خوردن این خوراکی ها برای تتو داران ممنوع!

4

1401/10/20

19:43


تتو کردن علاوه بر اینکه نیاز به مراقبت های پوستی پس از آن دارد، لازم است در انتخاب غذاهای مناسب نیز دقت کنید.

خوردن این خوراکی ها برای تتو داران ممنوع!

به گزارش بهداشت نیوز، بعد از انجام تتو بهتر است از مصرف برخی مواد غذایی بپرهیزید تا از بروز و افزایش واکنش‌های التهابی جلوگیری شده و همچنین روند التیام زخم تسریع یابد. این در حالیست که برخی مواد غذایی که سرشار از ویتامینC هستند برای بهبود وضعیت پوست موثر عمل می‌کنند. 


1. نوشیدنی‌های گازدار
نوشیدنی‌های گازدار معمولا حاوی میزان زیادی قند هستند. قندها به دلیل افزایش قند خون باعث بالا رفتن استرس اکسیداتیو در پانکراس می‌شوند. این حالت در محیط داخلی بدن التهاب ایجاد می‌کند. 

نتایج پژوهشی که در Current Diabetes Reports به چاپ رسیده است نشان می‌دهد مصرف منظم و زیاد نوشیدنی‌های گازدار با افزایش خطر بروز مشکلات متابولیک مانند دیابت نوع2 ارتباط دارد.

مصرف این قبیل نوشیدنی‌ها قند فراوانی به بدن تحمیل می‌کند و بالا بودن قند خون با مهار گلبول‌های سفید روند بهبود زخم را به تاخیر می‌اندازد، بنابراین اگر به تازگی تتو کرده‌اید برای تسریع روند التیام زخم لازم است که از مصرف نوشابه خودداری کنید.


2. سرخ‌کردنی‌ها
عمل سرخ کردن میزان چربی مواد غذایی را تغییر می‌دهد. وقتی اسیدهای چرب حرارت بالایی را متحمل می‌شوند به اسیدهای چرب ترانس تبدیل می‌شوند. ترکیباتی که ثابت شده باعث افزایش التهاب در محیط داخلی بدن می‌شوند و اختلال عملکرد در سطح میتوکندری را نیز افزایش می‌دهند. 

به‌طور کلی باید از مصرف این قبیل مواد غذایی پرهیز کرد به‌ویژه زمانی که می‌خواهیم توانایی و قدرت بدن را در روند ایجاد بهبود پس از یک رویداد استرس‌زا به حداکثر برسانیم، بنابراین اگر تتو زده‌اید بهتر است تا مدتی سراغ غذاهای سرخ‌شده نروید و بدانید که غذاهای سرخ‌شده به دلیل استرس گرمایی بالایی که ماده غذایی متحمل می‌شود مواد سمی تولید می‌کنند.


3. سوسیس و کالباس و رفقا
سوسیس و کالباس معدن افزودنی‌های مصنوعی بی‌کیفیت هستند. این مواد غذایی حاوی نیتریت‌ها هستند و نتایج بررسی‌هایی که در مجله Nutrients به چاپ رسیده نشان می‌دهد که مصرف نیتریت‌ها احتمال بروز تومورهای مرتبط با دستگاه گوارشی را افزایش می‌دهند. به همین دلیل نیز مصرف گوشت‌های قرمز فرآوری‌شده برای سلامتی بدن توصیه نمی‌شود. 

اگر تتو زده‌اید نیز بهتر است به سراغ این مواد غذایی نروید چون باعث افزایش التهاب در بدن شده و روند بهبودی را به تاخیر می‌اندازند.


4. نوشیدنی‌های الکلی
فرقی نمی‌کند که میزان مصرف این نوشیدنی‌ها چه میزان باشد. در هر حال الکل حاوی ترکیبات سمی است. الکل سنتز پروتئین‌ها را تغییر داده و تولید هورمون‌های جنسی مردانه مانند تستوسترون را کاهش می‌دهد. علاوه‌براین باعث افزایش کورتیزول می‌شود که به هورمون استروس معروف است. 

مصرف الکل در طولانی‌مدت باعث افزایش خطر بیماری‌های مزمن نیز می‌شود. این قبیل نوشیدنی‌ها نه‌تنها روی عملکرد قلب بلکه روی فیزیولوژی سیستم عصبی مرکزی هم تاثیر می‌گذارند. 
در خصوص مسئله تتو باید بدانید که الکل باعث کم‌آبی بدن می‌شود. از بین رفتن آب پوست آن هم در میانه روند بهبود زخم مطلوب نیست و می‌تواند عملکرد فیبروبلاست‌ها را به تاخیر بیاندازد. 


مواد غذایی مناسب برای التیام زخم‌های ناشی از تتو
 بهترین روش برای بهبود و التیام تتو افزایش مصرف مواد غذایی سرشار از ویتامین C و ویتامین A است. این دو ویتامین باعث افزایش سنتز کلاژن می‌شوند که فراوان‌ترین پروتئین موجود در بدن انسان محسوب می‌شود. این تاثیر به تمام بافت‌های بدن مربوط شده و کمبود این ویتامین‌ها در التیام جای زخم اختلال ایجاد می‌کند و همچنین خطر بروز آسیب‌های عضلانی را افزایش می‌دهد. در بین مواد غذایی حاوی این مواد مغذی می‌توان به گوجه‌فرنگی، فلفل دلمه‌ای و مرکبات اشاره کرد. 

اگر تتو کرده‌اید از مصرف مواد غذایی مفید دیگری که قدرت ضدالتهابی دارند غافل نشوید. مواد غذایی حاوی امگا3 از جمله ماهی جزو بهترین‌ها برای بهبود زخم و جراحات هستند. ادویه‌هایی مانند زردچوبه نیز خاصیت ضدالتهابی داشته و مصرف آن توصیه می‌شود. 

در نهایت اینکه داشتن عادت‌های خوب مانند خواب کافی نیز به بهبود روند التیام زخم‌ها کمک می‌کنند. چون در این‌صورت تعادل هورمونی حفظ شده و این مسئله نیز روند ترمیم را افزایش داده و باعث کاهش التهاب و درد می‌شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو