رژیم کالری‌شماری، آری یا خیر؟

منبع: نمکستان

3

1401/10/19

23:53


یکی از اولین روش‌ها برای کاهش وزن کالری‌شماری است اما …

به گزارش نمکستان، روزنامه خراسان نوشت: «محاسبه کالری غذاهای مصرفی از سال‌ها پیش یکی از روش‌های کنترلی برای رساندن مواد غذایی به بدن بوده‌ است. این روش طرفداران زیادی در سراسر دنیا دارد که معتقدند بهترین روش کنترل و کاهش وزن محاسبه کالری است. اما قبل از هر چیز باید به یک نکته توجه کرد که آیا این روش از لحاظ علمی درست است و به سلامت بدن صدمه نمی‌زند؟

کالری چیست؟

کالری‌ها واحد اندازه‌گیری انرژی هستند. از کالری برای محاسبه کردن انرژی مواد غذایی و مواد خوراکی استفاده می شود. کالری‌ها برای عملکردهای ضروری مانند نفس کشیدن و فکر کردن و همچنین فعالیت های روزانه مانند راه رفتن، صحبت کردن و خوردن مصرف می‌شوند. هر کالری اضافی که وارد بدن شود، به صورت چربی ذخیره می شود و اگر تعداد کالری دریافتی بیشتر از چیزی باشد که می سوزانید باعث افزایش وزن در طول زمان  خواهد شد.

کالری شماری چیست؟

ایده کالری شماری از حدود قرن ۲۰ توسط «جانی بودن» متخصص تغذیه، عصب‌شناس و نویسنده در بین مردم محبوب شد. شمارش کالری هر وعده غذایی یا نوشیدنی که آن را به صورت روزانه مصرف می‌کنید، کالری شماری نام دارد.

کالری‌شماری چگونه است؟

شما می‌توانید کالری شماری را با استفاده از برنامه‌های آنلاین و اپلیکیشن‌ها یا یادداشت کردن دستی برنامه غذایی خود انجام دهید اما همان طور که گفتیم ارزش غذایی را فراموش نکنید.

پنج نکته برای کالری شماری

آماده باشید: یک برنامه کالری‌شمار روی گوشی خود داشته باشید.

برچسب مواد غذایی را بخوانید: برچسب ها حاوی اطلاعات مفید بسیار زیادی راجع به کالری های آن ماده غذایی است. قبل از خرید، برچسب‌ها را بخوانید و آنهایی را که کالری بالایی دارند، نخرید.

خانه خود را خالی کنید: خانه خود را از مواد غذایی بدون ارزش پاکسازی کنید. این روش به شما کمک می کند تا انتخاب های سالم تری داشته باشید.

مزایای رژیم کالری شماری

رژیم کالری شماری قطعا  مزایایی  دارد که طرفدارانش را متقاعد به پیروی از آن کرده است. وقتی شما کالری‌شماری می‌کنید ناخودآگاه بیشتر حواستان به غذایی است که در دهان می‌گذارید، در نتیجه‌ کالری دریافتی شما هم کمتر خواهد شد. همچنین این روش به شما کمک خواهد کرد تا اسیر پرخوری نشوید و وزن ایده آل خود را حفظ کنید.

آیا کاهش وزن با کالری‌شماری به سلامت بدن لطمه نمی‌زند؟

کاهش وزن با کالری‌شماری سالیان سال در جهان استفاده می شده است ولی شمارش کالری دیگر تنها روش درست برای کاهش وزن به حساب نمی‌آید.

مطالعات نشان می‌دهد کیفیت مواد غذایی مهم‌ترین عامل برای کاهش وزن و حفظ سلامتی است. کالری‌شماری برای اینکه بدانیم چقدر خورده‌ایم، مفید است اما تمام موارد مهم را درباره کیفیت رژیم بیان نمی‌کند.

هنگامی که صحبت از مواد غذایی و بدن انسان می شود، کالری ها فقط کالری نیستند و ارزش غذایی‌شان در اولویت قرار دارد. به عنوان مثال ۱۰۰ کالری کلم بروکلی متفاوت از ۱۰۰ کالری سیب زمینی سرخ کرده بر سلامتی شما اثر می گذارد یا ممکن است ۱۰۰ گرم گردو با ۱۰۰ گرم کیک خامه ای به یک اندازه کالری داشته باشند اما ارزش غذایی گردو بالاتر و بالطبع سالم‌تر از کیک خامه ای است. علاوه بر این مواد غذایی اثر متفاوتی بر هورمون های گرسنگی، سیری و میزان کالری سوزانده شده دارند. شما باید بر اساس ارزش مواد غذایی آنهایی را انتخاب کنید که ارزش غذایی بالاتری دارند یا به عبارتی سالم‌تر هستند. (فیبر، پروتئین، سبزیجات، کربوهیدرات) و البته کالری کمتری دارند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو