1.5 میلیارد تومان اختصاص یافته برای احیای بناهای تاریخی ساوه هنوز محقق نشده است

منبع: همگردی

4

1401/10/20

17:33


ایسنا/ براساس خبرهای منتشر شده، 1.5 میلیارد تومان اختصاص یافته برای احیای بناهای تاریخی ساوه هنوز محقق نشده است.

مصطفی مرزبان، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی در جلسه شورای اسلامی شهر ساوه که با هدف تعیین تکلیف و احیای برخی بناهای تاریخی این شهر انجام شد، افزود: ما در مرکز استان با مشکلاتی دست و پنجه نرم می کنیم اما برخی از نیازهای شهرستانها از طریق استان قابل پیگیری است.

وی بحث کمبود نیروی انسانی را یکی از مهمترین مشکلات این سازمان عنوان کرد و یادآور شد: از سال 80 تا الان مجوزی جهت جذب نیرو در استان مرکزی انجام نشده و نیروی این سازمان از 150 نفر در سال 80 به 120 نفر در حال حاضر کاهش یافته است.

به گفته مرزبان، این بدان معنی است که 30 نفر از بهترین نیروهای این سازمان در حوزه صنایع دستی، گردشگری و مرمت بازنشسته شده و متاسفانه جذب نیروی جایگزین آنان انجام نشده است.

وی با بیان اینکه 40 نفر از این نیروها، نیروهای یگان حفاظت هستند، تصریح کرد: هم اکنون در برخی شهرستانهای استان نیروی مستقر نداریم، اما با پیگیری های صورت گرفته از طریق سازمان برنامه و بودجه اقداماتی جهت جذب نیرو برای این سازمان در حال انجام است.

مرزبان ادامه داد: در مورد بناهای حمام تاریخی حاج میرزا یوسف واقع در میدان انقلاب و آب انبار مجموعه عبدل آباد ملقب به آب انبار کبلعلی خان خلج آماده هر گونه همکاری هستیم و پیرو تفاهمنامه های صورت گرفته با اداره اوقاف و امور خیریه هم در بحث واگذاری و هم مرمت آمادگی لازم را داریم.

وی اظهار کرد: امسال خوشبختانه در سفر ریاست جمهوری به استان مرکزی برای احیای بافتهای تاریخی اعتباراتی جذب شده که حدود یک میلیارد تومان آن برای مسجد جامع ساوه و رقمی هم برای بازار چهار سوق جذب شده که ما حاضریم این اعتبارات را در مسجد جامع یا بازار هزینه کنیم.

وی گفت: امسال ساوه در مجموع یک میلیارد و پانصد میلیون تومان اعتبار استانی دارد که البته تاکنون این رقم تاکنون محقق نشده است.

مرزبان در پایان از اقدامات شهرداری و شورای اسلامی شهر ساوه جهت مرمت و بازسازی بازار تاریخی چهار سوق قدردانی کرد.

رئیس شورای اسلامی شهر ساوه نیز در این جلسه گفت: فضاهای متعددی در شهر وجود دارد که واجد ارزش تاریخی هستند و می توان با تملک، مرمت و بازسازی آنها به افزایش سرانه فضاهای فرهنگی شهرمان کمک کرد.

مرتضی سعیدی نیک با اشاره به نگاه مدیریت شهری به ضرورت مرمت و بهره برداری از اماکن دارای قدمت تاریخی و هویت فرهنگی در شهر ساوه اظهار کرد: با توجه به تلاش مدیریت شهری برای حفظ هویت شهر با اقداماتی مانند مرمت بازار تاریخی چهار سوق لازم است که تمامی دستگاه های ذیربط نیز در راستای حفظ بناهای تاریخی که هویت شهر هستند، تلاش کنند.

وی با بیان اینکه تاکنون اقداماتی جهت احیای بناهای تاریخی شهر صورت گرفته اما نیازمند حمایت و کارهای بیشتری هستیم، یادآور شد: هم اینک آب انبارهای ارزشمندی در شهر هست که در آستانه تخریب هستند. لذا از اداره کل میراث فرهنگی استان می خواهیم که کمک کند تا این هویت شهر احیا و پابرجا بماند.

سعیدی ادامه داد: نبود اعتبار یا پول نباید بهانه انجام ندادن کارها باشد، زیرا با تدابیر لازم و استفاده از مشارکت سرمایه گذار بخش خصوصی میتوان کارها را مدیریت کرد.

وی ادامه داد: سرمایه گذاران موفقی مانند مهندس امیر حسینی در شهر ساوه هستند ولی شاهد هستیم برخی مسئولان شهرستان به جای کمک به ایشان، سنگ اندازی هم می کنند.

سعیدی از مدیرکل میراث فرهنگی استان خواست تا سرمایه گذاران خاص در حوزه احیای بنای تاریخی را به ساوه هدایت و معرفی کند.

وی گفت: در حال حاضر خانه هایی مانند خانه مقدس زاده و خانه کتابدار توسط شهرداری تملک شده اما نیازمند واگذاری به سرمایه گذار متخصص در این حوزه هستیم.

وی خواستار توجه بیشتر مرکز استان به بناهای تاریخی شهر ساوه شد و افزود: هم اینک کانال بازار ساوه به دلیل وضعیت ناایمن و عبور شبکه آب و برق وضعیت بسیار خطرناکی دارد و هر لحظه ممکن است که فاجعه ای دربازار ساوه اتقاق بیفتد.

سعیدی گفت: تاکنون جلسات مختلفی برای ساماندهی کانال بازار تشکیل شده اما تمام این جلسات بی نتیجه بود. لذا می خواهیم تا راهکاری عملی در این زمینه اندیشیده شود و شهرداری و شورای اسلامی نیز آماده همکاری در این رابطه است.

1.5 میلیارد تومان اختصاص یافته برای احیای بناهای تاریخی ساوه هنوز محقق نشده است

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو