تحقیق در مورد شهید حسن باقری + وصیت نامه

منبع: دانش‌چی

14

1401/10/20

11:12


خلاصه زندگینامه شهید حسن باقری

تحقیق در مورد شهید حسن باقری + وصیت نامه

شهید حسن باقری روزنامه‌نگار و نظامی ایرانی با نام شناسنامه‌ای غلامحسین افشردی در ۲۵ اسفند سال ۱۳۳۴ در تهران به دنیا آمد. او در جنگ میان ایران و عراق، بعنوان جانشین فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران فعالیت داشت. همچنین وی در عملیات بیت‌المقدس، عملیات فتح‌المبین و عملیات رمضان از فرماندهان ارشد سپاه بود و در آزادسازی شهر خرمشهر نقشی کلیدی ایفا نمود.

زندگینامه شهید حسن باقری

حسن باقری تحصیلات دوره ابتدایی خود را در مدرسه مترجم الدوله و دوره متوسطه را در دبیرستان مروی گذراند. و پس از اخذ مدرک دیپلم رشته ریاضی در سال ۱۳۵۴، تحصیلات دانشگاهی خود را در رشته دامپروری دانشکده کشاورزی دانشگاه ارومیه شروع کرد اما فعالیت‌های، اسلامی، سیاسی و مشارکت او در جلسات سخنرانی در زمینه اصول عقاید برای دانش آموزان باعث اخراج او از دانشگاه پس از یک و نیم سال شد. اما بعد از انقلاب او با دریافت دیپلم ادبی و شرکت در کنکور سراسری توانست رتبه ۱۰۴ را کسب و در رشته حقوق قضایی در دانشگاه تهران مشغول به تحصیل شود.

در اسفند سال ۱۳۵۶ غلامحسین افشردی برای انجام خدمت سربازی اعزام شد و پس از گذراندن دوره آموزشی در پادگان جلدیان نقده، به ایلام انتقال یافت. او در زمان سربازی با بزرگان و علمای شهر ایلام به ویژه آیت‌ الله صدری، امام جمعه پیشین ایلام ارتباط نزدیکی پیدا کرد و به همین دلیل مسائل و اخبار پادگان را به گوش ایشان می‌رساند که در پی این فعالیت‌ها او را به عنوان راننده یک افسر جز قرار دادند تا از مسائل نظامی دور باشد. در نهایت در سال ۱۳۵۷ توسط فرمان امام خمینی با مضمون فرار سربازها از پادگان‌ها او نیز هنگام غفلت مامورین توانست بگریزد. حسن باقری در پادگان عشرت‌آباد تهران همراه با دوستان و خانواده‌اش در زمان انقلاب حضور داشت.

باقری تا خرداد ۱۳۵۸ در برخی از نهادها و کمیته انقلاب اسلامی فعالیت می‌کرد. همچنین در ۱۳۵۸ فعالیت خود را در روزنامه جمهوری اسلامی در زمینه‌های فرهنگی و سیاسی شروع کرد. در طول این مدت با توجه به دعوت سازمان ملل، بعنوان خبرنگار از طرف این روزنامه به مدت ۱۵ روز به لبنان و اردن سفر کرد و از از اوضاع نابسامان مسلمانان در آن منطقه گزارشی جامع تهیه نمود.

او در نخستین روزهای سال ۱۳۵۹ در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی استخدام شد و نام مستعار حسن باقری را برای خود انتخاب کرد و در قسمت اطلاعات سپاه وظیفه شناسایی گروهک‌های وابسته و منحرف را برعهده گرفت.

با آغاز جنگ ایران و عراق حسن باقری همراه با تعدادی از اعضای سپاه پاسداران به سمت جنوب راهی شدند، در آن زمان جایگاه نیروهای عراق در خوزستان تثبیت شده بود. رحیم صفوی از حسن باقری بعنوان یکی از فرماندهان نابغه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یاد می‌کرد. باقری با استفاده از تجربیاتی که در ایران و لبنان در زمان خبرنگاری خود به دست آورده بود، توانست در جبهه‌های ایران به جمع‌آوری اطلاعات مختلف بپردازد و آن‌ها به گزارش‌های سازمان یافته تبدیل کند.

او در اولین روز ماه مهر سال ۱۳۵۹ به سمت جنوب رفت و از بدو ورود خود به راه‌اندازی واحد اطلاعات رزمی پرداخت. که چندین بار به منظور دستیابی به وضعیت و اطلاعات دشمن توانست به مواضع یگان‌های سپاه سوم ارتش بعث رخنه کند.

شهید حسن باقری استعداد خوبی در پیش‌بینی حرکات احتمالی ارتش عراق در آینده و تحلیل اطلاعات آن‌ها داشت. یکی از پیش بینی‌های او در دی ماه سال ۱۳۵۹ درباره حرکت ارتش عراق برای ارتباط جفیر و بستان از طریق الحاق محور شمال–جنوب منطقه سوسنگرد بود. که ارتش بعث در کمتر از یک هفته پیش بینی او را به واقعیت تبدیل کردند.

در دی ماه سال ۱۳۵۹ حسن باقری بعنوان یکی از معاونین ستاد عملیات جنوب برگزیده شد و در فرماندهی عملیات فتح، دهلاویه، ارتفاعات الله‌اکبر، امام مهدی و شکست محاصره سوسنگرد نقش مهمی برعهده داشت. در زمان اجرای این نبردها شرایطی به وجود آمده بوده که در آن عملیات منظم نیروهای خودی دچار مشکل شده بود و بی‌نتیجه می‌ماند. و باقری پس از برکناری بنی‌صدر و با وجود مشکلات سیاسی آن دوران در ایران، در اجرای عملیات فرمانده کل قوا شرکت داشت اما پس از مجروحیت یحیی رحیم صفوی، مسولیت هدایت عملیات را برعهده گرفت.

شهادت

در ۹ بهمن سال ۱۳۶۱ کمی قبل از شروع عملیات مقدماتی والفجر، حسن باقری همراه با گروهی از اعضای سپاه پاسداران، در منطقه فکه و در حالی که مشغول به انجام عملیات شناسایی در سنگر دیده‌بانی بود در اثر برخورد گلوله خمپاره دشمن به شهادت رسید. و در کنار او مجید بقایی و توکل قلاوند(معاون اطلاعات قرارگاه نجف) نیز به درجه والای شهادت نائل شدند و مرتضی صفاری دچار جراحات شدیدی گردید. حسن باقری در زمان شهادت تنها ۲۶ سال سن داشت. او در قطعه ۲۴ گلزار شهدای بهشت زهرا به خاک سپرده شد. و برای یاد بود او بزرگ‌راهی در تهران به نام حسن باقری نام گذاری شده است.

بخشی از وصیت نامه شهید حسن باقری

شهید حسن باقری در وصیت‌نامه خود این‌گونه نوشته است:

در این موقعیت زمانی و مکانی، جنگ ما جنگ کفر است و هر لحظه مسامحه و غفلت، خیانت به پیامبر (صلی الله علیه و آله) و امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) و پشت پا زدن به خون شهداست. ملت ما باید خودش را آماده هر گونه فداکاری بکند…
در چنین میدان وسیع و این هدف رفیع انسانی و الهی جان دادن و مال دادن و فداکاری امری بسیار ساده و پیش پا افتاده است و خدا کند که ما توفیق شهادت متعالی در راه اسلام و با خلوص نیت پیدا کنیم…

ما با هیچ دولت و کشوری شوخی نداریم و با تمام مستکبرین جهان سرجنگ داریم و در رابطه با این هدف ، جنگ با صدام یزید فقط مقدمه است.

… در مورد درآمدها چیزی به آن صورت ندارم. همین بضاعت مزجاه را هم خمسش را داده‌ام و بقیه را هم در راه کمک رساندن به جنگجویان و سربازان اسلام با سپاه کفر خرج کنند…

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو