بهترین ویتامین و داروی افزایش تمرکز ذهن

منبع: الو دکتر

8

1401/10/20

14:06


داروی افزایش تمرکز ذهن را بشناسید دانشمندان اثرات داروی افزایش تمرکز، ویتامین‌ها، مکمل‌های گیاهی و اسید های چرب امگا3  را برای افزایش تمرکز و قدرت حافظه مطالعه کرده‌اند. از دیرباز اعتقاد بر این بوده است که این مکمل‌ها می‌توانند به جلوگیری یا کاهش سرعت از دست دادن حافظه کمک کنند. اما آیا این حقیقت دارد؟ اگرچه […]

داروی افزایش تمرکز ذهن را بشناسید

دانشمندان اثرات داروی افزایش تمرکز، ویتامین‌ها، مکمل‌های گیاهی و اسید های چرب امگا3  را برای افزایش تمرکز و قدرت حافظه مطالعه کرده‌اند. از دیرباز اعتقاد بر این بوده است که این مکمل‌ها می‌توانند به جلوگیری یا کاهش سرعت از دست دادن حافظه کمک کنند. اما آیا این حقیقت دارد؟ اگرچه برخی از مطالعات تاثیر مثبت آن‌ها بر درمان بیماری آلزایمر را تایید کرده‌اند، اما هنوز هم اختلاف نظراتی در این‌باره وجود دارد.

داروی افزایش تمرکز ذهن را بشناسید

مطالعات نشان می‌دهند که چند مکمل غذایی (مانند ویتامین E و اسیدهای چرب امگا ۳) ممکن است به سلامت مغز و افزایش تمرکز در طولانی‌مدت کمک یا از زوال شناختی محافظت کنند. اما برخی دیگر به تنهایی قادر به اثرگذاری نیستند و حتما باید در کنار سایر روش‌های درمانی مانند رژیم غذایی سالم و فعالیت بدنی مورد اتسفاده قرا گیرند. با این حال، در این راهنما سعی شده است تا نقش اساسی مکمل غذایی و دارویی در کنار ویتامین‌های موثر مورد بررسی قرار بگیرند.

بهترین قرص افزایش تمرکز کدام است؟

مغز بخش مهمی از بدن انسان را تشکیل می‌دهد که شایسته مراقبت ویژه می‌باشد. مغز انسان متشکل از میلیاردها سلول به هم پیوسته است که یک شبکه گسترده را تشکیل می‌دهند. به همین دلیل است که مصرف غذاهای سالم، ورزش منظم و خواب کافی بسیار مهم است.

همچنین ممکن است مصرف برخی ویتامین‌ها، که به رشد حافظه کمک می‌کنند، برای افراد مفید باشد. زیرا این مواد برای عملکرد شناختی ضروری هستند. تنها در یک مطالعه ثابت شده است که ویتامین D، ویتامین B۱۲ و اسیدهای چرب امگا ۳ به دلیل نقش آنها در رشد سلولی، انتقال عصبی و سنتز انتقال دهنده‌های عصبی موجب بهبود عملکرد شناختی می‌شوند.

کپسول مولتی ویتامین

یکی از ویژگی های کپسول مولتی ویتامین کمک به بهبود شرایط روحی و روانی و افزایش تمرکز ذهنی است و لازم به ذکر است این کپسول مکمل بوده و جهت تشخیص، پیشگیری و یا درمان بیماری نمی باشد.

کپسول مولتی ویتامین

ویتامین B۱۲

کمبود ویتامین B۱۲ نقش به‌سزایی در عملکرد ضعیف حافظه دارد، اما این بدان معنا نیست که مصرف بیش از اندازه آن موجب افزایش قدرت حافظه می‌شود. شایع‌ترین دلیلی که منجر به کمبود این نوع ویتامین در بدن می‌شود، مشکلات روده یا معده است. این مشکل بیشتر در افرادی که رژیم‌های گیاهی سختی می‌گیرند، دیده می‌شود. ویتامین B۱۲ معمولاً از غذاهای حیوانی نظیر مرغ، گوشت، و غیره به دست می‌آید.

اسید فولیک

اسید فولیک یکی از مهم‌ترین ویتامین‌ها برای تقویت حافظه است. مطالعات نشان داده است که حتی کمبود جزئی اسید فولیک می‌تواند منجر به ضعف حافظه و عملکرد شناختی شود. اسید فولیک به شکل‌گیری، حفظ و ترمیم سلول‌های مغز کمک زیادی می‌کند.

ویتامین E

ویتامین E نیز در زمره بهترین قرص افزایش تمرکز قرار می‌گیرد. این ویتامین به تقویت عملکرد ذهن و حافظه افراد مسن و مبتلا به آلزایمر کمک می‌کند. در سال ۲۰۱۴ مطالعه‌ای توسط موسسه JAMA انجام شد که به تاثیر ویتامین E در عملکرد ذهن اشاره داشت. در این مطالعه شرکت‌کنندگانی که به مدت ۳ سال مقادیر زیادی ویتامین E (روزانه ۲۰۰۰ IU) مصرف کردند، نسبت به افرادی که از قرص‌های شیمیایی استفاده می‌کردند، سطح زوال ذهنی کمتری داشتند.

با این حال، این مقدار ممکن است برای برخی از افراد خطرناک باشد. بنابراین اگر از بیماری قلبی عروقی رنج می‌برید یا از داروهای رقیق‌کننده خون استفاده می‌کنید، توصیه می‌شود بیش از ۴۰۰ واحد در روز ویتامین E مصرف نکنید. زیرا خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی تا ۲۷ درصد افزایش می‌یابد.

مکمل غذایی ویتامین E یک راه عالی برای جلوگیری از عارضه‌های ذهنی است و به جزو بهترین قرص افزایش تمرکز شناخته می‌شود. اگرچه ممکن است از شما در برابر آلزایمر محافظت نکند، اما می‌تواند پیشرفت این بیماری مخوف را کند نماید. مطالعات نشان داده است که ویتامین E استرس اکسیداتیو را در سلول‌ها کاهش می‌دهد. در نتیجه می‌تواند به درمان پارکینسون یا  سرطان کمک کند.

نیاسینامید

نیاسینامید در زمره بهترین قرص افزایش تمرکز ذهن قرار می‌گیرد. نیاسینامید ویتامینی است که در غذاهایی مانند گوشت، محصولات لبنی و غلات غنی شده یافت می‌شود. مطالعات نشان داده است که مصرف این ویتامین می‌تواند به بهبود عملکرد حافظه کمک کند. نیاسینامید همچنین در بهبود عملکرد شناختی و تمرکز در دوره‌های استرس یا افزایش فعالیت ذهنی نقش مهمی ایفا می‌کند.

بهترین قرص افزایش تمرکز ذهن

ایکوزاپنتانوئیک اسید (EPA) و دکوزاپنتانوئیک اسید (DHA)

تحقیقات نشان داده است که مصرف مکمل‌ غذایی به همراه مکمل های DHA و EPA می‌تواند اثرات قابل توجهی بر سلامت حافظه در بزرگسالان بگذارد. غذاهای دریایی مانند سالمون و ماهی خال مخالی سرشار از این اسیدهای چرب هستند. تحقیقات زیادی در مورد فواید و مضرات مصرف ویتامین‌ها انجام شده است که به نظر می‌رسد تاثیر DHA و EPA از بقیه بیشتر بوده است.

لوتئین

لوتئین یک رنگدانه گیاهی قوی است که به عنوان کاروتنوئید شناخته می‌شود و در سبزیجات برگ‌دار مانند اسفناج، کلم‌پیچ، کلم بروکلی و فلفل یافت می‌شود. لوتئین نه تنها مزایای آنتی اکسیدانی دارد، بلکه استرس اکسیداتیو و التهاب را نیز کاهش می‌دهد. اکنون بسیاری از محققان دریافته‌اند که مصرف لوتیئن به بهبود عملکرد شناختی و سلامت مغز کمک می‌کند.

این آنتی‌اکسیدان قوی همچنین رادیکال‌های آزاد را خنثی می‌کند و در عین حال سطح استرس اکسیداتیو را کاهش می‌دهد؛ امری که منجر به کاهش التهاب در سراسر چشم و مغز می‌شود.

کافئین

یکی از مکمل‌های گیاهی که به تقویت حافظه کمک می‌کند، کافئین است. کافئین گیرنده‌های آدنوزین مغز را مسدود کرده و باعث می‌شود کمتر احساس خستگی کنید. بنابراین ممکن است برخی از افراد به طور دیوانه‌وار اقدام به مصرف آن کنند. در صورت مصرف بیش از اندازه کافئین، فرد ممکن است دچار اختلال‌های خواب شود. لذا توصیه می‌شود در مصرف این ماده محرک زیاده‌روی نکنید.

 

امگا ۳

اسیدهای چرب امگا ۳ برای سلامت بدن ضروری هستند. این چربی‌ها به ساخت سلول‌های جدید، حمایت از حافظه، شناخت و سلامت روان کمک می‌کنند. به‌علاوه، آن‌ها در نقش بلوک‌های سازنده غشای سلولی ظاهر می‌شوند که از ارتباطات مغز با سایر قسمت‌های بدن پشتیبانی می‌کنند.

امگا ۳ به عنوان چربی‌های “ضروری” نیز نامیده می‌شود، زیرا بدن به تنهایی نمی‌تواند آن‌ها را تولید کند. لذا افراد باید آن‌ها را از طریق مکمل های غذایی یا دارویی دریافت کنند.

سخن پایانی

در این مطلب در خصوص بهترین قرص افزایش تمرکز و مکمل‌های دارویی موثر صحبت کردیم. قرص‌های زیادی در بازار وجود دارند که با هدف تقویت حافظه و تمرکز تولید می‌شوند. اما محققان تنها برخی از آن‌ها را به عنوان مکمل های ایمن تایید کرده‌اند. به همین سبب، توصیه می‌شود پیش از شروع به مصرف این قرص‌ها حتما با پزشک مشورت کنید.

باریویتال را بیشتر بشناسید

گروه صنعتی داروسازی باریج اسانس در راستای ارتقا سطح سلامت جامعه و همچنین برآورده کردن نیازهای به وجود آمده در آن اقدام به تولید مکمل های غذایی و رژیمی تحت برند باریویتال کرده است

 

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو