پدران آینده بخوانند: 8 نکته که با آمادگی کامل پدر شوید!

منبع: خبرنما

3

1401/10/20

11:03


این که بفهمید دارید پدر می شوید، می توانند لحظه ای هیجان انگیز و حتی شوکه کننده ای باشد. این لحظه ها می توانند بهترین و پر اضطراب ترین لحظات برایتان باشد. داشتن ترکیبی از احساسات، از شادی گرفته تا وحشت، طبیعی است – حتی اگر پدر شدن آرزویی بوده که همیشه می خواستید. صادقانه بگویم، سخت است که برای پدر شدن آماده کامل داشته باشید…

پدران آینده بخوانند: 8 نکته که با آمادگی کامل پدر شوید!

آمادگی برای پدر شدن: این که بفهمید دارید پدر می شوید، می توانند لحظه ای هیجان انگیز و حتی شوکه کننده ای باشد. این لحظه ها می توانند بهترین و پر اضطراب ترین لحظات برایتان باشد. داشتن ترکیبی از احساسات، از شادی گرفته تا وحشت، طبیعی است – حتی اگر پدر شدن آرزویی بوده که همیشه می خواستید. صادقانه بگویم، سخت است که برای پدر شدن آماده کامل داشته باشید. با این حال، در حالی که منتظر تولد فرزند خود هستید. همچنین سرتان پر از ایده های هیجان انگیز برای به دنیا آمدن و وقت گذراندن با اوست، باید به این 8 نکته هم توجه کنید تا در این مسیر پدر نمونه باشید!

  1. در مورد مسئولیت های یک پدر تحقیق کنید

این که شما به طور فیزیکی نوزاد را حمل نمی کنید، به این معنی نیست که سهمی در تجربه بارداری و زایمان ندارید. حتی اگر کسی هستید که کودکی را به فرزند خواندگی می گیرید نیز نیاز دارید تا در مورد مسئولیت ها و نقش خود تحقیق کنید.

کتاب‌های زیادی برای مسئولیت ها و نقش یک پدر نوشته شده است. اما لازم نیست خود را تنها به خواندن ها محدود کنید. بلکه برای پدر نمونه بودن می توانید به روانشناس مراجعه کنید. یا در گروه هایی بپیوندید که تجربه شما را دارند.

برای شما: ۵ دلیل که شما را برای داشتن فرزند دوم قانع می کند!

اگر همسرتان علائم بارداری، از حالت تهوع صبحگاهی تا سوزش سر دل را تجربه می‌کند، کمی تحقیق کنید. درک احساسات آن ها می تواند به شما کمک کند تا در حین حمل فرزندتان از آن ها مراقبت بیشتری کنید.

هنگامی که زمان زایمان، تولد و مراقبت از نوزاد فرا می رسد، دانستن این که چه چیزی در انتظار شما است می تواند فرصت بیشتری به شما بدهد. وقتی بدانید چه نقشی دارید و چه وضعیتی پیش روی شما است، بهتر با ماجرا کنار می آیید. درباره زایمان طبیعی و سزارین، دوره شیردهی، تعویض پوشک و موارد دیگر مطالعه کنید.

  1. آمادگی برای پدر شدن؛ به سلامت خود توجه کنید

قبل از به دنیا آمدن کودک زمان خیلی خوبی برای تمرکز بر سلامت خود دارید. اگر سیگار می کشید، سعی کنید آن را ترک کنید. زنان بارداری که در معرض دود سیگار قرار می گیرند با خطر نقص مادرزادی قلب نوزاد رو به رو هستند.

عادات غذایی شما چگونه است؟ خوب غذا خوردن به سیر ماندن شما در طول شبانه رو کمک می کند. از طرفی می تواند به شما کمک کند تا انرژی لازم را در انجام فعالیت های خود داشته باشید. اگر رژیم غذایی سالمی ندارید، غذاها و خوراکی های سالم را جایگزین آن کنید. یا برخی از غذاهای غنی از فیبر و تقویت کننده سیستم ایمنی را به وعده های غذایی خود اضافه کنید.

اگر مدت ها است که معاینات عمومی خود را انجام نداده اید، وقتی بگذارید و حتما این کار را انجام دهید.

بیشتر بخوانید: کارهای خطرناک در بارداری؛ ۱۰ اشتباه که می‌تواند سلامت جنین را به خطر بیندازد!

  1. در مورد شیوه فرزندپروری با هم صحبت کنید

اکنون زمان خیلی خوبی برای شروع صحبت در مورد تربیت و شیوه فرزندپروری است. از همدیگر بپرسید که می خواهید چگونه والدینی برای فرزند خود باشید. آیا هر دوی شما موافقید تا نوزادتان از شیر مادر تغذیه کند؟ (حمایت پدر از این موضوع خیلی مهم است!) آیا می خواهید فرزند خود را در اتاق دیگری بخوابانید؟ آیا هر دوی شما می خواهید کار کنید؟ چه برنامه ای برای مراقبت از نوزاد خود دارید؟

به یاد داشته باشید که این موارد هنوز تئوری هستند. به محض ورود نوزاد ممکن است احساسات شما تغییر کند. ممکن است تغذیه با شیر مادر چالش برانگیزتر از آن چیزی باشد که انتظارش را داشتید. یا بخواهید خیلی از تصمیماتی را که گرفته اید تغییر دهید.

همچنین بحث هایی زیادی وجود دارد که باید در مورد آن ها صحبت کنید، هرچند هنوز وقتش نرسیده باشد.  بحث در مورد نظم و انضباط، رفتار با کودک همه موضوعات حساسی هستند که باید در مورد آن ها صحبت کنید. اگر اکنون در مورد آن صحبت کنید خیلی بهتر است تا بخواهید بگذارید برای بعدها. پس حتما در مورد این موارد هم حرف بزنید.

  1. آمادگی برای پدر شدن؛ بازی را به صورت تیمی شروع کنید

وقتی صحبت از بچه دار شدن می شود، باید تیمی حرکت کنید. زیرا قرار است شما، همسر و کودک تازه به دنیا آمده تان تا آخر عمر با هم در ارتباط باشید. حتی اگر رابطه عاطفی و عاشقانه تان تا آخر ادامه پیدا نکند. بهترین انتخاب این است که تا آخرین لحظه برخورد و رفتاری را پیشه بگیرید که از همان ابتدا در مورد آن تصمیم گرفته بودید.

اگر همسر باردار شما احساس خستگی می کند یا صبح ها با حالت تهوع سر می کند، باید حتما برای بهبود حال او کاری انجام دهید. پس از به دنیا آمدن فرزندتان گاهی شما به او غذا بدهید، بگذارید همسرتان کمی استراحت کند. در انجام کارهای خانه به مادر فرزندتان کمک کنید. شما باید مراقب خانواده سه نفرتان باشد.

برای شما: ۷ کاری که انجام آن همسرتان را دیوانه می کند

  1. تصمیم بگیرید که می خواهید چگونه پدری باشید

هرکسی شانس داشتن یک رابطه صمیمی با پدرش را ندارد. اگر شما رابطه صمیمی با پدر خود دارید و می خواهید همین رابطه را به فرزند خود داشته باشید، فوق العاده است. اما اگر شما جز کسانی باشید که میانه خوبی با والدینش نداشته، باعث ایجاد وسواس بیشتری در شما می شود. با این حال باز هم دقت کنید، شما باید برای فرزند خود فردی مورد اعتماد، دوست و مهربان باشید تا او بتواند با شما ارتباط برقرار کند.

این شما هستید که تصمیم می گیرید چه رفتاری با فرزند خود داشته باشید. یا از پدر خود الگو بگیرید یا شخصیت کاملا متفاوتی به عنوان پدر برای فرزند خود ایجاد کنید.

  1. حس شوخ طبعی خود را حفظ کنید

فرزندپروری آسان نیست. سخت و پیچیده و طاقت فرسا است. اما سرگرم کننده و هیجان انگیز و با ارزش نیز است. کلید گذر از لحظات – هم خوب و هم بد – خندیدن و شاد بودن است. زمان هایی که به اندازه کافی نمی توانید بخوابید، وقتی بد موقع باید پوشک بچه را تعویض کنید، در همه این لحظه های چالش برانگیز، بخندید و حس شوخ طبعی خود را حفظ کنید.

بیشتر بخوانید: ۵ اشتباه والدین که عامل پرورش فرزندانی خودخواه است

  1. بخواب

خواب مهم ترین بخش این ماجرا است. شریک عاطفی شما نیاز به خواب دارد. شما نیاز به خواب دارید و کودک شما نیز به خواب دارد.

روش های زیادی برای خوابیدن وجود دارد. واقعیت این است که شما برای فعالیت های روزمره خود نیاز به خواب کافی دارید.

اگر کودکی دارید که شب ها ناآرامی می کند، پس به صورت شیفتی بخوابید. هر زمان که می توانید چرت بزنید، مثلا ساعت هایی از روز که کودکتان می خوابد شما هم بخوابید. این گونه می توانید به مسئولیت ها و فعالیت های روزمره خود نیز رسیدگی کنید. از هر روشی که استفاده می کنید، اما مطمئن شوید که همسرتان و خودتان به اندازه کافی بخوابید.

  1. آمادگی برای پدر شدن؛ از تصمیمات همسر خود حمایت کنید

نه فقط در موقعیت ها و جمع های خانوادگی، بلکه در هر موقعیتی باید از همسر خود حمایت کنید. اگر او تصمیم می گیرد بعد از زایمان دیگر سر کار نرود، از تصمیم او حمایت کنید. یا اگر می خواهد همچنان به کار خود ادامه دهد به او در انجام مسئولیت هایش کمک کنید.

اگر فکر می کنید بعد از به دنیا آمدن فرزندتان همسر شما گوشه گیر شده به این نکته توجه کنید. زیرا ممکن است نشان از افسردگی پس از زایمان باشد. شما باید از حال روحی و جسمی او آگاه باشید تا بتوانید از پس مسئولیت پدرانه خود بر بیایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو