زرد شدن سفیدی چشم

زرد شدن سفیدی چشم

سفیدی چشم ها (که صلبیه نامیده می شود) زمانی که به بیماری به نام یرقان مبتلا می شوید زرد می شود. زمانی که بدن شما ماده شیمیایی به نام بیلی روبین، ماده زرد رنگی که هنگام شکستن گلبول های قرمز خون ایجاد می شود، ممکن است سفیدی چشم شما زرد شود. در حالت عادی، مشکلی نیست.کبد بیلی روبین را از خون شما فیلتر می کند و از آن برای تولید مایعی به نام صفرا استفاده می کند. صفرا از طریق لوله های نازک (به نام مجاری صفراوی) حرکت می کند تا به دستگاه گوارش برسد و سپس به عنوان مواد زائد از بدن خارج شود. اما اگر بیش از حد بیلی روبین در خون وجود داشته باشد یا اگر کبد نتواند به اندازه کافی سریع از شر آن خلاص شود، در بدن انباشته می شود و می تواند چشم ها را زرد کند. در ادامه این مقاله به بررسی دلایل زرد شدن سفیدی چشم خواهیم پرداخت.

زرد شدن سفیدی چشم علتش چیست؟

زردی چشم ممکن است به دلایل زیادی رخ دهد، در ادامه دلایل زردی چشم را بررسی خواهیم کرد:

هپاتیت

هپاتیت زمانی است که کبد شما ملتهب می شود. اغلب، علت، ویروسی است که سلول‌های کبد را آلوده می‌کند، مانند هپاتیت A، B یا C. عفونت ممکن است کوتاه‌مدت (حاد) یا طولانی‌مدت (مزمن) باشد، به این معنی که حداقل 6 ماه طول می‌کشد.هپاتیت به کبد آسیب می زند بنابراین نمی تواند بیلی روبین را نیز فیلتر کند. این می تواند منجر به زردی شود. گاهی اوقات، داروها یا بیماری های خودایمنی (جایی که سیستم ایمنی بدن به بدن شما حمله می کند) می تواند باعث هپاتیت شود.

سنگ کیسه صفرا

این قطعات سخت و سنگریزه مانند در کیسه صفرا، اندام کوچکی در زیر کبد تشکیل می شود. سنگ های صفراوی شایع ترین علت انسداد مجاری صفراوی هستند. مجاری صفراوی مایع را از کبد به کیسه صفرا (جایی که ذخیره می شود) و سپس به روده کوچک می برند. اگر مجاری صفراوی توسط سنگ کیسه صفرا مسدود شود، بیلی روبین در خون  تجمع می یابد. این باعث می شود که سفیدی چشم زرد شود.

نوشیدن بیش از حد الکل

اگر برای مدت طولانی (معمولاً حداقل 8 تا 10 سال) به مقدار زیاد الکل مصرف کنید، می تواند آسیب جدی به کبد وارد کند. در برخی افراد، می تواند منجر به التهاب شود که سلول های کبد را از بین می برد. با گذشت زمان، اسکارها ممکن است جایگزین بافت سالم کبد شوند و کار را برای کبد شما دشوارتر کنند.

همچنین بخوانید: علل، علائم و نشانه های پیرچشمی چیست و با چه روش هایی درمان می شود؟

زرد شدن سفیدی چشم نشانه چیست

دلایل زرد شدن سفیدی چشم

خونریزی زیر ملتحمه یا زردی چشم می تواند ناشی از موارد زیر باشد:

  • ضربه
  • سرفه های سخت
  • عطسه سخت
  • استفراغ
  • بلند کردن اشیاء سنگین
  • مالش سخت چشم
  • یبوست
  • عفونت های مختلف چشم

گاهی اوقات، زردی چشم می تواند یک علامت هشدار برای دیابت، فشار خون بالا، خونریزی یا اختلالات خونی، لوسمی یا بیماری سلول داسی شکل باشد.

علت زرد شدن سفیدی چشم در بزرگسالان

زرد شدن سفیدی چشم می تواند به دلیل وجود مشکل در هر یک از سه فاز تولید بیلی روبین ایجاد شود. قبل از تولید بیلی روبین، ممکن است به دلیل افزایش سطح بیلی روبین ناشی از موارد زیر، به زردی غیر کونژوگه مبتلا شوید:

  • بازجذب هماتوم بزرگ (مجموعه ای از خون لخته شده یا نیمه لخته شده در زیر پوست).
  • کم خونی های همولیتیک (سلول های خون قبل از پایان عمر طبیعی از بین می روند و از جریان خون خارج می شوند).

در طی تولید بیلی روبین، زردی می تواند ناشی از موارد زیر باشد:

  • ویروس ها، از جمله هپاتیت A، هپاتیت مزمن B و C و عفونت ویروس اپشتین بار (مونونوکلئوز عفونی).
  • الکل.
  • اختلالات خود ایمنی.
  • نقص های متابولیک ژنتیکی نادر.
  • داروها، از جمله سمیت استامینوفن، پنی سیلین ها، داروهای ضد بارداری خوراکی، کلرپرومازین (Thorazine®) و استروئیدهای استروژنی یا آنابولیک.

پس از تولید بیلی روبین، زردی ممکن است در اثر انسداد (انسداد) مجاری صفراوی از موارد زیر ایجاد شود:

  • سنگ کیسه صفرا
  • التهاب (تورم) کیسه صفرا
  • سرطان کیسه صفرا
همچنین بخوانید: درمان خانگی عفونت چشم با چای کیسه ای، گلاب، عنبر نسا و پیاز

علت زرد شدن سفیدی چشم در بزرگسالان

علت زرد شدن سفیدی چشم در کودکان و نوزاد

سطوح بالای بیلی روبین در خون باعث زردی می شود. بیلی روبین یک ماده زائد زرد رنگ است که در صفرا یافت می شود، مایعی که کبد برای کمک به تجزیه چربی ها می سازد.بیلی روبین بیش از حد در جریان خون می تواند باعث نشت به بافت های اطراف مانند پوست و چشم شود. این باعث زرد شدن آنها می شود.زردی علل مختلفی در بزرگسالان، کودکان و نوزادان تازه متولد شده دارد.زردی در نوزادان بسیار شایع است زیرا کبد هنوز در حال بلوغ است.بیلی روبین اغلب سریعتر از کبد نابالغ یک نوزاد می تواند آن را تجزیه کند و باعث ایجاد زردی مکرر می شود.جدای از زرد شدن پوست، یکی از واضح ترین نشانه های زردی در نوزاد، زرد شدن چشم ها است.

زردی چشم تنها یکی از علائم زردی نوزاد است. والدین جدید نیز باید مراقب علائم زیر باشند:

  • پوست زرد
  • کمبود انرژی
  • تحریک پذیری
  • تب
  • مشکل در خوردن

یک متخصص پزشکی باید هر نوزاد تازه متولد شده ای را با این علائم فورا بررسی کند. در اکثر موارد زردی نوزاد بی ضرر است و با بالغ شدن کبد بدون درمان برطرف می شوند.

علل زردی طبیعی نوزادان عبارتند از:

زردی فیزیولوژیکی: بسیاری از نوزادان تازه متولد شده به این نوع زردی مبتلا هستند که به دلیل مراحل اولیه رشد کبد است. معمولاً زمانی ظاهر می شود که یک نوزاد بین 2 تا 4 روزه باشد.
تغذیه با شیر مادر: زمانی که شیرخوار به اندازه کافی برای دفع بیلی روبین شیر مادر دریافت نمی کند، شیردهی می تواند باعث زردی شود. این نوع زردی اغلب با ورود شیر مادر برطرف می شود.
شیر مادر: گاهی اوقات، مواد موجود در شیر مادر باعث می شود که روده نوزاد به جای دفع آن در مدفوع، بیلی روبین را در خود نگه دارد. این شکل از زردی به طور معمول تا 12 هفتگی خود را از بین می برد.

همچنین بخوانید: درمان خانگی رفع سیاهی زیر چشم با چای کیسه ای، یخ، آبلیمو و قهوه

علت زرد شدن سفیدی چشم در کودکان و نوزاد

علت زرد شدن سفیدی چشم در بارداری

کلستاز بارداری یک مشکل کبدی است. جریان طبیعی صفرا از کیسه صفرا را کند یا متوقف می کند. این باعث خارش و زرد شدن پوست، چشم ها و غشاهای مخاطی شما می شود (یرقان). گاهی اوقات کلستاز در اوایل بارداری شروع می شود. اما در سه ماهه دوم و سوم بیشتر دیده می شود. اغلب در عرض چند روز پس از زایمان از بین می رود. سطوح بالای صفرا ممکن است مشکلات جدی برای کودک در حال رشد شما (جنین) ایجاد کند.ممکن است زردی چشم در بارداری به دلایل زیر باشد:

  • کبد شما صفرا می سازد. صفرا به تجزیه چربی ها در طول هضم کمک می کند.
  • کیسه صفرا صفرا را ذخیره می کند.
  • هورمون هایی که بدن شما در دوران بارداری ترشح می کند، نحوه عملکرد کیسه صفرا را تغییر می دهد. این ممکن است باعث کند شدن یا توقف جریان صفرا شود.
  • صفرا در کبد جمع می شود و به جریان خون می ریزد.

درمان زرد شدن سفیدی چشم

بهترین راه برای خلاص شدن از زرد شدن سفیدی چشم، درمان علت زمینه ای و سایر شرایط موجود است. هنگامی که زردی به دلیل عفونت مانند هپاتیت C یا مالاریا ایجاد می شود، ممکن است فرد نیاز به مصرف آنتی بیوتیک، ضد قارچ یا ضد ویروس داشته باشد.هنگامی که زردی نتیجه مصرف الکل یا مواد مخدر باشد، ممکن است فرد برای ترک یا کاهش مصرف به کمک پزشکی نیاز داشته باشد. اگر عادات غذایی پشت زردی است، فرد باید میوه، سبزیجات، غلات کامل، لوبیا، حبوبات و گوشت بدون چربی بیشتری مصرف کند.

زرد شدن سفیدی چشم همچنین می تواند ناشی از آسیب اندام باشد که گاهی اوقات به دلایل ایجاد می شود مانند کم خونی، یک جراحت، سیروز، یک انسداد، سرطان بسته به میزان آسیب و اندام های آسیب دیده، درمان ها ممکن است شامل جراحی، پرتو درمانی، شیمی درمانی یا انتقال خون باشد. زردی در نوزادان بسیار شایع است و از هر 20 نوزادی که مبتلا می شوند، تنها 1 نفر نیاز به درمان پزشکی دارد. زردی نوزاد معمولاً با افزایش جلسات شیردهی به 8 تا 12 بار در روز برطرف می شود. هدف تسریع هضم و حذف بیلی روبین است. هنگامی که درمان لازم باشد، پزشک ممکن است فتوتراپی با پتوهای فیبر نوری را توصیه کند.

همچنین بخوانید: بهترین اشک مصنوعی برای خشکی چشم همراه با طرز استفاده از آن

زرد شدن سفیدی چشم

درمان خانگی زرد شدن سفیدی چشم

مردم در سراسر جهان داروهای گیاهی خود را برای درمان زرد شدن سفیدی چشم دارند. داروهای گیاهی رایج اغلب شامل موادی مانند لیمو، هویج یا بابونه است. برخی معتقدند این مواد باعث تقویت عملکرد کیسه صفرا، کبد و لوزالمعده می شوند که باعث بهبود زردی می شود.با این حال، دانشمندان نتوانسته‌اند ثابت کنند که این درمان‌های طبیعی می‌توانند زردی چشم‌ها را از بین ببرند. بنابراین مهم است که برای تعیین علت اصلی زردی چشم به پزشک مراجعه کنید تا درمان پزشکی صحیح را دریافت کنید.