معنی اصطلاح ” ککش نمیگزد “

منبع: دانش‌چی

4

1401/10/19

11:18


همه چیز درباره معنی و مفهوم اصطلاح ککش نمیگزد + مثال

اصطلاح ککش نمیگزد

در ادامه با معنی و مفهوم این اصطلاح فارسی آشنا می شوید. با دانشچی همراه باشید.

اصطلاح ککش نمیگزد کنایه از چیست؟

۱- کنایه از آدم بی خیالی است که نسبت به امور مهم بی توجهی می کند؛ درواقع وانمود می کند که اتفاقِ رخ داده اصلا برایش اهمیتی ندارد!

۲- کَک حشره کوچکی مانند شپش است که از خون پستانداران همچون سگ، انسان و … تغذیه می کند. معمولا وقتی روی پوست مورد نظر می نشیند آن را گاز گرفته و خونش را می کشد. اصطلاحا می گویند ” می گَزَد “.

حالا همین گزیدن کک به ضرب المثلی تبدیل شده که وقتی کسی خود را نسبت به اتفاقات جدی، به بی خیالی و ندانم کاری می زند، می گویند: فلانی ککش هم نمی گزه!

۳- شاید بتوان این طور معنی کرد که: کک که روی بدن هرکس می رود به سرعت نیش می زند، ککی که روی بدن این آدم می رود حتی نیش هم نمی زند! که لااقل به خودش بیاید و ببیند در اطرافش چه خبر است! یا اصلا می توان گفت فلانی انقدر بی فایده است که حتی کک هم او را نمی گزد!

این اصطلاح را می توان به صورت های مختلفی تعبیر کرد اما آنچه که مهم است، معنایی است که تا شنونده آن را می شنود سریع ذهنش به آن معنا منتقل می شود. یعنی همان معنای ” بی خیالی و بی توجهی”.

۴- برای مثال: یکی از اعضای خانواده سرماخورده و حالش خوب نیست. هر کدام از افراد به او کمک می کنند، یکی سوپ می پزد، دیگری او را دکتر می برد، آن یکی برایش آبمیوه درست می کند و … اما مثلا برادرتان هیچ اهمیتی نمی دهد که یک نفر مریض شده و نیاز به رسیدگی دارد. اینجاست که بقیه به او می گویند ککت نمیگزه ها! یه وقت اذیت نشی انقدر به فکر بقیه هستی!

پیشنهادی: اصطلاحات محبوب فارسی

اختصاصی-دانشچی

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو