چگونه گذشته را فراموش کنیم؟ 15 راهکار برای فراموشی خاطرات تلخ گذشته

چگونه گذشته را فراموش کنیم؟ 15 راهکار برای فراموشی خاطرات تلخ گذشته


منبع: آویژه

4

1401/10/19

16:22


چگونه گذشته را فراموش کنیم؟ 15 راهکار برای فراموشی خاطرات تلخ گذشته

لطفا به این مقاله امتیاز دهید

چطور گذشته رو فراموش کنیم؟ همه ما خاطرات بد و لحظات ناراحت کننده ای داریم که ترجیح می دهیم فراموش کنیم. فراموش کردن گذشته کار آسانی نیست. روابط عاطفی گذشته که باعث دلشکستگی ما شده اند به راحتی فراموش نمی شوند. شما ممکن است از یادآوری خاطرات گذشته مخصوصا آنهایی که آسیب یا ضرری را به شما زده اند، خسته شده باشید و به دنبال راه های فراموش کردن گذشته باشید. فراموشی خاطرات گذشته نیاز به زمان و تلاش دارد. خوشبختانه راه های زیادی برای فراموش کردن خاطرات تلخ گذشته یا فراموش کردن رابطه گذشته وجود دارد. شما می توانید با استفاده از این راهکارها به ذهنتان آموزش دهید که از مرور خاطرات گذشته دست بردارد. بیرون راندن افکار منفی و خاطرات تلخ گذشته نیاز به انرژی زیادی دارد.

مشاوران مرکز مشاوره آویژه به دلیل سوالات مکرر شما در رابطه با فراموشی رابطه عاطفی، فراموشی رابطه شکست خورده و … به بررسی راه های فراموش کردن گذشته پرداخته اند. آنها بعد از تحقیقات و مطالعات بسیار مقاله جامع و کامل زیر را در رابطه با فراموش کردن خاطرات تلخ گذشته نگارش کرده اند. اگر شما نیز به دنبال فراموشی گذشته خود و خاطرات تلخ آن هستید، پس خواندن این مقاله جامع و کاربردی را از دست ندهید.

فراموشی خاطرات گذشته

تاثیر مرور خاطرات منفی و مرور خاطرات گذشته

مرور خاطرات گذشته و خاطرات منفی می تواند از طریق راه های مختلف بر رفتار ما تاثیر بگذارند. گاهی ممکن است در ذهن خود فلش بک هایی را تجربه کنید. شما در این مرور خاطرات احساس می کنید در حال دوباره زندگی کردن یک خاطره تلخ و آسیب زا هستید. مرور خاطرات گذشته و وقایع تلخی که پشت سر گذاشته اید می تواند بر روی ذهن، جسم، روان، احساسات و به طور کلی تمام جنبه های زندگی شما تاثیر منفی بگذارد. برخی از مهم ترین عوارض و تاثیرات خاطرات گذشته و مرور آنها عبارتند از:

 آسیب ها و پاسخ های فیزیکی

یک خاطره تلخ و یا آنچه که در گذشته اتفاق افتاده است می تواند علائم فیزیکی اضطراب و یا ترس را ایجاد کند. شما ممکن است با مرور خاطرات تلخ گذشته عرق کردن دست ها، لرزش دست و صدا، افزایش ضربان قلب و تنفس سریع و … را تجربه کنید.

آسیب ها و پاسخ های احساسی

یک خاطره بد یا روابط عاطفی گذشته می تواند باعث شود شما طیف وسیعی از احساسات مانند غم، اضطراب، وحشت و خجالت و … را تجربه کنید.

آسیب ها و پاسخ های شناختی

خاطرات تلخ گذشته همچنین می توانند بر نحوه تفکر شما در رابطه با خود و توانایی های خود برای مقابله با موقعیت های آسیب زننده تاثیر بگذارد. مثلا ممکن است شما استرس زیادی را بخاطر یک خاطره منفی یا یک تجربه اجتماعی ضعیف تجربه کنید. این استرس باعث می شود که شما در توانایی های خود برای رسیدن به موفقیت در موقعیت های اجتماعی شک کنید.

مدت زمان فراموشی گذشته

راهکارهایی برای فراموش کردن گذشته

چگونه ناراحتی را فراموش کنیم؟ برای فراموش کردن خاطرات تلخ گذشته راه های زیادی وجود دارد. البته در کنار این راهکارها و تلاش برای انجام دادن آنها باید مدت زمان فراموشی گذشته که لازم است را نیز در نظر بگیرید. شما نمی توانید سریع هر آنچه که در گذشته اتفاق افتاده است را فراموش کنید. فراموش کردن گذشته فرایندی زمان بر است که نیاز به صبر و حفظ آرامش دارد. کاربردی ترین و بهترین راه های فراموش کردن گذشته عبارتند از:

از رفتن به مکان هایی که باعث مرور خاطرات گذشته می شوند، اجتناب کنید

شاید برای شما نیز اتفاق افتاده باشد که رفتن به مکان خاصی باعث مرور خاطرات گذشته شما شود. برخی از موقعیت ها و مکان ها می توانند خاطرات تلخ گذشته شما را تداعی کنند. مثلا شاید خاطره بد شما از گذشته در مدرسه ابتدایی اتفاق افتاده باشد. هر بار که شما از کنار آن مدرسه عبور می کنید، مرور خاطرات گذشته نیز برای شما اتفاق می افتد. پس در این مواقع بهتر است مسیر رفت و آمد خود را تغییر دهید. تا از یادآوری خاطرات گذشته دوری کنید. این کار می تواند شما را از آن خاطرات دور نگه داشته و باعث شود به مرور زمان آنها را فراموش کنید.

از اشیائی که شما را به خاطرات گذشته نزدیک می کنند، دوری کنید

برخی از اشیاء مانند یک دفترچه خاطره قدیمی یا یک یادگاری و هدیه از رابطه قبلی می تواند باعث مرور خاطرات گذشته شود. اگر نمی توانید از آنها دل بکنید و آنها را از زندگی خود حذف کنید، پس حداقل مدتی آنها را دور از دید و دسترس خود قرار دهید. اگر بتوانید به طور کامل از چیزهایی که باعث ایجاد حافظه بد و مرور خاطرات بد گذشته می شود، دوری کنید. ممکن است در نهایت از ذهن شما محو شوند.

خاطرات تلخ گذشته را چندین بار مرور کنید

شما می توانید به آنچه که در گذشته شما را ناراحت می کند آنقدر فکر کنید که قدرت خود را از دست بدهد. ممکن است شما چند بار اولی که به خاطره تلخی فکر می کنید، شما را عذاب بدهد و باعث استرس و اضطراب شما شود. به همین دلیل از فکر کردن به آنها دوری می کنید. اما تلاش برای سرکوب کردن گذشته زمانی که می دانید دوباره در ذهن شما ظاهر می شود، می تواند به آن قدرت بیشتری بدهد. پس به خودتان اجازه بدهید، چندین بار در رابطه با آن اتفاق و خاطره بد فکر کنید. وقتی این کار را انجام بدهید، آن خاطره دیگر دردناک نخواهد بود و عادی می شود.

تغییر حافظه را امتحان کنید

اگر مرور خاطرات گذشته به دلیل تلخ بودن و ناراحت کننده بودن شما را اذیت می کند. پس سعی کنید بخشی از حافظه خود را که مربوط به آن اتفاق بد و ناراحت کننده است تغییر دهید و احساسات خوب را جایگزین احساسات بد کنید. مثلا اگر خاطره تلخ گذشته شما مربوط به قایق سواری و افتادن در آب است و همیشه با مرور گذشته این را به یاد می آورید که هنگام افتادن در دریاچه احساس ترس و تنهایی کرده اید. سعی کنید خاطره را دوباره تصور کنید ولی اینبار برروی حساس مثبت و بهتری مانند نجات شما توسط پدرتان تمرکز کنید. اگر هربار به جای احساسات بد، روی احساسات خوب تمرکز کنید، خاطرات شما و آنچه که در حافظه شما نقش بسته است، شروع به تغییر می کند.

بر روی خاطرات شادتر تمرکز کنید

اگر احساس کردید که زیاد به خاطرات بد فکر می کنید، ذهن خود را آموزش دهید که به جای آن به خاطرات شاد روی بیاورد. به خاطرات تلخ گذشته زمان کافی ندهید تا خلق و خوی شما را تغییر دهند یا احساس اضطراب را در شما به وجود بیاروند. به تمرین مثبت اندیشی و مرور خاطرات شاد آنقدر ادامه دهید، که در نهایت هیچ خاطره تلخی در ذهن شما باقی نماند.

یاد بگیرید که در زمان حال باشید

به تمرین توجه بیشتر به زمان حال، ذهن آگاهی می گویند. ذهن آگاهی یعنی اینکه به اینجا و همین لحظه تمرکز کنید. تا اینکه حواستان دائم پرت گذشته و خاطرات تلخ گذشته باشد. هوشیار بودن یک راه عالی برای کاهش استرس و بهره مندی بیشتر از زندگی است. اگر احساس می کنید که حواستان دائم پرت گذشته و مرور خاطرات گذشته می شود، می توانید با جملاتی مانند من اینجا هستم، گذشته تمام شده و حال مهم است و .. ذهن خود را سرو سامان بدهید.

مدیتیشن کنید

برای داشتن ذهن آگاهی و فراموشی رابطه گذشته و آنچه که در گذشته رخ داده است، می توانید از مدیتیشن کمک بگیرید. ورزش کردن و مدیتیشن می تواند به شما کمک کند تا از هر آنچه که مربوط به رابطه قبلی و گذشته است فاصله بگیرید. تمرین منظم مدیتیشن نه تنها به تمرکز شما بر زندگی کمک می کند. بلکه تحقیقات نشان داده که خلق و خوی کلی شما را نیز بهبود می بخشد.

خاطرات تلخ گذشته را به چشم تجربه نگاه کنید

به یاد داشته باشید که تجربیات منفی و خاطرات تلخ بخشی اجتناب ناپذیر از زندگی هستند. تجربه های دشوار ما را قوی تر می کنند و به ما کمک می کنند تا قدردان لحظات شیرین زندگی خود باشیم. سعی کنید با مرور خاطرات گذشته به تجربه ها و آنچه که از آن آموخته اید فکر کنید. این کار قدرت خاطرات تلخ و ناگوار گذشته را کم می کند.

چطور گذشته رو فراموش کنیم

خاطرات شاد و جدید را برای خود بسازید

برای فراموش کردن رابطه گذشته و خاطرات تلخ گذشته، لحظات شیرین و شادی را در زندگی خود ایجاد کنید. برای انجام کارهایی که از آن لذت می برید و یا بودن در کنار افرادی که شما را خوشحال می کنند، وقت بگذارید. هرچه خاطرات مثبت بیشتری بسازید، فراموش کردن گذشته و خاطرات تلخ آن راحت تر خواهد بود.

ذهن خود را درگیر کنید

برنامه خود را پر نگه دارید. ذهن خود را تحریک کنید و دائم آن را درگیر انجام کارهای مختلف کنید. این کار کمک می کند تا زمان کمتری برای تمرکز برروی افکار منفی داشته باشید. شما می توانید حواس خود را با کتاب خواندن، ورزش کردن، ملاقات با دوستان و … پرت کنید تا ذهنتان به سمت مرور خاطرات گذشته کشیده نشود. هرچه زمان خالی شما بیشتر باشد، بیشتر به خاطرات گذشته فکر می کنید.

از مصرف الکل و مواد مخدر خودداری کنید
 

استفاده از موادی که ذهن شما را از کنترل خارج می سازد، می تواند فراموش کردن گذشته را سخت تر کند. مخصوصا اگر خاطرات تلخ گذشته شما را دچار افسردگی یا اضطراب کرده باشد. الکل می تواند افسردگی، تحریک پذیری و اضطراب را افزایش دهد. همچنین استفاده از الکل و مواد مخدر به عنوان راهی برای فراموش کردن گذشته اغلب منجر به اعتیاد می شود. اگر متوجه شده اید که برای فرار از گذشته و فراموش کردن گذشته به سمت مصرف الکل یا مواد کشیده می شوید، بهتر است با کمک مشاوره فردی این عادت را ترک کنید تا به اعتیاد تبدیل نشود.

احساسات خود را سرکوب نکنید

سرکوب احساسات مربوط به یک خاطره بد باعث می شود که بعدا در زندگی این احساسات با شدت و قدرت بیشتری نمایان شود. اجازه دهید احساساتی مانند غمگینی، عصبانیت، خجالت و … در شما وجود داشته باشد. اگر نیاز به گریه کردن یا فریاد کشیدن دارید، این کار را انجام دهید. کنار آمدن با احساسات مربوط به گذشته باعث می شود که بتوانید راحت تر با خاطرات منفی خود کنار بیایید و برای فراموش کردن گذشته توانمندتر باشید.

در مورد خاطرات تلخ گذشته با کسی صحبت کنید

با یک دوست یا یکی از اعضای خانواده که به او اعتماد دارید، در مورد خاطرات تلخ گذشته صحبت کنید. افراد دیگر می توانند برای شما توصیه های مفیدی داشته باشند که برای فراموش کردن گذشته به شما کمک می کند. حتی می توانند به شما اطمینان بدهند که این حادثه آنقدرها هم که شما تصور می کنید، وحشتناک نبوده است. صحبت کردن با کسی و مرور گذشته می تواند به شما در فراموش کردن گذشته کمک کند.

به مشاوره مراجعه کنید

اگر یادآوری خاطرات گذشته شما را عذاب می دهد و باعث ایجاد مشکل در زندگی شما شده است، می توانید به مشاوره خانواده مراجعه کنید. روان درمانی و گفتار درمانی می تواند به شما برای فراموشی خاطرات گذشته کمک کند. روانشناس یا مشاور در ابتدا به شما کمک می کند تا محرک های خود را شناسایی کرده و یاد بگیرید که بر آنها غلبه کنید. او تکنیک هایی به شما آموزش می دهد که می توانید از آنها برای فراموش کردن رابطه گذشته و خاطرات تلخ گذشته استفاده کنید.

سبک زندگی سالمی داشته باشید

داشتن یک سبک زندگی سالم می تواند شما را از خاطرات تلخ گذشته و یادآوری خاطرات گذشته دور نگه دارد. استرس و کمبود خواب می تواند باعث شود ذهن شما به سمت مرور خاطرات گذشته سوق پیدا کند. برای فراموش کردن گذشته  بهتر است خواب کافی داشته باشید، غذاهای مغذی بخورید و ورزش کنید. داشتن سبک زندگی سالم باعث تقویت سلامت روانی و عاطفی شما می شود.

فراموشی رابطه شکست خورده

سخنی از مشاوران آویژه

فکر کردن به گذشته و مرور خاطرات گذشته امری طبیعی است. اما هنگامیکه یادآوری خاطرات گذشته زندگی روزمره شما را مختل کند، دیگر طبیعی نیست. فکر کردن زیاد به گذشته می تواند بر سلامت روان شما تاثیر بگذارد. اگر متوجه شده اید که مرور خاطرات گذشته و یادآوری آنها بیش از حد معمول شده و زندگی شما را تحت تاثیر قرار داده است، بهتر است به دنبال راه های فراموش کردن گذشته باشید. فراموش کردن گذشته و دوری از یادآوری خاطرات گذشته سخت است، اما غیر ممکن نیست. شما می توانید با تلاش، صبر و امید گذشته و خاطرات تلخ آن را فراموش کنید. پس برای داشتن یک زندگی سالم و دوری از مرور خاطرات تلخ و حسرت خوردن، همین حالا اقدام کنید.

سوالات متداول

آیا می توانید خود را مجبور کنید که خاطرات تلخ گذشته را فراموش کنید؟

مطالعات تصویربرداری عصبی نشان داده ‌اند که کدام دسته از سیستم‌های مغز در فراموشی عمدی نقش دارند. ممکن است افراد بتوانند عمدا خاطرات خود را از ذهن خود پاک کرده و از فکر کردن به آنها اجتناب کنند.

 
چرا من مدام به خاطرات تلخ گذشته فکر می کنم؟

تحقیقات نشان می‌ دهد افرادی که سابقه تروما، افسردگی یا استرس دارند ممکن است بیشتر به خاطرات تلخ گذشته فکر کنند. همچنین رویدادهای منفی ممکن است خاطرات بیشتری نسبت به موارد مثبت یا خنثی ایجاد کنند.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو