نفربر زرهی Bradley؛ همه چیز در مورد جدیدترین کمک تسلیحاتی ایالات متحده به اوکراین

نفربر زرهی Bradley؛ همه چیز در مورد جدیدترین کمک تسلیحاتی ایالات متحده به اوکراین


منبع: روزیاتو

7

1401/10/18

21:38


نفربر زرهی Bradley؛ همه چیز در مورد جدیدترین کمک تسلیحاتی ایالات متحده به اوکراین

نفربر زرهی Bradley؛ همه چیز در مورد جدیدترین کمک تسلیحاتی ایالات متحده به اوکراین

دولت جو بایدن به طور رسمی حدود ۵۰ دستگاه خودرو جنگی Bradley را به اوکراین ارسال کرده است. این خبر روز پنجم ژانویه اعلام شد، پس از آن بایدن یک روز پیش تر امکان ارسال این تجهیزات نظامی به اوکراین را محتمل دانسته بود. نفربرهای Bradley که با نام کامل Bradley Fighting Vehicle شناخته می شوند بخشی از کمک جدید ۲.۸ میلیارد دلاری نظامی ایالات متحده به اوکراین است. Bradley یک نفربر بسیار سریع و با زره قدرتمند است که به خاطر داشتن دوربین های گرمایی در داخل خود شناخته می شود، دوربین هایی که به سربازان اوکراینی امکان می دهند در طول شب نیز با روس ها بجنگند. نفربرهای Bradley می توانند نقش مهمی در بازپس گیری مناطق اشغال شده توسط روسیه داشته باشند.

همه چیز در مورد نفربر زرهی Bradley

تاریخچه نفربر Bradley

خودروی زرهی Bradley یا BFV یک خودرو نظامی پیاده نظام استاندارد برای ارتش ایالات متحده است که به منظور حمل نیروها به خط مقدم طراحی شده است. در جریان جنگ جهانی دوم، ارتش ایالات متحده از کامیون ها و سپس خودروهای نیمه زرهی برای انتقال نیروها به خط مقدم استفاده می کرد. اما در خط مقدم، نیروها باید از خودروها پیاده شده و به شکل پیاده مبارزه می کردند. این سبک نبرد در دهه ۱۹۶۰ نیز ادامه یافت تا اینکه اتحاد جماهیر شوروی خودرو زرهی پیاده نظام BMP-1 را توسعه داد. BMP-1 برای اینکه نیروهای پیاده نظام بتونند در کنار تانک ها مبارزه کنند طراحی شده بود، مبارزه ای که از داخل خودرو و بدون نیاز به پیاده شدن انجام می شد.

همه چیز در مورد نفربر زرهی Bradley

این طراحی با هدف حفظ ضرباهنگ حمله، از بین بردن وظیفه پیاده شدن برای حمله و سپس دوباره سوار شدن به منظور استفاده از هر گونه عبور از خطوط دشمن صورت گرفته بود. نفربر Bradley اولین بار در دهه ۱۹۸۰ به کار گرفته شد و که واکنشی مستقیم به خودرو زرهی روسی BMP-1 بوده و هدفی کاملاً مشابه داشت.

همه چیز در مورد نفربر زرهی Bradley

قابلیت ها و ویژگی های نفربر Bradley

نفربر Bradley نزدیک به ۴۰ تن وزن داشته و حداکثر سرعت آن به بیش از ۶۰ کیلومتر در ساعت می رسد و می توانند در عرض ۲۲ ثانیه سرعتش را از صفر به حدود ۴۰ کیلومتر در ساعت برساند. هر نفربر سه خدمه شامل فرمانده، توپچی و راننده داشته که تمام مدت در داخل نفربر می مانند. بخش مربوط به مسافران نیز که در بدنه عقب قرار دارد می تواند تا شش سرباز پیاده نظام را حمل کند. این سربازان از طریق درهایی از بالای بدنه و یک رمپ بزرگ و بازشدنی از قسمت عقب از نفربر پیاده می شوند. Bradley دارای بدنه آلومینیومی با زره کامپوزیتی فاصله دار است.

همه چیز در مورد نفربر زرهی Bradley

این زره برای متوقف کردن گلوله های توپ خودکار ۳۰ میلیمتری ۲A42 که سلاح اصلی نفربر زرهی اصلی روس ها به نام BMP-2 است کافی خواهد بود. بسته به ماموریت و تهدید، این نفربر می تواند به کاشی های زرهی واکنشی مجهز شوند که با هدف ناکام گذاشتن موشک ها یا راکت های ضد تانک طراحی شده اند و نسخه های جدید هم توانایی مقابله با پرتابه های انفجاری که از زیر به نفربر حمله می کنند را داراست. اما در شرایطی که Bradley در عمل ۹ سرباز را حمل می کند اما به خوبی یک تانک M1 Abrams مجهز و مسلح نشده است.

همه چیز در مورد نفربر زرهی Bradley

نفربر M2 Bradley به یک توپ زنجیری ۲۵ میلیمتری M242، یک پرتابگر موشک تاو BGM-71 با دو موشک در حالت آماده شلیک و یک مسلسل ۷.۶۲ میلیمتری مجهز است. این تجهیزات به نفربر بردلی امکان می دهد تا با گستره ای از تهدیدها مقابله کند، از تانک های دشمن تا نفربرها و دیگر خودروهای زرهی، در فواصلی تا ۵ کیلومتر. در مورد موشک تاو (TOW) نیز نفربر Bradley می تواند در واقع اکثر تانک های روسی را در زمینه برد شکست دهد و قبل از اینکه آن ها بتوانند شلیک کنند، با احتمال موفقیت ۹۰ درصد آن ها را هدف قرار دهد.

شاید مهم ترین قابلیت نفربر زرهی Bradley، دستکم برای نیروهای اوکراینی، دوربین های تصویرساز گرمایی داخل نفربر باشند. این سیستم دید در شب پیچیده که به نیروهای آمریکایی امکان می داد در تاریکی حرکت کرده و نیروهای دشمن را شناسایی کنند، تاکنون به طور کلی در اختیار نیروهای اوکراینی قرار نداشت. اکثر خودروهای زرهی روسی، به استثنای تعداد معدودی که به دروبین های گرمای ساخت فرانسه مجهز بودند، نیز از دوربین دید در شب موثر محروم هستند.

همه چیز در مورد نفربر زرهی Bradley

Bradleyهای مجهز به دوربین های گرمایی دید در شب به نیروهای اوکراینی امکان خواهند داد تا در طول شب اهداف روسی را شناسایی و با آن ها درگیر شوند، در شرایطی که نیروهای روسی نمی توانند به شکلی موثر آن ها را هدف قرار دهند.

ایالات متحده هزاران نفربر زرهی Bradley را در مراحل مختلف مدرنیزاسیون دارد، در حالی که نسخه کاملاً دیجیتال ملقب به «شکارچی-قاتل» M2A4 تازه ترین نسخه ای بوده که در اختیار نیروها قرار گرفته است. با این وجود نمی توان انتظار داشت که Bradley به سرعت در میدان های نبرد اوکراین به کار گرفته شود و دستکم هفته ها طول خواهد کشید که نیروهای اوکراینی برای استفاده از این نفربر آموزش ببینند.

همه چیز در مورد نفربر زرهی Bradley

بسته به تعداد نفربرهایی که در اختیار اوکراین قرار می گیرد، واحدهای مکانیزه اوکراینی می توانند به نفربرهای Bradley مجهز شوند که انتظار می رود برای ورود به میدان نبرد در فصل بهار آماده باشند. قدرت آتش، تحرک بالا و سنسورهای پیشرفته Bradley می توانند به شیوه های خلاقانه متعددی توسط نیروهای اوکراینی به کار گرفته شوند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو