5 صبحانه ناسالم که باید از برنامه غذایی تان حذف کنید!

منبع: خبرنما

4

1401/10/20

13:14


در حالی که گزینه های خوشمزه و سالم زیادی برای انتخاب در این وعده وجود دارد، اما صبحانه ناسالم باعث افزایش چربی شکم می شود. چیزی که حتی خودتان از آن بی خبر هستید…

5 صبحانه ناسالم که باید از برنامه غذایی تان حذف کنید!

برای اکثر افراد صبحانه هیجان انگیزترین وعده غذایی روز است. می‌توانید از رختخواب بیرون بیایید، فنجان قهوه محبوب خود را آماده کنید، برای شروع روز خود را به یک وعده صبحانه خوشمزه مهمان کنید. در حالی که گزینه های خوشمزه و سالم زیادی برای انتخاب در این وعده وجود دارد، اما صبحانه ناسالم باعث افزایش چربی شکم می شود. چیزی که حتی خودتان از آن بی خبر هستید.

بر اساس تحقیقات انجام شده، برخی از غذاهای رایج سر میز صبحانه شما، بیشتر به تجمع چربی منجر می شود که به عنوان چربی احشایی شناخته می شود. اگرچه داشتن مقداری چربی در اطراف شکم کاملا سالم و ضروری است. اما مقدار زیادی از آن می تواند خطرناک باشد. در واقع، حمل بیش از حد چربی احشایی می تواند خطر بیماری قلبی، سکته و دیابت را افزایش دهد. از خوردن چنین خوراکی های در وعده صبحانه صرف نظر کنید.

مطلب مرتبط: طرز تهیه مربای کدو تنبل خوشمزه برای میز صبحانه شما!

1. سوسیس و گوشت فرآوری شده

هرچند گاهی خوردن غذاهای ناسالم در وعده صبحانه شما را در معرض خطری قرار نمی کند. با این حال، عادت به خوردن چنین خوراکی هایی آن هم به طور مکرر می تواند خطر ابتلا به چربی اضافی احشایی را افزایش دهد. به خصوص اگر در محیط استرس زا زندگی می کنید و فعالیت بدنی کمی نیز داشته باشید.

با در نظر گرفتن این موضوع، خوردن سوسیس آن هم در وعده صبحانه اشتباه است.

قبل از بیکن یا سوسیس باید بدانید که گوشت فرآوری شده یکی از بدترین خوراکی است که می توانید در وعده صبح میل کنید.

اگر می خواهید سطح چربی احشایی را کم کنید از خوردن آن ها دست بردارید.

در این مطلب: رژیم غذایی بر اساس گروه خونی؛ بهترین صبحانه برای گروه خونی O کدام است؟!

2. نان تست یا نان سفید جزء صبحانه ناسالم

نان سفید و سایر کربوهیدرات های تصفیه شده به راحتی می توانند منجر به افزایش وزن، به خصوص در ناحیه شکم شوند. در حالی که غلات کامل با چربی احشایی کمتری مرتبط هستند. نان سفید اثر معکوس دارد و به طور مثبت با افزایش بافت چربی احشایی مرتبط است.

اضافه کردن غلات کامل به جای کربوهیدرات های تصفیه شده در رژیم غذایی، می تواند نه تنها وزن بدن بلکه سلامت کلی بدن را تقویت کند. به همین دلیل است که برنامه غذایی سالم از غلات تشکیل شده است. می توانید یک تکه نان تست غلات کامل را با آووکادو یا تخم مرغ میل کنید. یا صبحانه خود را به طور کامل تغییر دهید و مقداری بلغور جو دوسر را برای میزان فیبر بالای آن مصرف کنید.

این جا بخوانید: ۱۰ بهترین صبحانه برای افراد مبتلا به دیابت

3. صبحانه فست فود

فست فود آسان و مقرون به صرفه است. اما متاسفانه جز این دو مزیت هیچ فایده ای برای سلامت شما ندارد.  فست فودها می‌توانند سرشار از چربی‌های ترانس باشند که مصرف منظم آن‌ها منجر به چاقی، بیماری قلبی و دیابت می‌شود. در واقع، تاکید تحقیقات بر حذف کامل چربی های ترانس از رژیم غذایی است. پس از تحقیق بر روی زنان یائسه، چربی های ترانس می توانند منجر به افزایش وزن بیشتر در ناحیه شکم شوند. از طرفی بر اساس مطالعه بر روی اشتراک کنندگان ایرانی، مصرف فست فود با افزایش سندرم متابولیک مرتبط است. این سندرم شامل شرایطی مانند چاقی شکمی، فشار خون بالا و کلسترول بالا می شود.

همه ما می دانیم که گاهی اوقات فست فود تنها گزینه در شلوغ ترین روزها است تا شکم خود را سیر کنیم. اما برای گزینه سالم تر از فست فود، از بلغور جو دو سر با تخم مرغ استفاده کنید.

پیشنهاد می شود بخوانید: ۱۳ غذای سالم برای صبحانه که به کاهش وزن کمک می کند

4. غلات قندی

مصرف بیش از حد شکر یک راه سریع برای افزایش وزن است و خیلی از غلات مملو از قند هستند. بر اساس مطالعه ای قند اضافه با افزایش بیشتر بافت چربی احشایی مرتبط است.

یافتن غلاتی که حاوی قند نباشند، سخت است. اما برخی از غلات سالم‌تر نیز وجود دارد که می توانید در وعده صبحانه میل کنید. وقتی از خواب بیدار می شوید و هوس غلات می کنید که میزان قند آن کم اما سرشار از فیبر و پروتئین باشد. در این صورت تا وعده ناهار احساس سیری خواهید کرد.

اگر به فکر سلامت خود هستید بخوانید: راز اندام رویایی جنیفر لوپز در وعده صبحانه او نهفته است

5. نوشیدنی قهوه جزء صبحانه ناسالم

قهوه به خودی خود در واقع می تواند برای کاهش وزن مفید باشد. اگر قهوه دم کشیده و بدون شیر و شکر یا خامه مصرف کنید، می تواند به شما در افزایش متابولیسم و انرژی بخشیدن در طول روز کمک کند. با این حال قهوه هایی که در کافه ها سرو می شوند، سرشار از قند و کالری هستند که نه تنها مفید نیستند بلکه مضر نیز هستند.

نوشیدنی هایی مانند قهوه، نوشابه و آب میوه شیرین شده سبب افزایش وزن و چاقی شکم می شوند. به یاد داشته باشید، نوشیدنی های حاوی شکر گاهی اوقات می توانند بدتر از غذاهای حاوی قند باشند. زیرا این نوشیدنی ها فاقد مواد مغذی هستند.

اگر عاشق قهوه هستید، قهوه شیرین نشده بنوشید. در این صورت با حذف صبحانه ناسالم می توانید به سلامت بدن خود کمک کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو