بررسی بلک شارک 5 ؛ موشکافی سیستم، عملکرد، دوربین و باتری

بررسی بلک شارک 5 ؛ موشکافی سیستم، عملکرد، دوربین و باتری


منبع: تکراتو

5

1401/10/19

11:34


بررسی بلک شارک 5 نشان می‌دهد که این گوشی گیمینگ قابلیت‌های خوب زیادی دارد و یکی از بهترین گوشی های گیمینگ شیائومی محسوب می‌شود.

بررسی بلک شارک 5 ؛ موشکافی سیستم، عملکرد، دوربین و باتری

بررسی بلک شارک 5 نشان می‌دهد که این گوشی گیمینگ قابلیت‌های خوب زیادی دارد و یکی از بهترین گوشی های گیمینگ شیائومی محسوب می‌شود.

اگر شما هم جزو آن دسته افرادی هستید که از گوشی‌های هوشمند برای بازی‌های ویدیویی استفاده می‌کنید، بهتر است بلک شارک 5 را هم در گزینه‌های خرید خود داشته باشید و بدانید که این گوشی قابلیت‌های خیلی خوبی برای گیمینگ دارد. در ادامه به بررسی مشخصات بلک شارک 5 می‌پردازیم و جزئیات آن را موشکافی می‌کنیم.

بیشتر بخوانید:

راهنمای خرید بهترین گوشی در هر بازه قیمتی

بهترین گوشی های گیمینگ سامسونگ

بررسی بلک شارک 5

افراد علاقه‌مند به بازی‌های ویدیویی، توجه زیادی به گوشی‌های مخصوص گیمینگ مانند بلک شارک 5 دارند. به همین دلیل هم اگر شما به دنبال یک گوشی هوشمند برای بازی‌های حرفه‌ای هستید که عملکرد خوبی داشته باشد، می‌توانید به سراغ بلک شارک 5 بروید.

بررسی بلک شارک 5

بررسی بلک شارک 5

در جدول زیر مشخصات فنی بلک شارک 5 را مشاهده می‌کنید و در ادامه به بررسی بلک شارک 5 از نظر طراحی، نمایشگر، عملکرد، دوربین و باتری می‌پردازیم.

بررسی مشخصات بلک شارک 5 مشخصات فنی بلک شارک 5
طراحی و ساختار
  • 163.8×76.3×10 میلی‌متر
  • 218 گرم
  • پنل جلویی و پشتی شیشه‌ای، فریم آلومینیومی
  • دو سیم‌کارته (نانو سیم، dual stand-by)
نمایشگر
  • AMOLED، نرخ نوسازی 144 هرتز، حداکثر روشنایی 1300 نیت در حالت peak
  • 6.67 اینچ، نسبت نمایشگر به بدنه 85.9 درصد
  • 2400×1080 پیکسل،‌ نسبت تصویر 20:9، تراکم پیکسلی 395 پیکسل در هر اینچ
  • نمایشگر همیشه روشن
پردازنده
  • کوالکام اسنپدراگون 870 5G (7 نانومتر)
  • پردازنده هشت هسته‌ای (1×3.2 GHz Kryo 585 ،3×2.42 GHz Kryo 585 ،4×1.80 GHz Kryo 585)
  • پردازنده گرافیکی Adreno 650
نرم‌افزار اندروید 12، رابط کاربری Joy UI 13
رم و حافظه
  • رم 8 با حافظه 128 گیگابایت
  • رم 12 با حافظه 128 گیگابایت
  • رم 12 با حافظه 256 گیگابایت
  • نوع حافظه UFS 3.1
  • عدم پشتیبانی از درگاه حافظه
دوربین اصلی
  • لنز واید 64 مگاپیکسل، 26 میلی‌متر، دیافراگم f/1.8، فوکوس خودکار تشخیص فاز
  • لنز اولترا واید 13 مگاپیکسل با پوشش 120 درجه، با دیافراگم f/2.4
  • لنز ماکرو 2 مگاپیکسل، دیافراگم f/2.4
  • ضبط ویدیوی 4K با سرعت 30 و 60 فریم در ثانیه، ضبط ویدیوی 1080 پیکسل با سرعت 30، 60 و 240 فریم در ثانیه، ضبط ویدیوی اسلوموشن 1080 پیکسل با سرعت 960 فریم در ثانیه
دوربین سلفی
  • لنز واید 16 مگاپیکسل با قابلیت HDR
  • ضبط ویدیوی 1080 پیکسل با سرعت 30 فریم در ثانیه
باتری
  • غیر قابل تعویض لیتیوم پلیمری 4650 میلی‌آمپرساعت
  • شارژ سریع 120 وات
اسپیکر
  • اسپیکرهای استریو
  • عدم پشتیبانی از جک هدفون 3.5 میلی‌متری
شبکه و قابلیت‌های اتصال
  • Wi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac/6
  • بلوتوث 5.2
  • GPS
  • NFC
  • رادیو FM
  • USB Type-C 2.0، OTG
سایر ویژگی‌ها
  • اثر انگشت لبه گوشی
  • شتاب‌سنج، ژیروسکوپ، مجاورت، قطب‌نما، فشارسنج

بررسی بلک شارک 5 از نظر طراحی و ساختار

بلک شارک تلاش کرده این گوشی را به‌گونه‌ای بسازد که علاوه بر بازی‌های ویدیویی، برای کارهای معمولی هم کاملاً مناسب باشد. بااین‌حال، این گوشی با ابعاد 163.8×76.3×10 میلی‌متر و وزن 218 گرم، نسبت به بقیه گوشی‌های گیمینگ، ابعاد و وزن زیادی دارد و شاید در استفاده طولانی‌مدت، کمی دست شما را خسته کند.

بررسی بلک شارک 5

 

بدنه پشتی این گوشی از شیشه است که تا حد زیادی جای اثر انگشت روی آن می‌ماند و برای جلوگیری از این موضوع، بهتر است از یک قاب باکیفیت استفاده کنید. فریم آن هم از فلز آلومینیوم ساخته شده و کیفیت فوق‌العاده خوبی دارد.

این گوشی هوشمند سه لنز دوربین دارد که همه آن‌ها درون یک ماژول مستطیل شکل در گوشه بالا سمت چپ پنل پشتی دیده می‌شوند. فلش LED هم در پایین این ماژول قرار گرفته و همچنین لوگوی بلک شارک در سمت راست پنل پشتی دیده می‌شود. قسمت پایین و سمت چپ پنل پشتی هم یک علامت S بزرگ مشاهده می‌کنیم که نشان‌دهنده Shark است.

در لبه سمت راستی این گوشی تریگرها و دکمه پاور را مشاهده می‌کنیم که با سنسور اثر انگشت ادغام شده است. تریگرهای مکانیکی در این اسمارت‌فون قابلیت‌های خیلی خوبی را برای بازی‌های ویدیویی در اختیار شما قرار می‌دهند و در تجربه گیمینگ بهتر تاثیر زیادی دارند. دکمه‌های کم و زیاد کردن صدا هم در لبه سمت چپ قرار گرفته‌اند.

بررسی بلک شارک 5 نشان می‌دهد که لبه پایینی این گوشی، محل قرارگیری درگاه تایپ سی، خشاب سیم‌کارت، یک اسپیکر و یک میکروفون است. خشاب سیم‌کارت این اسمارت‌فون فقط از دو سیم‌کارت پشتیبانی می‌کند و در آن خبری از درگاه حافظه نیست. در بخش بالایی این گوشی هم فقط اسپیکر دوم دیده می‌شود.

در این اسمارت‌فون خبری از جک هدفون 3.5 میلی‌متری نیست که با توجه به بازه قیمتی و گیمینگ بودن گوشی، کاملا منطقی است. علاوه‌براین، بلک شارک 5 هیچ‌گونه گواهی IP ندارد و به همین دلیل هم باید خیلی حواس خود را جمع کنید که هیچ‌گونه گردوغبار و یا آبی به آن وارد نشود.

بیشتر بخوانید:

بررسی شیائومی 13 پرو

بررسی شیائومی 13

در پنل جلویی این گوشی هم نمایشگر تخت آن دیده می‌شود که تقریباً 85.9 درصد از پنل جلویی را به خود اختصاص داده است. دوربین سلفی هم درون پانچ هولی با اندازه نسبتاً متوسط در بالا و وسط نمایشگر قرار دارد که طراحی کاملاً خوبی دارد. به‌طورکلی، گوشی بلک شارک 5 از نظر طراحی کاملاً نیازهای شما را برآورده می‌سازد و به‌عنوان یک گوشی گیمینگ، طراحی مناسبی دارد.

بررسی Black Shark 5 از نظر نمایشگر

بلک شارک برای گوشی گیمینگ بلک شارک 5 از یک نمایشگر 6.67 اینچی از نوع آمولد با رزولوشن 1080 در 2400 پیکسل و نرخ نوسازی 144 هرتزی استفاده کرده است. با بررسی بلک شارک 5 متوجه می‌شویم که این گوشی از قابلیت‌های +HDR10 و رنگ‌پردازی 10bit پشتیبانی می‌کند.

بررسی مشخصات بلک شارک 5

بررسی مشخصات بلک شارک 5

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌ها درباره نمایشگر گوشی بلک شارک 5، نرخ حساسیت لمسی یا Touch Sampling Rate آن است که باعث می‌شود برای بازی‌های ویدیویی مختلف مانند کالاف دیوتی، بتوانید عملکرد فوق‌العاده خوبی داشته باشید. نرخ حساسیت لمسی در این گوشی 720 هرتز است که برای انواع بازی‌های ویدیویی، کاملاً نیازهای شما را برطرف می‌کند. نرخ نوسازی 144 هرتزی این گوشی هم سرعت فوق‌العاده خوبی برای اجرای بازی‌های ویدیویی دارد.

البته باید بدانید که این نرخ نوسازی به صورت خودکار عوض نمی‌شود و شما باید در بخش‌های مختلف گوشی، آن را به صورت دستی تغییر دهید. به همین دلیل هم شاید عملکرد شارژدهی و باتری بلک شارک 5 کمی پایین بیاید.

با وجود همه این قابلیت‌ها، بلک شارک 5 به پوشش محافظ گوریلا گلس مجهز نشده و به همین دلیل هم در برابر ضربه و خراشیدگی، آسیب‌پذیر است. اما به‌طورکلی، بررسی بلک شارک 5 نشان می‌دهد که نمایشگر این گوشی کیفیت فوق‌العاده خوبی دارد و می‌تواند بهترین عملکرد را برای گیمینگ در اختیار شما قرار دهد.

بررسی مشخصات بلک شارک 5 از نظر عملکرد

بلک شارک 5 به Joy UI 13 مجهز شده که بر پایه رابط کاربری MIUI 13 ساخته شده است که در بستر سیستم‌عامل اندروید 12 اجرا می‌شوند. این رابط کاربری قابلیت‌های شخصی‌سازی زیادی در اختیار شما قرار می‌دهد و می‌توانید بر اساس سلیقه و نیاز خود، بخش‌های مختلف گوشی را به‌راحتی تغییر دهید. اندروید 12 این گوشی با پردازنده آن به‌خوبی ترکیب شده و عملکرد کاملاً روان و خوبی دارد.

بررسی مشخصات بلک شارک 5

برخلاف خیلی از گوشی‌های دیگر، هیچ‌گونه برنامه اضافی و غیرضروری در گوشی بلک شارک 5 نصب نشده‌ است. یکی از جذاب‌ترین و مهم‌ترین قابلیت‌های رابط کاربری این گوشی، قابلیت Shark Space است.

درصورتی‌که داخل بازی تریگر‌ها را فشار دهید و یا صفحه را از بالا به پایین بکشید، به‌راحتی می‌توانید به سایر قابلیت‌های گوشی مانند بی‌صدا کردن اعلان‌ها دسترسی داشته باشید. رابط کاربری این گوشی به‌گونه‌ای است که بهترین عملکرد را برای بازی‌های ویدیویی در اختیار شما قرار دهد که در کنار نمایشگر 144 هرتزی، کاملاً در این زمینه موفق بوده است.

گوشی بلک شارک 5 به پردازنده قدرتمند کوالکام اسنپدراگون 870 مجهز شده که بر پایه معماری 7 نانومتری ساخته شده است. این تراشه در کنار نسخه‌های رم 8 یا 12 گیگابایتی و حافظه 128 و 256 گیگابایتی، عملکرد فوق‌العاده خوبی دارد.

با بررسی بلک شارک 5 متوجه می‌شویم که نوع حافظه داخلی آن هم UFS 3.1 است که به همراه پردازنده گرافیکی Adreno 650، عملکرد فوق‌العاده خوبی برای شما به ارمغان می‌آورد. ترکیب همه این ویژگی‌ها در کنار هم، باعث شده‌اند که موقع بازی‌های مختلف حتی با فریم‌ریت بالا، هیچ‌گونه مشکلی نداشته باشید.

بیشتر بخوانید:

بررسی گلکسی S22 سامسونگ

بررسی گلکسی A23 فایو جی

خوشبختانه در این گوشی از سیستم خنک‌کننده استفاده شده که باعث می‌شود حتی درصورت استفاده طولانی هم اصلاً داغ نشود. در صورت استفاده خیلی زیاد، فقط احتمال دارد که لبه‌های گوشی کمی داغ شوند و این مسئله هیچ تأثیری در عملکرد و جزئیات بازی‌ها ندارد. به‌طورکلی، شیائومی تلاش کرده که در گوشی بلک شارک 5 از نظر عملکرد سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، سنگ‌تمام بگذرد و از این نظر کاملاً موفق بوده است.

بررسی مشخصات فنی بلک شارک 5 از نظر دوربین

هنگامی که صحبت از گوشی گیمینگ می‌شود، کمتر کسی توقع دارد که در این گوشی‌ها دوربین باکیفیتی بکار برود. در این‌گونه گوشی‌ها، کمپانی‌ها اغلب به ویژگی‌هایی که به گیمینگ ارتباط دارند، مانند نمایشگر، باتری و پردازنده توجه می‌کنند. این موضوع درباره گوشی بلک شارک 5 هم صدق می‌کند و نباید انتظار دوربین باکیفیتی داشته باشید.

بررسی مشخصات فنی بلک شارک 5

بررسی مشخصات فنی بلک شارک 5

دوربین پنل پشتی این اسمارت‌فون شامل یک سنسور 64 مگاپیکسلی واید، یک سنسور 13 مگاپیکسلی اولتراواید و سنسور 2 مگاپیکسلی ماکرو می‌شود. در شرایط نوری مناسب، با استفاده از دوربین اصلی این گوشی می‌توانید عکس‌های نسبتاً خوبی بگیرید.

بررسی بلک شارک 5 نشان می‌دهد که دوربین اولترا واید هم نسبت به لنز اصلی افت کیفیت دارد که نمی‌توان ایراد خاصی از آن گرفت. یک دوربین سلفی 16 مگاپیکسلی در بالای نمایشگر این اسمارت‌فون وجود دارد که کاملاً معمولی است.

با استفاده از لنز اصلی این گوشی، می‌توانید ویدیو‌های 4K را با سرعت 30 و 60 فریم در ثانیه و ویدیوهای 1080 پیکسل با سرعت 30، 60 و 240 فریم بر ‌ثانیه ذخیره کنید. همچنین قابلیت اسلوموشن نیز در ضبط ویدیو این گوشی با کیفیت 1080 پیکسل و سرعت 960 فریم بر ثانیه موجود است. اما به‌طورکلی، اگر به دنبال یک گوشی با دوربین باکیفیت هستید، در این بازه قیمتی می‌توانید یک گوشی غیر گیمینگ خریداری کنید.

بررسی مشخصات بلک شارک 5 از نظر باتری

باتری یکی از مهم‌ترین فاکتورهای انتخاب یک گوشی گیمینگ است که باید حتماً دقت زیادی به آن داشته باشید. شیائومی در گوشی بلک شارک 5 از یک باتری غیر قابل تعویض لیتیوم پلیمری با ظرفیت 4650 میلی‌آمپر ساعت استفاده کرده است.

این باتری ظرفیت نسبتاً کمی برای بازی‌های ویدیویی دارد و احتمالاً مجبور شوید در مدت‌زمان سریع‌تری آن را به شارژ بزنید. ازاین‌رو، اگر از این گوشی برای کارهای معمولی و برخی بازی‌های سبک استفاده کنید، می‌تواند شارژ را تا یک روز هم در خود نگه دارد.

بررسی مشخصات فنی بلک شارک 5

با بررسی بلک شارک 5 متوجه شدیم که اگر از این گوشی به مدت یک ساعت برای بازی کالاف دیوتی استفاده کنید، تقریباً 15 درصد از شارژ آن کم می‌شود. درصورتی‌که گوشی فول‌شارژ باشد، می‌توانید از آن به مدت 6 تا 7 ساعت برای بازی استفاده کنید.

برای جبران عملکرد شارژدهی گوشی، بلک شارک 5 از قابلیت شارژ سریع 120 واتی پشتیبانی کرده است. به لطف این ویژگی، شما می‌توانید این اسمارت‌فون را در مدت‌زمان کمتر از 20 دقیقه و حداقل 15 دقیقه، به 100 درصد شارژ کامل برسانید. پس اگر می‌خواهید در مدت‌زمان خیلی سریعی گوشی خود را شارژ کنید و به سراغ بازی کردن بروید، بلک شارک 5 کاملاً برای شما مناسب است.

بیشتر بخوانید:

بررسی پوکو ایکس 3 پرو

بررسی پوکو ایکس 4 پرو 5G

بررسی Black Shark 5 از نظر اسپیکر و قابلیت اتصال

گوشی بلک شارک 5 هم مانند هر گوشی گیمینگ دیگری در این بازه قیمتی، دو عدد اسپیکر استریو دارد که کیفیت و بلندی صدا کاملاً قابل‌قبول و رضایت‌بخش است. بااین‌حال، این اسپیکرها به‌گونه‌ای قرار گرفته‌اند که شاید موقع بازی کردن، دست شما روی آن قرار بگیرد و تقریباً هیچ صدایی را نشنوید. در بخش طراحی هم گفتیم که هیچ درگاهی برای جک 3.5 میلی‌متری، در این اسمارت‌فون وجود ندارد.

حسگر اثر انگشت هم با دکمه پاور ادغام شده و می‌توانید از آن برای باز کردن قفل گوشی استفاده کنید. این حسگر سرعت و دقت خیلی خوبی دارد و می‌توانید در زمان خیلی کمی، قفل گوشی را باز کنید. این گوشی وای‌فای نسخه جدیدی دارد که می‌تواند عملکرد خیلی خوبی برای بازی‌های ویدیویی داشته باشد.

بررسی بلک شارک 5

بررسی Black Shark 5

قیمت بلک شارک 5

برای این‌که قیمت بلک شارک 5 را بدانید، باید به شما بگوییم که این اسمارت‌فون در تاریخ 30 مارس 2022 معرفی و 4 آوریل هم وارد بازار شد. قیمت بلک شارک 5 به نسخه‌های رم و حافظه داخلی که انتخاب می‌کنید، بستگی دارد. در زمان عرضه، قیمت بلک شارک 5 نزدیک به 435 دلار بود و در بازار ایران، شما می‌توانید این گوشی هوشمند را با قیمت نزدیک به 18 تا 23 میلیون تومان خریداری کنید.

سوالات متداول

آیا گوشی بلک شارک 5 ارزش خرید دارد؟

بلک شارک 5 ویژگی‌های لازم برای تجربه گیمینگ خوب را دارد و نسبت به گوشی‌های گیمینگ دیگر، با قیمت کمتری عرضه می‌شود. این گوشی حتی در بخش دوربین هم عملکرد نسبتا مناسبی دارد. اگر به دنبال یک گوشی گیمینگ باکیفیت هستید که در مدت‌زمان خیلی سریعی شارژ شود و بتوانید از آن برای بازی‌های مختلف با کیفیت بالا استفاده کنید، بلک شارک 5 کاملاً برای شما مناسب است.

قیمت بلک شارک 5 در بازار ایران چقدر است؟

قیمت بلک شارک 5 حدود 18.000.000 تا 22.900.000 تومان تعیین شده است.

بیشتر بخوانید:

منبع: gsmarena

نظر شما درباره بررسی بلک شارک 5 چیست؟ آیا این گوشی نسبت به گوشی‌های قاتل پرچمدار ارزش خرید دارد؟ دیدگاه خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو به اشتراک بگذارید و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو