گزینه ایرانی، جانشین کی‌روش؟

منبع: نمکستان

4

1401/10/19

23:53


نیمکت داغ تیم‌ ملی گاهی اوقات سر خانه اولش برمی‌گردد، در واقع بازگشت به گزینه‌های قدیمی و تکراری و همیشگی و ثابت. در این میان حتی اگر نامی هم مطرح شود که هرگز سابقه حضور در تیم‌ ملی به عنوان سرمربی را نداشته اما باز هم چون خبر درباره انتخاب او زیاد بوده، باز هم همه چیز تکراری به نظر می‌رسد. این روند «تکرار مکررات» نام دارد؛ روندی که نام دیگرش «انتخاب سرمربی تیم‌ ملی» است.

به گزارش نمکستان، روزنامه جام جم نوشت: «اصلا نمی‌شود ساده و یک‌خطی به نتیجه رسید. فدراسیون‌نشین‌ها باید ۱۰ بار دور خودشان بپیچند، ۱۰ اسم را در مقاطع مختلف زمانی پشت سر هم بیاورند، ۱۰ بار تکذیب کنند و در نهایت همه چیز را از اول شروع کنند. گره‌خوردن با حجم بزرگی از سردرگمی‌ها سرنوشت همیشگی نیمکت تیم‌ملی فوتبال ایران است.

اکنون این سردرگمی با اخبار تکراری هم گره خورده، بدون کم و کاست و مثل همیشه. نکته بسیار مهم این است که نیمکت داغ تیم‌ ملی گاهی اوقات سر خانه اولش برمی‌گردد، در واقع بازگشت به گزینه‌های قدیمی و تکراری و همیشگی و ثابت. در این میان حتی اگر نامی هم مطرح شود که هرگز سابقه حضور در تیم‌ ملی به عنوان سرمربی را نداشته اما باز هم چون خبر درباره انتخاب او زیاد بوده، باز هم همه چیز تکراری به نظر می‌رسد. این روند «تکرار مکررات» نام دارد؛ روندی که نام دیگرش «انتخاب سرمربی تیم‌ ملی» است.

دل بی‌قرار امیر

از یک طرف دغدغه گل‌گهر را دارد و از طرف دیگر مثل همیشه جزو گزینه‌های سرمربیگری تیم‌ ملی فوتبال ایران است. حالا امیر قلعه‌نویی باید حسابی تمرکز کند. باید خوب فکر کند که بعد از سال‌ها مربیگری در فوتبال ایران و تجربه ناموفق قبلی در تیم‌ ملی چه هدف و برنامه‌ای دارد و اصلا چه تفکر و ایده جدیدی را قرار است به تیم‌ ملی وارد کند. بر اساس آخرین اخبار قلعه‌نویی محتمل‌ترین گزینه برای جانشینی کی‌روش در تیم‌ ملی به شمار می‌رود. شنیده می‌شود او در قرارداد خود با باشگاه گل‌گهر سیرجان بندی دارد که به موجب آن می‌تواند در نیم‌فصل فسخ کند. البته از جزئیات بی‌خبریم اما حتی اگر چنین بندی هم در قرارداد او وجود نداشت بعید به نظر می‌رسد باشگاه گل‌گهر بخواهد مانع بزرگ و غیر قابل عبوری برای رسیدن دوباره امیر به رویایش باشد. قلعه‌نویی دل بی‌قراری برای تیم‌ ملی دارد. اصلا و ابدا هم نمی‌تواند این موضوع را انکار کند حتی اگر این روزها در قبال تیم‌ ملی سکوت کند یا حتی ماجرا را از بیخ و بن تکذیب.

یادآوری واقعیت قابل تامل: تیم‌ ملی فوتبال ایران در جام ملت‌های ۲۰۰۷ با هدایت او در یک چهارم نهایی با شکست مقابل کره‌ جنوبی حذف شد و خیلی زود به خانه برگشت.

شایعات مجازی: انتخاب امیر قلعه‌نویی به عنوان سرمربی تیم‌ ملی قطعی است.

خبر غیر قابل پیش‌بینی: کارلوس کی‌روش در تیم‌ ملی می‌ماند.

فرهاد و یک مانع بزرگ

«زود است، خیلی زود! مبادا فرهاد به تیم‌ ملی برسد.» این خلاصه و چکیده واکنش‌ها به حضور فرهاد مجیدی در تیم‌ ملی فوتبال ایران است. اما او فعلا جدی‌ترین گزینه ایرانی نیمکت تیم‌ ملی به شمار می‌رود البته فرهاد سرمربی تیم اتحاد کلبای امارات است و همین باعث می‌شود موانع متعددی سر راه او وجود داشته باشد. باشگاه اماراتی به همین راحتی اجازه فسخ نمی‌دهد، اگر هم اجازه دهد فرهاد باید از بخش قابل توجهی از دستمزد خود بگذرد. حالا که به اینجا رسیدیم باید بپرسیم عبور از بخش قابل توجه مبلغ قرارداد چیزی است که دقیقا به فرهاد مجیدی می‌آید یا اینکه او ماجراجوتر از این حرف‌هاست؟

واکنش آن‌ور آبی‌ها: سایت نشریه الخلیج در خبری مدعی شد که فرهاد مجیدی به‌زودی جانشین کی‌روش در تیم‌ ملی فوتبال ایران می‌شود.

واکنش فرهاد مجیدی: بر اساس شبکه دبی اسپورت امارات، سرمربی ایرانی اتحاد کلبا در قبال اخبار مربوط به حضورش در تیم‌ ملی سیاست سکوت را اتخاد کرده است.

واقعیت مبتنی بر پول: در صورتی که فرهاد مجیدی با اتحاد کلبا فسخ کند باید غرامتی ۵۰۰ هزار دلاری بدهد.

گزینه‌های مرموز

گزینه‌های فدراسیون برای سرمربیگری تیم‌ ملی محدود به این دو نفر نیست. از راهروهای فدراسیون فوتبال شنیده می‌شود برخی دیگر از مربیان لیگ‌ برتری که احتمالا گل‌محمدی نیز یکی از آنهاست در صف کاندیداها قرار داشتند اما بنا به دلایلی منتفی شدند. از سویی واضح به نظر می‌رسد که در شرایط کنونی جذب سرمربی خارجی محال است. اصلا مگر فدراسیون فوتبال حال و حوصله یک قرارداد جنجالی و خطرناک دیگر را هم دارد؟

نکته بسیار مهم: نخستین بازی تیم‌ ملی فروردین ۱۴۰۲ خواهد بود و فدراسیون فوتبال زمان بسیار کمی برای انتخاب سرمربی جدید دارد.

آمار قلعه‌نویی در تیم‌ملی فوتبال ایران به عنوان سرمربی

تعداد بازی: ۱۷
تعداد برد: ۱۰
تعداد مساوی: ۶
تعداد باخت: ۱

قلعه‌نویی و مجیدی گزینه نهایی نیستند!

نیمکت تیم‌ ملی ایران همچنان مربی ندارد. پایان رویای صعود به دور دوم جام‌ جهانی، انتقادها را علیه کارلوس کی‌روش پرتغالی برانگیخت. فدراسیون بعد از جام تلویحا تایید کرد که خواسته‌اش تمدید قرارداد با این مربی است. از سوی دیگر کارلوس به دنبال جذب پیشنهاد بهتری هم بود. قطر که حدود شش سال قبل قصد داشت کی‌روش را به خدمت بگیرد، سر وقت این مربی رفت و همین حالا مشغول مذاکره با اوست. یکی از رسانه‌های این کشور دیروز خبر داد مربی پرتغالی تنها گزینه خارجی و بی‌رقیب نیمکت آنهاست اما تایید نکرد آیا او قطعا سرمربی قطر خواهد شد یا نه. در آخرین جلسه هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال، تاج گفت ترجیحش ماندن کارلوس است. دلایل خود را هم گفت اما اضافه کرد که ابتدا باید تکلیف او با قطر مشخص شود. رسانه‌ها یک روز بعد از این جلسه اعلام کردند امیر قلعه‌نویی و فرهاد مجیدی دو گزینه نهایی ایرانی نیمکت شده‌اند، خبری که البته اعضای هیات‌رئیسه فدراسیون از آن بی‌خبر هستند. یکی از آنها در این باره به جام‌ جم می‌گوید: «هیچ صحبت خاصی درباره قلعه‌نویی یا مجیدی نشد. اینکه می‌گویند این دو عزیز گزینه‌های نهایی شده‌اند، درست نیست. قرار شد در جلسه بعدی هیات‌رئیسه که البته زمان آن مشخص نیست، بیشتر در این باره حرف بزنیم. فعلا زمان داریم. حدود یک سال دیگر برای جام ملت‌ها زمان داریم. ان‌شاءالله تا پیش از پایان سال تکلیف نیمکت مشخص می‌شود.»

مهدی تاج در تازه‌ترین اظهار نظر خود گفت هر ایرانی که بپذیرد سرمربی تیم‌ ملی شود، ایثار کرده است. او منظور خود را درست و روشن از این جمله بیان نکرد ولی گویی غیر مستقیم اشاره‌ای است به مشکلاتی که مربی بعدی خواهد داشت. ظاهرا فدراسیون تاکید به پوست‌اندازی تیم‌ ملی دارد. چاره‌ای هم نیست. سن بعضی از بازیکنان بالا رفته و نهایتا تا جام ملت‌ها بتوانند با تیم‌ ملی باشند. بنابراین برای مقدماتی جام‌ جهانی ۲۰۲۶ ایران نیاز به نقشه راهی مناسب و درست دارد. فعلا فدراسیون تعجیل به خرج نمی‌دهد. اگر کی‌روش نیاید و شرایط برای انتخاب مربی ایرانی مهیا نباشد، آنها گزینه‌های خارجی را هم بررسی خواهند کرد. اتفاقا قرار شده فهرستی از مربیان بیکار خارجی تهیه و در اختیار هیات‌رئیسه و شخص مهدی تاج قرار بگیرد. بنابراین فعلا باید منتظر ماند.»

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو