مرمت 30 اثر تاریخی خراسان شمالی در 9 ماهه سال جاری

منبع: همگردی

5

1401/10/19

19:33


ایسنا/ براساس آخرین گزارش های منتشر گشته، مرمت 30 اثر تاریخی خراسان شمالی در 9 ماهه سال جاری صورت گرفت.

علی مستوفیان، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی اظهار کرد: در این بازه زمانی 30 اثر تاریخی سطح استان با اعتباری بالغ بر 8 میلیارد و 977 میلیون ریال مرمت شد.

مستوفیان افزود: از آثار مرمت شده میتوان به مقبره حمام روستای استاد، گرمابه استاد و آرامگاه بابا و بی بی در فاروج، شهر بلقیس، امامزاده زید توی، امامزاده دهنه شیرین، ارگ دولت آباد و آب انبار صفی آباد در اسفراین، مرمت بقایای معماری محوطه تاریخی ریوی، بنای گرمابه قلعه خان، بنای تاریخی روستای زرد و گرمابه قلعه خان در مانه و سملقان، مرمت رباط قلی، بنای کوشک در جاجرم، مرمت رباط عشق و باغ مزار در گرمه، مرمت گرمابه عسگری، مقبره شهدا، حسینیه جاجرمی، بخشی بنای تاریخی مفخم، یک حجره در کاروانسرای سبزه میدان و مرمت بنای امامزاده نبی (ع) غلامان در رازو جرگلان اشاره کرد.

وی به ثبت آثار تاریخی در فهرست آثار ملی کشور نیز اشاره کرد و گفت: از ابتدای سال تا کنون 30 اثر خراسان شمالی در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده که از این تعداد 15 محوطه و بنا، 6 اثر ناملموس، 5 اثر منقول تاریخی و فرهنگی و 4 اثر طبیعی را شامل می شود.

مستوفیان با بیان اینکه در حال حاضر 6 موزه در سطح استان فعال هستند، خاطرنشان کرد: از ابتدای سال تا کنون 13 هزار بازدید کننده داخلی و خارجی از موزه ها و اماکن تاریخی سطح استان بازدید کردند.

وی تأکید کرد: در 9 ماهه سال جاری 3 مورد کاوش و گمانه زنی در محوطه تاریخی فاروج، تپه حیدران جاجرم و محوطه تاریخی ریوی به مبلغ 30 میلیارد ریال انجام شد.

مرمت 30 اثر تاریخی خراسان شمالی در 9 ماهه سال جاری

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو