سینما می‌روند.

یکی از دلایلی که M3gan از همان دقیقه اول مورد توجه قرار می‌گیرد طراحی عروسک است. در دنیایی پر از فرآیندهای CGI محور، شگفت‌انگیز کردن مخاطبان سخت‌تر و سخت‌تر می‌شود. بنابراین، باید پذیرفت که طراحی عروسک یکی از بهترین جنبه‌های فیلم است، زیرا نه تنها بی میلی و تنش خاصی ایجاد می‌کند، بلکه نوعی کمدی اسیدی‌واری وجود دارد که به دید هنری فیلم طعم می‌دهد.

از سوی دیگر، کارگردانی هنری توانسته است با پیروی از یک زیبایی‌شناسی جذاب که با فضایی که ایجاد می‌شود، ترکیب‌بندی فراتر از حد معمول ایجاد کند.

مونتاژ شما را به بهره برداری از امکانات بصری ارائه شده توسط فیلم دعوت می‌کند، اما نمی‌تواند به سرعتی دیوانه کننده یا نمایشی دست یابد که بیننده را در وحشت فرو برد. صحنه هایی وجود دارد که در آن تنفس متوقف می‌شود، اما نمی تواند تمام ترسی را که می‌توان انتظار داشت، القا کرد.

بخش آخر فیلم بیش از حد سریع رشد می‌کند و به شکلی ناگهانی به اوج خود می‌رسد و درک نمی‌شود؛ بنظر می‌توانست بخش انتهایی فیلم، نتیجه بصری و فنی فیلم را تعالی بخشد.

M3gan موفق می‌شود از انتظاراتی که در اطراف او و عروسک پیشروش وجود دارد استفاده کند. فیلم با فیلمنامه‌ای که در نیمه راه با ایده ای با پتانسیل بسیار زیاد باقی مانده است، نتوانست آن را ارتقا دهد. در این فیلم ما شاهد هستیم که کابوس تکنولوژیکی جدیدی متولد شده است، کابوس‌ی که نمی‌تواند آنطور که باید خود را دراماتیک کند.

از همراهی شما تا انتهای نوشتار نقد فیلم MeGAN سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار، آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد فیلم ، نقد سریال ، اخبار سینما و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسنده مهمان کلیک نمایید. در ضمن شما همراهان عزیز می‌توانید به اینستاگرام فیگار جهتِ شناختِ مهمترین فیلم های ژانرهای مختلف و خلاصه نقد و بررسی‌های فیلم‌های روز دنیا مراجعه کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو