افشای عملیات مخفیانه پنتاگون با همکاری توییتر ؛ جریان‌سازی علیه دولت‌های خاورمیانه!

منبع: تکراتو

4

1401/10/18

23:00


بخش هشتم اسناد فاش شده توسط ایلان ماسک از سوابق توییتر، به افشای عملیات مخفیانه پنتاگون با همکاری توییتر اختصاص دارد.

افشای عملیات مخفیانه پنتاگون با همکاری توییتر ؛ جریان‌سازی علیه دولت‌های خاورمیانه!

بخش هشتم اسناد فاش شده توسط ایلان ماسک از سوابق توییتر، به افشای عملیات مخفیانه پنتاگون با همکاری توییتر اختصاص دارد.

پیش از این در اخباری که از افشای اسناد محرمانه توییتر پوشش داده بودیم، در مطلبی به همکاری گسترده پلیس فدرال آمریکا با توییتر در سرکوب برخی مسائل حساس سیاسی پرداخته بودیم. اما حالا اخبار جدیدی منتشر شده که می‌تواند بر وجهه عمومی این پلتفرم محبوب تاثیر به‌سزایی داشته باشد. در واقع جدیدترین بررسی‌ها نشان از این دارد که توییتر به درخواست ارتش ایالات متحده آمریکا برخی از حساب‌های فعال در این شبکه اجتماعی را در لیست سفید خود قرار داده است که برای انتقال محتوای شکل‌دهنده افکار و جریان‌ساز در سراسر ایران، عراق، کویت و خاورمیانه استفاده می‌شده‌اند.

بیشتر بخوانید: لغو ممنوعیت تبلیغات سیاسی در توییتر ؛ رفع محدودیت‌ها برای کسب سود!

افشای عملیات مخفیانه پنتاگون با همکاری توییتر

مرکز این عملیات سایبری روانی در فورت گوردون، محل استقرار افسران درجه‌دار اطلاعات نظامی و اطلاعاتی است که حملات شبکه‌ای از سوی دشمنان مختلف مانند حملات دولت-ملت، تروریت‌ها و هکتویست‌ها را تحت نظر دارند و به آن پاسخ می‌دهند.

در ادامه سلسله‌ افشاگری‌های ایلان ماسک از توییتر، در خصوص اقدامات مدیریت سابق توییتر جک دورسی مشخص شده که توییتر در نتیجه درخواست ارتش ایالات متحده، یک عملیات جنگ روانی را در خاورمیانه با حفاظت داخلی توییتر و ویژگی‌های حساب کاربری تاییده شده اجرا کرده است.

ماسک هشتمین افشاگری خود را تحت عنوان افشای عملیات مخفیانه پنتاگون با همکاری توییتر از طریق لی فانگ نویسنده سایت خبری Intercept انجام داد. فانگ هم با دریافت فایل‌ها در یک رشته توییت مکاتبات بین توییتر و سنتکام فرماندهی مرکزی ایالات متحده را فاش کرده که در آن درخواست گنجاندن حساب‌هایی در لیست سفید شده که بخشی از عملیات روان‌شاختی سنتکام هستند. فانگ نوشت:

مدیران توییتر سال‌ها ادعا کردند که این شرکت، تلاش کرده کمپین‌های تبلیغاتی مخفی تحت حمایت دولت را در پلتفرم خود شناسایی و خنثی کند.

در این شرایط، توییتر با قرار دادن برخی حساب‌های عملیات روانی در وایت لیست، به درخواست ارتش ایالات متحده، حفاظت داخلی برای این اکانت‌ها را فراهم کرده است. وی افزود:

توییتر از این حساب‌های محافظت‌شده برای انتقال محتوای شکل‌دهنده افکار در سراسر عراق، کویت و خاورمیانه استفاده می‌کند.

فانگ می‌افزاید: «سنتکام ابتدا ارتباط مستقیم خود را با این حساب‌ها فاش کرد اما به مرور زمان، استراتژی خود را تغییر داد و ارتباط خود را پنهان کرد».

آنطور که فانگ می‌گوید، ارتباط توییتر و ارتش ایالات متحده مربوط به پنج سال قبل است و توییتر به هیچ وجه دراین حساب‌ها دخالتی ندارد، حتی اگر این اقدام به معنای سواستفاده اشکار از توییتر و نقض قوانین این پلتفرم باشد.

در نامه ناتانیل کاهلر، یک افسر سنتکام در تاریخ 26 ژوئیه 2017 که توسط فانگ به اشتراک گذاشته شده است، کاهلر فهرستی از حساب‌های عربی را که آمریکا برای انتشار موثرتر برخی پیام‌ها از آن‌ها استفاده می‌کند به یکی از مدیران تیم سیاست عمومی توییتر تحویل داده است.

افشای عملیات مخفیانه پنتاگون با همکاری توییتر ؛ جریان‌سازی علیه دولت‌های خاورمیانه!

افشای عملیات مخفیانه پنتاگون با همکاری توییتر

همان روز، مدیران توییتر این حساب‌ها را در فهرست سفید خاصی قرار دادند که به محتواهای منتشر‌شده توسط آن‌ها اعتبار می‌بخشید و مانع از قرارگیری‌شان در فهرست اسپم و افزایش مشاهده‌پذیری توییت‌ها می‌شد.

اکانت‌هایی که در فهرست سنتکام حضور دارند معمولاً توییت‌هایی درباره فعالیت‌های نظامی ایالات متحده در خلیج فارس منتشر می‌کردند که شامل پیام‌هایی علیه ایران، محتواهایی در حمایت از جنگ عربستان در یمن و اشاره به حملات «دقیق» پهپادهای نظامی آمریکا و از‌بین‌بردن تروریست‌ها می‌شد.

فانگ در این خصوص می‌گوید که توییتر در حال گسترش سیستم تشخیص سواستفاده از خود برای شناسایی رفتارهای مخرب و مرتبط با داعش و دیگر سازمان‌های تروریستی فعال در خاورمیانه است.

او همچنین درخواست خدمات اولویت‌دار برای شش حساب کاربری از جمله حساب «yemencurrent@» که برای انتشار اطلاعات مربوط به حملات هواپیماهای بدون سرنشین ایالات متحده در یمن است را ارسال کرد. فانگ اظهار داشت حساب‌های اضافی در این فهرست از سازمان تروریستی YPG/PKK موردحمایت ایالات متحده در سوریه و احساسات ضدایرانی در عراق حمایت می‌کنند.

حساب کاربری “@yemencurrent” که در آن زمان به حالت تعلیق درآمد، ادعا کرده که حملات هواپیماهای بدون سرنشین ایالات متحده واقعی بوده و تروریست‌ها را کشته‌اند نه غیرنظامیان و اینکه حواسش به محتوای پیام‌های ارسال‌شده، بوده است.

فانگ همچنین فاش کرده که زمانی که سنتکام شروع به استفاده از حساب “@dala2el” در یمن برای ارسال پست علیه سوریه کرد، توییتر به درخواست فرماندهی سنتکام، یک برچسب حفاظتی و معافیت اعمال‌نشده برای این حساب‌ها معرفی کرد که به ربات‌های ضداسپم اجازه می‌داد به این حساب‌ها اضافه شوند. در نتیجه این اقدام، این حساب‌ها در برابر تعلیق حساب و اتوماسیون که ایمپرشن حساب‌ها را کاهش می دهد ایمن خواهند بود. فانگ همچنین می‌گوید که حساب‌های وابسته به سنتکام در کمپین‌هایی گسترده علیه حکومت ایران در حمایت از منافع آمریکا فعالیت داشته‌اند.

بیشتر بخوانید: فروش ایمیل 200 میلیون کاربر توییتر در ازای تنها 2 دلار!

آگاهی قبلی توییتر

فانگ در بخشی از رشته توییت خود ایمیلی را که یکی از کارمندان توییتر به نام لیزا رومن برای یکی از مقامات پنتاگون ارسال کرده، فاش کرده است. در این ایمیل بیان شده که مدیریت ارشد توییتر نیز از عملیات اساسی پنتاگون آگاه بوده است. در این پیام، نماینده توییتر به پنتاگون اطلاع می‌دهد که آن‌ها قادر به تایید صحت رابطه بین حساب‌ها و ارتش ایالات متحده نیستند و نیاز است پنتاگون در این زمینه با تایید رسمی به آن‌ها در بازشناسی حساب‌ها کمک کند.

افشای عملیات مخفیانه پنتاگون با همکاری توییتر ؛ جریان‌سازی علیه دولت‌های خاورمیانه!

افشای عملیات مخفیانه پنتاگون با همکاری توییتر

درواقع برخی از مدیران بالارده توییتر در سال 2020 از شبکه عظیم اکانت‌های جعلی وزارت دفاع و کارزار پروپاگاندای آن‌ها آگاه بودند، اما این اکانت‌ها را تعلیق نکردند.

همچنین بسیاری از این اکانت‌ها که احتمالاً در اواخر سال 2020 شناسایی شده بودند، تا ماه مه 2022 یا بعدتر مسدود نشدند. فانگ می‌گوید تیم ارتباطات توییتر رابطه نزدیکی با خبرنگاران داشت تا مطمئن شود که در گزارش‌های مربوط به این کارزارها، اشاره چندانی به توییتر نمی‌شود.

تعلیق بیش از 150 حساب کاربری

توییتر و فیسبوک در ماه آگوست سال جاری اعلام کردند که بیش از 150 حساب کاربری متعلق به شبکه‌ای، که اطلاعات نادرست بین‌المللی به نفع آمریکا توزیع می‌کرده مسدود کرده‌اند.

بعد از این ماجرا، کالین کال معاون وزارت دفاع در سیاست دفاعی، تحقیقاتی در خصوص فعالیت‌های تمامی واحدهای عملیات اطلاعاتی نظامی ترتیب داد. در این خصوص ژنرال پاتریک رایدر سخنگوی پنتاگون هم اظهار داشت که نه فیسبوک و نه توییتر، هیچ اطلاعاتی درباره حساب‌های مسدود شده به پنتاگون ارائه نداده‌اند.  وی گفت:

فعالیت‌های جنگ روانی توسط واحد روابط عمومی ارتش ایالات متحده انجام نمی‌شود، بلکه توسط واحدهایی انجام می‌شود که هم در داخل و هم در خارج از ارتش فعالیت دارند.

رایدر اظهار داشت: «عملیات پشتیبانی اطلاعات نظامی که قبلا به عنوان عملیات روانی شناخته می‌شد، یکی از قابلیت‌های وزارت دفاع است که قدمت آن به اندازه مفهوم جنگ است. این عملیات در چارچوب منافع بین‌المللی ما انجام می‌شود. این اقدامات مطابق با قوانین آمریکا و سیاست‌های وزارت دفاع است و روند مناسبی برای اطمینان از این امر وجود دارد».

حمایت از افشاگری

فراتر از افشای عملیات مخفیانه پنتاگون با همکاری توییتر، در هفته‌های گذشته ایلان ماسک فایل‌های افشاگرانه خود را از طریق خبرنگارانی که در خصوص سوابق توییتر تحقیق می‌کردند منتشر کرده است. خبرنگاران هم در رشته‌ توییت‌هایی می‌کوشند این موضوع را اثبات کنند که دولت‌های مختلف آمریکا کوشیده‌اند صداهای مخالف را به دلیل اعتقادات و منافع خود خفه کنند.

برای مثال و در بخش هفتم پرونده‌های محرمانه توییتر بود که ایلان ماسک توییتی از مایکل شلنبرگز روزنامه‌نگار مستقلی را بازنشر کرد که در آن ادعا شده بود الویس چان، مامور ویژه پلیس فدرال آمریکا در واحد سانفرانسیسکو، مدیران توییتر را تحت فشار قرار داده تا مسائل خاصی را کنترل کنند. برای مثال جلوگیری از ترند شدن ماجرای رسوایی هانتر بایدن پسر جو بایدن رئیس جمهور فعلی آمریکا یکی از همین موارد است.

ماسک که پیش از تصاحب توییتر از به ارمغان آوردن آزادی بیان واقعی در توییتر گفته بود، در همان روزهای آغازین فعالیت خود در سمت مدیرعاملی این شبکه اجتماعی، حیمز بیکر مشاور عمومی توییتر و البته مشاور سابق FBI را بلافاصله از کار بیکار کرد و علت آن را، نقش خاص او در سرکوب مطالب حیاتی برای گفتمان عمومی عنوان کرد!

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص افشای عملیات مخفیانه پنتاگون با همکاری توییتر چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان گذاشته و اخبار فناوری را با ما دنبال کنید.

منبع: theintercept

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو