سریال های امنیتی ایرانی | معرفی سریالهای امنیتی اطلاعاتی ایرانی

سریال های امنیتی ایرانی | معرفی سریالهای امنیتی اطلاعاتی ایرانی


منبع: پلازا

3

1401/10/20

18:30


سریال های امنیتی ایرانی | معرفی سریالهای امنیتی اطلاعاتی ایرانی

سریال های امنیتی ایرانی همیشه جز موضوعات مورد علاقه افراد بوده‌اند. این آثار حس حماسی را در افراد دوباره زنده می‌کنند. در مقاله امروز پلازا قصد داریم تا بهترین سریال های سیاسی امنیتی ایرانی را به شما معرفی کنیم.

امنیت، از دیرباز تاکنون مسئله ای حیاتی برای حفظ استقلال یک کشور است. همواره قدرت‌های بزرگ پی تصاحب جا و مقام بیشتر هستند. پس به همین دلیل سازمان های امنیتی و جاسوسی برای هر کشور به‌وجود آمد. این مسئله برای چند صده پیش نیست بلکه از زمان شکل گیری اولین تمدن ها مسئله امنیت میان است. در دنیا نیز سریال‌ها و فیلم‌های زیادی نظیر سریال امنیتی-جاسوسی میهن (Homeland) ساخته شده‌اند.

طی سال های اخیر، فیلم‌ها و سریال های ایرانی رنگ و بوی جدیدی به خود گرفته‌اند. به طوری که درون‌مایه اکثر این آثار موضوعات حماسی و امنیتی هستند. موضوعاتی که مستقیما به سیاست و دفاع از استقلال کشور مربوط اند. بد نیست با به میان آمدن این موضوع، مروری بر سریال های جاسوسی ایرانی داشته باشیم و لیست بهترین سریال های امنیتی جاسوسی ایرانی را تقدیم نگاه شما کنیم.

فهرست مطالب

برترین سریال های امنیتی ایرانی

در اینجا قصد داریم تا چندین عنوان از بهترین سریال های امنیتی ایرانی را به شما معرفی کنیم و نگاهی به کیفیت عملکرد سریالهای امنیتی اطلاعاتی ایرانی از گذشته تاکنون بیندازیم. با لیست بهترین سریال امنیتی ایرانی همراه ما باشید.

1. سریال وفا ؛ از سریال های امنیتی ایرانی

سریال سینمایی پلیسی اطلاعاتی ایرانی / سریال جاسوسی درباره ایران

  • سال تولید: 1385
  • کارگردان: محمدحسین لطیفی
  • بازیگران: پوریا پورسرخ، هانیه توسلی، فرهاد اصلانی، عدی رعد و فرهاد قائمیان

از سریال های سیاسی امنیتی ایرانی با درون‌مایه عاشقانه باید از سریال دیدنی وفا یاد کنیم. داستان این بهترین سریال امنیتی ایرانی درباره پسری به نام ژوبین است که به جرم جاسوسی برای اسرائیل و آمریکا در ایران زندانی شده. او به دلیل آسیب‌های روانی که بر اثر شکنجه و مرگ والدینش از نزدیک دیده، در بیمارستان بستری است. یک مامور ماهر موساد ماموریت پیدا می‌کند تا ژوبین را از بیمارستان خارج کند.

از طرفی ژوبین قبل از این ماجراها، در لبنان عاشق دختری به نام وفا بوده و حالا می‌خواهد پس از فرار از ایران، وفا را نیز با خود همراه کند. مامور موساد که می‌داند وفا مهم‌ترین نقطه ضعف ژوبین محسوب می‌شود، از طریق او سعی می‌کند به اهداف تروریستی خود برسد. او قصد بمب‌گذاری در مراسم بزرگ عزاداری روز عاشورا دارد تا خبرش دنیا را تکان دهد، اما پلیس توانمندی از ایران سر می‌رسد و این مامور اسرائیلی را به هلاکت می‌رساند. وفا سریال جاسوسی درباره ایران بود که بازیگران نوظهوری مانند هانیه توسلی و پوریا پورسرخ را به مردم معرفی کرد.

2. سریال آینه های نشکن

سریال های ضد جاسوسی ایران / سریال های جاسوسی امنیتی ساخت ایران

  • سال تولید: 1387
  • کارگردان: جواد اردکانی
  • بازیگران: سعید نیکپور، آزیتا حاجیان، صبا کمالی، قاسم زارع و عاطفه رضوی

از جملخ سریال های جاسوسی امنیتی ساخت ایران سریال «آینه‌های نشکن» است. این اثر یک سریال ایرانی با موضوع جاسوسی درباره پایگاه‌های انرژی اتمی ایران است. فیلمنامه این بهترین سریال امنیتی ایرانی بسیار جذاب است و روایتگر زندگی یک خواهر و برادر به نام‌های افشین و سیمین است. افشین فارغ‌التحصیل مهندسی شیمی است و به دلیل نبود کار، افسرده شده است. سیمین در یک آموزشگاه رانندگی کار می‌کند و همانجا با خانم حبیبی آشنا می‌شود.

خانم حبیبی و شوهرش آقای محب، شرکت بزرگی در کانادا دارند و به سیمین قول می‌دهند نه تنها برای افشین یک شغل فوق‌العاده پیدا کنند، بلکه شرایط اقامت سیمین و خانواده‌اش را هم در کانادا فراهم می‌کنند. بعد از مهاجرت افشین کم کم مشخص می‌شود او توسط تیم محب گروگان گرفته شده و از سیمین خواسته می‌شود از طریق همسرش وارد پایگاه‌های هسته‌ای ایران شود و کار جاسوسی و ترور را در کشور برعهده بگیرد. سیمین به خاطر جان برادرش به خواسته محب تن می‌دهد و بدین ترتیب سریال وارد ماجرایی امنیتی اطلاعاتی می‌شود. این سریال جاسوسی درباره ایران در زمان خود بسیار پرطرفدار بود.

3. سریال هوش سیاه ؛ از سریال های امنیتی ایرانی

سریال سینمایی پلیسی اطلاعاتی ایرانی

  • سال تولید: 1389-1392
  • کارگردان: مسعود آب پرور
  • بازیگران: حسین یاری، کیکاووس یاکیده، رضا آشتیانی، ارسلان قاسمی، افشین کتانچی، روح‌الله کمانی، کمند امیرسلیمانی و سعید دولتی

در سال 1389 مسعود آب پرور دست به ساخت یک سریال تلوزیونی پلیسی اطلاعاتی ایرانی زد. در آن زمان سریال‌های این چنینی باب نبودند و اگر اثری نیز ساخته می‌شد درباره خلافکاران داخل ایران یا خارج از کشور بدون وابستگی سیاسی بود. اما هوش سیاه که محوریت آن بر روی جرایم رایانه‌ای می‌چرخید، شخصیت منفی را یک خرابکار نشان داد که به جاسوسی و سیاست نیز مرتبط بود. فصل دوم این سریال نیز در سال 1392 پخش شد و جز پرتماشاگرترین سریال‌های تلوزیونی بود.

داستان این اثر از سریال های امنیتی جاسوسی ایرانی درباره پلیسی اخلاق‌مدار و درستکار به نام سرگرد احمدی است که با یک مجرم برخورد می‌کند و باید او را دستگیر کند. اما این کار آسانی نیست، مجرم کامران بوریایی نام دارد و نابغه دنیای الکترونیک و رایانه است. کم‌کم سرگرد متوجه این می‌شود که او هویتی جعلی دارد و نام اصلی او جمشید کاظمی است.

4. سریال سقوط آزاد

سریال سینمایی اطلاعاتی امنیتی ایرانی

  • سال تولید: 1392
  • کارگردان: علیرضا امینی
  • بازیگران: حامد بهداد، پوریا پورسرخ، سامان صفاری، الهام حمیدی، روناک یونسی و فخرالدین صدیق‌شریف

سقوط آزاد از دیگر سریال های سیاسی امنیتی ایرانی است که طی 7 قسمت از شبکه یک سیما پخش شد. کارگردان سریال علیرضا امینی و  نویسنده آن زامیاد سعدوندیان بود. سقوط آزاد ابتدا قرار بود گیوتین نامگذاری شود و سپس نام آخرین روز برای آن برگزیده شد و سرانجام سقوط آزاد نام گرفت. داستان این سریال تلوزیونی اطلاعاتی امنیتی ایرانی درباره گروهی خرابکار است که با حمله کامپوتری قصد اقدام علیه امنیت مردم را دارد و پس از انجام اولین عملیات توسط پلیس شناخته می‌شوند. پلیس درمی‌یابد که این اتفاقات زیر سر زنی به نام مانا است اما پیدا کردن مانا اصلا کار آسانی به نظر نمی‌رسد.

5. سریال ماتادور ؛ از سریال های امنیتی ایرانی

سریال های ضد جاسوسی ایران

  • سال تولید: 1392
  • کارگردان: فرهاد نجفی
  • بازیگران: علیرام نورایی، شقایق فراهانی، مجید واشقانی، پولاد کیمیایی، پوریا پورسرخ، سام درخشانی، لیندا کیانی و مجید مشیری

از سریال های ضد جاسوسی ایران باید به ماتادور اشاره کنیم که جز پربیننده‌ترین آثار تلوزیونی نیز محسوب می‌شود. ماتادور نمونه کامل و کم اشتباهی برای سریال‌های تلوزیونی این ژانر محسوب می‌شود و صحنه‌های اکشن جذابی نیز دارد. یکی دیگر از دلایل دیده شدن سریال بازیگران آن هستند که توجه‌ها را به خود جلب می‌کنند. نویسندگی این مجموعه تلویزیونی  برعهده آرش قادری بود و جواد نوروزبیگی نیز تهییه‌کنندگی آن را برعهده داشت.

داستان این اثر از سریال های امنیتی جاسوسی ایرانی درباره زمانی است که مقامی اروپایی برای شرکت در کنفرانسی مربوط به انرژی اتمی به ایران می‌آید. یک گروه خرابکار که شامل دو مرد و یک زن هستند برای ایجاد فضایی ناامن نیز به ایران آمده‌اند. پلیس نیز سعی در شناسایی و متوقف کردن این گروه دارد.

6. سریال آسمان من

سریالهای امنیتی اطلاعاتی ایرانی / سریال سینمایی اطلاعاتی امنیتی ایرانی

  • سال تولید: 1394
  • کارگردان: محمدرضا آهنج
  • بازیگران: دانیال حکیمی، حمیدرضا عطایی، حسن پورشیرازی، آتیلا پسیانی، امین حیایی و پژمان بازغی

از سریال های امنیتی جاسوسی ایرانی که درباره گارد پرواز و مسائل پیرامون پناهندگی و مهاجرت است باید از سریال جذاب آسمان من یاد کنیم. آسمان من از سریالهای امنیتی اطلاعاتی ایرانی که پیرامون مسائل گارد پرواز و برقراری امنیت می‌چرخد. این‌که در پشت یک پرواز آرام و بی دغدغه چه عواملی هستند که امنیت را برقرار کنند از مسائل این سریال جذاب هستند.

7. سریال تعبیر وارونه یک رویا ؛ از سریال های امنیتی ایرانی

فیلم ضد جاسوسی وزارت اطلاعات / سریالهای امنیتی ایران

  • سال تولید: 1394
  • کارگردان: فریدون جیرانی
  • بازیگران: امیر جعفری، پانته‌آ بهرام، فرهاد قائمیان، داریوش ارجمند و الهام کردا

فریدون جیرانی علاقه خاصی به ساخت سریالهای امنیتی ایران دارد و برخلاف برخی از آثار او در زمینه های دیگر که استقبال کمتری می‌شوند. سریال های سیاسی امنیتی ایرانی همیشه با بازخورد عالی‌ای روبرو هستند.

سریال جاسوسی امنیتی ایرانی فریدون جیرانی در سال 94 بازگشت قدرتمند این کارگردان به تلویزیون بود. در این سریال فرهاد قائمیان نقش یک دانشمند هسته‌ای را ایفا می‌کرد که با هدایت جاسوسان آمریکایی توسط زنی که به او علاقه‌مند بود فریب می‌خورد و ربوده می‌شد. در ادامه حضور وزارت اطلاعات در ماجرا و عملیات ماموران امنیتی ایران با فرماندهی امیر جعفری و داریوش ارجمند سبب می‌شد که جاسوسان نتوانند این دانشمند را از ایران خارج کنند و عملیاتشان با شکست مواجه شود.

8. سارق روح

سریال های جاسوسی ایرانی / بهترین سریال های اطلاعاتی ایران

  • سال تولید: 1396
  • کارگردان: احمد معظمی
  • بازیگران: دانیال حکیمی، ایرج نوذری، محمود پاک نیت، متین ستوده، ساناز سعیدی، نگین معتضدی

این اثر از سریال های سیاسی امنیتی ایرانی به موضوع نو و جدیدی می‌پردازد. اگرچه ژانر اصلی این اثر معمایی است اما در معنای عمیق آن به مسائل امنیتی و جاسوسی نیز میرسیم. داستان این بهترین سریال امنیتی ایرانی درباره حلقه ها و گروه‌ های شبه عرفانی هستند که با مرموز نشان دادن خود و شست و شوی مغزی سعی در نفوذ بر افکار افراد دارد.

9. سریال ترور خاموش ؛ از سریال های امنیتی ایرانی

سریال اطلاعاتی امنیتی جدید / سریال های امنیتی ایرانی

  • سال تولید: 1398
  • کارگردان: احمد معظمی
  • بازیگران: سعید راد، پرویز فلاحی‌پور، پریوش نظریه، ستاره اسکندری، جلال فاطمی و…

عنوان بعدی در میان سریالهای امنیتی اطلاعاتی ایرانی سریال ترور خاموش است که اولین بار در شهریور 1398 از شبکه یک سیما پخش شد. موضوع این اثر از سریال های جاسوسی ایرانی، امنیت نرم است و بر اساس پرونده‌ای واقعی که تا کنون رسانه‌ای نشده بود ساخته شده است. همچنین این مجموعه به معضلاتی چون طلاق، مواد مخدر و حاشیه نشینی نیز پرداخته است.

10. سریال گاندو

سریال های سیاسی امنیتی ایرانی / سریالهای امنیتی اطلاعاتی ایرانی

  • سال تولید: 1398
  • کارگردان: جواد افشار
  • بازیگران: داریوش فرهنگ، وحید رهبانی، پیام دهکردی، محمدرضا شریفی‌نیا، پندار اکبری، عرفان ابراهیمی و…

از جمله سریال های جاسوسی ایرانی، سریال گاندو است. گاندو مجموعه‌ای اکشن، اجتماعی و امنیتی است که از شبکه سوم سیما پخش شده است. فصل دوم آن نیز در سال 1399 به روی آنتن رفت. گاندو در واقع نام تمساح پوزه کوتاه ایرانی است. داستان این سریال از سریالهای امنیتی اطلاعاتی ایرانی بر اساس وقایع واقعی امنیتی و جاسوس‌های داخل و خارج ایران ساخته شده است و به موضوع آقازاده‌ها نیز اشاره‌هایی دارد. سریال گاندو طی دو فصل از صدا و سیمای پخش شد. این بهترین سریال امنیتی ایرانی با مخاطبان زیادی روبرو شد.

11. سریال امنیتی ایرانی خانه امن ؛ از سریال های امنیتی ایرانی

سریال اطلاعاتی امنیتی جدید / سریال جدید امنیتی اطلاعاتی ایرانی

  • سال تولید: 1399
  • کارگردان: احمد معظمی
  • بازیگران: حمیدرضا پگاه، امین زندگانی، سیما تیرانداز، پرویز فلاحی پور، شهره سلطانی، سپیده خداوردی، رحیم نوروزی و…

سریال جدید امنیتی اطلاعاتی ایرانی خانه امن، که از شبکه یک سیما پخش می‌شد. درباره دو دو مامور امنیتی به نام‌های کمال و افشین است مسئول یک تیم ضد تروریستی و یک تیم مبارزه با مفاسد اقتصادی و پولشویی می‌شوند. این بهترین سریال امنیتی ایرانی بر اساس پرونده‌های امنیتی مختلف از جمله اهداف تشکیل داعش و فعالیت‌های آنها در ایران ساخته شده است.

12. سریال خوب، بد، جلف: رادیواکتیو

سریال های ضد جاسوسی ایران / بهترین سریال های اطلاعاتی ایران

  • سال تولید: 1399
  • کارگردان: محسن چگینی
  • بازیگران: سام درخشانی، پژمان جمشیدی، حامد کمیلی، فرهاد آئیش، گوهر خیراندیش، آناهیتا درگاهی و…

سریال خوب، بد، جلف: رادیواکتیو نیز از سریال های جاسوسی ایرانی محسوب می‌شود که البته در ژانر کمدی و در ادامه فیلم خوب، بد، جلف 2: ارتش سری ساخته شده است. این فیلم ضد جاسوسی وزارت اطلاعات در شبکه نمایش خانگی پخش شد و درباره سام و پژمان بود که این بار توسط چچنی‌ها دزدیده می‌شوند. از طرف دیگر جاسوس‌های آمریکایی نیز به دنبال کیک زرد می‌گردند.

13. سریال سرجوخه ؛ از سریال های امنیتی ایرانی

جدیدترین سریال ایرانی پلیسی امنیتی / فیلم ضد جاسوسی وزارت اطلاعات

  • سال تولید: 1400
  • کارگردان: احمد معظمی
  • بازیگران: آرش آصفی، حمیدرضا محمدی، سامان صفاری، هژیرسام احمدی، نیلوفر کوخانی، نازنین کیوانی

این اثر از سریالهای امنیتی اطلاعاتی ایرانی که با تیم خانه امن ساخته شد، سریال سرجوخه است. این داستان در ابتدا قرار بود دنباله ای بر سریال خانه امن باشد اما پس از مدتی تصمیم بر تغییر سریال و تبدیل کردن آن به سریالی جدید گرفته شد. جدیدترین سریال ایرانی پلیسی امنیتی، سرجوخه، درباره سه شخصیت اصلی است که داستان های آن‌ها به صورت موازی بیان می‌شود تا پیکره اصلی سریال را بسازند. از نکات جالب سرجوخه شخصیت های کم‌تر دیده شده و جوان آن است.

14. سریال تمام رخ

سریال  اطلاعاتی امنیتی جدید

  • سال تولید: 1401
  • کارگردان: محمود معظمی
  • بازیگران: آرش آصفی، بهزاد خداویسی، علیرام نورایی، ویدا جوان، نگین صدق‌گویا، اسویت لانا سوپلنیاک و رحیم نوروزی

شاید از دیدن سریال تمام رخ در لیست بهترین سریال های اطلاعاتی ایران تعجب کنید. زیرا این سریال هنوز تمام نشده و قضاوت کلی درباره آن زود است. اما در ادامه توضیحاتی خواهیم داد که احتمالا شما را قانع کند. سریال به تهییه‌کنندگی ابوالفضل صفری و نویسندگی مرتضی اصفهانی و آزیتا خیری ساخته شده و محوریت اصلی آن تحریم و تروریسم اقتصادی است. سریال به روایت زندگی مردی به نام پیمان می‌پردازد که به دلیل زیاده‌ خواهی‌ها و خیانت‌هایش طعمه یک سازمان سیاسی می‌شود.

تقریبا نیمی از این سریال اطلاعاتی امنیتی جدید پخش شده است و موضوع امنیت در حاشیه آن قرار دارد اما با این وجود نیز هم توانسته مخاطب را به خود جذب کند و هم در بستری درام بطن زندگی انسان‌هایی که به دلیل زیاده خواهی زندگی خود و بسیاری از انسان‌های دیگر را به چالش می‌کشند نشان دهد. تمام رخ تا اینجای کار عجله‌ای برای سیاسی و امنیتی کردن ماجرا ندارد و بر طبق منطق خاصی پیش می‌رود.

سخن پایانی

به پایان این مقاله درباره سریال های امنیتی ایرانی رسیدیم. هرسال یک یا دو سریال با این موضوع پخش می‌شود و امروزه نیز به دلیل سیاست های روز دنیا شاهد تعداد بیشتری از این نوع سریال‌ها هستیم. به نظر شما بهترین سریالهای امنیتی اطلاعاتی ایرانی کدام عناوین هستند؟ لطفا نظرات خود را با ما سایر خوانندگان پلازا به اشتراک بگذارید. ممنون که تا بدین‌جا همراه ما بودید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو