معرفی برخی از بهترین‌ فیلم‌های الهام‌بخش تاریخ سینما

معرفی برخی از بهترین‌ فیلم‌های الهام‌بخش تاریخ سینما


منبع: گیمفا

4

1401/10/19

14:30


سینما میزبان حضور برخی از آثار بسیار الهام‌بخش و ماندگاری برای مخاطبین خود بوده است.

معرفی برخی از بهترین‌ فیلم‌های الهام‌بخش تاریخ سینما

سینما میزبان حضور برخی از فیلم‌های بسیار الهام‌بخش و ماندگاری برای مخاطبین خود بوده است.

زندگی ما انسان‌ها مملو از لحظات تلخ و شیرینی است که گاهاً می‌تواند ما را به سمت ناامیدی، تاریکی، تنهایی و حتی فروپاشی سوق دهد. با این حال به لطف مدیوم سینما و آثار فراموش نشدنی که طی سال‌های گذشته به ارمغان آورده شده است، می‌توانیم از داستان‌ها و وقایع آموزنده آن درس گرفته و برای رویارویی با مشکلات پیش روی زندگی آمادگی لازم را کسب نماییم.

برخی از این آثار سینمایی نه اقتباسی از رمان‌ها و دنیاهای خیالی، بلکه براساس رویدادهایی واقعی بوده‌اند که انسان‌های عادی همچون ما را در شرایطی طاقت‌فرسا و مشقت‌بار قرار داده و با گذر از موانعی غیرقابل باور، تعریف جدیدی از زندگی را برای آن‌ها پدید آورده است.

به همین سبب نیز در این مقاله قصد داریم تا به معرفی فیلم‌های الهام‌بخشی در تاریخ سینما بپردازیم که قهرمانانش، انسان‌های عادی همانند ما بوده‌اند که ناخواسته در شرایطی بین مرگ و زندگی قرار گرفته و از آن‌ها جان سالم به در برده‌اند. اتفاقی که شاید بتواند در قبال زندگی طاقت‌فرسای برخی از ما مسائل آموزنده‌ای را در پی داشته باشد. پس با ما همراه باشید.

فیلم Rudy (رودی) محصول سال 1993

  • ژانر: بیوگرافی و ورزشی
  • کارگردان: دیوید آنسپاف
  • نویسنده: دیوید پیزو
  • بازیگران: کری وودز، شان آستین و ند بیتی

فیلم Rudy که براساس داستان واقعی بازیکنی به نام دنیل رودی روتیگر ساخته شده است، سرشار از مسائل آموزنده‌ای همچون پشتکار، تسلیم ناپذیری و سخت کوشی می‌باشد.

این فیلم روایت‌گر جوانی به نام رودی می‌باشد که از لحاظ فیزیکی چندان مناسب ورزش فوتبال نمی‌باشد و خانواده‌اش نیز نه تنها امیدی به وی ندارند، بلکه حتی او را در این زمینه یاری نمی‌کنند. با این حال رودی پس از مرگ نزدیک‌ترین دوستش تصمیم می‌گیرد تا بر تمام موانع و مشکلات پیروز شده و به یک بازیکن بزرگ ایرلندی تبدیل بشود. قطعاً زندگی هر یک ما شامل لحظاتی بوده که در قبال آرزوها و علایقمان تنها بوده‌ایم و هیچ یار و همراهی نداشته‌ایم؛ به همین سبب نیز ممکن است تا خسته شده و از تلاش دست برداشته باشیم. با این حال شخصیت رودی در فیلم Rudy به ما می‌آموزد که برای دست‌یابی به آرزوهایمان گاهی مجبور به پیمودن مسیر بسیار سخت و طاقت‌فرسایی خواهیم بود که حتی خانواده‌مان نیز ما را تنها خواهند گذاشت و تنها و تنها باید بر روی پشتکار خودمان حساب باز کرده و تا رسیدن به مقصد از هیچ تلاشی دست نکشیم.

فیلم Adrift (شناور) محصول سال 2018

  • ژانر: درام، عاشقانه و بقا محور
  • کارگردان: بالتاسار کورماکور
  • نویسندگان: آرون و جورن کندل، برنسون اسمیت
  • بازیگران: شیلین وودلی، سم کلفلین و جفری توماس

فیلم Adrift برگرفته از داستان واقعی در سال 1983 می‌باشد که آدم‌هایش را لحظه به لحظه به مرگ نزدیک کرده ولی آن‌ها تحت هیچ شرایطی تسلیم نشده‌اند.

این فیلم روایت‌گر یک زوج عاشق می‌باشد که قایقی تفریحی را اجاره کرده تا بنا به دلایلی از تاهیتی در کشور فرانسه به سن دیگو در جنوب کالیفرنیا سفر نمایند. با این حال طوفانی شدید رخ می‌دهد که قایق آن‌ها را تا مرز نابودی به آسیب می‌رساند و این زوج مجبور می‌شوند تا در وسط اقیانوس آرام برای مرگ و زندگی به مبارزه بپردازند. Adrift نشان می‌دهد که در شرایط سخت و غافلگیر کننده انسان‌ها تا چه می‌توانند برای نجات جان خود و عزیزانشان به مبارزه پرداخته و در این شرایط عشق را به گونه‌ای آسمانی تجربه نمایند. تامی که شیلین وودلی ایفاگر نقش آن می‌باشد، بدون هیچ پیش‌زمینه‌ای از دریانوردی مجبور می‌شود تا قایق فروپاشیده شده‌شان را در اقیانوسی بی‌انتها برای رسیدن به ساحل هاوایی هدایت نماید؛ ماموریتی غیرممکن و بسیار طاقت‌فرسا که بارها او را تا مرز فروپاشی شخصیتی پیش برده ولی این جادو عشق و بقا است که تامی را از مرگی حتمی نجات می‌دهد.

فیلم The Hurricane (طوفان) محصول سال 1999

  • ژانر: بیوگرافی، درام و ورزشی
  • کارگردان: نورمن جویسون
  • نویسندگان: دن گوردون و آرمیان برنشتاین
  • بازیگران: دنزل واشنگتن، وایسلس ریون شانون و دبورا کارا اونگر

رابین کارتر معروف به هاریکین (یا طوفان) بوکسور سیاه‌پوست و بسیار مشهوری در سال 1967 بود که به اشتباه توسط سیستم قضایی آمریکا، محکوم به انجام 3 قتل شناخته شده و حبس ابد برای او در نظر گرفته می‌شود.

با این حال او در زندان شروع به نوشتن کتابی حول محور زندگی خود می‌کند که به دست یک جوان کانادایی می‌رسد. او با مطالعه این کتاب دگرگون شده و خانواده‌اش را قانع می‌کند تا برای نجات زندگی هاریکین وارد نزاعی طاقت‌فرسا با سیستم قضایی کشور آمریکا بشوند تا بلکه بتوانند زندگی این مرد را از حبس ابد نجات دهند. سرگذشت دردناک رابین کارتر مملو از اعتماد، دوستی و عشقی وصف‌نشدنی بین انسان‌ها می‌باشد که چگونه با روحیه‌ای تسلیم ناپذیر برای آزادی این مرد بی‌گناه به مبارزه پرداخته و پس از 20 سال حبس، آزادی را برای او رقم می‌زنند. بسیاری از انسان‌ها در طول زندگی خود متحمل قضاوت‌های نادرستی می‌شوند که گاهاً می‌تواند به فروپاشی زندگی‌شان منجر گردد. The Hurricane به ما می‌آموزد که انسانیت و عشق هنوز نمرده و می‌توان به عشق و عدالت حتی در بدترین شرایط ممکن نیز امیدوار شد و برای دست‌یابی به آن با نهایت سعی و تلاش به مبارزه پرداخت.

فیلم The Impossible (غیرممکن) محصول سال 2012

  • ژانر: درام و فاجعه‌ای
  • کارگردان: خوان آنتونیو بایونا
  • نویسنده: سرخیو گ. سانچس
  • بازیگران: نائومی واتس، ایوان مک‌گرگور و تام هالند

فیلم The Impossible برگرفته از اتفاقی هولناک و بسیار شوم است که حتی تصورش هم می‌تواند ترسی افسار گسیخته را در وجود ما به راه بیندازد. رخدادی وحشتناک که عشق بین مادر و فرزندان را به بهترین شکل ممکن تعریف می‌نماید.

این فیلم روایت‌گر پزشکی اسپانیایی به نام ماریا و خانواده‌اش است که برای گذراندن تعطیلات به ساحل تایلند نقل مکان می‌کنند. با این حال ساکن شدن آن‌ها مواجه می‌شود با یکی از هولناک‌ترین سونامی‌های رخ داده در جهان که انسان‌ها را به مانند برگی از درخت از روی زمین شسته و نابود می‌کند. این فیلم که برگرفته از اتفاقی واقعی در سال 2004 می‌باشد، بر روی ماریا و یکی از پسرانش به نام لوکاس تمرکز دارد. مادری که متحمل جراحات بسیار وحشتناکی شده و در حال دست و پنجه نرم کردن با مرگ می‌باشد. با این حال علی‌رغم جراحاتش تنها و تنها نگران سلامت لوکاس و باقی فرزندانش بوده و برای نجات آن‌ها از جهنم ایجاد شده با وقایعی غیرقابل تصور روبرو می‌شود. The Impossible روایت‌گر تلاش شگفت‌انگیز انسان‌ها برای بقا در شرایطی می‌باشد که تفاوتی با جهنم قصه‌ها ندارد؛ جایی که حتی از یک ثانیه بعد نیز خبر نخواهید داشت اما برای نجات عزیزان خود تا سر حد مرگ به مبارزه می‌پردازید. در این فیلم باری دیگر می‌توانیم شاهد عشق آسمانی مادر به فرزند باشیم که لحظات آن می‌تواند احساسات مخاطبین را به چالش کشیده و اشک را از چشمان آن‌ها سرازیر نماید.

فیلم The Pianist (پیانیست) محصول سال 2002

  • ژانر: بیوگرافی، جنگی و درام
  • کارگردان: رومن پولانسکی
  • نویسنده: رونالد هاروود
  • بازیگران: آدرین برودی، توماس کرچمان و فرنک فینالی

رویداد جنگ جهانی دوم را می‌توان به عنوان شوم‌ترین دوران تاریخ بشریت خطاب کرد که داستان‌های قهرمانانه و درلاوری‌های بسیاری به سبب آن به وقوع پیوسته است.

این فیلم روایت‌گر برهه‌ای سیاه و شوم از زندگی پیانیستی لهستانی و یهودی به نام ولادیسلاو اشپیلمان می‌باشد که در دوران جنگ جهانی دوم شغل، خانواده، انسانیت و تمام هست و نیست خود را از دست داده و دیگر امیدی برای زندگی ندارد؛ تا این که توسط یک افسر ارتش آلمان نازی به نام ویلم هزنفلد پناه داده شده و شانس یک زندگی دوباره را پیدا می‌کند. The Pianist روایت‌گر رویارویی آرمان‌ها و موضوعاتی است که انسان‌ها بدون هیچ دخالتی در آن قتل‌عام شده و نابودی می‌شوند. با این حال در زمانی که هیچ امیدی برای زندگی باقی نمانده است، موسیقی به عنوان زبانی جهانی وارد عمل شده و تمامی خصومت‌ها، دشمنی‌ها و آرمان‌ها را در هم شکسته و ناجی جان یک انسان بی‌گناه می‌شود. در پایان این فیلم به زیبایی شاهد دو انسان غریبه‌ای هستیم که به نزدیک‌ترین دوستان هم بدل شده و هر یک به گونه‌ای امیدی برای زندگی دیگری می‌شود. به راستی که در پس جنگ جهانی دوم و ویرانی‌های به بار آمده توسط آن، موسیقی به مانند یک معجزه الهی وارد میدان شده و تاریکی‌ها و شرارت‌ها را کنار می‌زند.

فیلم Alive (زنده) محصول سال 1993

  • ژانر: درام، بقا محور و بیوگرافی
  • کارگردان: فرانک مارشال
  • نویسنده: جان پاتریک شنلی
  • بازیگران: ایثن هاوک، وینسنت اسپانو و جاش هملیتون

در سال 1972 اتفاقی در دامنه کوه‌های آند به وقوع می‌پیوندد که پس از گذشت 50 سال هنوز هم حتی فکر کردن به آن وحشتناک و غیرقابل باور می‌باشد.

فیلم Alive روایت‌گر گروهی از بازیکنان راگبی هواپیمای اوروگوئه می‌باشد که در مسیر رسیدن به شیلی، به سبب آب و هوای بسیار طوفانی در رشته‌ کوه‌های آند سقوط کرده و تعدادی از آن‌ها درجا یا به مرور کشته می‌شوند. با این حال افراد زنده مانده تصمیم می‌گیرند تا برای نجات جان خود به خوردن افرادی که مرده‌اند پرداخته تا بدین سبب از خطر مرگ در امان باشند. شاید بتوان گفت که فراتر از جنگ جهانی و گیر افتادن در اقیانوس بی‌انتها، اتفاقی که برای مسافران فیلم Alive به وقوع می‌پیوندد، بدترین رویدادی خواهد بود که یک انسان می‌تواند در طول زندگی تجربه نماید. این فیلم ثابت می‌کند که انسان برای بقا تا چه اندازه می‌تواند جنگجو و غیرقابل پیش‌بینی باشد. کافی است تا خود را در قامت انسان‌هایی تصور کنید که برای زنده ماندن مجبور می‌شوند تا دوستان و هم‌تیمی‌های کشته شده خود را که از سرما یخ زده‌اند، به عنوان غذا میل کنند!

فیلم Gorillas in the Mist (گوریل‌ها در مه) محصول سال 1988

  • ژانر: درام و بیوگرافی
  • کارگردان: مایکل اپتد
  • نویسنده: آنا همیلتون فلن
  • بازیگران: سیگورنی ویور، برایان بران و ایان کاتبرتسون

هر روزه محیط زیست ما انسان‌ها بیشتر در معرض نابودی قرار می‌گیرد و ادعاهای بسیاری برای نجات آن توسط مختصصان صورت گرفته است. با این حال برای نجات موجودات این محیط زیست تا چه اندازه حاضر به پرداختن بهای آن می‌باشید؟

فیلم Gorillas in the Mist روایت‌گر محقق محیط زیستی به نام داین فوسی می‌باشد که به منظور حمایت و نجات جان گوریل‌ها، وارد مبارزه‌ای شوکه‌کننده در برابر شکارچیان بی‌رحمی می‌شود که برای رسیدن به خواسته خود هیچ محدودیتی را قائل نیستند. این محقق برای نجات دسته‌ای از گوریل‌ها در برابر این شکارچیان به استفاده از تاکتیک‌ها و استراتژی‌های عجیب و غریبی روی می‌آورد که حتی امروزه هم نمی‌توان تلاش‌های او را باور کرد. او شغل، آینده حرفه‌ای، امنیت و جان خودش را فدای محیط زیست در شرف نابودی‌ای گذاشت که خیلی از ما انسان‌ها به راحتی از کنار آن رد می‌شویم. ایستادگی داین فوسی در برابر شکارچیان و مزدورانی بی‌رحم در نهایت جانش را نیز گرفت؛ زیرا در سال 1985 و در محل زندگی خود به صورتی مرموز به قتل رسید و هیچگاه قاتل او پیدا نشد.

فیلم Hacksaw Ridge (ستیغ هک‌ساو) محصول سال 2016

  • ژانر: بیوگرافی، درام، جنگی
  • کارگردان: مل گیبسون
  • نویسندگان: اندرو نایت، رابرت شنکن و رندل والاس
  • بازیگران: اندرو گارفیلد، وینس وان و سم ورثینگتون

رویداد تلخ جنگ جهانی دوم تنها برای مردم عادی کابوس‌وارانه نبوده است، بلکه سربازهای هر یک از طرفین درگیر جنگ نیز با اتفاقاتی هولناک و نابودگر مواجه شده‌اند.

فیلم زیبای Hacksaw Ridge روایت‌گر سرباز جوانی به نام دزموند داس می‌باشد که مخالف کشتن انسان‌ها و استفاده از سلاح می‌باشد. مسئله‌ای که باعث می‌شود تا توسط بسیاری از هم خدمتی‌های خود مورد آزار و اذیت قرار گرفته و حتی بابت چنین ذهنیتی در دادگاه نظامی نیز محکوم گردد. با این حال ارتش ایالات متحده در نهات راضی می‌شود تا او همراه با باقی یاران خود راهی نبرد اوکیناوا بشوند. نبردی سهمگین و غیرقابل پیش‌بینی که بسیاری از یاران دزموند را به نابودی می‌کشاند و باقی آن‌ها نیز عقب‌نشینی می‌کنند. با این حال کسی که بارها مورد تمسخر و آزار و اذیت قرار گرفت، در میدان جنگ باقی ماند و یک تنه جان بیش از 75 نفر از افراد جبهه متفقین (و حتی برخی از سربازان ژاپنی) را نجات داد که مدال افتخار را برایش به همراه داشت. حضور در جنگ جهانی دوم به خودی خود شجاعت بسیاری می‌طلبید، حال آن که در چنین جنگی با دستان خالی و در جبهه دشمن حضور داشته و به نجات و معالجه زخمی‌ها بپردازید، کاری است که شاید تنها دزموند داس توانایی انجام آن را داشته است. اتفاقی که قطعاً یک نیروی ماورایی را می‌طلبد و بنا به گفته‌های خود او، این خدا بوده که در تمام ثانیه‌ها کنارش حضور داشته است.

فیلم Patch Adams (پچ آدامز) محصول سال 1998

  • ژانر: بیوگرافی، کمدی و درام
  • کارگردان: تام شادیاک
  • نویسنده: استیو اودکرک
  • بازیگران: رابین ویلیامز، مونیکا پاتر و فیلیپ سیمور هافمن

بیمارستان مکان بسیار عجیبی است؛ جایی که مملو از احساس ناامیدی بوده و بسیاری از انسان‌ها با ورود به این مکان، هیچ بازگشتی را تجربه نمی‌کنند.

فیلم Patch Adams روایت‌گر شخصیتی به نام هانتر پچ آدامز می‌باشد که به سبب برخورداری از افکار خودکشی در یک مرکز درمانی بستری می‌شود. با این حال او متوجه می‌شود که استفاده از شوخی و رفتارهای خوشایند می‌تواند نتیجه بهتر و موثرتری نسبت به داروها و روان‌درمانی‌های کلیشه‌ای داشته باشد. این مسئله سبب می‌شود تا او افکار شوم گذشته خود را کنار گذاشته و سعی کند که خود تبدیل به یک پزشک شده تا از طریق شوخی و خنده و رفتارهای شاد، به درمان بیماران بپردازد. هانتر پچ آدامز درک کرده بود که انسان‌های داخل بیمارستان نیازمند شادی و لبخند هستند؛ آن‌ها انسان‌های بعضاً افسرده و ناامیدی هستند که قرص و دارو کمکی به آن‌ها نخواهد کرد. او با زیر سوال بردن رویه معمول درمان و استفاده از روش‌های شگفت‌انگیز، بیماران را به مبارزه برای زندگی و بهبود سلامتشان امیدوار کرد و درس‌های بسیاری را به مخاطبین می‌دهد که هیچ مدرسه و دانشگاهی توانایی ارائه آن‌ها را ندارد. ما انسان‌ها به راستی که در جوامع امروز بیشتر از هر قرص و دارویی، به حالی خوب و حس امیدوارانه‌ای نیاز داریم تا بتوانیم از پس بیماری‌ها، افسردگی‌ها و مشکلات زندگی‌مان بربیاییم.

فیلم Conviction (محکومیت) محصول سال 2010

  • ژانر: بیوگرافی و درام حقوقی
  • کارگردان: تونی گلدوین
  • نویسنده: پاملا گری
  • بازیگران: هیلاری سوانک، سم راکول و مینی درایور

همان‌گونه که عشق بین مادر و فرزند، افسانه‌ای جلوه کرده است، عشق و صمیمیت بین برادران و خواهران نیز می‌تواند به یک شگفتی و حماسه منجر گردد.

داستان فیلم Conviction حول محور برادری به نام کنت می‌باشد که علی‌رغم بی‌گناهی اما یک قتل را بر گردن گرفته و به حبس محکوم می‌شود. با این حال خواهر او که از حقیقت خبر دارد، تصمیم می‌گیرد تا تمام زندگی خود را صرف حرفه وکالت کرده و در نهایت نیز پس از نبردی 18 ساله، موفق می‌شود تا برادرش را از چنگال قانون نجات دهد. خواهر کنت که بتی نام دارد، دوران کودکی خود را در پرورشگاه گذرانده و حتی برای نجات برادرش دبیرستان را نیز رها می‌کند. او می‌دانست که پرونده برادرش به حدی سخت و طاقت‌فرسا خواهد بود که هیچکس وکالتش را بر عهده نخواهد گرفت و به همین منظور نیز او زندگی خود را صرف یادگیری حرفه وکالت کرد و با جمع‌آوری مدارک، موفق شد تا کنت را تبرئه نماید. بتی برای نجات جان برادرش، زندگی شخصی خود، همسر و فرزندانش را به مدت 18 سال فدا کرد تا قدرت عشق بین خواهر و برادر را در رویدادی واقعی و غیرقابل باور به تمام دنیا ثابت نماید. آثاری مثل Conviction و The Impossible ثابت می‌کنند که در روزهای سخت و ناامید کننده این خانواده ما هستند که در کنارمان حضور خواهند داشت و برای نجات ما از هر مشکلی، با تمام وجود حتی نابودی زندگی خودشان، پیش قدم شده و وارد مبارزه می‌شوند.


در پایان آیا آثار دیگری را نیز سراغ دارید که بدین گونه درس‌های آموزنده‌ای از بقا و عشق را به تصویر کشیده باشند؟ آیا با چنین مشکلاتی در زندگی خود روبرو بوده‌اید؟ آثار نام برده شده را تاکنون مشاهده نموده‌اید؟ واکنش شما نسبت به چنین وقایع غیرقابل باور ولی واقعی چه می‌باشد؟ نظرات و تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: کولایدر

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو