چه روزانه از مایو خود استفاده کنید یا هر چند وقت یکبار در تعطیلات، مایو در اثر مواد شیمیایی استخر، آب نمک، ماسه، دمای بالا و لوسیون های ضد آفتاب کثیف می شود. از آنجایی که مایو ممکن است گران باشد - به خصوص برای خانم ها - ارزش وقت گذاشتن را دارد تا یاد بگیرید چگونه آنها را در تمام فصل عالی نگه دارید. یادگیری نحوه شستن مایو اولین قدم است. همیشه هنگام شستن مایو از آب سرد استفاده کنید—آب داغ می تواند رنگ ها را محو کند و به خاصیت ارتجاعی آسیب برساند. بهتر است بعد از هر بار شستشو آن را آبکشی کنید، پس از چند بار پوشیدن آن را با دست بشویید و اگر مجبور هستید مایو را در ماشین لباسشویی قرار دهید، برای محافظت آن را در یک کیسه توری قرار دهید. در این مطلب از سلام دنیا درباره نحوه شستن و مراقبت از مایو صحبت خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

هر چند وقت یکبار مایو را بشویید

تقریباً هر مایو حاوی اسپندکس است که در صورت قرار گرفتن در معرض تعریق و روغن‌های بدن می‌تواند کشیده شود و تجزیه شود. بنابراین، حذف هر چه سریع‌تر آن آلودگی‌ها برای کمک به حفظ شکل لباس شنا بسیار مهم است. کلر موجود در استخرها و جکوزی ها نیز می تواند به خاصیت ارتجاعی لباس شنا آسیب برساند و باعث تغییر رنگ پارچه شود. مایوهای سفید مخصوصاً در برابر کلر حساس هستند و زرد می شوند زیرا الیاف سفید اطراف هسته زرد داخلی الیاف مصنوعی را از بین می برند . بنابراین، مهم است که پس از هر بار استفاده، لباس شنا خود را به طور کامل در آب شفاف بشویید.

اما نیازی نیست که تمیز کردن عمیق بعد از هر بار استفاده بخشی از برنامه روزمره شما باشد. چندین تولید کننده، از جمله REI، Patagonia و Fair Harbor، شستشو را پس از هر بار استفاده و سپس تمیز کردن عمیق را پس از هر سه تا پنج بار استفاده توصیه می کنند.

شستن لباس شنا آسان است، اما باید با دست انجام شود. اگر حتماً باید مایو را در ماشین لباسشویی بشویید، چه به تنهایی یا با لباس های دیگر، آن را در یک کیسه توری مخصوص لباس های ظریف قرار دهید، از یک شوینده فوق العاده ملایم استفاده کنید و چرخه ظریف را انتخاب کنید. 

نحوه تمیز کردن و مراقبت از لباس های شنا و مایو

آنچه برای شستشوی مایو نیاز دارید
تجهیزات / ابزار

  • سینک
  • قفسه خشک کن

حتما بخوانید: بهترین روش شستن روتختی و ملافه


مواد

  • شوینده ملایم یا شوینده مخصوص اسپندکس
  • آب سرد

آنچه برای شستشوی مایو نیاز دارید

دستورالعمل ها
نحوه شستن لباس زیر

  • مواد شوینده: مایع ملایم یا مخصوص اسپندکس
  • دمای آب: سرد
  • نوع چرخه: فقط شستن با دست
  • نوع چرخه خشک کردن: با ماشین خشک نکنید
  • درمان های خاص: فقط شستن با دست
  • تنظیمات اتو: اتو نکنید

نحوه شستن مایو ها با دست

1. لباس حمام خود را آبکشی کنید

بعد از هر بار پوشیدن مایوی خود را در اسرع وقت در آب خنک آب بشویید. اگر وقت دارید، اجازه دهید مایو به مدت 30 دقیقه در آب خنک خیس بخورد که برای پارچه حتی بهتر است. خیساندن بیشتر مواد شیمیایی، نمک، ماسه و روغن بدن را که می تواند به پارچه آسیب برساند، از بین می برد.

نحوه شستن مایو ها با دست1

2. سینک را تخلیه و دوباره پر کنید

آب ساده تمام کلر یا نمک را از بین نمی برد. سینک را دوباره با آب خنک پر کنید و 1 قاشق چایخوری یا کمتر از مایع لباسشویی ملایم را به آن اضافه کنید. اگر در تنگنا هستید، فقط از یک شامپو برای مایو خود استفاده کنید، اما از محصولات ترکیبی حاوی نرم کننده خودداری کنید. 


حتما بخوانید: طرز تهیه مایع لباسشویی، نرم کننده و سفید کننده خانگی (10 مدل)


نحوه شستن مایو ها با دست2

3. درمان لکه ها

چه سس کچاپ را روی مایوی خود در کنار استخر ریختید یا مقداری کرم ضد آفتاب روی پارچه مصرف کردید، دستورالعمل‌های لکه‌زدایی را برای لکه خاص دنبال کنید تا آن را از مایو پاک کنید.پاک کردن خود کرم ها دشوار است، بنابراین هنگام استفاده از آنها همیشه مایو قدیمی بپوشید. 

نحوه شستن مایو ها با دست3

4. لباس را زیر آب ببرید

مایو خود را به سمت بیرون بچرخانید و آن را در محلول فرو کنید. چند دقیقه بچرخانید و سپس خوب بشویید.

نحوه شستن مایو ها با دست4

5. آب اضافی را بچکانید.

مایو را از آب خارج کنید و سپس به آرامی آب را از پارچه خارج کنید.مایو را چروک نکنید زیرا ممکن است باعث آسیب شود. 

نحوه شستن مایو ها با دست5

6. مایو را با هوا خشک کنید.

مایو را صاف کنید تا در محلی دور از نور مستقیم خورشید خشک شود. اشعه ماوراء بنفش خورشید می تواند هم رنگ لباس را تغییر دهد و هم الیاف لباس شما را خراب کند.

نحوه شستن مایو ها با دست6

پاک کردن لکه از مایو

روش مناسب برای از بین بردن لکه بسته به عامل رنگ‌دهنده متفاوت است، اما هر روشی که استفاده می‌کنید کارآمدتر خواهد بود اگر ابتدا با استفاده از خمیری ساخته شده از 1/3 فنجان آب گرم و 6 قاشق چای‌خوری جوش شیرین، لکه‌ها را از قبل تمیز کنید. قبل از شروع به شستشوی مایو، اجازه دهید خمیر کاملا خشک شود.


حتما بخوانید: از بین بردن لکه روغن از روی لباس با روش خانگی ساده


بیشتر لکه ها به راحتی از بین می روند، اما لوسیون های ضد آفتاب می توانند یکی از بدترین آنها باشند. در اینجا، ممکن است لازم باشد به یک سفید کننده مبتنی بر اکسیژن که با آب خنک مخلوط شده است، استفاده کنید. اجازه دهید مایو لکه دار حداقل هشت ساعت در آب خیس بخورد و اگر لکه از بین نرفت این کار را تکرار کنید. به یاد داشته باشید، این روش باید فقط با یک محصول سفید کننده مبتنی بر اکسیژن مانند OxiClean استفاده شود. هرگز از سفید کننده معمولی کلر روی لباس شنا استفاده نکنید.

مراقبت و تعمیر لباس شنا

بند شکسته یا سوراخ کوچک دلیلی برای پرت کردن یک لباس شنا گران قیمت نیست. از یک سوزن و نخ پلی استر برای دوختن گیره های کوچک یا پاره های پارچه استفاده کنید. به راحتی یک گیره را با نخ زدن یک سوزن با نخ همرنگ، برطرف کنید، آن را از وسط حلقه گیره بکشید و آن را گره بزنید تا به گیره بسته شود. سپس، سوزن را در پایه گیره قرار دهید تا آن را به طرف دیگر بکشید. اگر به تعمیر بزرگتری نیاز دارید یا نیاز به تغییر لباس شنا دارید، آن را نزد یک خیاط حرفه ای ببرید. آنها در دوخت اسپندکس یا لایکرای بسیار ماهرتر خواهند بود. 

هنگام پوشیدن مایو از نشستن  روی سطوح ساینده مانند بتن و سیمان در اطراف دیوارها و زمین استخر خودداری کنید. این می تواند منجر به ایجاد سوراخ در مایو شما شود.

 مراقبت و تعمیر لباس شنا

نگهداری مایو

مایو خود را آویزان نکنید زیرا باعث کشیده شدن الیاف می شود. در عوض،مایو را زمانی که کاملا خشک شد، صاف نگه دارید. هر گونه رطوبت ممکن است منجر به رشد کپک شود. اگر آن را برای فصل بعدی کنار می گذارید،مایو را در یک کیف پارچه ای قرار دهید. از کیسه های پلاستیکی استفاده نکنید، زیرا می تواند زمینه رشد قارچ و باکتری را نیز فراهم کند. 

نگهداری مایو

نکاتی برای شستن مایو

  • به جای درآوردن مایو و خیس کردن آن در آب سرد، فقط مایو را در دوش بعد از شنا بپوشید.
  • هنگام شستشوی دستی از پودر شوینده استفاده نکنید زیرا ممکن است کاملا حل نشود یا به خوبی آبکشی نشود. هرگز از سفید کننده کلر برای سفید کردن یا از بین بردن لکه روی مایو استفاده نکنید.
  • سرکه سفید مقطر را می توان به عنوان یک جایگزین اضطراری برای مواد شوینده هنگام شستن لباس شنا استفاده کرد، زیرا هم بوی بد را می گیرد و هم باکتری های روی پارچه را کاهش می دهد.

حتما بخوانید: ترفندهای شستشوی لباس با جوش شیرین برای رفع بوی بد و لکه


  • در صورت امکان، مایو قدیمی را در وان آب گرم بپوشید یا مایو خود را در اسرع وقت آبکشی کنید. وان های آب گرم دو برابر مواد شیمیایی بیش از حد و گرمای زیاد را ارائه می دهند که خیلی سریع مایو را خراب می کند.
  • برای استفاده مکرر از جکوزی، لباسی را انتخاب کنید که 100% پلی استر و/یا مقاوم در برابر کلر باشد. پنبه و الیاف طبیعی در آب گرم کلردار مقاومت نمی کنند. 

سوالات متداول

ماندگاری مایو ها چقدر است؟

عمر مایو بسته به کیفیت لباس و نحوه مراقبت از آن متفاوت است. به طور کلی، یک مایو باید سه ماه تا یک سال دوام بیاورد، اما اگر به خوبی از آن نگهداری شود، می تواند چند فصل دوام بیاورد.

آیا مایویی وجود دارد که بتوان آن را با ماشین شستشو داد؟

به طور کلی توصیه می شود که تمام لباس های شنا را بدون توجه به مواد آن با دست بشویید. با این حال، اگر شستن با دست عملی نیست، یک مایو از پنبه یا پارچه مصنوعی بادوام مانند پلی استر یا نایلون و نه اسپندکس انتخاب کنید. برچسب سازنده نشان می دهد که آیا لباس را می توان با ماشین شستشو داد یا خیر.

آیا می توانم از جوش شیرین برای شستن مایو استفاده کنم؟

آره. نصف فنجان جوش شیرین که قبل از خیساندن به سینک آب سرد اضافه می شود، هم لباس شنا را درخشان می کند و هم بو را از بین می برد.

آیا تکنیک خاصی برای شستن لباس شنای مسابقات وجود دارد؟

لباس‌های شنای رقابتی (انواع مردانه اغلب به عنوان «جمر» شناخته می‌شوند) لباس‌های فشرده‌ای هستند که با بافت منحصربه‌فردی از الیاف اسپندکس و پلی‌استر یا لیکرا ساخته می‌شوند. مهم است که بعد از هر بار استفاده، آنها را کاملاً بشویید. و این مایو را برای استفاده در مسابقات رزرو کنید، زیرا در صورت مالش دادن به دیوارهای بتنی استخر یا عرشه استخر، به راحتی ساییده شده و آسیب می بینند.

سخن آخر

با توجه به نکات آمده در خصوص شستشوی مایو ضمن استفاده بیشتر در طی مدت زمان طولانی تر از مایوی خود بهداشت فردی خود نیز رعایت خواهد شد.