جاذبه های گردشگری مصر؛ ۱۰ جای دیدنی و شگفت انگیز با عکس

جاذبه های گردشگری مصر؛ ۱۰ جای دیدنی و شگفت انگیز با عکس


منبع: مینویسم

5

1401/10/20

14:23


معروفترین جاهای دیدنی کشور مصر که جزو جاذبه های گردشگری، تفریحی و توریستی مصر هستند را با عکس به شما معرفی می کنیم تا در سفر به مصر از آن ها دیدن کنید.

جاذبه های گردشگری مصر؛ ۱۰ جای دیدنی و شگفت انگیز با عکس

تا به حال به این فکر کرده اید که دیدنی ترین جاهای مصر کجاست؟ سرزمین فراعنه، مصر، یکی از پرطرفدارترین مقاصد گردشگری در دنیاست. مصر، نه تنها یکی از کهن ترین و اعجاب انگیزترین تمدن های روی زمین را داشته، بلکه کشوری پر از دیدنی های نفس گیر و مناظر تکرار نشدنی است. از یک طرف جذابیت های کهن و دیدنی های طبیعی مصر توجه توریست ها را جلب کرده و از سوی دیگر آب های خروشان نیل و بی شمار ساحل دریای سرخ که واقعا ارزش دیدن را دارند!

 پس بهتر است که مصر سرتاسر دیدنی را با من و مجله «مینویسم»، در این مطلب بگردید! تا انتها با ما همراه باشید؛ چرا که قرار است این بار جاذبه های گردشگری مصر را با هم بررسی کنیم.

مجموعه اهرام جیزه

معروفترین جاذبه های گردشگری مصر: اهرام مصر

مجموعه اهرام جیزه یکی از 7 عجایب این دنیا بوده و هر کسی را مجذوب خود می کند؛ از کودک گرفته تا بزرگسال و پیر! بازدید از اهرام جیزه که در نزدیکی شهر قاهره قرار دارد کلید درک تمدن مصریان باستان است. البته امکان ندارد کسی به مصر برود و از اهرام مصر دیدن نکند. این سه هرم که توسط ابوالهول بزرگ نگهبانی می شوند، در واقع مقبره سه فرعون بزرگ مصر به نام های خوفو، خفرع و منقرع هستند. بنابراین قدمت این اهرام به دوران پادشاهی فرعون های بزرگ رسیده و چیزی نزدیک به 4500 سال عمر دارد.  

بازدید از اهرام مصر که از معروفترین جاهای دیدنی کشور مصر است خیلی ساده بوده و راه های حمل و نقلی زیادی از پایتخت به این منطقه وجود دارد. بازدید کنندگان پس از رسیدن به منطقه حتی می توانند درون هرم ها را هم ببینند. درون هر هرم تعداد بی شماری اتاق، تونل و راهرو وجود دارد. بنابراین برای درک بهتر و رمز گشایی هر کدام از این فضاها و مجسمه های تاریخی موجود در آن بهتر است از یک راهنمای خبره کمک گرفت. اهرام جیزه، بی شک مهم ترین جاذبه گردشگری این کشور هستند! جاذبه ای که هر کس باید یک بار در عمرش هم که شده آنها را با چشم خود ببیند!

معبد کارناک (Karnak)

دیدنی های کشور مصر: معبد کارناک

معبد کارناک یکی از جاذبه های گردشگری مصر باستان است که در فاصله بین خاندان دوازدهم تا بیستم فراعنه ساخته شده و بسیار دیدنی است. این معبد در منطقه اقصر که زمانی پایتخت تبت بوده قرار دارد. جالب است بدانید که معبد کارناک بزرگ ترین سازه مذهبی است که تا به حال در تمام دنیا ساخته شده است. معبد کارناک برای پرستش سه خدای مصری ها به نام های آمون، موت و خونسو ساخته شده است. البته باید به این نکته اشاره کنم که معبد کارناک خود از چندین و چند ساختمان تشکیل شده است. بنابراین کارناک مجموعه ای از سازه هاست که از معابد، عبادتگاه ها، راهروها و بخش های دیگر تشکیل شده است. بازدید از معبد کارناک یکی از باید های دیدنی در مصر و اولین قدم برای درک بهتر باورهای دینی مصریان باستان است.

این معبد از سه بخش اصلی تشکیل شده است؛ محوطه آمون، مور و خونسو. به این ترتیب مصریان می توانستند هر خدایی را دوست داشتند در محوطه مربوط و در روز خاصی عبادت کنند. باید اعتراف کرد که امروزه محوطه آمون پرطرفدارترین بخش در معبد کارناک بوده و دیدنی های بسیاری هم دارد؛ از جمله تالار مسقف مشهور آن!

همچنین ببینید: ترسناک ترین جاذبه های گردشگری جهان

دره پادشاهان

مناطق گردشگری مصر: دره پادشاهان

دره پادشاهان (Valley of the Kings)، منطقه ای غرق شده در رمز و راز، و در واقع محل استراحت توت آنخ آمون بوده است. مقبره این فرعون مصری در سال 1920 کشف شده و از آن زمان به بعد دره پادشاهان به عنوان یکی از مناطق دیدینی مصر شناخته شده و مرکز توجه همگان قرار گرفته است. در نظر داشته باشید که بازدید از دره پادشاهان بدون دیدن نکروپولیس کامل نمی شود. نکروپولیس، قبرستان تعداد زیادی از درباریان، اشراف زادگان و فراعنه پادشاهی عصر جدید در مصر بوده است. در حال حاضر، نکروپولیس شامل 62 قبر شناخته شده متعلق به این گروه است.

با بازدید از این قبور می توان نسبت به تکنیک های پیچیده دفن انسان در مصر باستان و عقاید این مردمان در مورد زندگی پس از مرگ درک بهتری پیدا کرد. این گورهای باستانی با وجود نقاشی های کهن و هیروگلیف های مصری دروازه ای به سوی جهان باستان این سرزمین هستند.

دره پادشاهان در غرب رود نیل قرار داشته و از همین رو به راحتی از شهر اقصر قابل دسترسی است. در این منطقه بازدید از قبر سه فرعون برای همه رایگان بوده اما بازدید کنندگان از مقبره توت آنخ آمون باید مبلغ جداگانه ای هم بپردازند.

ابوسمبل از جاذبه های عجیب مصر

مناطق گردشگری مصر: معبد ابوسمبل

معبد ابوسمبل (Abu Simbel) به دستور رامسس دوم و در منطقه آسوان ساخته شده است. قدمت این معبد به قرن سیزدهم پیش از میلاد برگشته و یکی دیگر از بایدهای دیدنی در لیست جاذبه های مصر است. این معبد روی کوهی تراشیده شده و مجسمه عظیمی از رامسس دوم بر سر در آن، به عنوان نگهبان، قرار داده شده است. البته مجسمه های کوچک تری از خانواده رامسس دوم هم در این معبد قرار دارند.

شاید باورش کمی سخت باشد اما تخمین زده شده که ساخت این مجسمه های غول پیکر چیزی نزدیک به 20 سال زمان برده است. درون این معبد هم به اندازه بیرونش اعجاب انگیز است. نقشه اتاق های داخل این معبد به شکل مثلث بوده و حس بودن درون هرم را تداعی می کند. بازدید از ابوسمبل در شب و دیدن نورپردازی های اعجاب انگیزش را به هر توریستی پیشنهاد می کنم.

موزه مصری، هیروگلیف ها

مکان های دیدنی کشور مصر: موزه مصر

موزه مصری ها یکی از مشهورترین موزه ها در سرتاسر دنیا بوده و قطعا یکی از جاذبه های دیدنی مصر هم به حساب می آید. این موزه در قاهره قرار داشته و میزبان عظیم ترین گنج های فراعنه در دنیاست! پس اگر می خواهید باورها، فرهنگ و هنر مصریان باستان را عمیق تر بررسی کنید حتما از این موزه هم دیدن کنید.

موزه مصری، کهن ترین موزه باستانی در سراسر خاورمیانه بوده از این رو مرکزی برای نمایش هنرهای مصر مدرن هم هست. در این مکان می توان مجسمه های سه پادشاه بزرگ مصریان خوفو،  خفرع و منقرع را هم تماشا کرد. تعداد بی شماری پاپیروس، تابوت های سنگی تراش خورده و جواهرات هم در این مکان نگهداری می شوند.

اهرام سقاره (Saqqara)

جاهای دیدنی مصر باستان: اهرام سقاره

تقریبا همه در مورد اهرام جیزه می دانند، اما کمتر کسی است که در مورد اهرام سقاره یکی از مناطق گردشگری شگفت انگیز در مصر شنیده باشد. این اهرام یکی دیگر از نکروپولیس های مصریان باستان است که به اندازه یک مسافرت یک روزه از قاهره فصله دارد. از این مکان به عنوان محلی برای دفن بزرگان مصری در دوران متفاوت استفاده می شده است.

معروف ترین هرم سقاره، هرم بزرگ پادشاهی قدیم است که چگونگی پیشرفت معماری باستانی مصری و ساخت اهرام را نشان می دهد. البته سقاره چیزهای بسیاری برای دیدن دارد؛ از جمله قبور اطراف. یکی از معروف ترین این قبور، ماستابا از تی است که بهترین نقاشی ها را در میان سایر قبور منطقه دارد.

در همان نزدیکی و در منطقه داهشور اهرام سرخ و خمیده قرار دارند که از جمله اهرام سقاره بوده و از بایدهای دیدنی مصر محسوب می شوند.

بیابان سفید

جاهای دیدنی مصر: بیابان سفید

یکی از جذاب ترین دیدنی های طبیعت مصر، پارک ملی بیابان سفید در نزدیکی واحه بحریا است. در این منطقه برج ها و تخته سنگ های گچی عظیمی شکل گرفته است. گویی در وسط بیابان شاهد کوه های یخی هستیم که در شن ها تاب می خورند. این منطقه دیدنی از طبیعت مصر درست مانند سکانسی از یک فیلم علمی تخیلی بوده و طرفداران خاص خودش را دارد. تورهای بیابانی 4WD و کمپ های شبانه در بیابان سفید بسیار پرطرفدار است. بهترین راه برنامه ریزی برای تور و رزرو کمپ هم در واحه بحریا  انجام می شود. بیابان سفید یکی از بهترین جاذبه های طبیعی مصر است و برای بیابان دوستان بهترین جا برای وقت گذراندن است.

اسکندریه (Alexandria)

مکان های تفریحی مصر: اسکندریه

این شهر پی ریزی شده توسط اسکندر بزرگ، خانه آبا و اجدادی کلئوپاترا بوده و هر چه از یک شهر مدیترانه ای بخواهید یک جا دارد؛ از بندرهای پر جنب و جوش تا اتمسفری غیر قابل فراموشی!

البته باید اعتراف کرد که این روزها چیزی زیادی از بافت باستانی این شهر باقی نمانده است. اما در هر حال مسیر لب آب دریای کورنیش که به دژ معروف اسکندریه می رسد ارزش دیدن دارد. در گذشته در محل همین دژ، فانوس دریای باستانی اسکندریه قرار داشت. نسیم خنک تابستانی های این مسیر پیاده روی هم برای مصری ها و هم برای توریست ها بسیار دلپذیر است.

پروژه های باستانی زیرآبی زیادی در اسکندیه انجام شده است. البته که موزه های بسیاری هم برای دیدن هست. یکی از دیدنی ترین نقاط شهر, موزه بیبلیوسیکای اسکندریه است که در واقع اجرایی مدرن از کتابخانه معروف و باستانی اسکندریه است.

معبد ابیدوس (Abydos)

جاذبه های توریستی مصر: معبد ابیدوس

یکی از ارزشمند ترین گنجینه های هنری مصر باستان، و از معروفترین جاهای دیدنی مصر معبد اوسیریس در ابیدوس است. این معبد به دستور ستی اول و در وسط نکروپولیس عظیمی ساخته شده است. پروژه های کاوش باستانی همچنان در این منطقه ادامه دارد. البته باید اشاره کنم که در منطقه ابیدوس معبدهای بسیاری برای دیدن است اما اوسیریس پربازدید ترین معبد است.

تالار مسقف این معبد با ردیفی از ستون های مزین شده به پاپیروس چشم انتظار توریست هایی است که تا به حال از هنر مصریان فقط شنیده بودند و حالا برای دیدن آمده اند! در این تصاویر نقش فراعنه مصر و خدایان باستانی این سرزمین تصویرسازی شده است.

این معبد در شمال اقصر قرار داشته و از این رو با کشتی هایی که در مسیر اصلی نیل رفت و آمد می کنند قابل دسترسی نیست. همین مسئله باعث شده تعداد بازدیدکنندگان از این معبد به نسبت معابد اقصر و سایر معابد حاشیه نیل خیلی کمتر باشد. بنابراین هر کسی به این معابد برود می تواند با خیال جمع و در نهایت خلوتی همه جا را بگردد.

معبد حاثور (Hathor) از ماطق گردشگری مذهبی مصر

جاهای دیدنی کشور مصر: معبد حاثور

معبد حاثور در دندره قرار داشته و ساخت آن در آخرین دوره از فرمانروایی فراعنه شروع و تا دوران رومی ها ادامه داشته است. البته شهر دندره از ابتدای تمدن مصریان باستان تا به امروز جزو مهم ترین مراکز مذهبی مردم این مرز و بوم بوده است.

برای بازدید از این هرم باید یک مسافرت یک روزه از اقصر داشته باشید. اما به نظر من به همه سختی هایش می ارزد. چرا که این معبد از جمله جوان ترین معابد مصری بوده و از این رو کمترین آسیب را دیده و در بهترین حالت خود انتظار بازدید کنندگان را می کشد.

دکوراسیون و تزیینات این معبد به خوبی حفظ شده است. یکی از دیدنی ترین بخش های معبد حاثور، تالار سرپوشیده اش است که توسط امپراطور رومی، تیبریوس ساخته و کامل شده است. در بالاترین قسمت ستون های این تالار سر خدای مصری، حاثور قرار دارد. نقاشی های دیوار هم نشان دهنده تصویر امپراطور است که به خدای مصری مالیات می پردازد.

سوالات متداول

چرا مصر یکی از بهترین مقاصد گردشگری است؟

مصر، خاص ترین و تکرار نشدنی ترین تجربه را در اختیار توریست ها قرار می دهد. در مصر دیدنی هایی هست که در هیچ جای دیگر دنیا پیدا نمی شوند. تاریخ، افسانه و مجسمه های مصری هر کدام برای خود دنیایی از دیدنی ها هستند. از جمله جاذبه های این کشور می توان به اهرام جیزه، معبد کارناک، دره پادشاهان، قاهره، رود نیل در آسوان، ابوسمبل، موزه مصری و بیابان سفید اشاره کرد. هر چیزی در مصر باعث حیرت شما خواهد شد؛ از غذاهای مصری با ادویه های خاص تا تاریخ و معماری!

در مسافرت 7 روزه به مصر کجاها برویم؟

از جمله مهترین دیدنی های مصر که در طول 7 روز قابل بازدید هستند می توان به قاهره، آسوان، غردقه و اقصر اشاره کرد. البته می توانید از اقصر به باقی جاهای دیدنی مانند اسکندریه هم سری بزنید.

در مصر چه بپوشیم؟

فراموش نکنید که لباس شما در مصر باید کاملا پوشیده باشد. نه فقط به خاطر احترام به فرهنگ مردم این کشور، بلکه برای محافظت از خودتان در برابر تابش نور خورشید. بهترین لباس ها در بازدید از این کشور شامل موارد زیر می شود؛ پیراهن بلند تا روی زانو، تیشرت آستین بلند، تاپ هایی که شانه ها را می پوشاند و شلوارهای بلند.

برای بازدید از شهر قاهره چند روز زمان لازم است؟

در کل برای بازدید از مصر به 4 تا 5 روز کامل زمان نیاز است. در طول این مدت می توانید از تمام شهرهای مهم و دیدنی های موجود در این مناطق بازدید کنید.

آیا می توان درون اهرام مصر را هم دید؟

البته که می توان درون هرم ها را هم گشت! سه هرمی که مربوط به ملکه های خئوپس هستند برای بازدید عموم مردم باز بوده و هر کسی می تواند درون شان را ببیند. البته بازدید از یکی از این هرم ها رایگان بوده و برای دیدن دو مورد دیگر باید مبلغی را به عنوان ورودی پرداخت کرد.

بهترین نوع از پول نقد در مصر چیست؟

یورو، دلار، و پوند استرلینگ هر سه در این کشور کاربرد دارند. اما در هر صورت بهتر است پول خود را به واحد اصلی ارزی این کشور، پوند مصری تبدیل کنید. البته در خودِ مصر هم صرافی ها و بانک های متعددی به این منظور وجود دارد.

آیا می توان در مصر الکل نوشید؟

شما می توانید در هتل ها و مراکز توریستی که از وزارت گردشگری مصر مجوز دارند الکل مصرف کنید. باید بدانید که فروش و مصرف الکل در ملا عام، نزدیک اهرام و مجسمه های مصر، و مراکز خرید، به دستور دولت مصر به کل ممنوع است.

بهترین زمان برای بازدید از مصر کی است؟

بهترین زمان برای بازدید از این کشور میانه ماه های اکتبر تا آوریل است. در طول این مدت هوا عالی و دما برای گشت و گذار مطلوب است.  

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو